SPRAWOZDANIE
Z POBYTU NA
KURSIE JĘZYKOWYM W
WIELKIEJ BRYTANII
W RAMACH
PROJEKTU
"MOBILNOŚĆ KADRY
EDUKACJI SZKOLNEJ"
Imię i nazwisko: Jolanta Kasperek
Placówka: Zespół Szkół Nr 2 w Choczni
Rodzaj mobilności: kurs
językowy: General English
Kraj: Wielka Brytania
Czas trwania mobilności: 12.02.2018 –
23.02.2018
Przygotowania
Na prę miesięcy przed wyjazdem wybrałam
miejsce mojej mobilności – Londyn, a następnie kurs językowy. Mając na celu mój
rozwój osobisty tzn. podniesienie umiejętności językowych, poznanie kultury, zbytków
i zwyczajów Anglików, Chciałam również zobaczyć i poznać Londyn współczesny,
jego mieszkańców ich życie codzienne. Znając miejsce i cel mojej mobilności,
istotną sprawą było jak najlepsze zapoznanie się z krajem do którego
zamierzałam polecieć.
Pożyczyłam kilka przewodników i map,
pozostałą wiedzę uzupełniałam przeglądając strony internetowe, które zawierały
informacje na temat UK oraz jej mieszkańców.
Przed
wyjazdem zgłosiłam się na kurs językowy, organizowany w ramach projektu i obejmujący podstawowy zakres słownictwa
związany z podróżą i życiem w Londynie. Okazał się bardzo
przydatną powtórką.
Pozostała jeszcze kwestia wyrobienia karty
EKUZ, wykupienia dodatkowego ubezpieczenia oraz uzupełnienia takich dokumentów
jak Certyfikat PO_WER czy Course Payment Confirmation.
Kurs
W
poniedziałek 12 lutego b.r. rozpoczął
się dwutygodniowy, 40-to godzinny kurs w szkole językowej Language
Studies International 19-21,
Ridgmount Street London W pierwszym dniu zajęć napisałam test
sprawdzający moją wiedzę językową i uczestniczyłam w rozmowie w języku angielskim, klasyfikującej mnie
do odpowiedniej grupy uczniów. Zostałam przydzielona do grupy "A1"
pani Diany Scott. Po pierwszym dniu zorientowałam się, że chciałabym się
znaleźć w
grupie o nieco większych wymaganiach. Dlatego poprosiłam dyrektora szkoły o
przeniesienie mnie. Znalazłam się w grupie A2 -Pre- Intermediate, gdzie uczyłam się języka angielskiego wraz z
osobami z Brazylii, Arabii Saudyjskiej, Turcji, Izraela,Madagaskaru i Hiszpanii. Bardzo przydatny okazał się kurs
językowy w Polsce, ponieważ zajęcia prowadzone były tylko i wyłącznie w języku
angielskim. Dwa tygodnie zajęć pozwoliły mi znacznie poszerzyć słownictwo, poznałam
3 czasy teraźniejsze i czas przeszły
oraz konstrukcja zdania z "If" w języku angielskim. Ciągłe rozmowy w
tamtejszym języku, opowiadanie i tłumaczenie kolegom z innych państw naszych
zwyczajów, obyczajów, przyzwyczajeń, dało mi większą pewność siebie w
prowadzeniu rozmów. To jest najlepsza forma uczenia się obcego języka.
Prowadząca pani Aishling stosowała różne metody, aby uatrakcyjnić nasze lekcje:
gry dydaktyczne, słuchanie i rozumienie tekstu. Atmosfera w trakcie zajęć była
bardzo życzliwa. Po zajęciach można było korzystać ze szkolnego
komputera i Internetu. Szkoła organizowała także
dodatkowe zajęcia integracyjne w postaci grupowych wyjść do pubu, gier
zespołowych w pobliskim parku i wyjść do muzeów.
Nawiązałam
bliższy kontakt z bardzo życzliwą Naomi z Madagaskaru, z którą będę utrzymywać
kontakt mailowy, utrwalając język angielski.
Po 2 tygodniach kursu
otrzymałam certyfikat potwierdzający moje uczestnictwo w zajęciach.
Język oraz dziedzictwo kulturowe i narodowe
Nasza szkoła miała
siedzibę w centrum miasta, tuż obok budynków University of London oraz British
Museum. Dlatego zwiedzanie rozpoczęłyśmy
od terenów położonych najbliżej szkoły językowej. Byłam bardzo zagubiona w tym
lewostronnym ruchu ulicznym.
Zwiedzanie
rozpoczynałyśmy zawsze zaraz po zajęciach i pierwszym obiektem był The British
Museum. Ogrom bogactwa rzeźb, obrazów, marmurów, egipskich mumii zgromadzone na
kilku piętrach nie był możliwy do poznania w jedno popołudnie. Trzeba było
wracać.
Nastepnego
dnia wybrałam się na spacer po St. James Park obok Pałacu Backingham, gdzie
kwitły wiosenne kwiaty, biegały oswojone wiewiórki i latały zielone papugi.
Przeszłam niedaleko Big Benu, który właśnie jest odnawiany, i podziwiałam
budynek brytyjskiego parlamentu.
Kolejny
dzień i nowe doświadczenia: Opactwo Westminster, Katedrę Westminster, National
Gallery, Tate Galery,
W
kolejnych dniach zwiedziłam: Natural History Museum, Science Museum, Museum
Victoria and Albert, Katedrę św. Pawła, Muzeum Sherlocka Holmesa,
Mosty
nad Tamizą ( London Bridge,
Millennium Bridge, Waterloo Bridge, ) dostarczały niezapomnianych wrażeń
podczas spacerów.
Kolejną
atrakcją turystyczną to Sky Garden- tropikalne ogrody na wyskości 160m –
pozwoliły zobaczyć wieczorem oświetlony Londyn.
Liczne place i skwery z pomnikami, np.
Trafalgar Square, Russell Square,
Chińską Dzielnicę
i Soho, Greenwich z południkiem zero, stację
kolejową King’s Cross z peronem 9 i ¾. Wielogodzinne spacery ścieżkami w
parkach - Hyde Park, Green Park, ST.James’s Park, Regents Park pozwoliły na
regenerację sił, obserwacje w jaki sposób tubylcy spędzają wolny czas. Chociaż
turystów takich jak my było również bardzo, bardzo dużo.
Niezapomniane, duże
wrażenie wywarła na mnie trwająca godzinę zmiana warty pod Pałcem Buckingham.
Specyficzny krok marszowy, piękne stroje, pluszowe czapy, głośne okrzyki
komend, odgłosy muzyki orkiestry wojskowej na długo zostaną w mojej pamięci.
Do wielu miejsc
wchodziłam wielokrotnie aby lepiej zapoznać się
ze zgromadzonymi skarbami kultury. Do Polski wróciłam pełna
niezapomnianych wrażeń i nowych
doświadczeń.
Podsumowanie
Uczestnictwo w projekcie "Mobilność kadry edukacji
szkolnej" dało mi możliwość rozwoju zawodowego, podniesienia mojej wiedzy
i umiejętności stosowania języka angielskiego. Umożliwi mi sprawniejsze
posługiwanie się językiem obcym w sieci internetowej, podczas wyjazdów z
uczniami na zagraniczne wycieczki, przygotowywanie na lekcje odpowiednich
materiałów w języku angielskim.
Kurs językowy zachęcił mnie do
dalszej pracy nad językiem. Chciałabym
nadal uczyć się tego języka na dalszym kursie. Będę propagować wśród
uczniów przekonanie, że warto uczyć
się języka angielskiego, aby sprawnie
poruszać się po Europie i świecie, poznawać inne kultury i mieć możliwość
zdobycia lepszej pracy w przyszłości.
Pobyt w Londynie uświadomił mi
potrzebę uczenia wychowanków tolerancji, otwartości na inne kultury,
narody i wartości europejskie. Zamierzam wśród dzieci, rodziców i pracowników
szkoły podnosić świadomość bycia Europejczykiem poprzez wykorzystywanie
obcojęzycznych zasobów wiedzy, przygotowanie projektów edukacyjnych.
Podczas szkoleniowej rady
pedagogicznej przedstawię wraz z koleżankami z kursu relację z mojego pobytu w
Londynie w ramach projektu. Będę zachęcać koleżanki i kolegów z pracy, aby w
przyszłości wzięli udział w podobnym projekcie mobilności. Ja sama bardzo
chętnie poznałabym kolejną europejską stolicę.
Naprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuń