Placówka:
Szkoła Podstawowa Nr 2 w Choczni
Rodzaj
mobilności : kurs
językowy- training course German
Course
Kraj: Austria
Czas trwania mobilności: 12.02.2018-23.02.2018
PRZYGOTOWANIA
Przygotowania rozpoczęłam od dokonania wyboru kursu i
miejsca mobilności.Wyjeżdżając do kraju, w którym językiem urzędowym jest język
niemiecki, chciałam podnieść swoje kompetencje językowe oraz zapoznać się z
realiami życia w Austrii.
Znając już miejsce i cel mojej mobilności, zaczęłam
poszerzać wiedzę na temat literatury, sztuki i zabytków.
Na jednym ze spotkań przygotowawczych w SP1 w
Choczni przedstawiłam prezentację
multimedialną na temat Austrii.
W październiku 2017r.
wybrałam się na wycieczkę do Wiednia.
Kolejnym etapem przygotowań było załatwienie wszelkich
formalności związanych
z wyjazdem na kurs :
-wyrobienie karty EKUZ,
-wykupienie dodatkowego ubezpieczenia,
-przygotowanie dokumentów związanych z kursem (certyfikat
PO_WER oraz Paynament Confirmation) ,
-rozwiązanie testu sprawdzającego moje kompetencje językowe
.
Tuż przed wyjazdem wertowałam książki i strony internetowe,
które dotyczyły wspólnej historii Polski i Austrii. Odświeżyłam wiedzę na temat Bitwy pod Wiedniem, cesarza
Franciszka Józefa, jak i okresu zaborów.....
KURS
W poniedziałek 12
lutego 2018 r. rozpoczął się dwutygodniowy kurs
w szkole językowej
ĄctiLingua Language Studies. Mieszkałyśmy w
pięknym hotelu ERZHERZOG RAINER na ulicy
Wiedner Hauptstrasse, więc dojazd do
szkoły położonej w pobliżu Dolnego Belwederu
nie zajmował nam zbyt dużo czasu.
Zajęcia rozpoczynały
się każdego dnia o godzinie 14:15 i trwały do 17:30 (od poniedziałku do
piątku). Niestety nie byłam zadowolona z godziny rozpoczynania zajęć....
W szkole pracowali
bardzo młodzi lektorzy, a średnia wieku uczestników w mojej grupie to ok.24
lata. Byłam więc najstarszą uczestniczką kursu .
Zajęcia podzielone
były na dwa bloki:
-gramatyka ,
-konwersacja .
W czasie zajęć z
gramatyki rozwiązywaliśmy ćwiczenia
dotyczące różnych konstrukcji zdaniowych, codziennie mieliśmy zadania domowe, a
w czwartki przeprowadzano testy
sprawdzające stopień opanowania materiału.
Druga część zajęć
była dla mnie ciekawsza. Grupa była wielonarodowościowa (Włochy, USA, Grecja,
Turcja, Słowacja, Belgia, Iran, Szwajcaria), więc mieliśmy doskonałą okazję do
poznania realiów życia, kultury i dziedzictwa narodowego.
Zaprzyjaźniłam się
ze studentką z Iranu, z którą będę utrzymywać kontakt mailowy w języku
niemieckim.
Przebywanie z
mieszkańcami różnych krajów daje możliwość lepszego poznania się, a
jednocześnie zmusza do posługiwania się językiem obcym. Wszystkie osoby w mojej
grupie swobodnie wypowiadały się w języku niemieckim, dlatego też komunikacja
była bardzo spontaniczna. Lektor Dominik czuwał jednak nad poprawnością
gramatyczną i przybliżał nam zagadnienia związane z Austrią.
Uczestnicząc w
kursie obserwowałam zajęcia prowadzone przez innych nauczycieli. Myślę, że
wykorzystam w mojej pracy niektóre metody i ćwiczenia. W trakcie zajęć i przerw rozmawiałam z uczestnikami
kursu oraz lektorami na temat systemu szkolnictwa, skali ocen, egzaminów
zewnętrznych i wymiaru godzin dla poszczególnych przedmiotów.
Po dwóch tygodniach
otrzymałam certyfikat uczestnictwa w zajęciach, wydany przez organizatora
kursu.
JĘZYK JAKO
DZIEDZICTWO KULTUROWE I NARODOWE
W czasie
dwutygodniowego pobytu w Wiedniu mogłam wykorzystać swoje umiejętności językowe
w praktyce.
Wraz z koleżanką
zwiedzałyśmy miasto. Już w pierwszym dniu pobytu w Wiedniu, przed zajęciami
udałyśmy się do Vienna Ticket po bilety
wstępu na koncert. Podczas kolacji
poznawałyśmy smaki wiedeńskich potraw- Wiener Schnitzel mit Kartoffelsalat.Zwiedzanie
rozpoczęłyśmy od ALBERTINY -muzeum
malarstwa, gdzie podziwiałyśmy między innymi dzieła Klimta.
Byłyśmy również w
domu i w Muzeum Mozarta. Wieczorem
17.02.2018r.udałyśmy się na koncert muzyki Mozarta. Kwartet w historycznych strojach, oryginalne freski na
ścianach maleńkiej sali ,w której koncertował kiedyś Mozart, pozostaną na długo
w mojej pamięci.
Kolejnym celem
naszej "wyprawy" był Hofburg. Zwiedzałyśmy Apartamenty Cesarza oraz
Muzeum Sisi .W Hofburgu podziwiałyśmy zbiory sreber i porcelany.
Jeden dzień
spędziłyśmy na zwiedzaniu kościołów w centrum Wiednia- rozpoczęłyśmy oczywiście
od słynnej katedry Stephansdom. Na uwagę zasługują również grobowce
Habsburgów Kapuzinergruft w kościele
Kapuzinerkirche,gdzie spoczywa cesarz Franz Joseph oraz Sisi. Obok najstarszej
stacji metra znajduje się kościół Karlskirche. W tym dniu zwiedziłyśmy jeszcze
kościół Paulinów, który był najbliżej
naszego hotelu.
W wiedeńskich
kościołach często odbywają się koncerty .Po zajęciach w szkole językowej
wybrałyśmy się na taki koncert, aby
posłuchać utworów Klasyków Wiedeńskich.
Po koncercie udałyśmy się jeszcze na wieczorny
spacer głównymi ulicami w centrum miasta.
W sobotę byłyśmy w
Muzeum Historii Sztuki, gdzie oprócz wspaniałych zbiorów podziwiać można piękne
wnętrza. W niedzielę pojechałyśmy metrem do Pałacu Schoenbrunn. Dawna letnia
rezydencja Habsburgów zachwyca cesarskimi pomieszczeniami oraz imponującymi
projektami ogrodowymi. Tu mieszkali kiedyś Maria Teresa, cesarz Franciszek
Józef, cesarzowa Elżbieta (Sisi) i inne
osobistości. Jest to jeden z najpiękniejszych obiektów barokowych w Europie.
Znajduje się w nim 1441 pomieszczeń ale do zwiedzania udostępniono niestety
tylko 45.
Najważniejszym dla
mnie wydarzeniem w drugim tygodniu pobytu w Wiedniu, była bez wątpienia wizyta
w Operze Wiedeńskiej. Balet Balanchine I
LIANG I PROIETTO był wspaniały.
Byłyśmy również w
Muzeum Przyrodniczym i Górnym Belwederze. W trakcie codziennych spacerów po
mieście zobaczyłyśmy jeszcze Parlament i
Wiedeński Uniwersytet.
Na placu przed
Ratuszem , gdzie corocznie odbywa się Jarmark Bożonarodzeniowy ,obecnie jest
ogromne lodowisko.
W czasie wyjazdu
poznałyśmy tradycyjne potrawy i desery :Kaizerschmarrn, Sachertorte, Klimttorte, Apfelstrudel, Krapfen, Topfenkuchen, oraz
słynne kawy Wiener Melange i Kapuziner Kaffe.
Po powrocie będzie
mi brakowało atmosfery wiedeńskich cukierni i śniadań przy klasycznej muzyce.
Myślę, że wybiorę
się do Wiednia latem , aby móc podziwiać wspaniałe ogrody pałacowe.
PODSUMOWANIE
Uczestnictwo w
projekcie "Mobilność kadry edukacji
szkolnej" dało mi okazję do
porozumiewania się w języku niemieckim z mieszkańcami różnych stron świata.
Poznałam wielu ciekawych, młodych ludzi
oraz zwyczaje w ich krajach.
Kurs językowy
zachęcił mnie do dalszej nauki. Wzrosła moja wiedza
na temat metod nauczania języka oraz szkolnictwa w różnych krajach.
Po powrocie z kursu
podzieliłam się wrażeniami z nauczycielami i uczniami SP1 i SP2
w Choczni. Promuję w środowisku lokalnym
szkołę językową, w której byłam na kursie.
Wykonałam gazetkę
tematyczną, związaną z moim pobytem w Wiedniu.
Podczas spotkań z
rodzicami będę zachęcać do wyjazdów na kursy językowe w kraju i za granicą.
Na Radzie
Pedagogicznej przedstawię prezentację multimedialną z mojego wyjazdu na kurs.
Podjęłam próbę
nawiązania kontaktu międzynarodowego na platformie eTwinning (projekt ze
szkołą słowacką w języku niemieckim).
Uważam, że należy
uczyć młodzież tolerancji i otwartości na inne kultury, gdyż nasi uczniowie
coraz częściej wyjeżdżają na studia lub do pracy za granicę. Spotykają tam
przedstawicieli różnych narodowości. Nieznajomość realiów życia w danym kraju
może doprowadzić do rozczarowań, nieporozumień a nawet konfliktów.
Przebywając wśród
przedstawicieli różnych narodów ,można poznać ich kultury, zwyczaje, sposoby
mówienia, tradycyjne punkty widzenia - takiej wiedzy darmo szukać w sztampowych
podręcznikach.
Nauczyciel: Małgorzata Zadora
Koordynator placówki: Magdalena Gryga
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz