Łączna liczba wyświetleń

piątek, 9 marca 2018

SPRAWOZDANIE Z POBYTU NA KURSIE JĘZYKOWYM W AUSTRII

Imię i nazwisko :  Małgorzata Zadora
Placówka:  Szkoła Podstawowa Nr 2 w Choczni
Rodzaj mobilności : kurs językowy- training course  German Course
Kraj: Austria
Czas trwania mobilności: 12.02.2018-23.02.2018

PRZYGOTOWANIA
Przygotowania rozpoczęłam od dokonania wyboru kursu i miejsca mobilności.Wyjeżdżając do kraju, w którym językiem urzędowym jest język niemiecki, chciałam podnieść swoje kompetencje językowe oraz zapoznać się z realiami życia w Austrii.
Znając już miejsce i cel mojej mobilności, zaczęłam poszerzać wiedzę na temat literatury, sztuki i zabytków.
Na jednym ze spotkań przygotowawczych w SP1 w Choczni  przedstawiłam prezentację multimedialną na temat  Austrii.
W październiku  2017r. wybrałam się na wycieczkę do Wiednia.

Kolejnym etapem przygotowań było załatwienie wszelkich formalności związanych   
z  wyjazdem na kurs :
-wyrobienie karty EKUZ,
-wykupienie dodatkowego ubezpieczenia,
-przygotowanie dokumentów związanych z kursem (certyfikat PO_WER oraz Paynament Confirmation) ,
-rozwiązanie testu sprawdzającego moje kompetencje językowe .
Tuż przed wyjazdem wertowałam książki i strony internetowe, które dotyczyły wspólnej historii Polski i Austrii. Odświeżyłam wiedzę na temat Bitwy pod Wiedniem, cesarza Franciszka Józefa,       jak i  okresu zaborów.....
KURS
W poniedziałek 12 lutego 2018 r. rozpoczął się dwutygodniowy kurs  w  szkole językowej ĄctiLingua  Language  Studies. Mieszkałyśmy w pięknym hotelu ERZHERZOG RAINER  na ulicy Wiedner  Hauptstrasse, więc dojazd do szkoły położonej w pobliżu Dolnego Belwederu  nie zajmował nam zbyt dużo czasu.
Zajęcia rozpoczynały się każdego dnia o godzinie 14:15 i trwały do 17:30 (od poniedziałku do piątku). Niestety nie byłam zadowolona z godziny rozpoczynania zajęć....
W szkole pracowali bardzo młodzi lektorzy, a średnia wieku uczestników w mojej grupie to ok.24 lata. Byłam więc najstarszą uczestniczką kursu .
Zajęcia podzielone były na dwa bloki:
-gramatyka ,
-konwersacja .
W czasie zajęć z gramatyki  rozwiązywaliśmy ćwiczenia dotyczące różnych konstrukcji zdaniowych, codziennie mieliśmy zadania domowe, a w czwartki  przeprowadzano testy sprawdzające stopień opanowania materiału.
Druga część zajęć była dla mnie ciekawsza. Grupa była wielonarodowościowa (Włochy, USA, Grecja, Turcja, Słowacja, Belgia, Iran, Szwajcaria), więc mieliśmy doskonałą okazję do poznania realiów życia, kultury i dziedzictwa narodowego.
Zaprzyjaźniłam się ze studentką z Iranu, z którą będę utrzymywać kontakt mailowy w języku niemieckim.
Przebywanie z mieszkańcami różnych krajów daje możliwość lepszego poznania się, a jednocześnie zmusza do posługiwania się językiem obcym. Wszystkie osoby w mojej grupie swobodnie wypowiadały się w języku niemieckim, dlatego też komunikacja była bardzo spontaniczna. Lektor Dominik czuwał jednak nad poprawnością gramatyczną i przybliżał nam zagadnienia związane z Austrią.
Uczestnicząc w kursie obserwowałam zajęcia prowadzone przez innych nauczycieli. Myślę, że wykorzystam w mojej pracy niektóre metody i ćwiczenia. W trakcie  zajęć i przerw rozmawiałam z uczestnikami kursu oraz lektorami na temat systemu szkolnictwa, skali ocen, egzaminów zewnętrznych i wymiaru godzin dla poszczególnych przedmiotów.
Po dwóch tygodniach otrzymałam certyfikat uczestnictwa w zajęciach, wydany przez organizatora kursu.
JĘZYK JAKO DZIEDZICTWO KULTUROWE I NARODOWE
W czasie dwutygodniowego pobytu w Wiedniu mogłam wykorzystać swoje umiejętności językowe w praktyce.
Wraz z koleżanką zwiedzałyśmy miasto. Już w pierwszym dniu pobytu w Wiedniu, przed zajęciami udałyśmy się do Vienna Ticket  po bilety wstępu na koncert. Podczas kolacji poznawałyśmy smaki wiedeńskich potraw- Wiener Schnitzel mit Kartoffelsalat.Zwiedzanie rozpoczęłyśmy od  ALBERTINY -muzeum malarstwa, gdzie podziwiałyśmy między innymi dzieła Klimta.
Byłyśmy również w domu i w Muzeum Mozarta. Wieczorem  17.02.2018r.udałyśmy się na koncert muzyki Mozarta. Kwartet w  historycznych strojach, oryginalne freski na ścianach maleńkiej sali ,w której koncertował kiedyś Mozart, pozostaną na długo w mojej pamięci.
Kolejnym celem naszej "wyprawy" był Hofburg. Zwiedzałyśmy Apartamenty Cesarza oraz Muzeum Sisi .W Hofburgu podziwiałyśmy zbiory sreber i porcelany.
Jeden dzień spędziłyśmy na zwiedzaniu kościołów w centrum Wiednia- rozpoczęłyśmy oczywiście od słynnej katedry Stephansdom. Na uwagę zasługują również grobowce Habsburgów  Kapuzinergruft w kościele Kapuzinerkirche,gdzie spoczywa cesarz Franz Joseph oraz Sisi. Obok najstarszej stacji metra znajduje się kościół Karlskirche. W tym dniu zwiedziłyśmy jeszcze kościół Paulinów, który  był najbliżej naszego hotelu.
W wiedeńskich kościołach często odbywają się koncerty .Po zajęciach w szkole językowej wybrałyśmy  się na taki koncert, aby posłuchać utworów Klasyków Wiedeńskich.
 Po koncercie udałyśmy się jeszcze na wieczorny spacer głównymi ulicami w centrum miasta.  
W sobotę byłyśmy w Muzeum Historii Sztuki, gdzie oprócz wspaniałych zbiorów podziwiać można piękne wnętrza. W niedzielę pojechałyśmy metrem do Pałacu Schoenbrunn. Dawna letnia rezydencja Habsburgów zachwyca cesarskimi pomieszczeniami oraz imponującymi projektami ogrodowymi. Tu mieszkali kiedyś Maria Teresa, cesarz Franciszek Józef, cesarzowa Elżbieta  (Sisi) i inne osobistości. Jest to jeden z najpiękniejszych obiektów barokowych w Europie. Znajduje się w nim 1441 pomieszczeń ale do zwiedzania udostępniono niestety tylko 45.
Najważniejszym dla mnie wydarzeniem w drugim tygodniu pobytu w Wiedniu, była bez wątpienia wizyta w Operze Wiedeńskiej. Balet  Balanchine I LIANG I PROIETTO  był wspaniały.
Byłyśmy również w Muzeum Przyrodniczym i Górnym Belwederze. W trakcie codziennych spacerów po mieście  zobaczyłyśmy jeszcze Parlament i Wiedeński Uniwersytet.
Na placu przed Ratuszem , gdzie corocznie odbywa się Jarmark Bożonarodzeniowy ,obecnie jest ogromne lodowisko.
W czasie wyjazdu poznałyśmy tradycyjne potrawy i desery :Kaizerschmarrn,  Sachertorte, Klimttorte,  Apfelstrudel, Krapfen, Topfenkuchen, oraz słynne kawy Wiener Melange  i Kapuziner Kaffe.
Po powrocie będzie mi brakowało atmosfery wiedeńskich cukierni i śniadań przy klasycznej muzyce.
Myślę, że wybiorę się do Wiednia latem , aby móc podziwiać wspaniałe ogrody pałacowe.

PODSUMOWANIE
Uczestnictwo w projekcie  "Mobilność kadry edukacji szkolnej" dało mi okazję do porozumiewania się w języku niemieckim z mieszkańcami różnych stron świata. Poznałam wielu ciekawych, młodych ludzi  oraz zwyczaje w ich krajach.
Kurs językowy zachęcił mnie do dalszej nauki. Wzrosła moja wiedza na temat metod nauczania języka oraz szkolnictwa w różnych krajach.
Po powrocie z kursu podzieliłam się wrażeniami z nauczycielami i uczniami   SP1 i SP2
 w Choczni. Promuję w środowisku lokalnym szkołę językową, w której byłam na kursie.
Wykonałam gazetkę tematyczną, związaną z moim pobytem w Wiedniu.
Podczas spotkań z rodzicami będę zachęcać do wyjazdów na kursy językowe w kraju i za granicą.
Na Radzie Pedagogicznej przedstawię prezentację multimedialną z mojego wyjazdu na kurs.
Podjęłam próbę nawiązania kontaktu międzynarodowego na platformie eTwinning (projekt ze szkołą  słowacką  w języku niemieckim).  

Uważam, że należy uczyć młodzież tolerancji i otwartości na inne kultury, gdyż nasi uczniowie coraz częściej wyjeżdżają na studia lub do pracy za granicę. Spotykają tam przedstawicieli różnych narodowości. Nieznajomość realiów życia w danym kraju może doprowadzić do rozczarowań, nieporozumień a nawet konfliktów.
Przebywając wśród przedstawicieli różnych narodów ,można poznać ich kultury, zwyczaje, sposoby mówienia, tradycyjne punkty widzenia - takiej wiedzy darmo szukać w sztampowych podręcznikach.  

Nauczyciel: Małgorzata Zadora
Koordynator placówki: Magdalena Gryga

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz