Łączna liczba wyświetleń

środa, 7 marca 2018

Scenariusz zajęć z zakresu edukacji wczesnoszkolnej


Scenariusz zajęć z zakresu edukacji wczesnoszkolnej w kl. 1 SP przeprowadzonych                w dn. 5.12.2017

Temat: Jak to było z Mikołajem?

Cele ogólne:
- przybliżenie uczniom kultury i zwyczajów innych krajów europejskich,
- wyszukiwanie różnic i podobieństw w zwyczajach poszczególnych krajów

Cele operacyjne:
Uczeń:
- zna różne historie o Św. Mikołaju,
- zna zwyczaje wręczania prezentów mikołajkowych w różnych krajach,
- zna inne nazwy Św. Mikołaja używane w innych krajach,
- porównuje zwyczaje mikołajkowe w Polsce i Europie,
- rozumie konieczność niesienia pomocy innym ludziom i radość, jaka temu towarzyszy,
- bierze aktywny udział w zajęciach i zabawach ruchowych.

Metody: słowna, oglądowa, zajęć praktycznych.

Formy pracy: grupowa, zespołowa indywidualna.

Środki dydaktyczne: tekst wiersza, prezentacja multimedialna, mapa Europy, płyta CD, materiały plastyczne (kredki, farby, papier kolorowy, wata,itp.)

Przebieg zajęć:
1. Powitanie - dzieci siedzą w kręgu. Każde z nich macha, gdy usłyszy słowa związane z jego osobą, np. Witam dzieci, które są dziś szczęśliwe, które chętnie przyszły do szkoły, którym nie chciało się rano wstać, które lubią dawać prezenty, które lubią otrzymywać prezenty.
2. Nauczyciel zadaje dzieciom pytanie: Jak myślicie, jaka jest prawdziwa historia św. Mikołaja? Nauczyciel czyta wiersz M. Brykczyńskiego "Jak to było z Mikołajem. Po wysłuchaniu uczniowie odpowiadają na pytania związane z wierszem.  W ten sposób poznają postać i czyny prawdziwego św. Mikołaja - biskupa z Miry. Podczas opowiadania nauczyciel pokazuje uczniom obrazek z wizerunkiem Świętego.
3. Zapoznanie dzieci ze zwyczajem  obdarowywania prezentami w rożnych krajach europejskich - Islandii, Irlandii, Anglii, Belgii, Szwecji, Włoch, Rosji. Z pomocą nauczyciela dzieci odnajdują wyżej wymienione kraje na mapie Europy. Wykorzystując przygotowaną wcześniej prezentację multimedialną, nauczyciel pokazuje zdjęcia Mikołajów, krasnali, czarownic i opowiada dzieciom w jaki sposób obdarowuje się bliskich prezentami w innych krajach europejskich.
4. Zabawa rytmiczna przy muzyce - nauczyciel zaznajamia uczniów z nazwami Mikołaja w innych krajach. Uczniowie starają się je zapamiętać powtarzając rytmicznie w takt muzyki.
5. Praca plastyczna w grupach - "Portret Mikołaja w krajach europejskich" - dzieci dzielą się na grupy trzyosobowe, wybierają postać Mikołaja, który najbardziej im się spodobał i dowolną techniką plastyczną wykonują jego portret. Na koniec wspólnie oceniają wykonane prace.
6. Podsumowanie zajęć: Kończenie zdań - Na dzisiejszych zajęciach dowiedziałem się..., Zajęcia mi się podobały, bo..., Na zajęciach się nudziłem, bo...

Zajęcia przygotowała i przeprowadziła Iwona Skawińska  z SP nr 1 w Choczni


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz