Scenariusz zajęć z
zakresu edukacji wczesnoszkolnej w kl. 1 SP przeprowadzonych w dn. 5.12.2017
Temat: Jak to było z Mikołajem?
Cele ogólne:
-
przybliżenie uczniom kultury i zwyczajów innych krajów europejskich,
-
wyszukiwanie różnic i podobieństw w zwyczajach poszczególnych krajów
Cele operacyjne:
Uczeń:
- zna różne
historie o Św. Mikołaju,
- zna
zwyczaje wręczania prezentów mikołajkowych w różnych krajach,
- zna inne
nazwy Św. Mikołaja używane w innych krajach,
- porównuje
zwyczaje mikołajkowe w Polsce i Europie,
- rozumie
konieczność niesienia pomocy innym ludziom i radość, jaka temu towarzyszy,
- bierze
aktywny udział w zajęciach i zabawach ruchowych.
Metody: słowna, oglądowa, zajęć praktycznych.
Formy pracy: grupowa, zespołowa indywidualna.
Środki dydaktyczne: tekst wiersza, prezentacja
multimedialna, mapa Europy, płyta CD, materiały plastyczne (kredki, farby,
papier kolorowy, wata,itp.)
Przebieg zajęć:
1. Powitanie
- dzieci siedzą w kręgu. Każde z nich macha, gdy usłyszy słowa związane z jego
osobą, np. Witam dzieci, które są dziś szczęśliwe, które chętnie przyszły do
szkoły, którym nie chciało się rano wstać, które lubią dawać prezenty, które
lubią otrzymywać prezenty.
2.
Nauczyciel zadaje dzieciom pytanie: Jak myślicie, jaka jest prawdziwa historia
św. Mikołaja? Nauczyciel czyta wiersz M. Brykczyńskiego "Jak to było z
Mikołajem. Po wysłuchaniu uczniowie odpowiadają na pytania związane z
wierszem. W ten sposób poznają postać i czyny
prawdziwego św. Mikołaja - biskupa z Miry. Podczas opowiadania nauczyciel
pokazuje uczniom obrazek z wizerunkiem Świętego.
3.
Zapoznanie dzieci ze zwyczajem
obdarowywania prezentami w rożnych krajach europejskich - Islandii,
Irlandii, Anglii, Belgii, Szwecji, Włoch, Rosji. Z pomocą nauczyciela dzieci
odnajdują wyżej wymienione kraje na mapie Europy. Wykorzystując przygotowaną
wcześniej prezentację multimedialną, nauczyciel pokazuje zdjęcia Mikołajów,
krasnali, czarownic i opowiada dzieciom w jaki sposób obdarowuje się bliskich
prezentami w innych krajach europejskich.
4. Zabawa
rytmiczna przy muzyce - nauczyciel zaznajamia uczniów z nazwami Mikołaja w
innych krajach. Uczniowie starają się je zapamiętać powtarzając rytmicznie w
takt muzyki.
5. Praca
plastyczna w grupach - "Portret Mikołaja w krajach europejskich" -
dzieci dzielą się na grupy trzyosobowe, wybierają postać Mikołaja, który
najbardziej im się spodobał i dowolną techniką plastyczną wykonują jego
portret. Na koniec wspólnie oceniają wykonane prace.
6.
Podsumowanie zajęć: Kończenie zdań - Na dzisiejszych zajęciach dowiedziałem
się..., Zajęcia mi się podobały, bo..., Na zajęciach się nudziłem, bo...
Zajęcia
przygotowała i przeprowadziła Iwona Skawińska
z SP nr 1 w Choczni
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz