Autor: Daniel Mastek
Szkoła Podstawowa nr 1 w Choczni
TEMAT LEKCJI: Pierwsza
zasada dynamiki.
DATA: 14.03.2018
CZAS REALIZACJI: 45
minut
CELE LEKCJI:
Uczeń:
na prostych przykładach z życia nazywa siły równoważące
się , gdy ciało spoczywa względem
przyjętego układu odniesienia,
nazywa i rysuje siły działające na ciało poruszające się
ruchem jednostajnym prostoliniowym,
stosuje pierwszą zasadę dynamiki do wyjaśnienia zachowania
się ciała o stałej prędkości,
posługuje się pojęciami siły ciężkości i sprężystości
podłoża,
oblicza siłę ciężkości i sprężystości podłoża gdy znana
jest masa ciała,
oblicza siłę oporu powietrza, gdy ciało opada lub wznosi
się ruchem jednostajnym,
rozumie zjawisko bezwładności i podaje jego przykłady z
życia.
Metody pracy: (lekcja w grupie)
dyskusja,
obserwacja,
praca z podręcznikiem,
rozwiązywanie zadań rachunkowych.
POMOCE DYDAKTYCZNE
tablica interaktywna, komputer, równia pochyła, gładkie
podłoże, plastikowe przeźroczyste
pudełko np. na płyty CD, kulka, 2 siłomierze, klocek z
haczykami, waga sprężynowa.
PRZEBIEG LEKCJI
WSTĘP
Isaac Newton – przybliżenie uczniom postaci wielkiego angielskiego fizyka, matematyka,
astronoma, filozofa, historyka, badacza Biblii i alchemika (korzystanie z https://pl.wikipedia.org/wiki/Isaac_Newton
Przypomnienie wiadomości o siłach równoważących się,
trzeciej zasadzie dynamiki i różnych rodzajach sił poznanych na poprzednich lekcjach.
Nauczyciel zadaje pytania uczniom. Poprawność odpowiedzi
weryfikuje w oparciu o przygotowany pokaz slajdów. Na rysunkach wyraźnie zaznacza siłę akcji i
reakcji, zwracając uwagę na kierunek, zwrot i długość przedstawionych wektorów różnych sił.
CZĘŚĆ WŁAŚCIWA LEKCJI
Doświadczenie 1
Nauczyciel umieszcza na gładkim podłożu klocek z
przymocowanymi haczykami i zaczepia do nich
2 dynamometry. Dwaj uczniowie ciągną za siłomierze tak , aby
klocek pozostał w spoczynku.
Odczytują ich wskazania.
Formułują wniosek: siły jakimi działali równoważyły się.
Nauczyciel poleca uczniom wymienić pozostałe siły
działające na klocek: siłę ciężkości
i sprężystości. Prawidłowość odpowiedzi potwierdza slajd
przedstawiający cztery działające
siły. Uczniowie wykonują rysunek i oznaczają siły. Należy
sprawdzić, czy narysowali siły o
jednakowej długości.
Doświadczenie 2
Uczniowie wyznaczają masę klocka za pomocą wagi sprężynowej
oraz obliczają jego ciężar.
Następnie podają i zapisują wartość siły sprężystości, jaka
działała, gdy klocek leżał nieruchomo.
Nauczyciel przedstawia treść pierwszej zasady dynamiki,
nazywając ją również zasadą
bezwładności wyjaśniającą zachowanie się klocka.
Doświadczenie 3
Nauczyciel umieszcza kulkę na równi pochyłej tak, aby po
stoczeniu się z niej poruszała się po
gładkim podłożu. Uczniowie stwierdzają, że kulka porusza się
poziomo ze stalą prędkością.
Wyjaśniają obserwację w oparciu o pierwszą zasadę dynamiki.
Doświadczenie 4
Nauczyciel poleca uczniom zapoznanie się z przebiegiem
doświadczenia.
1. Przeźroczystą miskę lub pudełko na płyty CD odwracamy
dnem do góry i wkładamy pod nią
kulkę.
2. Wprawiamy pudełko w taki ruch, aby kulka toczyła się po
okręgu wzdłuż jego obwodu.
Podnosimy gwałtownie pudełko i obserwujemy ruch kulki.
3. Jeden z uczniów wykonuje doświadczenie, a pozostali
tłumaczą zachowanie się kulki.
Nauczyciel wyjaśnia na czym polega zjawisko bezwładności.
Uczniowie podają przykłady
z życia obrazujące to zjawisko i jego znaczenie praktyczne .
Mogą im w tym pomóc zadania
problemowe znajdujące się w podręczniku na str. 27, 28 oraz
przykład 5.4 ze str. 24.
PODSUMOWANIE LEKCJI
Nauczyciel przedstawia przygotowane przez siebie slajdy
przedstawiające siły działające na np.:
książkę leżącą na stole,
lampę wiszącą u sufitu,
ciało człowieka opadającego na spadochronie ze stałą
prędkością,
samochód jadący ze stałą prędkością,
balon wznoszący się ze stałą prędkością
oraz jeszcze raz podkreśla, iż zachowanie tych ciał jest
zgodne z pierwszą zasada dynamiki.
Praca domowa
Zadanie 1¹
„Odpowiedz (wraz z uzasadnieniem) na pytanie: Czy w przedziale
kolejowym bezpieczniej
jest umieścić ciężki bagaż na półce od strony lokomotywy,
czy po przeciwnej stronie?
Zadanie 2²
Na jadący po poziomej drodze traktor działają następujące
siły: siła oporu ruchu
o wartości 1200 N, tzw. Siła ciągu silnika o wartości 9000
N, ciężar o wartości 12000 N
oraz siła sprężystości podłoża o wartości 12000 N.
1. Narysuj we właściwych proporcjach wektory wszystkich
wymienionych sił
działających na traktor.
2. Napisz, które z wymienionych sił równoważą się.
Zadanie 3 (dla chętnych)
Uczeń może wykorzystać doświadczenia ze str. 28 z
podręcznika.
Przygotuj jedno proste doświadczenie obrazujące zjawisko
bezwładności. Wyjaśnij
zachowanie się ciała.
Prowadzący: Daniel Mastek
Koordynator placówki: Kinga Cholewka
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz