materiał archiwalny
Sprawozdanie z udziału w mobilności
zagranicznej w ramach projektu
„Podniesienie jakości i efektywności pracy szkół i przedszkoli z terenu Gminy
Wadowice poprzez rozwijanie kompetencji kadry edukacji szkolnej”
Nauczyciel: Iwona
Majkowska – Kochan
Placówka: Zespół Szkół Publicznych nr 3 w Wadowicach
Kraj mobilności: Irlandia, Dublin
Typ kursu: kurs metodyczny "Teachers' refresher course in language and methodology"
Czas
trwania: 31 lipca – 11 sierpnia 2017 roku
Etap przygotowawczy:
Przygotowania do odbycia kursu zagranicznego
kursu metodycznego rozpoczęłam na długo przed wyjazdem do Irlandii. W kwietniu
2017 roku wzięłam udział w spotkaniu przygotowawczym w ZSP w Wysokiej, na
którym przedstawiono prezentację multimedialną na temat kultury i walorów
turystycznych Irlandii. Zdobyłam wówczas wiele wiadomości realioznawczych.
Zapoznałam się również z przewodnikiem turystycznym zakupionym w ramach
Projektu oraz ze stronami internetowymi poświęconymi podróży na Zieloną Wyspę. Duży nacisk położyłam także na zapoznanie się
z celami Projektu i wybór odpowiedniego szkolenia, odpowiadającego potrzebom
szkoły, w której pracuję. Przygotowując się do wyjazdu wypełniłam obowiązki,
jakie nakładała na mnie umowa podpisana z dyrektorem szkoły – wykupiłam polisę
ubezpieczeniową, wyrobiłam kartę EKUZ, uzupełniłam kartę podróży oraz zabrałam
plakat z logo Projektu i pakiet promocyjny z Informacji Turystycznej oraz wzory
dokumentów wymaganych do rozliczenia. Dodatkowo, skontaktowałam się mailowo ze
szkołą językową i rodziną goszczącą.
Kurs:
Uczestniczyłam w kursie dla nauczycieli
języka angielskiego w szkole International House w Dublinie. W
dziewięcioosobowej grupie spotkałam nauczycielki z Włoch, Hiszpanii, Niemiec i
Meksyku oraz szkoleniowców z Irlandii, Wielkiej Brytanii i Brazylii. Plan zajęć
obejmował 25 godzin dydaktycznych tygodniowo, w trakcie których prowadzący
skupiali się na pokazaniu najbardziej efektywnych i twórczych sposobów
nauczania języka angielskiego i niwelowania najczęściej występujących trudności
u uczniów w wieku szkolnym, w tym m.in. techniki korygowania błędów, użycie
materiałów autentycznych, użycie kontekstu twórczego, naukę poprawnej wymowy
głosek angielskich. Dużą zaletą kursu była możliwość dzielenia się
doświadczeniami zawodowymi z innymi uczestniczkami szkolenia oraz bogactwo
przykładów, którymi prowadzący wzbogacali każdą lekcję. Część zajęć poświęcona
była zapoznaniu z kulturą Irlandii np. legendami, tradycjami, tańcem,
rozpoznawalnymi symbolami oraz sposobami wprowadzania ich jako materiał dodatkowy w nauce języka
obcego.
Ponadto, miałam możliwość obserwowania zajęć
prowadzonych we współpracującej IH
Dublin szkołą Sutton Park, w której odbywał się program letni dla dzieci i
młodzieży połączony z nauką języka angielskiego. Było to bardzo ciekawe
doświadczenie, ponieważ mogłam zauważyć, jak nauczyciele pracują z uczniami o
zróżnicowanym poziomie opanowania języka angielskiego oraz odmiennej kulturze
np. z Rosji i Hiszpanii. Przekonałam się o dużej roli zabawy w procesie
dydaktycznym.
Walory
poznawcze:
Szkoła International House oferowała
studentom bogaty program zajęć pozalekcyjnych, w których chętnie brałam udział
ze względu na możliwość integracji z innymi kursantami z różnych stron świata
oraz okazję na zwiedzanie Dublina i okolic. W ich ramach poznałam bogactwo
kulturowe Irlandii np. Trinity Collage, Book of Kells, National
Gallery, Museum Wax Figures, dzielnicę Temple Bar, zamek Dalkey. Niewątpliwą gratką była wystawa czasowa
prezentująca obrazy Vermeera, która odbywała się wówczas w Dublinie. Dużą zaletą
spacerów organizowanych przez IH School był fakt, iż w rolę przewodników
wcielali się rodowici dublińczycy, którzy z wielką pasją opowiadali ciekawostki
o dawnym i obecnym życiu w stolicy Irlandii. Dzięki temu odkrywałam rzeczywiste
miejsca, które znałam dotychczas z kart literatury angielskiej czytanej na
studiach np. powieści Jamesa Joyce’a czy
Oscara Wilde’a.
Dodatkowo, podziwiałam piękno zielonej Wyspy
dzięki wycieczkom do pobliskich miejscowości. Przeszłam dziewięciokilometrową
trasę wzdłuż urokliwego klifowego wybrzeża z Greystone do Bray, podziwiałam
jedną z najpiękniejszych plaż Irlandii w Portmanock, odwiedziłam park
dziedzictwa kulturowego położonego na terenie dawnego torfowiska – Lullymore
Heritage Park.
Poza wymienionymi wartościami poznawczymi
miałam okazję doświadczyć realiów życia w kraju anglojęzycznym, kultywującym
tradycję porozumiewania się w języku ojczystym – irlandzkim. Mieszkałam u
typowej irlandzkiej rodziny, której członkowie posługiwali się na co dzień
językiem irlandzkim i dbali o przestrzeganie pamięci o swoich korzeniach.
Dodatkowo, zapoznali mnie z systemem edukacji w Irlandii, zwracając uwagę na
różnice między szkołami irlandzkimi i angielskimi, pokazali tradycyjne stroje
ludowe, w których występują ich dzieci oraz częstowali przysmakami tamtejszej
kuchni. Z przyjemnością przekazałam im materiały promujące nasz region oraz
drobne upominki kojarzące się z Polską.
Podsumowanie:
Odbyty kurs, podróż i
dwutygodniowy pobyt w Irlandii pokazał mi prawdziwość stwierdzenia, iż „Podstawą
każdej nauki jest osobiste doświadczenie”. Poznaną wiedzą i umiejętnościami
podzielę się teraz z innym pracownikami szkoły. Na zajęciach z uczniami
wykorzystam materiały autentyczne, pomysły i inspiracje, które przywiozłam z Zielonej Wyspy. Jestem przekonana, że
przyczyni się to do realizacji Europejskiego Planu Rozwoju Szkoły.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz