Łączna liczba wyświetleń

niedziela, 18 marca 2018

„Podstawą każdej nauki jest osobiste doświadczenie”


materiał archiwalny
Sprawozdanie z udziału w mobilności zagranicznej w ramach projektu
„Podniesienie jakości i efektywności  pracy szkół i przedszkoli z terenu Gminy Wadowice poprzez rozwijanie kompetencji kadry edukacji szkolnej”
Nauczyciel:  Iwona Majkowska – Kochan
Placówka: Zespół Szkół Publicznych nr 3 w Wadowicach
Kraj mobilności: Irlandia, Dublin
Typ kursu: kurs metodyczny "Teachers' refresher course in language and methodology"
Czas trwania: 31 lipca – 11 sierpnia 2017 roku
Etap przygotowawczy:
Przygotowania do odbycia kursu zagranicznego kursu metodycznego rozpoczęłam na długo przed wyjazdem do Irlandii. W kwietniu 2017 roku wzięłam udział w spotkaniu przygotowawczym w ZSP w Wysokiej, na którym przedstawiono prezentację multimedialną na temat kultury i walorów turystycznych Irlandii. Zdobyłam wówczas wiele wiadomości realioznawczych. Zapoznałam się również z przewodnikiem turystycznym zakupionym w ramach Projektu oraz ze stronami internetowymi poświęconymi podróży na Zieloną Wyspę.  Duży nacisk położyłam także na zapoznanie się z celami Projektu i wybór odpowiedniego szkolenia, odpowiadającego potrzebom szkoły, w której pracuję. Przygotowując się do wyjazdu wypełniłam obowiązki, jakie nakładała na mnie umowa podpisana z dyrektorem szkoły – wykupiłam polisę ubezpieczeniową, wyrobiłam kartę EKUZ, uzupełniłam kartę podróży oraz zabrałam plakat z logo Projektu i pakiet promocyjny z Informacji Turystycznej oraz wzory dokumentów wymaganych do rozliczenia. Dodatkowo, skontaktowałam się mailowo ze szkołą językową i rodziną goszczącą.
Kurs:  
Uczestniczyłam w kursie dla nauczycieli języka angielskiego w szkole International House w Dublinie. W dziewięcioosobowej grupie spotkałam nauczycielki z Włoch, Hiszpanii, Niemiec i Meksyku oraz szkoleniowców z Irlandii, Wielkiej Brytanii i Brazylii. Plan zajęć obejmował 25 godzin dydaktycznych tygodniowo, w trakcie których prowadzący skupiali się na pokazaniu najbardziej efektywnych i twórczych sposobów nauczania języka angielskiego i niwelowania najczęściej występujących trudności u uczniów w wieku szkolnym, w tym m.in. techniki korygowania błędów, użycie materiałów autentycznych, użycie kontekstu twórczego, naukę poprawnej wymowy głosek angielskich. Dużą zaletą kursu była możliwość dzielenia się doświadczeniami zawodowymi z innymi uczestniczkami szkolenia oraz bogactwo przykładów, którymi prowadzący wzbogacali każdą lekcję. Część zajęć poświęcona była zapoznaniu z kulturą Irlandii np. legendami, tradycjami, tańcem, rozpoznawalnymi symbolami oraz sposobami wprowadzania ich  jako materiał dodatkowy w nauce języka obcego.
Ponadto, miałam możliwość obserwowania zajęć prowadzonych we współpracującej  IH Dublin szkołą Sutton Park, w której odbywał się program letni dla dzieci i młodzieży połączony z nauką języka angielskiego. Było to bardzo ciekawe doświadczenie, ponieważ mogłam zauważyć, jak nauczyciele pracują z uczniami o zróżnicowanym poziomie opanowania języka angielskiego oraz odmiennej kulturze np. z Rosji i Hiszpanii. Przekonałam się o dużej roli zabawy w procesie dydaktycznym.
Walory  poznawcze:
Szkoła International House oferowała studentom bogaty program zajęć pozalekcyjnych, w których chętnie brałam udział ze względu na możliwość integracji z innymi kursantami z różnych stron świata oraz okazję na zwiedzanie Dublina i okolic. W ich ramach poznałam bogactwo kulturowe Irlandii np. Trinity Collage, Book of Kells, National Gallery, Museum Wax Figures, dzielnicę Temple Bar, zamek Dalkey. Niewątpliwą gratką była wystawa czasowa prezentująca obrazy Vermeera, która odbywała się wówczas w Dublinie. Dużą zaletą spacerów organizowanych przez IH School był fakt, iż w rolę przewodników wcielali się rodowici dublińczycy, którzy z wielką pasją opowiadali ciekawostki o dawnym i obecnym życiu w stolicy Irlandii. Dzięki temu odkrywałam rzeczywiste miejsca, które znałam dotychczas z kart literatury angielskiej czytanej na studiach np. powieści Jamesa Joyce’a  czy Oscara Wilde’a.
Dodatkowo, podziwiałam piękno zielonej Wyspy dzięki wycieczkom do pobliskich miejscowości. Przeszłam dziewięciokilometrową trasę wzdłuż urokliwego klifowego wybrzeża z Greystone do Bray, podziwiałam jedną z najpiękniejszych plaż Irlandii w Portmanock, odwiedziłam park dziedzictwa kulturowego położonego na terenie dawnego torfowiska – Lullymore Heritage Park.
Poza wymienionymi wartościami poznawczymi miałam okazję doświadczyć realiów życia w kraju anglojęzycznym, kultywującym tradycję porozumiewania się w języku ojczystym – irlandzkim. Mieszkałam u typowej irlandzkiej rodziny, której członkowie posługiwali się na co dzień językiem irlandzkim i dbali o przestrzeganie pamięci o swoich korzeniach. Dodatkowo, zapoznali mnie z systemem edukacji w Irlandii, zwracając uwagę na różnice między szkołami irlandzkimi i angielskimi, pokazali tradycyjne stroje ludowe, w których występują ich dzieci oraz częstowali przysmakami tamtejszej kuchni. Z przyjemnością przekazałam im materiały promujące nasz region oraz drobne upominki kojarzące się z Polską.
Podsumowanie:
        Odbyty kurs, podróż i dwutygodniowy pobyt w Irlandii pokazał mi prawdziwość stwierdzenia, iż „Podstawą każdej nauki jest osobiste doświadczenie”. Poznaną wiedzą i umiejętnościami podzielę się teraz z innym pracownikami szkoły. Na zajęciach z uczniami wykorzystam materiały autentyczne, pomysły i inspiracje, które przywiozłam  z Zielonej Wyspy. Jestem przekonana, że przyczyni się to do realizacji Europejskiego Planu Rozwoju Szkoły.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz