Łączna liczba wyświetleń

środa, 14 marca 2018

KONSPEKT KATECHEZY : Izrael – państwo wielu kultur i religii – historia i współczesność


Autor: ks. Robert Młynarczyk
 CELE KATECHEZY
 - poznanie topografii Ziemi świętej
- przybliżenie historii i jej wpływ na kształtowanie się kultury
- pokazanie tradycji trzech wielkich religii świata: chrześcijaństwa, judaizmu i islamu
 METODY
Metody podające         -  pogadanka
 Metody programowe  -  praca z tekstem biblijnym
Metody ekspozycji    -   pokaz prezentacji multimedialnej
                                   -   mapa Palestyny
Metody praktyczne    -   rozwiązywanie zagadek
                                   -   tworzenie krzyżówki
                                   -   rysowanie mapy
                                   -   śpiew pieśni
 FORMY PRACY indywidualna, grupowa jednolita i zróżnicowana.
 ŚRODKI DYDAKTYCZNE
 ·         Pismo  Święte Nowego Testamentu
·         prezentacja multimedialna
·         mapa Palestyny
·         karty pracy ucznia (plansza z krzyżówką, teksty zagadek, zarys mapy Palestyny         
·         plansza turniejowa                                                      

PRZEBIEG LEKCJI
WPROWADZENIE
Tematem dzisiejszych zajęć  jest: Palestyna – ziemska ojczyzna Jezusa. Jezus Chrystus, będąc Synem Bożym, który przyjął ciało z Maryi dziewicy i stał się człowiekiem, jak każdy człowiek posiadał  swoją ziemską ojczyznę, jest nią Palestyna.

ROZWINIĘCIE
W pierwszej części lekcji zapoznamy się charakterystyką ziemi  Palestyńskiej  w trzech podstawowych aspektach:
Aspekt geograficzny - Geograficzne uwarunkowania Ziemi Palestyńskiej
Aspekt historyczny –  Historyczne uwarunkowania Palestyny za czasów Jezusa
Aspekt religijny – Religijne uwarunkowania Palestyny za czasów Jezusa
Palestyna czasów Jezusa – geografia.
Wyznaczony wcześniej uczeń przedstawia na forum klasy przygotowaną   przez siebie prezentację:
1.  Slajdy ukazujące Ziemię Palestyńską
     -   Palestyna położona jest na kontynencie azjatyckim.
     -  Wschodnią granice Palestyny stanowi Morze Śródziemne.
     -  W południowej części Palestyny znajduje się Morze Martwe.
     -  Palestyna położona jest w dorzeczu Rzeki Jordan.
     -  W północnej części Palestyny znajduje się Jezioro Genezaret.
     -  Na południe od Jeziora Genezaret znajduje się góra Tabor.
     -  Stolicą Palestyny jest Jerozolima.
     -  Na terenie Palestyny panuje klimat …
     -  Charakterystyczną roślinność Palestyny stanowią…
     -  Najczęściej spotykane w Palestynie zwierzęta to…
Palestyna czasów Jezusa – sytuacja polityczna.
OKTAWIAN AUGUST
To postać, o której przypomina nam Ewangelia Narodzenia. Narodziny Jezusa przypadają na czasy, gdy Palestyna znajduje się pod panowaniem Rzymskim. Cezar Oktawian August zarządza spis powszechny, zgodnie z którym każdy ma się udać do miejsca swych narodzin, aby tam dać się zapisać. Józef z brzemienną Maryją udają się  z Nazaretu do Betlejem judzkiego, gdzie dla Maryi przychodzi czas rozwiązania.

HEROD
To postać budząca strach i wstręt. Był on królem Judei, który w historii Izraela wsławił się nieopisanym okrucieństwem. Po otrzymaniu od Mędrców wiadomości o nowo narodzonym w Betlejemie królu żydowskim „wpadł w straszliwy gniew, posłał oprawców do Betlejem i całej okolicy i kazał pozabijać wszystkich chłopców w wieku do lat dwóch, stosownie do czasu o którym się dowiedział od Mędrców”
  TYBERIUSZ
Postać ta pośrednio związana jest z osobą Jezusa. Po śmierci Cezara Oktawiana Augusta przejmuje on rządy w Rzymie. Za panowania Cezara Tyberiusza dokonuje się Boże dzieło zbawienia - Jezus zostaje fałszywie oskarżony, niesprawiedliwie osądzony,  oraz skazany na mękę krzyżową.      
PONCJUSZ PIŁAT
Człowiek ów był bezpośrednim sędzią Jezusa, w procesie zainicjowanym przez arcykapłanów. Piastował on stanowisko rzymskiego namiestnika Judei. Piłat w obawie o swoje stanowisko, ze strachu przed pomówieniami Arcykapłanów oskarżających go   o zdradę Cezara  skazał Jezusa na śmierć, chociaż sam nie znajdował w nim żadnej winy.

2.  Repetytorium
Uczniowie odpowiadają  na zadane przez prowadzącego zagadnienia:

a. To za jego panowania radość jest z narodzin Pana
Ten powszechny spis zarządza, bo go pali chęć pieniądza,
I podatki płacić każe bo tak czynią już mocarze.
b. Niewiniątek rzeź okrutna dziełem rąk jest tego trutnia,
Co ze strachu o swą władze chłopców małych zabić każe.
Ciemno wszędzie, głucho wszędzie, co to będzie, co to będzie

c. Po odejściu Oktawiana w Rzymie następuje zmiana;
I gdy Jezus krzyż całuje, inny cezar już panuje.

d. Przed Cezarem respekt mając, umył ręce, nie zważając,
że ze strachu o swój stołek pod niewinnym kopie dołek.
I skazuje niewinnego przed tron jego stawionego.

Palestyna czasów Jezusa – religia.
     -  Jahwe
     -  Mojżesz
     -  Tora    
     -  Arcykapłani
     -  Stronnictwa religijne
     -  Świątynia w Jerozolimie
     -  Szabat
     -  Pascha
                       2.  Repetytorium                         
                   Uczniowie poszczególnych grup tworzą krzyżówkę na kanwie słowa Judaizm                
                          




J






U






D






A






I






Z






M






W drugiej części lekcji z pomocą prezentacji multimedialnej uczniowie dowiadują się jak wygląda obecnie ziemia święta, kto ją zamieszkuje i jak wygląda sytuacja polityczna, religijna i kulturowa Izraela.
Izrael jest kolebką dwóch spośród trzech największych monoteistycznych religii świata. Żaden inny kraj nie odgrywa tak ważnej roli w życiu religijnym tak wielkich mas ludzi na całym świecie. Ziemia Święta jest centrum życia duchowego judaizmu, to tutaj narodziło się chrześcijaństwo, a muzułmanie czczą Jerozolimę jako trzecie ze świętych miejsc islamu. Chrześcijanie stanowią 2,1% populacji Izraela. Statystyki podają, że 16,2% populacji stanowią muzułmanie. Wyznaniem dominującym w Izraelu jest judaizm.
Izrael jest położony na kontynencie azjatyckim, na wschodnim wybrzeżu Morza Śródziemnego. Graniczy od północy z Libanem, od północnego wschodu z Syrią, od wschodu z Jordanią i od południowego zachodu z Egiptem. Zaledwie 7-kilometrowy odcinek wybrzeża Morza Czerwonego zapewnia Izraelowi dostęp do niego. Pomimo swojej małej powierzchni Izrael charakteryzuje się dużą różnorodnością geograficzną, od pustyni Negew na południu do łańcuchów górskich Galilei, Karmelu i Wzgórz Golan na północy. Nadmorska równina Szaron jest domem dla 70% populacji państwa.
Na ukształtowanie geograficzne kraju wpływa przede wszystkim Rów Jordanu, który stanowi część wielkiego Rowu Abisyńskiego. Ta wielka synklina jest położona na wschód od centralnego masywu Gór Judzkich i przebiega na całej długości wschodniej części Izraela. Doliną Jordanu płynie najdłuższa izraelska rzeka Jordan (długość 250 km). Źródła Jordanu znajdują się na północy, na zboczach najwyższego szczytu Izraela, góry Hermon (2814 m n.p.m.). Następnie rzeka przepływa przez dolinę Hula, wpada do Jeziora Tyberiadzkiego, z którego wypływa na południe i kończy swój bieg w Morzu Martwym. Lustro wody znajduje się w najniższym punkcie Ziemi – 408 m p.p.m. (i ciągle się obniża). Na południe od Morza Martwego znajduje się Zatoka Akaba i Morze Czerwone.


Korzystając z przekazu ewangelicznego przypomnimy sobie poszczególne wydarzenia z życia Jezusa związane z konkretnymi miejscami na mapie Palestyny.
Uczniowie otrzymują pytania dotyczące miejsca konkretnego wydarzenia z życia Jezusa i mają za zadanie odnalezienie poprawnej odpowiedzi w Ewangelii Św. Łukasza, króciutkie streszczenie wydarzenia oraz umieszczenie go na mapie Palestyny.
- Gdzie miało miejsce narodzenie Jezusa? Łk 2,1-7
- Gdzie Jezus spędził swe dzieciństwo? Łk 2,39-40
- Gdzie Jezus przyjął chrzest  z rąk Jana? Łk 3,21-22*
- Gdzie miało miejsce pierwsze publiczne wystąpienie Jezusa? Łk 4,16-30
- Gdzie mieszkał uzdrowiony przez Jezusa Setnik? Łk 7,1-10
- Gdzie mieszkał wskrzeszony przez Jezusa młodzieniec? Łk 7,11-17
- Gdzie miało miejsce przemienienie Jezusa wobec apostołów?  Łk 9,28-36*
- Gdzie miało miejsce wniebowstąpienie Jezusa? Łk 24,50
- Z jakim miastem związana jest męka, śmierć i zmartwychwstanie Jezusa? Łk 22- 24
Uczniowie losują pytania.

2. Każda z grup otrzymuje określony fragment Ewangelii Św. Łukasza i ma za zadanie odnaleźć go w Piśmie Świętym oraz przedstawić opisane w nim wydarzenie z życia Jezusa w formie dialogowej.
- Pierwsze wystąpienie Jezusa w Nazarecie Łk 4,16-24
- Jezus uzdrawia opętanego w Kafarnaum  Łk 4,31-37
- Przemienienie Jezusa na górze Tabor  Łk 9,28-36
- Uroczysty wjazd Jezusa do Jerozolimy Łk 19,29-40

Uczniowie losują fragment Ewangelii.

 CZEŚĆ KOŃCOWA
 Podsumowanie wiadomości
Modlitwa za Ojczyznę.
   
Pytania do Ewangelii
I
 - Gdzie miało miejsce narodzenie Jezusa? Łk 2,1-7
- Gdzie Jezus spędził swe dzieciństwo? Łk 2,39-40\
II
- Gdzie Jezus przyjął chrzest  z rąk Jana? Łk 3,21-22*
- Gdzie miało miejsce pierwsze publiczne wystąpienie Jezusa? Łk 4,16-3
                            III
 - Gdzie mieszkał uzdrowiony przez Jezusa Setnik? Łk 7,1-10
- Gdzie mieszkał wskrzeszony przez Jezusa młodzieniec? Łk 7,11-17
IV
 - Gdzie miało miejsce przemienienie Jezusa wobec apostołów?  Łk 9,28-36*
- Gdzie miało miejsce wniebowstąpienie Jezusa? Łk 24,50

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz