Monarchia
parlamentarna w Anglii
Czas zajęć: 1 jednostka lekcyjna odbyła się w kl.II gimnazjum 9.03.2018r.
nauczyciel prowadzący - Joanna Kozłowska
Cele
lekcji:
Po
zakończonej lekcji uczeń :
-wyjaśnia pojęcia; purytanizm,
Lord Protektor, parlament (Izba Gmin, Izba Lordów), Gabinet Ministrów, monarchia parlamentarna, rewolucja
-przyporządkowuje wydarzenia do
dat: 1640r., 1649r., 1660r., 1689r.
-zna postacie i przedstawia ich
działalność: Karol I Stuart, Oliwer Cromwell
-opisuje przebieg rewolucji w Anglii
w XVII w.
-opisuje wydarzenie nazwane „
sławetną” lub :chwalebną” rewolucją
-na przykładzie Francji i Anglii
charakteryzuje i porównuje główne cechy monarchii parlamentarnej i absolutnej
Środki dydaktyczne:
-podręcznik dla kl.II, wyd. PWN
-zeszyt ćwiczeń dla kl.II wyd. PWN
-karta pracy
-prezentacja zdjęć wykonanych
przed i w parlamencie brytyjskim w Londynie; portrety władców i uczestników
rewolucji; obrazy przedstawiające jej przebieg (materiały w większości
przywiezione z Londynu, gdzie prowadząca zajęcia była na kursie językowym)
Metody i formy pracy:
-praca z podręcznikiem, zeszytem
ćwiczeń, z materiałem ikonograficznym, tekstem źródłowym
-wykład
- elementy dyskusji
Przebieg lekcji:
I.
Czynności
organizacyjno-porządkowe.
II.
Rekapitulacja
wtórna:
W trakcie rozmowy nauczającej
przypomnienie jak przebiegała reformacja w Anglii i jakie były jej skutki. Portrety-sylwetki władców angielskich;
odniesienie do czasów współczesnych ( symbole władzy w Anglii-zdjęcia)
Omówienie również zmian ustrojowych w XVII-wiecznej Francji.
III.
Opracowanie
tematu.
W formie wykładu nauczyciel
posiłkując się materiałem ikonograficznym przedstawia wiadomości dotyczące
konfliktu króla Karola I z parlamentem angielskim.
Następnie omawia przebieg
rewolucji i jej skutki (wypełnienie karty pracy przez uczniów- chronologia
wydarzeń i praca z tekstem źródłowym-Ustanowienie protektoratu w Anglii;
uczniowie wymieniają kompetencje Lorda Protektora i oceniają zapisy dokumentu w
świetle zamiarów rewolucjonistów, a pozycji Izby Gmin).
Po omówieniu tematu uczniowie pd
kierunkiem nauczyciela dyskutują na temat monarchii parlamentarnej w
porewolucyjnej Anglii. Wymieniają jej cechy, starają się uzasadnić stwierdzenie
„ Król panuje, ale nie rządzi”; odniesienia
również do czasów współczesnych.
IV.
Rekapitulacja
pierwotna.
Uzupełnienie ćwiczeń z zeszytu
ćwiczeń.
Zadanie domowe
Uzupełnienie karty pracy domowej-
zadania do Deklaracji Praw Narodu Angielskiego z 13 lutego 1689 r.
Nauczyciel: Joanna Kozłowska
Koordynator placówki: Kinga Cholewka
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz