Łączna liczba wyświetleń

środa, 14 marca 2018

Imagine, czyli… Na polskim po angielsku


Konspekt lekcji języka polskiego w gimnazjum
Temat: Imagine, czyli… Na polskim po angielsku
Cele lekcji:
·         Korelacja treści z języka angielskiego i języka polskiego
·         Kształcenie umiejętności pracy w grupie
·         Realizacja podstawy programowej z języka polskiego w zakresie:
a)        Uczeń odbiera komunikaty pisane, mówione, w tym nadawane za pomocą środków audiowizualnych;
b)       Uczeń cytuje odpowiednie fragmenty tekstu;
c)        Uczeń rozpoznaje wypowiedzi o charakterze perswazyjnym;
d)       Uczeń rozpoznaje wyrazy wieloznaczne i rozumie ich znaczenia w tekście;
e)        Uczeń przypisuje czytany utwór do właściwego rodzaju literackiego (epika, liryka, dramat);
f)        Uczeń uwzględnia w analizie specyfikę tekstów kultury przynależnych do następujących rodzajów sztuki: literatura, teatr, film, muzyka, sztuki plastyczne, sztuki audiowizualne;
g)        Uczeń przedstawia propozycję odczytania konkretnego tekstu kultury i uzasadnia ją;
h)       Uczeń ze zrozumieniem posługuje się pojęciami dotyczącymi wartości pozytywnych i ich przeciwieństw oraz określa postawy z nimi związane, np. patriotyzm–nacjonalizm, tolerancja–nietolerancja, a także rozpoznaje ich obecność w życiu oraz w literaturze i innych sztukach;
i)         dostrzega zróżnicowanie postaw społecznych, obyczajowych, narodowych, religijnych, etycznych, kulturowych i w ich kontekście kształtuje swoją tożsamość;
j)         Uczeń uczestniczy w dyskusji, uzasadnia własne zdanie, przyjmuje poglądy innych lub polemizuje z nimi.
Metody i formy pracy:
·         Praca w grupie
·         Dyskusja
·         Praca z tekstem
Przebieg lekcji:
1.      Przedstawienie celu lekcji.
2.      Informacje przekazane przez nauczyciela na temat Johna Lennona i utworu „Imagine” (członek zespołu The Beatles, autor tekstów i kompozytor, tragiczna śmierć; piosenka stworzona w latach 70., budząca kontrowersje, przez magazyn „Rolling Stones” sklasyfikowana na 3. miejscu listy wszech czasów)
3.      Obejrzenie teledysku (dostępny w Internecie: https://www.youtube.com/watch?v=YkgkThdzX-8)
4.      Zapisanie tematu.
5.      Podział zespołu klasowego na 3-4-osobowe grupy i przydzielenie zadań:
a)      Korzystając ze znajomości języka angielskiego, a w razie potrzeby słowników angielsko-polskiego, przetłumaczcie tekst utworu na język polski.
TEKST ORYGINALNY
Imagine there's no heaven
It's easy if you try
No hell below us
Above us only sky

Imagine all the people
Living for today
Aha-ah

Imagine there's no countries
It isn't hard to do
Nothing to kill or die for
And no religion too

Imagine all the people
Living life in peace
Yoohoo-ooh

You may say I'm a dreamer
But I'm not the only one
I hope someday you'll join us
And the world will be as one

Imagine no possessions
I wonder if you can
No need for greed or hunger
A brotherhood of man

Imagine all the people
Sharing all the world
Yoohoo-ooh

TŁUMACZENIE

b)      Ustalcie, dlaczego utwór przez niektórych odbiorców uznany został za kontrowersyjny.
c)      Napiszcie, o jakim świecie śpiewa Lennon. Jakie są jego cechy? Jakie wartości ceni autor tekstu?
d)     Wykorzystując wiedzę z zakresu liryki, omówcie budowę tekstu: rodzaj wiersza, budowę wiersza, typ liryki, rodzaje rymów.
e)      Wynotujcie z tekstu 3 wybrane środki poetyckie i nazwijcie je.
6.      Praca w grupach.
7.      Sprawdzenie wyników pracy grup, porównywanie tłumaczeń, wyjaśnienie wątpliwości (np. różnica w znaczeniu wyrazów heaven i sky – wyraz niebo jako homonim).
8.      Dyskusja na temat przesłania utworu i utopijności wykreowanego przez autora świata:
·         Skąd kontrowersje? (utwór odwołuje się do ideologii komunistycznej, kreuje świat bez państw narodowych, prawa własności oraz bez religii)
·         Jakie zalety miałby świat wymyślony przez autora tekstu? (równość, sprawiedliwość)
·         Jakie zagrożenia – uwzględniając historię – wynikają z istnienia świata podzielonego na państwa i wyznającego różne religie? (nietolerancja, nacjonalizm, wojny religijne)
·         Czy możliwe jest istnienie takiego świata i czy chcielibyśmy w nim żyć? (zwrócenie uwagi na utopijność wykreowanego świata, wskazanie zalet i wad)
·         Jaki wpływ na przesłanie tekstu ma kontekst historyczny? (Zimna Wojna, rewolucja obyczajowa lat 70. itp.)
9.      Zadanie domowe:
Popularne przeboje to również teksty kultury. Nierzadko mają piękne poetyckie teksty. Jeden z piosenkarzy Bob Dylan w ubiegłym roku zdobył Nagrodę Nobla w dziedzinie literatury. Wybierz jego dowolną piosenkę i w kilku zdaniach streść jej tekst i spróbuj omówić przesłanie.


Autor: Krzysztof Jaskier

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz