Konspekt
lekcji języka polskiego w gimnazjum
Temat:
Imagine, czyli… Na polskim po angielsku
Cele
lekcji:
·
Korelacja treści z języka angielskiego i
języka polskiego
·
Kształcenie umiejętności pracy w grupie
·
Realizacja podstawy programowej z języka
polskiego w zakresie:
a)
Uczeń odbiera komunikaty pisane,
mówione, w tym nadawane za pomocą środków audiowizualnych;
b) Uczeń
cytuje odpowiednie fragmenty tekstu;
c)
Uczeń rozpoznaje wypowiedzi o
charakterze perswazyjnym;
d) Uczeń
rozpoznaje wyrazy wieloznaczne i rozumie ich znaczenia w tekście;
e)
Uczeń przypisuje czytany utwór do
właściwego rodzaju literackiego (epika, liryka, dramat);
f)
Uczeń uwzględnia w analizie specyfikę
tekstów kultury przynależnych do następujących rodzajów sztuki: literatura,
teatr, film, muzyka, sztuki plastyczne, sztuki audiowizualne;
g)
Uczeń przedstawia propozycję odczytania
konkretnego tekstu kultury i uzasadnia ją;
h)
Uczeń ze
zrozumieniem posługuje się pojęciami dotyczącymi wartości pozytywnych i ich
przeciwieństw oraz określa postawy z nimi związane, np. patriotyzm–nacjonalizm,
tolerancja–nietolerancja, a także rozpoznaje ich obecność w życiu oraz w
literaturze i innych sztukach;
i)
dostrzega
zróżnicowanie postaw społecznych, obyczajowych, narodowych, religijnych,
etycznych, kulturowych i w ich kontekście kształtuje swoją tożsamość;
j)
Uczeń uczestniczy
w dyskusji, uzasadnia własne zdanie, przyjmuje poglądy innych lub polemizuje z
nimi.
Metody i formy pracy:
·
Praca w grupie
·
Dyskusja
·
Praca z tekstem
Przebieg lekcji:
1.
Przedstawienie celu lekcji.
2.
Informacje przekazane przez nauczyciela na temat Johna
Lennona i utworu „Imagine” (członek zespołu The Beatles, autor tekstów i
kompozytor, tragiczna śmierć; piosenka stworzona w latach 70., budząca
kontrowersje, przez magazyn „Rolling Stones” sklasyfikowana na 3. miejscu listy
wszech czasów)
3.
Obejrzenie teledysku (dostępny w Internecie: https://www.youtube.com/watch?v=YkgkThdzX-8)
4.
Zapisanie tematu.
5.
Podział zespołu klasowego na 3-4-osobowe grupy i
przydzielenie zadań:
a)
Korzystając ze znajomości języka angielskiego, a w
razie potrzeby słowników angielsko-polskiego, przetłumaczcie tekst utworu na
język polski.
TEKST
ORYGINALNY Imagine there's no heaven It's easy if you try No hell below us Above us only sky Imagine all the people Living for today Aha-ah Imagine there's no countries It isn't hard to do Nothing to kill or die for And no religion too Imagine all the people Living life in peace Yoohoo-ooh You may say I'm a dreamer But I'm not the only one I hope someday you'll join us And the world will be as one Imagine no possessions I wonder if you can No need for greed or hunger A brotherhood of man Imagine all the people Sharing all the world Yoohoo-ooh |
TŁUMACZENIE |
b)
Ustalcie, dlaczego utwór przez niektórych odbiorców
uznany został za kontrowersyjny.
c)
Napiszcie, o jakim świecie śpiewa Lennon. Jakie są jego
cechy? Jakie wartości ceni autor tekstu?
d)
Wykorzystując wiedzę z zakresu liryki, omówcie budowę
tekstu: rodzaj wiersza, budowę wiersza, typ liryki, rodzaje rymów.
e)
Wynotujcie z tekstu 3 wybrane środki poetyckie i
nazwijcie je.
6.
Praca w grupach.
7.
Sprawdzenie wyników pracy grup, porównywanie tłumaczeń,
wyjaśnienie wątpliwości (np. różnica w znaczeniu wyrazów heaven i sky – wyraz
niebo jako homonim).
8.
Dyskusja na temat przesłania utworu i utopijności
wykreowanego przez autora świata:
·
Skąd kontrowersje? (utwór odwołuje się do
ideologii komunistycznej, kreuje świat bez państw narodowych, prawa własności
oraz bez religii)
·
Jakie zalety miałby świat wymyślony przez autora
tekstu? (równość, sprawiedliwość)
·
Jakie zagrożenia – uwzględniając historię –
wynikają z istnienia świata podzielonego na państwa i wyznającego różne
religie? (nietolerancja, nacjonalizm, wojny religijne)
·
Czy możliwe jest istnienie takiego świata i czy
chcielibyśmy w nim żyć? (zwrócenie uwagi na utopijność wykreowanego świata,
wskazanie zalet i wad)
·
Jaki wpływ na przesłanie tekstu ma kontekst
historyczny? (Zimna Wojna, rewolucja obyczajowa lat 70. itp.)
9.
Zadanie domowe:
Popularne przeboje to również teksty kultury. Nierzadko
mają piękne poetyckie teksty. Jeden z piosenkarzy Bob Dylan w ubiegłym roku
zdobył Nagrodę Nobla w dziedzinie literatury. Wybierz jego dowolną piosenkę i w
kilku zdaniach streść jej tekst i spróbuj omówić przesłanie.
Autor: Krzysztof Jaskier
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz