Łączna liczba wyświetleń

piątek, 9 marca 2018

KONSPEKT DO ZAJĘĆ Z ZAKRESU DORADZTWA ZAWODOWEGO – DLA KLASY III GIMNAZJUM


Temat zajęć: „Jaki zawód zdobyć aby być atrakcyjnym na europejskim rynku pracy?”
Cel ogólny: nabycie wiedzy na temat zawodów najbardziej poszukiwanych w krajach europejskich
Cele szczegółowe:
Uczniowie:
-    wiedzą, że znajomość języka angielskiego i innych języków jest kluczową umiejętnością gwarantującą sukces w poszukiwaniu atrakcyjnej pracy,
-        wiedzą co to jest zawód,
-        wiedzą jakie zawody są najbardziej poszukiwane  przez pracodawców w Polsce i w Europie,
-        potrafią określić kompetencje kluczowe potrzebne do wykonywania poszczególnych zawodów,
-        potrafią korzystać z różnych źródeł informacji

Metody pracy:
-        wykład,
-        pogadanka,
-        praca indywidualna,
-        burza mózgów,

Środki dydaktyczne:
-        materiały dla ucznia
-        tablica multimedialna,
-        flichpart,
-        mazaki
Przebieg zajęć:
1.      Wprowadzenie:
Uczniowie za pomocą metody burzy mózgów starają się opracować definicję „zawodu”. Prowadzący zapisuje sugestie uczniów na tablicy. Następnie podaje definicję:
Definicje:
·         Zawód – wykonywanie zestawu czynności społecznie użytecznych, wyodrębnionych na skutek społecznego podziału pracy, wymagających od pracownika odpowiedniej wiedzy i umiejętności powtarzanych systematycznie i będących źródłem utrzymania dla pracownika i jego rodziny.
To także: ogół ludzi wykonujących dany zawód, np. zawód nauczycielski, zawód lekarski.
·         Zawód wykonywany – zespół czynności, których spełnianie stanowi główne źródło utrzymania danej jednostki;
·         Zawód wyuczony – zespół czynności, do których wykonywania jednostka uzyskała przygotowanie praktyczne i teoretyczne.
2.      Prowadzący w formie mini - wykładu przedstawia problemy pracodawców polskich                     i europejskich w związku z poszukiwaniem przedstawicieli niektórych zawodów.
3.      Prowadzący rozdaje uczniom rozsypankę. Uczniowie mają za zadanie połączyć nazwę zawodu z opisem kompetencji charakterystycznych dla danego zawodu
Zawody – programista, specjalista IT w obszarze bezpieczeństwa, inżynier (jakości, procesu), specjaliści ze znajomością języków obcych ( np. obsługa klienta, księgowość), project manager, HR Business Partner, Key Account Manager (sektor farmaceutyczny), specjalista ds. e – commerce, kontroler finansowy/biznesowy, specjalista ds. employer branding,

4.      Każdy z uczniów losuje jeden z zawodów i przygotowuje krótką prezentację na temat wylosowanego zawodu. Prezentacja uwzględnia kompetencje i umiejętności charakterystyczne dla zawodu. Uczniowie korzystają z różnych źródeł informacji.
5.   Uczniowie przedstawią  na forum klasy swoje prezentacje dotyczące poszczególnych zawodów – uczniowie omawiają kompetencje, potrzebne do wykonywania poszczególnych zawodów ze szczególnym naciskiem na znajomość języków obcych.
6.      Podsumowanie zajęć – prowadzący podsumowuje pracę uczniów:
Warto pamiętać, że zawód czy obszar specjalizacyjny to nie jedyne czynniki decydujące o zatrudnieniu. Ogromne znaczenie mają również kompetencje oraz predyspozycje, które stają się niezbędne do odnoszenia sukcesów. Bez względu na branżę lub profil stanowiska, pracodawcy coraz chętniej poszukują u kandydatów umiejętności związanych z pracą zespołową oraz analizą danych.
Na znaczeniu zyskuje praca zespołowa i projektowa, która dzięki postępującemu rozwojowi technologii komunikacyjnych, coraz częściej wykracza poza wymiar lokalny. Pracodawcy oczekują od kandydatów inteligencji emocjonalnej, a więc umiejętności poprawnego odczytywania emocji członków zespołu. Jest to kluczowe dla efektywnej realizacji zadań w grupie, ale stanowi również fundament kariery menedżerskiej. 
Bez względu na etap rozwoju zawodowego i poziom zajmowanego stanowiska na znaczeniu zyskują umiejętności analityczne. Zdolność do szybkiej analizy danych, wyboru najistotniejszych informacji oraz wyciągania z nich poprawnych wniosków i podejmowania optymalnych decyzji. 
Pracownicy coraz chętniej decydują się na zmianę zatrudnienia lub międzynarodowy transfer w ramach jednej organizacji. Co więcej, na popularności zyskuje praca czasowa                                 i kontraktowa, która wiąże się z częstszą zmianą miejsca pracy i tym samym wymaga od pracowników wysoko rozwiniętych umiejętności adaptacyjnych. Te trendy sprawiają, że dla pracodawców niezwykle istotna jest zdolność do szybkiej adaptacji w zmieniającym się środowisku pracy. 
Nie bez znaczenia pozostaje także znajomość języków obcych, zapewniająca możliwość realnej współpracy z obcokrajowcami, raportowania w języku obcym czy wygłaszania prezentacji. Niezmiennie znajomość języka angielskiego jest kluczową kompetencją wśród kandydatów na rynku pracy. Poza językiem angielskim, wśród pracodawców coraz częściej pojawia się wymóg znajomości drugiego języka.
Opracowała: Marta Szczur
Koordynator placówki: Kinga Cholewka

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz