Temat zajęć:
„Jaki zawód zdobyć aby być atrakcyjnym na europejskim rynku pracy?”
Cel ogólny:
nabycie wiedzy na temat zawodów najbardziej poszukiwanych w krajach
europejskich
Cele szczegółowe:
Uczniowie:
- wiedzą, że znajomość języka angielskiego
i innych języków jest kluczową umiejętnością gwarantującą sukces w poszukiwaniu
atrakcyjnej pracy,
-
wiedzą co to jest zawód,
-
wiedzą jakie zawody są najbardziej
poszukiwane przez pracodawców w Polsce i
w Europie,
-
potrafią określić kompetencje kluczowe
potrzebne do wykonywania poszczególnych zawodów,
-
potrafią korzystać z różnych źródeł
informacji
Metody pracy:
-
pogadanka,
-
praca indywidualna,
-
burza mózgów,
Środki dydaktyczne:
-
materiały dla ucznia
-
tablica multimedialna,
-
flichpart,
-
mazaki
Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie:
Uczniowie
za pomocą metody burzy mózgów starają się opracować definicję „zawodu”.
Prowadzący zapisuje sugestie uczniów na tablicy. Następnie podaje definicję:
Definicje:
·
Zawód
–
wykonywanie zestawu czynności społecznie użytecznych, wyodrębnionych na skutek
społecznego podziału pracy, wymagających od pracownika odpowiedniej wiedzy
i umiejętności powtarzanych systematycznie i będących źródłem utrzymania
dla pracownika i jego rodziny.
To także: ogół ludzi wykonujących
dany zawód, np. zawód nauczycielski, zawód lekarski.
·
Zawód
wykonywany – zespół czynności, których spełnianie
stanowi główne źródło utrzymania danej jednostki;
·
Zawód
wyuczony – zespół czynności, do których wykonywania jednostka
uzyskała przygotowanie praktyczne i teoretyczne.
2. Prowadzący
w formie mini - wykładu przedstawia problemy pracodawców polskich i europejskich w związku z
poszukiwaniem przedstawicieli niektórych zawodów.
3. Prowadzący
rozdaje uczniom rozsypankę. Uczniowie mają za zadanie połączyć nazwę zawodu z
opisem kompetencji charakterystycznych dla danego zawodu
Zawody
– programista, specjalista IT w obszarze bezpieczeństwa, inżynier (jakości,
procesu), specjaliści ze znajomością języków obcych ( np. obsługa klienta,
księgowość), project manager, HR
Business Partner, Key Account Manager (sektor farmaceutyczny), specjalista ds. e –
commerce, kontroler finansowy/biznesowy, specjalista ds. employer branding,
4. Każdy
z uczniów losuje jeden z zawodów i przygotowuje krótką prezentację na temat
wylosowanego zawodu. Prezentacja uwzględnia kompetencje i umiejętności
charakterystyczne dla zawodu. Uczniowie korzystają z różnych źródeł informacji.
5. Uczniowie
przedstawią na forum klasy swoje prezentacje
dotyczące poszczególnych zawodów – uczniowie omawiają kompetencje, potrzebne do
wykonywania poszczególnych zawodów ze szczególnym naciskiem na znajomość
języków obcych.
6.
Podsumowanie zajęć – prowadzący
podsumowuje pracę uczniów:
Warto pamiętać, że zawód
czy obszar specjalizacyjny to nie jedyne czynniki decydujące o zatrudnieniu.
Ogromne znaczenie mają również kompetencje oraz predyspozycje, które stają się
niezbędne do odnoszenia sukcesów. Bez względu na branżę lub profil stanowiska, pracodawcy
coraz chętniej poszukują u kandydatów umiejętności związanych z pracą zespołową
oraz analizą danych.
Na znaczeniu zyskuje
praca zespołowa i projektowa, która dzięki postępującemu rozwojowi technologii
komunikacyjnych, coraz częściej wykracza poza wymiar lokalny. Pracodawcy
oczekują od kandydatów inteligencji emocjonalnej, a więc umiejętności
poprawnego odczytywania emocji członków zespołu. Jest to kluczowe dla
efektywnej realizacji zadań w grupie, ale stanowi również fundament kariery
menedżerskiej.
Bez względu na etap
rozwoju zawodowego i poziom zajmowanego stanowiska na znaczeniu zyskują
umiejętności analityczne. Zdolność do szybkiej analizy danych, wyboru
najistotniejszych informacji oraz wyciągania z nich poprawnych wniosków i
podejmowania optymalnych decyzji.
Pracownicy coraz
chętniej decydują się na zmianę zatrudnienia lub międzynarodowy transfer w
ramach jednej organizacji. Co więcej, na popularności zyskuje praca czasowa i kontraktowa,
która wiąże się z częstszą zmianą miejsca pracy i tym samym wymaga od
pracowników wysoko rozwiniętych umiejętności adaptacyjnych. Te trendy
sprawiają, że dla pracodawców niezwykle istotna jest zdolność do szybkiej
adaptacji w zmieniającym się środowisku pracy.
Nie bez znaczenia
pozostaje także znajomość języków obcych, zapewniająca możliwość realnej
współpracy z obcokrajowcami, raportowania w języku obcym czy wygłaszania
prezentacji. Niezmiennie znajomość języka angielskiego jest kluczową
kompetencją wśród kandydatów na rynku pracy. Poza językiem angielskim, wśród
pracodawców coraz częściej pojawia się wymóg znajomości drugiego języka.
Opracowała: Marta Szczur
Koordynator placówki: Kinga Cholewka
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz