Temat: „Wspólnie z
Krecikiem poznajemy Czechy”
Cele ogólne:
- Zdobywanie
wiedzy o wybranych państwach Unii Europejskiej – poznawanie Państwa Czeskiego,
jego tradycji, kultury, języka, zabytków, ważniejszych postaci i
charakterystycznych symboli.
- Poznawanie bohaterów czeskich baśni i bajek.
Cele operacyjne: Dziecko…
- potrafi
wskazać Czechy na mapie Europy;
- wie, jak
wygląda flaga i godło Czech;
- wie, że
stolicą kraju jest Praga;
- potrafi
wskazać na ilustracjach najważniejsze zabytki Pragi;
- wie, z czego
słyną Czechy;
- nazywa wybrane
budowle, zabytki i ciekawe miejsca w Czechach;
- potrafi
przyporządkować napisy do ilustracji gazetki;
- potrafi złożyć
w całość ilustrację pociętą na kilka części;
- potrafi
rozwiązywać zagadki;
- zna popularne
czeskie bajki animowane i rozpoznaje ich bohaterów;
- potrafi
poruszać się slalomem i prowadzić krążek za pomocą kija;
- potrafi
samodzielnie narysować i wyciąć wybrane czeskie postaci bajkowe;
- potrafi
smarować wafelki kremem;
- zna i potrafi powtórzyć zwroty
grzecznościowe w języku czeskim.
Metody: słowna, czynna,
oglądowa
Forma: grupowa, zespołowa, indywidualna
Pomoce: pacynka
„Krecik”; prezentacja multimedialna „Czechy”, laptop, rzutnik, ekran, mapa Europy;
ilustracje na gazetce przedstawiające flagę, godło, stolicę, ciekawe miejsca,
samochód Skoda, mecz hokejowy, potrawy, postacie bajkowe; napisy do ilustracji
na gazetce; płyta CD
z nagraniem polki i nagraniem piosenki „Jożin z Bażin”; „oblaty” do degustacji; wiersz; pocięte obrazki do składania w całość, kredki, kartki, nożyczki, puzzle, domino, ławeczka gimnastyczna, hokejki, krążek, bramka; pachołki; kontur mapy Czech; zagadki; wafle tortowe; krem „Nutella”, krem mleczny; plastikowe noże, papierowe talerzyki; fartuszki dla dzieci.
z nagraniem polki i nagraniem piosenki „Jożin z Bażin”; „oblaty” do degustacji; wiersz; pocięte obrazki do składania w całość, kredki, kartki, nożyczki, puzzle, domino, ławeczka gimnastyczna, hokejki, krążek, bramka; pachołki; kontur mapy Czech; zagadki; wafle tortowe; krem „Nutella”, krem mleczny; plastikowe noże, papierowe talerzyki; fartuszki dla dzieci.
Przebieg zajęć:
1.
Przywitanie
dzieci w języku czeskim przez nauczycielkę i pacynkę Krecika („Dobry Den deti, ahoj!”), zaproszenie na
„wyprawę” do Czech - kraju naszych południowych sąsiadów.
2.
Oglądanie
prezentacji multimedialnej przedstawiającej Czechy, wysłuchanie wiersza
opisującego kolejne obrazy prezentacji:
„- Republika
Czeska - moje drogie dzieci,
Jak dobrze
wiecie – to nasi sąsiedzi.
Ich flaga narodowa
na wietrze powiewa.
Trzy kolory:
biały, czerwony, niebieski, zawiera.
W dolinie
Wełtawy powita was Praga,
Dla wielu
turystów atrakcja nie lada.
Piękny tam
rynek, za dnia i w nocy,
A widok
kolorowych fontann was zauroczy!
W stolicy tego
kraju Most Karola się znajduje
Oraz Złota
Ulica, po której każdy chętnie pospaceruje.
Pałac Hluboka i
Zamek w Krumlovie –
Tu można
zobaczyć jak dawniej żyli królowie.
Teraz
posłuchajcie – w tajemnicy wam powiem:
- Tylko w
Czechach zatańczyć można z … „Tańczącym Domem”.
W podróży po
Czechach zobaczyć możecie
Liberec, Orawę i
Harahov o świcie.
Spytacie może o
ulubiony sport czeski?
- Oni słyną z
hokeja i skoków narciarskich,
Więc każdy Czech
głośno wiwatuje,
Gdy skoczek
Janda na skoczni króluje.
Czechy to piękna
kraina – kotliny i góry;
Szczególnie
Sudety, ze Śnieżką po chmury.
Skalne Miasto z
daleka nas wita.
Tam zgubić się
można, więc każdy turysta o drogę zapyta.
Dania kuchni
czeskiej wszystkim są dobrze znane,
To pyszne
knedliczki i złote oblaty gościom polecane!
I my, Polacy,
dobrze kraj ten znamy,
Bo nawet taniec
polkę Czechom zawdzięczamy.”
3.
„Polka”
- zabawa taneczna do muzyki.
Dzieci
ustawione w kole tańczą polkę do muzyki odtwarzanej z płyty CD i wykonują kolejne figury tańca zgodnie z poleceniami
nauczyciela.
4.
„Oblaty”
– degustacja oryginalnych czeskich wafli. Podejmowanie prób wykonania
z wafla konturu Misia Uszatka dowolną techniką (odłamywanie fragmentów, „obgryzanie” wafla).
z wafla konturu Misia Uszatka dowolną techniką (odłamywanie fragmentów, „obgryzanie” wafla).
5.
Przypomnienie
informacji o Czechach na podstawie ilustracji gazetki:
- wskazanie położenia kraju na
mapie Europy, wyszukanie stolicy Czech – Pragi;
- przyporządkowanie napisów do
ilustracji gazetki: „Flaga”, „Godło”,” Mapa”, „Stolica kraju – Praga”, „Skoda”,
„Hokej”, „Potrawy: oblaty, zupa
cebulowa, knedliki”.
6.
Zabawa
z elementem równowagi pt. „Przejście przez most Karola” z wykorzystaniem
ławeczki gimnastycznej.
7.
„Bohaterowie
czeskich bajek”
a) Dzieci starsze – układanie ilustracji
pociętych na części, rozwiązywanie
zagadek
słuchowych.
słuchowych.
Dzieci losują kartoniki z fragmentem
obrazka. Zgodnie z numeracją na odwrocie siadają do 4 stolików i w grupach
układają wspólnie z części ilustrację przedstawiającą różnych bohaterów
popularnych czeskich bajek.
Gdy nauczycielka odczytuje zagadki
o bohaterach bajek przedstawionych na ilustracjach ułożonych przez dzieci
przedszkolaki rozwiązują je, a następnie całą grupą wstają z krzesełek, gdy
rozwiązaniem jest „ich” bohater.
„Bajka opowiada o przygodach dwóch
majsterkowiczów,
Którzy próbują rozwiązać problem
Przy pomocy prostych narzędzi.
Staje się to przyczyną jeszcze większych
problemów.”
„Jest ciekawy świata.
Ma przyjaciółkę myszkę
I czarne futerko.
Kopie tunele w ziemi”.
„Krecik”
„Dwa skrzaty mieszkają w lesie.
Jeden wysoki, drugi niski.
Mieszkają w chatce z pnia.”
„Bajki z mchu i
paproci” – Żwirek i Muchomorek
„Pomagał pokrzywdzonym. Był Rozbójnikiem.
Miał czarną brodę i kapelusz na głowie.
Jego żona miała na imię Hanka,
A synek – Cypisek.”
„Przygody Rozbójnika
Rumcajsa”
b) Dzieci młodsze - układanie puzzli „Krecik”
według wzoru, gra w domino obrazkowe
„Przygody Krecika”
8.
Zabawa
ruchowa bieżna pt. „Hokeiści” z elementami współzawodnictwa.
Dzieci
w parach biegną slalomem od startu do mety i prowadzą krążek za pomocą kija
hokejowego, a następnie celują krążkiem do bramki.
9.
Rysowanie
dowolnych postaci z czeskich bajek animowanych, wycinanie ich i naklejanie na
kontury mapy Czech.
10.
Swobodna
improwizacja ruchowa przy piosence pt. „Jożin z bażin” odtwarzanej z płyty CD.
11.
Zajęcia
kulinarne – wykonanie „Wafli karlowskich”.
Dzieci samodzielnie wykonują czeskie
ciasteczka smarując wafle kremem czekoladowym lub mlecznym.
Degustacja. Poczęstunek dzieci
młodszych.
12. Pożegnanie
się z Krecikiem czeskim słowem „Ahoj”, podziękowanie po czesku za wspólną
zabawę („Dekuji”).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz