Temat: Finlandia -
kraj św. Mikołaja.
Cel główny:
Nabywanie wiadomości o tradycjach, kultura i życiu ludzi w krajach Unii Europejskiej -Finlandia.
Cele operacyjne; dziecko:
- zna pojęcia: Finlandia, Helsinki, potrafi wskazać flagę Finlandii,
- kojarzy postać św. Mikołaja z tym krajem,
- wie, jakie warunki klimatyczne panują w tym kraju, poznało wygląd stroju ludowego, -kojarzy z Finlandią bajkę "Muminki"
Metoda:
- słuchowa, - oglądowa,
- czynna.
Formy:
- grupowa,
- zespołowa,
- indywidualna.
Pomoce:
- książka "Prawdziwa historia św. Mikołaja",
- film „ Wioska św. Mikołaja”
- worek z drobnymi zabawkami,
- fragment "Czterech pór roku - Zima" A. Vivaldi"
- video z bajką "Muminki",
- nagranie piosenki pt. "Witaj Mikołaju"
-mapy konturowe Europy i flaga- kolorowanki
Nabywanie wiadomości o tradycjach, kultura i życiu ludzi w krajach Unii Europejskiej -Finlandia.
Cele operacyjne; dziecko:
- zna pojęcia: Finlandia, Helsinki, potrafi wskazać flagę Finlandii,
- kojarzy postać św. Mikołaja z tym krajem,
- wie, jakie warunki klimatyczne panują w tym kraju, poznało wygląd stroju ludowego, -kojarzy z Finlandią bajkę "Muminki"
Metoda:
- słuchowa, - oglądowa,
- czynna.
Formy:
- grupowa,
- zespołowa,
- indywidualna.
Pomoce:
- książka "Prawdziwa historia św. Mikołaja",
- film „ Wioska św. Mikołaja”
- worek z drobnymi zabawkami,
- fragment "Czterech pór roku - Zima" A. Vivaldi"
- video z bajką "Muminki",
- nagranie piosenki pt. "Witaj Mikołaju"
-mapy konturowe Europy i flaga- kolorowanki
1.
Słuchanie fragmentu opowiadania "Prawdziwa historia św.
Mikołaja”. Uświadomienie dzieciom, iż Laponia jest częścią Finlandii i leży na
Półwyspie Skandynawskim. Poznanie nazwy stolicy - Helsinki. Pokaz flagi
Finlandii.
2. Kolorowanie
Finlandii na mapie oraz flagi Finlandii.
3. Oglądanie filmu „
Wioska świętego Mikołaja”. Zwrócenie uwagi na strój ludowy Finlandii.
4. "Czarodziejski woreczek": - zabawa
rozwijająca zmysł dotyku. Dzieci odgadują dotykiem jakie zabawki przygotował
Mikołaj do swojego worka.
5. Zabawa
utrwalająca poznane wiadomości: prawda, fałsz
Dwaj
uczniowie, reprezentanci 2 grup mają przed sobą 2 krzesła, jedno z napisem
prawda, drugie fałsz. Nauczyciel podaje błędne lub trafne informacje dotyczące
tematu, a uczeń ma usiąść na właściwym krześle, które potwierdza lub neguje
stwierdzenie nauczyciela. Każda poprawne zachowanie premiowane jest punktem:
-Finlandia leży na Półwyspie Skandynawskim.
-Stolicą Finlandii jest Sztokholm.
- Flaga Finlandii jest biała, a pośrodku ma niebieski krzyż. -Flaga Finlandii ma 3 kolory.
- Flaga Finlandii jest biała, a pośrodku ma niebieski krzyż. -Flaga Finlandii ma 3 kolory.
-Laponia znajduje się na południu Finlandii.
-Stolicą Finlandii są Helsinki.
-Finlandia leży na Półwyspie Iberyjskim.
-Strój ludowy Finów jest cienki i zwiewny.
-W Laponii jest wioska Świętego Mikołaja.
-Strój ludowy Finów jest niebieski i ciepły.
-W Finlandii jest zimno.
-Laponia leży na północy Finlandii.
4.Słuchanie z uwagą piosenki "Witaj Mikołaju". Prezentowanie jej treści poprzez gest i mimikę.
5. Zamieć śnieżna - zabawa ruchowa. Jakie odgłosy słychać w czasie zamieci śnieżnej? Podział na 2 grupy. I naśladuje taniec płatków śniegu. II wydaje odgłosy wycia wiatru przy muzyce Vivaldiego
6.Obejrzenie fragmentu bajki pt.
"Muminki". Autorka T. Janson pochodzi z Finlandii.
7. Uzupełnianie
mini testu sprawdzającego wiedzę na temat Finlandii. Samoocena.
Nauczyciel odczytuje kolejne punkty testu, uczniowie zapisują tylko
rozwiązania literowe.
1. Finlandia leży na
a. Półwyspie Apenińskim
b. Półwyspie Iberyjskim
c. Półwyspie Skandynawskim
2.Stolica Finlandii jest miasto
a Sztokholm
b. Helsinki
c. Oslo
3. Flaga Finlandii jest
a. biało- niebieska
b. biało- czerwona
c. niebiesko- czerwona
4. Laponia to kraina położona na:
a. południu Finlandii
b. północy Finlandii
c. na wschodzie Finlandii
5.Bajką , która pochodzi z Finlandii jest
a.„ Krecik”
b.„ Muminki”
c. „ Bolek i Lolek”
6.Wioska Św.
Mikołaja jest
a. w Laponii
b. w Szwecji
c. w Norwegii.
8. Sprawdzenie
poprawności wykonania zadania. Samoocena.
Małgorzata Stanek
Małgorzata Stanek
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz