Łączna liczba wyświetleń

wtorek, 25 lipca 2017

Sprawozdanie z mobilności - p. Kinga Cholewka

Imię i nazwisko: Kinga Cholewka
Placówka: Zespół Szkół nr 1 w Choczni
Rodzaj mobilności: kurs metodyczno-językowy: Methodology Revisited, Revitalised & Re-energised
Kraj: Malta
Czas trwania mobilności: 03.07.2017- 14.07.2017


            Moja przygoda z mobilnością rozpoczęła się od wyboru kursu, który sprostałby moim oczekiwaniom. Po przeglądnięciu dostępnych ofert kurs metodyczno-językowy: Methodology Revisited, Revitalised & Re-energised na Malcie szczególnie przypadł mi do gustu i zdecydowałam się w nim uczestniczyć. Ponadto, fakt, iż Malta jest byłą kolonią brytyjską, w której język angielski jest drugim (po maltańskim) językiem urzędowym oraz wielka różnorodność świetnie prosperujących szkół językowych, skumulowanych na tej małej egzotycznej wyspie europejskiej, przyczyniły się do mojej decyzji. Nauka na Malcie to idealne połączenie przyjemnego z pożytecznym.
            Przygotowania do mobilności rozpoczęłam od gromadzenia informacji na temat Malty, jej kultury, historii i tradycji, dlatego czytałam liczne przewodniki turystyczne oraz przeglądałam ciekawe strony internetowe. Pozyskane informacje wykorzystałam do stworzenia prezentacji multimedialnej o tym państwie, które stało się krajem docelowym wielu nauczycieli, biorących udział w projekcie. Jako koordynator placówki organizowałam spotkania przygotowawcze dla wszystkich członków mobilności z mojej szkoły oraz brałam udział w spotkaniach koordynatorów naszego konsorcjum. Na bieżąco przekazywałam ważne informacje dotyczące projektu, tj. wyrobienie karty EKUZ, wykupienie dodatkowego ubezpieczenia, wypełnienie certyfikatu PO_WER i Course Payment Confirmation czy karty podróży. Co więcej, studiowałam literaturę fachową związaną z metodyką nauczania języka angielskiego, gdyż była ona moim głównym celem podróży.


            Dwutygodniowy kurs metodyczno-językowy Methodology Revisited, Revitalised & Re-energised rozpoczęłam 3 lipca 2017 r. (w poniedziałek) w szkole językowej ETI Executive Training Institute w St. Julians na Malcie. Zajęcia trwały od 8.45 do 14.15 i były prowadzone przez wysoce wykwalifikowaną trenerkę. Co więcej, były dedykowane nauczycielom języka angielskiego i innych języków, którzy potrzebowali sobie odświeżyć a także poznać ciekawe i innowacyjne metody oraz techniki nauczania. Tak więc, poznałam wiele interesujących ćwiczeń na ożywienie lekcji i uczynienie ich bardziej motywującymi. W trakcie trwania kursu zostały zaprezentowane różnorodne strony internetowe z interesującymi ćwiczeniami do wykorzystania w klasie oraz powszechnie obecna w szkolnictwie technologia komputerowa, która pomaga w edukacji zarówno nauczycielom jak i uczniom. Omówiliśmy takie zagadnienia jak: blogi, encyklopedie Wiki, style nauczania, ćwiczenia na zachęcenie uczniów do mówienia, różnorodne dyktanda, opowiadania, piosenki  i ich potencjał, symulacje i odgrywanie ról, słownictwo, gramatykę, wymowę, idiomy, nauczanie metoda projektu, tworzenie krzyżówek i quizów, użytkowanie tablicy interaktywnej. Wszyscy uczestnicy aktywnie brali udział w sesjach, wymieniali się doświadczeniem i spostrzeżeniami na omawiane tematy posługując się językiem angielskim, gdyż grupa była wielonarodowościowa (liczyła 17 osób i byli w niej obywatele Niemiec, Rumunii, Hiszpanii i Polski). Pracowaliśmy w parach, grupach i indywidualnie doskonaląc poznane techniki i metody nauczania oraz umiejętności językowe.
            Umiejętności językowe doskonaliłam w praktyce spotykając się ze studentami z innych krajów i rozmawiając z nimi o systemach edukacyjnych panujących w ich krajach oraz o kulturze i historii. Co więcej, język szlifowałam również na co dzień w domu, mieszkając u rodziny maltańskiej. Rozmowy z gospodarzami, relacje z sąsiadami pokazały jak życzliwi i serdeczni są mieszkańcy wyspy i jak wygląda ich życie. Była to dla mnie cenna lekcja, nie tylko języka angielskiego, której nie doświadczyłabym mieszkając na przykład w hotelu.
            Maltę poznałam również turystycznie zwiedzając przeróżne malownicze zakątki tej wyspy. Odwiedziłam stolicę Valettę, której śródmieście zostało wpisane na listę światowego dziedzictwa kultury UNESCO. Moją uwagę przykuła tam konkatedra św. Jana Chrzciciela z obrazem Caravaggia, panorama na Three Cities z Upper Barrakka Gardens, Fort Św. Elma, brytyjskie czerwone budki telefoniczne oraz klimatyczne, wąskie uliczki. Byłam również w wiosce rybackiej Marsaxlokk na południu Malty, która mieni się tysiącem kolorów łodzi rybackich „luzu” i w której w każdą niedzielę odbywa się ogromny targ przyciągający nie tylko lokalnych mieszkańców, ale i turystów. Podziwiałam grę świateł i bajecznie błękitną wodę w Blue Grotto. Wybrałam się statkiem na jedną z maltańskich wysp Comino, gdzie obserwowałam faunę i florę Blue Lagoon. Odpoczywałam na urokliwych plażach Golden Bay, Ghajn Tuffieha, Paradise Bay i Mellieha Bay.

             Udział w projekcie „Mobilność Kadry Edukacji Szkolnej” był dla mnie cennym doświadczeniem. Kurs metodyczno-językowy na Malcie wzbogacił mój warsztat pracy o innowacyjne metody nauczania i cyfrowe narzędzia edukacyjne, zwiększające skuteczność działań oraz wpływające motywująco na uczniów.  Na pewno wykorzystam je w nauczaniu języka angielskiego. Ponadto, nawiązałam kontakty z nauczycielami z innych szkół, również zagranicznych, z którymi w przyszłości chciałabym wspólnie realizować projekty.  Wyjazd nie tylko przyczynił się do podniesienia moich kompetencji zawodowych. Wypoczęta i pełna pozytywnej energii oraz nowych pomysłów wróciłam do kraju i pracy. Bez wątpienia była to moja życiowa przygoda, a miejsca, które odwiedziłam i ludzie, których poznałam na zawsze zapadną mi w pamięci. Polecam każdemu taki rodzaj projektów, bo dzięki nim mamy możliwość uczenia się przez całe życie.

Koordynator placówki: Kinga Cholewka


1 komentarz: