Łączna liczba wyświetleń

poniedziałek, 24 lipca 2017

Sprawozdanie z mobilności - p. Anna Paterek

Imię i nazwisko: Anna Paterek
Placówka: Zespół Szkół nr 1 w Choczni
Rodzaj mobilności: kurs językowy.
Kraj: Malta, St Julians
Czas trwania mobilności: 03.07.2017- 14.07.2017
           Do kursu językowego na Malcie, w którym uczestniczyłam w pierwszej połowie lipca, przygotowywałam się z innymi uczestnikami mobilności od kilku miesięcy. Brałam udział w kursie języka angielskiego, organizowanym w naszej placówce, wyszukiwałam informacje o Malcie, jej kulturze, historii i zabytkach. Uczestniczyłam w spotkaniach organizacyjnych, informujących o zasadach, przebiegu i celach mobilności. Wyrobiłam Europejską Kartę Zdrowia i wykupiłam wymagane dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne. Zakup biletu lotniczego i opłacenie kursu z zakwaterowaniem kończyło etap najważniejszych przygotowań, pozostało jeszcze wypełnienie (on line) testu językowego, który kwalifikował na odpowiedni poziom kursu i wymiana informacji w sprawie szczegółów dotyczących wyjazdu. We wszystkich tych zadaniach, pomocą i radą służyła koordynatorka wyjazdu z naszej szkoły p. Kinga Cholewka.
         Od 3.07.2017 uczestniczyłam w kursie języka angielskiego w szkole językowej ESE -European School of English,  Paceville Avenue, St. Julians na Malcie. Po ogólnym spotkaniu organizacyjnym, pierwszego dnia nastąpiły przydziały do odpowiednich grup. Odbywało się to na podstawie wcześniejszego testu i rozmowy indywidualnej. Nauka języka angielskiego po angielsku, w wielonarodowościowych grupach była bardzo ciekawym i rozwijającym doświadczeniem. Zajęcia prowadzone przez lektorów były interesujące i stale dostosowywane do potrzeb i możliwości uczestników.  Lekcje odbywały się do południa, w dwóch blokach z półgodzinną przerwą, ale na tym moja nauka się nie kończyła. Po południu doskonaliłam swoje umiejętności językowe w praktyce, nawiązując kontakty ze studentami z innych krajów, rozmawiając z rodziną maltańską u której mieszkałam,biorąc udział zorganizowanych zajęciach pozalekcyjnych. Przykładem może być zorganizowana dla uczniów ESE -  Valetta Tour – wieczorne zwiedzanie stolicy Malty, połączone z pokazem filmowym.
         Malta to małe, wyspiarskie państwo z bardzo ciekawą kulturą i historią. To prawdziwe muzeum pod gołym niebem. Największa wyspą archipelagu jest sama Malta, a dwie mniejsze, bardzo atrakcyjne turystycznie to Gozo i Comino. Zwiedziłam je, poznając tak ciekawe miejsca jak: Victoria, Dwejra Bay, Marsalform Bay, Ta'Pinu Sanctuary, Xlendi, Mgarr na Gozo i Blue Lagoon na Comino. Zwiedzałam piękne zabytki stolicy Malty, którą jest niewielka, ale bardzo malownicza Valetta, Jej nazwa wywodzi się od nazwiska Jeana de la Valette, wielkiego mistrza zakonu maltańskiego. Największe wrażenie zrobiła na mnie St. John's Co–Cathedral – bogato zdobiona katedra św. Jana z obrazem Caravaggia ,, Ścięcie św. Jana Chrzciciela” oraz zbiory Muzeum Narodowego.  Ciekawe były  Auberges – pałace zwane zajazdami z tzw. langues (grup językowych) Kawalerów Zakonu Maltańskiego–  kastylijski (obecnie siedziba premiera Malty), włoski, aragoński i bawarski. Były to miejsca zamieszkania rycerzy zakonnych. Podziwiałam piękne widoki Wielkiego Portu i Fortu Św. Elma z ogrodów Barakka Garden. Bardzo ciekawy był też rejs statkiem wycieczkowym na trasie ,,Trzy miasta'' wokół fortyfikacji  Valetty, w którym także brałam udział.                               Zwiedziłam dawną stolicę kraju, pełną uroku Mdinę - ,,ciche miasto''-z katedrą Św. Pawła i muzeum katedralnym oraz katakumby św. Pawła w Rabacie. Poznawałam Maltę wieloma środkami transportu, zwiedzając Sliemę, St. Julians, Owrę, Bugibbę, Salinę,  Marsaxlokk i Blue Grotto.
          Jako biologa zainteresowała mnie fauna i flora samej wyspy oraz podwodny świat roślin i zwierząt Morza Śródziemnego. Obserwowałam je w czasie całego pobytu, spacerując i uprawiając snorkeling w morskich zatokach.
          Urzędowym językiem obowiązującym na Malcie jest oczywiście język angielski. Każda podróż i wycieczka wymagała praktycznego wykorzystania znajomości tego języka i wzbogacania słownictwa. Maltańczycy są życzliwi, otwarci na turystów i chętnie wymieniali się swoimi doświadczeniami i opiniami. Chętnie też słuchali opowieści o naszym kraju i zainteresowali się materiałami promującymi rejon Małopolski.
          Udział w projekcie ,, Mobilność kadry edukacji szkolnej” nie tylko poprawił mój poziom znajomości języka angielskiego, ale był dla mnie cennym doświadczeniem i źródłem wielu inspiracji. Wzbogacił moją wiedzę o historii, kulturze, tradycjach i przyrodzie Malty, a zdobytą  wiedzę i umiejętności zamierzam wykorzystać w mojej dalszej pracy z uczniami. Otrzymany certyfikat zachęcił mnie jeszcze bardziej do dalszego poszerzania swoich kompetencji, w tym także językowych.

Koordynator placówki: Kinga Cholewka

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz