SPRAWOZDANIE Z MOBILNOŚCI
WIELKA BRYTANIA - LONDYN, 19.06.2017 - 30.06.2017 R.
Imię i nazwisko: Maria
Oleksy-Grabowska
Placówka: Przedszkole Publiczne nr
3 w Wadowicach
Rodzaj mobilności: kurs językowy
Kraj: Wielka Brytania- Londyn
Czas trwania mobilności: 19.06.2017 r. - 30.06.2017 r.
Na kurs
językowy do szkoły Language Studiem International w Londynie wyjechałam wraz z
trzema koleżankami z mojej placówki. Wybór miejsca wyjazdu był dla mnie
oczywisty: Londyn - najbardziej międzynarodowe miasto w Europie, o wielkim
bogactwie historycznym, kulturowym, wielka metropolia, ale zarazem bardzo
klimatyczne miejsce. I nie zawiodłam się - wrażenia
przerosły moje oczekiwania.
Pierwszą
niespodzianką była pogoda. Początkowo temperatury oscylowały w granicach 30 stopni Celsjusza i więcej
(najwyższe od 40 lat). Po kilku dniach
było nieco chłodniej – komfortowo, aby zwiedzać miasto. Tylko jeden dzień był
deszczowy, więc chyba nie poznałam typowego klimatu na Wyspach.
Szkoła
mieściła się w centrum Londynu, w pobliżu
Oxford Street, 15 min. spacerkiem od miejsca naszego zamieszkania. Na
uwagę zasługuje dobre wyposażenie szkoły, a przede wszystkim świetna
organizacja zajęć. W szkole przyjęto nas bardzo życzliwie,a kierownictwo, kadra sekretariatu oraz nauczyciele byli otwarci, przyjacielscy i nastawieni na zapewnienie nam maksimum satysfakcji z pobytu. Już na samym
początku byłam zaskoczona tym, że mój angielski nie jest tak słaby, jak
myślałam. Po testach sprawdzających umiejętności w zakresie gramatyki, pisowni
oraz praktycznych umiejętności komunikowania się zostałam zakwalifikowana do
grupy na poziomie A2 - to dla mnie był naprawdę sukces. Bardzo ucieszył mnie
także skład naszej 11- to osobowej grupy, gdyż reprezentowaliśmy różne kraje: Polskę,
Brazylię, Chile, Chiny, Arabie Saudyjską. Pomimo wielu różnic nasza grupa dobrze się zintegrowała i
spędziliśmy ze sobą fantastyczne chwile. Nauczyciele także pochodzili z różnych
krajów: Australii, Austrii, Wielkiej Brytanii, co pokazało nam różne „odcienie” języka angielskiego. Prowadzący zajęcia w
szkole LSI w sposób profesjonalny dopasowali program do poziomu grupy i potrzeb jej
członków. Stosowali szeroki wachlarz aktywizujących metod uczenia, doskonałe było
wyczucie proporcji pomiędzy gramatyką a konwersacjami. Byli otwarci i
plastyczni - wprowadzając nowy materiał wykorzystywali to, co wnosiła grupa. W
atmosferze śmiechu i radości pracowaliśmy twórczo i efektywnie. Niski poziom stresu sprzyjał aktywnemu uczeniu
się. Dzięki bardzo zróżnicowanej grupie (pod względem wieku, profesji, kraju
pochodzenia, kultury itp.) dowiedziałam się więcej o światopoglądzie, kulturze,
tradycji, organizacji szkolnictwa w innych krajach oraz nawiązałam nowe
znajomości.
Zajęcia
odbywały się w godzinach 9.00 - 13.00, a po nich było jeszcze bardzo dużo
czasu, żeby poznać Londyn i praktykować posiadane umiejętności językowe.
Początkowe konwersacje wiązały się z pewnym stresem, dość szybko jednak
zorientowałam się, że ludzie w Londynie są bardzo życzliwi i to bardzo mi
pomogło. Wspólnie z grupą przemierzyłam dziesiątki kilometrów pieszo zwiedzając
ciekawe miejsca. Niezwykle pomocne w poruszaniu się po mieście okazało się
świetnie funkcjonujące metro oraz czerwone, piętrowe autobusy. W Londynie
zachwyciło mnie wiele prostych rzeczy. Urzekły mnie szeregowo ustawione domy z
kolorowymi oknami i drzwiami, a także ogrody (z największym z nich - Hyde Park), skwery, gdzie po prostu można usiąść na
murawie, odpocząć, poczytać, zrobić piknik z przyjaciółmi, albo odpocząć na
trawie jak „Dyzio na łące”. Mile wspominam spacer nad Tamizą, zwłaszcza nocą. Kilkakrotnie
widziałam Londyn niemal z lotu ptaka, zwiedzając St. Paul's
Cathedral, London Eye ( 135 m. wys.), Sky Garden. W Londynie zobaczyłam
słynne miejsca: Big Ben, Tower Bridge,
Tower of London, Pałac Westminsterski. W mieście
odwiedziłam wiele muzeów i galerii, m. in.: British Museum, Natura History Museum,
V&A Museum, National Galery, National Portrait Galery, Tate Modern. W
Katedrze Westminsterskiej uczestniczyłam we mszy świętej z chórem. Kolejką naziemną pojechałam do
Greenwich, gdzie znajduje się Uniwersytet, Queen's House, National Maritime
Museum oraz Planetarium & Astronomy Centre i południk zerowy. W pobliskiej księgarni
zakupiłam książeczki w języku angielskim do naszej biblioteki w przedszkolu.
Byłam w dzielnicy Notting Hill (tu w słynnej księgarni z filmu Notting Hill kupiłam sobie pamiątkową książkę - poezje
Leonarda Cohena) oraz dzielnicy
Chinatown, gdzie w jednej z restauracji zjadłam pyszny obiad (fish and chips).
Londyn ma
wiele urokliwych miejsc, sklepów, teatrów, placów. W porze lunchu, a także wieczorami ludzie spotykają się w
pubach, restauracjach, na ulicach i rozmawiają ze sobą, często godzinami. W wielu miejscach
zdolni muzycy obdarowują przechodniów pięknymi dźwiękami. Na ulicach Londynu,
wśród ludzi rożnych ras i kultur, czułam się spokojnie i bezpiecznie. Chciałabym,
aby podobnie czuli się wszyscy, którzy zwiedzają to piękne miasto, ale również i ci,
którzy na co dzień w nim żyją.
Pobyt w Londynie
trwał tylko dwa tygodnie, ale rozbudził we mnie apetyt na dalsze wyjazdy czy
przygody z językiem angielskim. Wróciłam naładowana dobrą energią. Pragnę
wykorzystać zdobyte doświadczenia, przemyślenia, inspiracje oraz umiejętności w
pracy zawodowej i codziennych kontaktach z ludźmi.
Udział w
projekcie Mobilność Kadry Edukacji Szkolnej spełnił moje oczekiwania ponieważ:
· podniosłam swoje umiejętności językowe i
komunikacyjne w zakresie używania języka angielskiego,
· poszerzyłam międzynarodowe kontakty,
· poznałam inną kulturę, ciekawe miejsca, zwyczaje
ludzi i ich życie w Londynie,
· przeżyłam niezapomniane chwile i wrażenia, które
ubogaciły mnie i pozostaną w mojej pamięci.
Wyrazy wdzięczności dla Organizatorów oraz szczególne podziękowania dla Pani Iwony Majkowskiej-Kochan -
Wyrazy wdzięczności dla Organizatorów oraz szczególne podziękowania dla Pani Iwony Majkowskiej-Kochan -
Maria Oleksy-Grabowska
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz