Łączna liczba wyświetleń

wtorek, 18 lipca 2017

Sprawozdanie z mobilności - Wielka Brytania, Londyn - p. Maria Oleksy-Grabowska

SPRAWOZDANIE Z MOBILNOŚCI
WIELKA BRYTANIA - LONDYN, 19.06.2017 - 30.06.2017 R.

Imię i nazwisko: Maria Oleksy-Grabowska
Placówka: Przedszkole Publiczne nr 3 w Wadowicach
Rodzaj mobilności: kurs językowy
Kraj: Wielka Brytania- Londyn
Czas trwania mobilności:  19.06.2017 r. - 30.06.2017 r.




Na kurs językowy do szkoły Language Studiem International w Londynie wyjechałam wraz z trzema koleżankami z mojej placówki. Wybór miejsca wyjazdu był dla mnie oczywisty: Londyn - najbardziej międzynarodowe miasto w Europie, o wielkim bogactwie historycznym, kulturowym, wielka metropolia, ale zarazem bardzo klimatyczne miejsce. I nie zawiodłam się - wrażenia przerosły moje oczekiwania.
Pierwszą niespodzianką była pogoda. Początkowo temperatury oscylowały w granicach 30 stopni Celsjusza i  więcej (najwyższe od 40 lat).  Po kilku dniach było nieco chłodniej – komfortowo, aby zwiedzać miasto. Tylko jeden dzień był deszczowy, więc chyba nie poznałam typowego klimatu na Wyspach.
Szkoła mieściła się w centrum Londynu, w pobliżu  Oxford Street, 15 min. spacerkiem od miejsca naszego zamieszkania. Na uwagę zasługuje dobre wyposażenie szkoły, a przede wszystkim świetna organizacja zajęć. W szkole przyjęto nas bardzo życzliwie,a kierownictwo, kadra sekretariatu oraz nauczyciele byli otwarci, przyjacielscy i nastawieni na zapewnienie nam maksimum satysfakcji z pobytu. Już na samym początku byłam zaskoczona tym, że mój angielski nie jest tak słaby, jak myślałam. Po testach sprawdzających umiejętności w zakresie gramatyki, pisowni oraz praktycznych umiejętności komunikowania się zostałam zakwalifikowana do grupy na poziomie A2 - to dla mnie był naprawdę sukces. Bardzo ucieszył mnie także skład naszej 11- to osobowej grupy, gdyż reprezentowaliśmy różne kraje: Polskę, Brazylię, Chile, Chiny, Arabie Saudyjską. Pomimo wielu  różnic nasza grupa dobrze się zintegrowała i spędziliśmy ze sobą fantastyczne chwile. Nauczyciele także pochodzili z różnych krajów: Australii, Austrii, Wielkiej Brytanii, co pokazało nam różne „odcienie” języka angielskiego. Prowadzący zajęcia w szkole LSI w sposób profesjonalny dopasowali program do poziomu grupy i potrzeb jej członków. Stosowali szeroki wachlarz aktywizujących metod uczenia, doskonałe było wyczucie proporcji pomiędzy gramatyką a konwersacjami. Byli otwarci i plastyczni - wprowadzając nowy materiał wykorzystywali to, co wnosiła grupa. W atmosferze śmiechu i radości pracowaliśmy twórczo i efektywnie. Niski poziom stresu sprzyjał aktywnemu uczeniu się. Dzięki bardzo zróżnicowanej grupie (pod względem wieku, profesji, kraju pochodzenia, kultury itp.) dowiedziałam się więcej o światopoglądzie, kulturze, tradycji, organizacji szkolnictwa w innych krajach oraz nawiązałam nowe znajomości.
Zajęcia odbywały się w godzinach 9.00 - 13.00, a po nich było jeszcze bardzo dużo czasu, żeby poznać Londyn i praktykować posiadane umiejętności językowe. Początkowe konwersacje wiązały się z pewnym stresem, dość szybko jednak zorientowałam się, że ludzie w Londynie są bardzo życzliwi i to bardzo mi pomogło. Wspólnie z grupą przemierzyłam dziesiątki kilometrów pieszo zwiedzając ciekawe miejsca. Niezwykle pomocne w poruszaniu się po mieście okazało się świetnie funkcjonujące metro oraz czerwone, piętrowe autobusy. W Londynie zachwyciło mnie wiele  prostych rzeczy.  Urzekły mnie szeregowo ustawione domy z kolorowymi oknami i drzwiami, a także ogrody (z największym z nich - Hyde Park), skwery, gdzie po prostu można usiąść na murawie, odpocząć, poczytać, zrobić piknik z przyjaciółmi, albo odpocząć na trawie jak „Dyzio na łące”. Mile wspominam spacer nad Tamizą, zwłaszcza nocą. Kilkakrotnie widziałam Londyn niemal z lotu ptaka, zwiedzając  St.  Paul's Cathedral, London Eye ( 135 m. wys.), Sky Garden. W Londynie zobaczyłam słynne  miejsca: Big Ben, Tower Bridge, Tower of London, Pałac Westminsterski. W mieście odwiedziłam wiele muzeów i galerii, m. in.: British Museum, Natura History Museum, V&A Museum, National Galery, National Portrait Galery, Tate Modern. W Katedrze Westminsterskiej uczestniczyłam we mszy świętej z chórem. Kolejką naziemną pojechałam do Greenwich, gdzie znajduje się Uniwersytet, Queen's House, National Maritime Museum oraz Planetarium & Astronomy Centre i południk zerowy. W pobliskiej księgarni zakupiłam książeczki w języku angielskim do naszej biblioteki w przedszkolu. Byłam w dzielnicy Notting Hill (tu w słynnej księgarni z filmu Notting Hill  kupiłam sobie pamiątkową książkę - poezje Leonarda Cohena) oraz  dzielnicy Chinatown, gdzie w jednej z restauracji zjadłam pyszny obiad (fish and chips).
Londyn ma wiele urokliwych miejsc, sklepów, teatrów, placów. W porze lunchu, a także wieczorami ludzie spotykają się w pubach, restauracjach, na ulicach i  rozmawiają ze sobą, często godzinami. W wielu miejscach zdolni muzycy obdarowują przechodniów pięknymi dźwiękami. Na ulicach Londynu, wśród ludzi rożnych ras i kultur, czułam się spokojnie i bezpiecznie. Chciałabym, aby podobnie czuli się wszyscy, którzy zwiedzają to piękne  miasto, ale również i ci, którzy na co dzień w nim żyją.
Pobyt w Londynie trwał tylko dwa tygodnie, ale rozbudził we mnie apetyt na dalsze wyjazdy czy przygody z językiem angielskim. Wróciłam naładowana dobrą energią. Pragnę wykorzystać zdobyte doświadczenia, przemyślenia, inspiracje oraz umiejętności w pracy zawodowej i codziennych kontaktach z ludźmi.
Udział w projekcie Mobilność Kadry Edukacji Szkolnej spełnił moje oczekiwania ponieważ:
·     podniosłam swoje umiejętności językowe i komunikacyjne w zakresie używania języka angielskiego,
·        poszerzyłam międzynarodowe kontakty,
·  poznałam inną kulturę, ciekawe miejsca, zwyczaje ludzi i ich życie w Londynie,
·     przeżyłam niezapomniane chwile i wrażenia, które ubogaciły mnie i pozostaną w mojej pamięci.
Wyrazy wdzięczności dla Organizatorów oraz szczególne podziękowania dla Pani Iwony Majkowskiej-Kochan -


                                                               Maria Oleksy-Grabowska

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz