Imię i nazwisko: Magdalena Gryga
Placówka: Zespół Szkół Nr 2 w Choczni
Rodzaj mobilności: kurs metodyczno – językowy: Teaching English to very
young learners
Kraj: Malta
Czas trwania mobilności: 03.07.2017 –
14.07.2017
Przygotowania
Moja
przygoda rozpoczęła się właściwie na kilka miesięcy przed samym wylotem na
Maltę. Poza wyborem miejsca mojej
mobilności pozostała kwestia wyboru samego kursu. Szczególną uwagę zwróciłam na
kurs metodyczno – językowy pt. „Teaching
English to very young learners” mający na celu zarówno podniesienie umiejętności
nauczania, jak również wspierania i motywowania bardzo młodych uczniów języka
angielskiego. Ponadto dodatkowym, ciekawym elementem programu tego kursu było
dostarczenie praktycznych pomysłów na pracę z dziećmi.
Znając
miejsce i cel mojej mobilności, istotną sprawą było jak najlepsze zapoznanie
się z krajem do którego zamierzałam polecieć, jego kulturą i zwyczajami tam
panującymi. Prezentacja multimedialna dotycząca Malty przeprowadzona przez
Panią Kingę Cholewkę na jednym ze spotkań przygotowawczych członków mobilności
oraz koordynatorów stanowiła istotny element poznania tego kraju. Pozostałą
wiedzę uzupełniałam przeglądając strony internetowe zawierające informacje na
temat Malty oraz jej mieszkańców.
Pozostała
jeszcze kwestia wyrobienia karty EKUZ, wykupienia dodatkowego ubezpieczenia
oraz uzupełnienia takich dokumentów jak Certyfikat PO_WER czy Course Payment
Confirmation.
Teraz można
było lecieć J
Kurs
W poniedziałek 3 lipca b.r. rozpoczął się
dwutygodniowy kurs w szkole językowej ALPHA School of English w St. Paul’s Bay
na Malcie. Zajęcia rozpoczynały się każdego dnia o godzinie 9:00, a kończyły
się o godzinie 14:30 i trwały od poniedziałku do piątku. W trakcie trwania
kursu zapoznałam się z metodami i technikami jakie są obecnie stosowane w pracy
z najmłodszymi uczniami uczącymi się języka angielskiego, które mają również na
celu zachęcić i zmotywować tę grupę uczniów do nauki. Zaprezentowane zostały interesujące
ćwiczenia wspomagające naukę jak również utrwalenie nowo poznanego słownictwa z
wykorzystaniem tablicy interaktywnej oraz stron internetowych. Przedstawione
zostały różnego rodzaju pomoce dydaktyczne wspomagające proces nauki mówienia,
czytania czy pisania po angielsku. Zapoznałam się ze sposobami na skuteczną
organizację pracy w klasie, technikami za pomocą których dzieci będą umiały
radzić sobie ze złością, strategiami wykorzystywanymi przez nauczycieli gdy
dzieci są już zmęczone, jak również ciekawe okazały się sposoby jakie
nauczyciele wykorzystują do zakończenia lekcji. Większość z tych ćwiczeń
zostało przeprowadzonych w trakcie trwania zajęć, przez co moja wiedza na temat
ich skuteczności automatycznie wzrosła. Ponadto miałam możliwość wymienić się
doświadczeniem z pozostałymi uczestnikami kursu.
W trakcie
roku szkolnego uczestnicy kursów metodyczno – językowych przeprowadzanych w
szkole językowej ALPHA mają możliwość obserwowania lekcji w pobliskich
szkołach. Ponieważ kurs w którym uczestniczyłam przypadł na okres wakacji,
mogłam przyglądnąć się pracy nauczycieli prowadzących zajęcia języka
angielskiego w innych grupach na różnych poziomach zaawansowania. Co ciekawe,
do szkoły przyjeżdżają również całe rodziny z dziećmi. Wszyscy biorą udział w
zajęciach w różnych grupach, czasami indywidualnie. Było to niesamowicie ciekawe doświadczenie a
zdobytą wiedzę zamierzam wykorzystać w swojej dalszej pracy.
Język oraz dziedzictwo kulturowe i narodowe
Będąc dwa
tygodnie na Malcie, kraju w którym drugim językiem urzędowym jest język
angielski, miałam możliwość odświeżyć znajomość tego języka oraz udoskonalić
umiejętność posługiwania się nim zarówno w szkole jak i poza nią. A okazji było sporo. Gospodarze domu, w
którym miałam szczęście mieszkać wraz z dwoma innymi uczestnikami mobilności,
to Maltańczycy biegle posługujący się językiem angielskim. Codziennie rano pani
domu, Marlene Saliba, dbała o dobrą atmosferę pytając o samopoczucie oraz plany
domowników na cały dzień. Z kolei pan Saliba – szef kuchni oraz właściciel
jednej z maltańskich restauracji troszczył się o nasze podniebienie każdego
dnia serwując nam tradycyjne maltańskie dania podczas obiadokolacji. Wtedy to
opowiadaliśmy pokrótce jak nam minął dzień i co udało nam się zwiedzić, zobaczyć.
A było tego sporo J
Już
następnego dnia po przylocie miałam okazję popłynąć na Comino – wyspę położoną
pomiędzy Maltą a Gozo, gdzie mogłam podziwiać wspaniałe widoki krystalicznie czystej wody i delikatnego
białego piasku otaczających skaliste wybrzeże wyspy, powszechnie znane jako
Blue Lagoon.
Ponadto w
szkole do której uczęszczałam była możliwość wykupienia różnorakich wycieczek
po Malcie i pobliskich wyspach. Tym to sposobem zwiedziłam wspomnianą wcześniej
wyspę Gozo, a tam Dwejra Bay – niestety już bez słynnego Azzure Window gdyż
początkiem tego roku ta urocza formacja skalna zawaliła się podczas jednego z
szalejących na morzu sztormów. W Xlendi urzekającą zatokę otaczają wysokie
skały na których mieszkańcy wyspy wybudowali swe domy, natomiast w stolicy
wyspy Victorii warto zwiedzić Cytadelę. Budowla ta stanowiła niegdyś
schronienie dla mieszkańców przed nawracającymi atakami piratów.
Korzystając
z ofert jakimi dysponowała szkoła, niezwykłą niespodzianką była dla mnie
możliwość wykupienia wycieczki na Sycylię i zwiedzenia Taorminy – przeuroczego
miasteczka położonego na stokach Gór Pelorytańskich oraz Etny – najwyższego i
największego czynnego wulkanu w Europie.
Bardzo
ciekawą okazała się wycieczka otwartym autokarem po Malcie, gdzie za stosunkowo
niedużą kwotę można było zwiedzić całą wyspę. Tym sposobem odwiedziłam obecną
stolicę wyspy – Valettę, urokliwą wioskę rybacką Marsaxlokk u wybrzeży której
można podziwiać słynne luzzu – kolorowe łódki rybackie z namalowanymi po obu
stronach dziobu oczami Ozyrysa, a także Blue Grotto – lazurowe jaskinie
wyrzeźbione przez morze w skalistych brzegach Malty.
Wartym
zwiedzenia jest bez wątpienia dawna stolica Malty – Mdina. Wąskie, ciche
uliczki oraz średniowieczne budynki niewątpliwie oddają klimat tego miejsca.
Podsumowanie
Biorąc
udział w projekcie miałam nadzieję na udoskonalenie mojego warsztatu pracy
poprzez poznanie najnowszych metod i technik jakie obecnie stosuje się celem
uatrakcyjnienia lekcji oraz zwiększenia efektywności procesu kształcenia. Prócz
tego, jadąc do kraju, w którym niemal każdy posługuje się językiem angielskim,
chciałam podnieść swoje kompetencje językowe doskonaląc umiejętność
posługiwania się tym językiem zarówno w szkole jak i w życiu codziennym. Myślę,
że udało mi się osiągnąć założone cele.
Co więcej, korzystając z ofert kulturalnych jakimi dysponuje Malta oraz
przebywając z jej mieszkańcami, w znacznej części zapoznałam się z realiami życia tego kraju, jego dziedzictwem
kulturowym i narodowym.
Do kraju
wróciłam z mnóstwem pomysłów na ciekawe
lekcje, a po wakacjach zamierzam
wykorzystać je podczas pracy z uczniami J
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz