Łączna liczba wyświetleń

czwartek, 1 lutego 2018

Przeciw stereotypom


       Uczniowie klasy drugiej Gimnazjum w Wysokiej uczestniczyli w cyklu zajęć prowadzonych przez wychowawcę i polonistę Krzysztofa Jaskiera dotyczących zagadnień związanych z pojęciami tolerancji, stereotypu, patriotyzmu i nacjonalizmu. W czasie zajęć omówiono m.in. opowiadanie Idy Fink poruszające tematykę Holocaustu, obejrzano fragmenty filmu „Pianista” w reżyserii Romana Polańskiego oraz przeczytano fragmenty przemówienia Jana Pawła II oraz prezydenta Andrzeja Dudy na temat różnic pomiędzy patriotyzmem a nacjonalizmem.
    Uczniowie gromadzili skojarzenia związane z typowymi Francuzami, Żydami, Włochami, Rosjanami czy Niemcami, by następnie zrozumieć, jak powstaje i na czym polega uproszczone i błędne postrzeganie świata w kategoriach stereotypu. Zaprezentowano została również infografika dotycząca wybranych nacji. Omówiono również zagrożenia, jakie niosą stereotypy i nacjonalizm.

W filmie „Pianista” wyszukiwane były przykłady dobrych i złych zachowań przedstawicieli narodu niemieckiego, żydowskiego i polskiego. Ustalono, że to nie narodowość decyduje o tym, czy człowieka można określić mianem dobrego. Odbyła się także dyskusja na temat tego, że nie wolno równocześnie dopuścić do zakłamywania historii. Gimnazjaliści mieli okazję zrozumieć, dlaczego nie powinno się używać określenia „polskie obozy śmierci” i jakie zagrożenia to niesie.
       Dzięki lekcjom większość uczniów pojęła, że stereotypy wynikają zazwyczaj z niewiedzy i mogą być bardzo niebezpieczne, a ludzi – mimo wszystko – więcej łączy, niż dzieli.


Nauczyciel: Krzysztof Jaskier

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz