Uczniowie klasy drugiej Gimnazjum w Wysokiej uczestniczyli w
cyklu zajęć prowadzonych przez wychowawcę i polonistę Krzysztofa Jaskiera
dotyczących zagadnień związanych z pojęciami tolerancji, stereotypu,
patriotyzmu i nacjonalizmu. W czasie zajęć omówiono m.in. opowiadanie Idy Fink
poruszające tematykę Holocaustu, obejrzano fragmenty filmu „Pianista” w
reżyserii Romana Polańskiego oraz przeczytano fragmenty przemówienia Jana Pawła
II oraz prezydenta Andrzeja Dudy na temat różnic pomiędzy patriotyzmem a
nacjonalizmem.
Uczniowie gromadzili skojarzenia związane z typowymi
Francuzami, Żydami, Włochami, Rosjanami czy Niemcami, by następnie zrozumieć,
jak powstaje i na czym polega uproszczone i błędne postrzeganie świata w
kategoriach stereotypu. Zaprezentowano została również infografika dotycząca
wybranych nacji. Omówiono również zagrożenia, jakie niosą stereotypy i
nacjonalizm.
W filmie „Pianista” wyszukiwane były przykłady dobrych i
złych zachowań przedstawicieli narodu niemieckiego, żydowskiego i polskiego.
Ustalono, że to nie narodowość decyduje o tym, czy człowieka można określić
mianem dobrego. Odbyła się także dyskusja na temat tego, że nie wolno
równocześnie dopuścić do zakłamywania historii. Gimnazjaliści mieli okazję zrozumieć,
dlaczego nie powinno się używać określenia „polskie obozy śmierci” i jakie
zagrożenia to niesie.
Dzięki lekcjom większość uczniów pojęła, że stereotypy
wynikają zazwyczaj z niewiedzy i mogą być bardzo niebezpieczne, a ludzi – mimo
wszystko – więcej łączy, niż dzieli.
Nauczyciel: Krzysztof Jaskier
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz