Łączna liczba wyświetleń

środa, 28 lutego 2018

Konspekt lekcji otwartej z języka niemieckiego



Prowadzący: Małgorzata Nogala (Sp nr 2 w Wadowicach) 
Obserwator: Agnieszka Bogunia
Data: 26.02.2018r.
1.      Cele lekcji:
Cele ogólne:
·         powtórzenie i utrwalenie materiału z rozdziału II przed sprawdzianem wiadomości
Cele szczegółowe:
·         uczeń potrafi globalnie zrozumieć tekst i  dokonać selektywnej analizy informacji w nim zawartych  w celu zweryfikowania prawdziwości informacji z nim związanych
·         uczeń zna materiał leksykalny związany z miejscem zamieszkania, rodzajami budynków mieszkalnych, pomieszczeniami w domu, jego wyposażeniem oraz najbliższą okolicą, umie rozwiązać krzyżówkę ze słownictwem z rozdziału „Wohnen”, przyporządkować podpisy do ilustracji oraz opisać schemat domu
·         uczeń zna przyimki w języku niemieckim i potrafi poprawnie stosować je w zdaniach
·         uczeń potrafi podać formy celownika rodzajników określonych i nieokreślonych, zna reguły stosowania tego przypadku i stosuje je w budowie zdań
·         uczeń stosuje czasowniki służące opisowi położenia, np. liegen, stehen, sein, sich befinden, sitzen, hängen w zdaniach, potrafi je poprawnie odmieniać
·         uczeń rozumie czytany tekst, jest w stanie odwzorować na kartce układ pokoju opisanego w tekście
·         uczeń potrafi w kilku zdaniach opisać pomieszczenia przedstawione na ilustracji, a także swój pokój
·         uczeń posiada świadomość językową (rozumie cel lekcji i strategie jego osiągnięcia)
·         uczeń rozumie, w jaki sposób odbywa się proces utrwalania i powtarzania  treści
·         uczeń wie, jakie techniki mogą mu pomóc w zapamiętywaniu nowych treści
·         uczeń potrafi współdziałać w grupie
·         uczeń potrafi dokonać oceny własnych umiejętności

2.      Środki dydaktyczne
·         tablica multimedialna
·         aplikacja mobilna Kahoot
·         karty pracy
·         mapa Berlina i Monachium
·         zdjęcia miast niemieckich
·         karty z zadaniami na stacjach zadaniowych
·         słowniki mobilne

3.      Metody pracy

STATIONENLERNEN – metoda aktywizująca, polegająca na  pracy na stanowiskach samodzielnego uczenia się, to jedna z metod nauczania, dzięki której mamy możliwość powtórzenia i utrwalenia materiału leksykalnego, gramatycznego oraz stopnia opanowania wielu sprawności językowych. W klasie zostają utworzone stacje – czyli ponumerowane stanowiska pracy. Na każdej z nich umieszcza się jedno zadanie. Zadania są tematycznie powiązane ze sobą, a jedne mogą pomóc w rozwiązywaniu innych, dzięki czemu uczniowie uczestniczący w lekcji rozwijają umiejętności strategiczne, bowiem oni sami wybierają kolejność rozwiązywania zadań.  Mogą oni także wracać do stacji, przy których już byli.  Zadania mają różny stopień trudności, co zaznaczane jest kolorami stanowisk i ilością gwiazdek na karcie pracy. Uczniowie sami decydują, czy będą wykonywać mniejszą ilość zadań trudniejszych, ale za to lepiej punktowanych, czy większą ilość zadań o mniejszym stopniu trudności.

4.      Przebieg lekcji:

1.      Nauczyciel wspólnie z klasą powtarza najważniejsze informacje leksykalne i gramatyczne zawarte w rozdziale korzystając  z przygotowanego przez nauczyciela quizu i aplikacji mobilnej Kahoot.
2.      Uczniowie losują numerki i wg nich dzielą się na grupy lub łączą w pary.
3.      Nauczyciel wyjaśnia uczniom zadania z 12 przygotowanych wcześniej stacji, omawia zasady gry i rozdaje karty pracy, na których uczniowie umieszczają odpowiedzi do zadań.
4.      Podczas rozwiązywania zadań przez uczniów, nauczyciel pozostaje do ich dyspozycji, służy radą i wskazówkami, ale tylko wtedy, gdy to niezbędne lub gdy zostanie poproszony o pomoc. Pracując tą metodą dąży się do maksymalnej aktywizacji ucznia.
5.      Po upłynięciu czasu przeznaczonego na pracę przy stanowiskach nauczyciel zbiera karty pracy, podlicza punkty, zwycięzcy otrzymują oceny bardzo dobre lub celujące.
6.      Podczas kolejnej lekcji odbywa się omówienie poszczególnych zadań.
7.      Zadanie domowe – na jednej ze stacji uczniowie mogli znaleźć zadanie polegające na odtworzeniu schematu pokoju opisanego w tekście, na innej opisać pomieszczenie przedstawione na ilustracji. Na ich podstawie uczeń ma opisać swój pokój, lub jeśli go nie posiada, swój wymarzony pokój.
 
Opis stacji:

Stacja nr 1
Cele:
- uczeń rozumie tekst
- uczeń potrafi zweryfikować prawdziwość informacji dotyczącej tekstu
Sprawności: czytanie tekstu ze zrozumieniem
Uczniowie czytają tekst. Udzielają odpowiedzi na obiegówce, zaznaczając R (richtig) jeśli zdanie jest zgodne z treścią lub F (falsch), jeśli nie.

Stacja nr 2
Cele:
- uczeń rozumie tekst w języku niemieckim
- uczeń potrafi przetłumaczyć frazy z języka polskiego na język niemiecki i umieścić je w tekście
Sprawności: czytanie tekstu ze zrozumieniem, pisanie
Uczniowie czytają tekst niemiecki, w którym zawarte są luki. Należy uzupełnić je polskimi wyrażeniami podanymi przed tekstem, tłumacząc je na język niemiecki.

Stacja nr 3
Cele:
- uczeń potrafi odczytać informacje z mapy
- uczeń rozumie tekst w języku niemieckim
Sprawności: czytanie tekstu ze zrozumieniem, pisanie
Uczniowie uzupełniają luki w tekście na podstawie mapy Berlina i Monachium oraz zdjęć z tych miast


Stacja nr 4
Cele:
- uczeń zna materiał leksykalny i potrafi podzielić je na grupy tematyczne
Sprawności: czytanie
Uczeń czyta wyrazy umieszczone w wersach, w każdej grupie dwa nie pasują do pozostałych, jego zadaniem jest wpisać je na kartę pracy.

Stacja nr 5
Cele:
- uczeń zna słownictwo dotyczące wyposażenia domu – mebli, sprzętów, akcesoriów łazienkowych i kuchennych
Sprawności: czytanie
Uczeń dopasowuje podpisy do obrazków przedstawiających różne przedmioty, które można znaleźć w domu – meble, sprzęty, akcesoria. Słów jest znacznie więcej niż obrazków i są do siebie podobne, np. der Schrank i der Kühlschrank, więc trzeba wykazać się dokładną znajomością materiału leksykalnego.

Stacja nr 6
Cele:
- uczeń zna słownictwo związane z różnymi pomieszczeniami w budynkach mieszkalnych
Sprawności: pisanie
Uczeń ma podpisać pomieszczenia zaznaczone na przekroju domu, np. garaż, piwnica, strych, spiżarnia, kuchnia, salon, itp.

Stacja nr 7
Cele:
- uczeń zna formy celownika rodzajnika określonego i nieokreślonego oraz poprawnie stosuje je w zdaniach
Sprawności: czytanie/pisanie
Uczeń czyta zdania i wstawia odpowiednie formy rodzajników w zależności od przypadku, w którym muszą być użyte (mianownik, celownik).

Stacja nr 8
Cele:
- uczeń zna przyimki niemieckie, wie z jakim przypadkiem się łączą i w jakiej sytuacji
Sprawność: rozumienie zdań
Uczeń czyta zdania w których użyto przyimków – musi wybrać poprawny przyimek i wpisać go na kartę obiegową.

Stacja nr 9
Cele:
- uczeń zna czasowniki służące do opisu położenia, poprawnie je odmienia i stosuje w zdaniach
- uczeń zna formy celownika rodzajnika określonego i nieokreślonego oraz poprawnie stosuje je w zdaniach
Sprawności: pisanie
Uczeń czyta zdania z lukami, wypełnia je pasującymi do kontekstu czasownikami oraz rodzajnikiem określonym w celowniku.

Stacja nr 10
Cele:
- uczeń zna słowa dotyczące różnych typów budynków mieszkalnych
Sprawności: czytanie/pisanie
Uczeń rozwiązuje krzyżówkę. Hasło powstałe z zaznaczonych pól wpisuje na kartę pracy.

Stacja nr 11
Cele:
-uczeń rozumie czytany tekst, potrafi wykorzystać informacje w nim zawarte do rozwiązania zadania
Sprawności: czytanie
Uczeń czyta opis pokoju. Na jego podstawie uzupełnia schematyczny rysunek przedstawiający rzut pokoju z góry dorysowując w nim meble w miejscach zgodnych z tekstem.

Stacja nr 12
Cele:
- uczeń potrafi zastosować materiał leksykalny oraz struktury gramatyczne podczas tworzenia krótkiego opisu wybranego pomieszczenia
Sprawność: pisanie
Uczeń wybiera jedną z ilustracji przedstawiających różne pomieszczenia i opisuje ją w kilku zdaniach.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz