Prowadzący: Małgorzata Nogala (Sp nr 2 w Wadowicach)
Obserwator: Agnieszka Bogunia
Data: 26.02.2018r.
1. Cele
lekcji:
Cele ogólne:
·
powtórzenie i utrwalenie materiału z
rozdziału II przed sprawdzianem wiadomości
Cele szczegółowe:
·
uczeń potrafi globalnie zrozumieć tekst
i dokonać selektywnej analizy informacji
w nim zawartych w celu zweryfikowania
prawdziwości informacji z nim związanych
·
uczeń zna materiał leksykalny związany z
miejscem zamieszkania, rodzajami budynków mieszkalnych, pomieszczeniami w domu,
jego wyposażeniem oraz najbliższą okolicą, umie rozwiązać krzyżówkę ze
słownictwem z rozdziału „Wohnen”, przyporządkować podpisy do ilustracji oraz opisać
schemat domu
·
uczeń zna przyimki w języku niemieckim i
potrafi poprawnie stosować je w zdaniach
·
uczeń potrafi podać formy celownika
rodzajników określonych i nieokreślonych, zna reguły stosowania tego przypadku
i stosuje je w budowie zdań
·
uczeń stosuje czasowniki służące opisowi
położenia, np. liegen, stehen, sein, sich befinden, sitzen, hängen w zdaniach,
potrafi je poprawnie odmieniać
·
uczeń rozumie czytany tekst, jest w
stanie odwzorować na kartce układ pokoju opisanego w tekście
·
uczeń potrafi w kilku zdaniach opisać
pomieszczenia przedstawione na ilustracji, a także swój pokój
·
uczeń posiada świadomość językową
(rozumie cel lekcji i strategie jego osiągnięcia)
·
uczeń rozumie, w jaki sposób odbywa się
proces utrwalania i powtarzania treści
·
uczeń wie, jakie techniki mogą mu pomóc
w zapamiętywaniu nowych treści
·
uczeń potrafi dokonać oceny własnych
umiejętności
2. Środki
dydaktyczne
·
tablica multimedialna
·
aplikacja mobilna Kahoot
·
karty pracy
·
mapa Berlina i Monachium
·
zdjęcia miast niemieckich
·
karty z zadaniami na stacjach
zadaniowych
·
słowniki mobilne
3. Metody
pracy
STATIONENLERNEN
– metoda aktywizująca, polegająca na
pracy na stanowiskach samodzielnego uczenia się, to jedna z metod
nauczania, dzięki której mamy możliwość powtórzenia i utrwalenia materiału
leksykalnego, gramatycznego oraz stopnia opanowania wielu sprawności
językowych. W klasie zostają utworzone stacje – czyli ponumerowane stanowiska
pracy. Na każdej z nich umieszcza się jedno zadanie. Zadania są tematycznie
powiązane ze sobą, a jedne mogą pomóc w rozwiązywaniu innych, dzięki czemu uczniowie
uczestniczący w lekcji rozwijają umiejętności strategiczne, bowiem oni sami
wybierają kolejność rozwiązywania zadań.
Mogą oni także wracać do stacji, przy których już byli. Zadania mają różny stopień trudności, co
zaznaczane jest kolorami stanowisk i ilością gwiazdek na karcie pracy. Uczniowie
sami decydują, czy będą wykonywać mniejszą ilość zadań trudniejszych, ale za to
lepiej punktowanych, czy większą ilość zadań o mniejszym stopniu trudności.
4.
Przebieg lekcji:
1. Nauczyciel
wspólnie z klasą powtarza najważniejsze informacje leksykalne i gramatyczne
zawarte w rozdziale korzystając z
przygotowanego przez nauczyciela quizu i aplikacji mobilnej Kahoot.
2. Uczniowie
losują numerki i wg nich dzielą się na grupy lub łączą w pary.
3. Nauczyciel
wyjaśnia uczniom zadania z 12 przygotowanych wcześniej stacji, omawia zasady
gry i rozdaje karty pracy, na których uczniowie umieszczają odpowiedzi do
zadań.
4. Podczas
rozwiązywania zadań przez uczniów, nauczyciel pozostaje do ich dyspozycji,
służy radą i wskazówkami, ale tylko wtedy, gdy to niezbędne lub gdy zostanie
poproszony o pomoc. Pracując tą metodą dąży się do maksymalnej aktywizacji
ucznia.
5. Po
upłynięciu czasu przeznaczonego na pracę przy stanowiskach nauczyciel zbiera
karty pracy, podlicza punkty, zwycięzcy otrzymują oceny bardzo dobre lub
celujące.
6. Podczas
kolejnej lekcji odbywa się omówienie poszczególnych zadań.
7. Zadanie
domowe – na jednej ze stacji uczniowie mogli znaleźć zadanie polegające na
odtworzeniu schematu pokoju opisanego w tekście, na innej opisać pomieszczenie
przedstawione na ilustracji. Na ich podstawie uczeń ma opisać swój pokój, lub
jeśli go nie posiada, swój wymarzony pokój.
Opis stacji:
Stacja nr 1
Cele:
- uczeń rozumie tekst
- uczeń potrafi zweryfikować prawdziwość
informacji dotyczącej tekstu
Sprawności: czytanie tekstu ze
zrozumieniem
Uczniowie czytają tekst. Udzielają
odpowiedzi na obiegówce, zaznaczając R (richtig) jeśli zdanie jest zgodne z
treścią lub F (falsch), jeśli nie.
Stacja nr 2
Cele:
- uczeń rozumie tekst w języku
niemieckim
- uczeń potrafi przetłumaczyć frazy z
języka polskiego na język niemiecki i umieścić je w tekście
Sprawności: czytanie tekstu ze
zrozumieniem, pisanie
Uczniowie czytają tekst niemiecki, w
którym zawarte są luki. Należy uzupełnić je polskimi wyrażeniami podanymi przed
tekstem, tłumacząc je na język niemiecki.
Stacja nr 3
Cele:
- uczeń potrafi odczytać informacje z
mapy
- uczeń rozumie tekst w języku
niemieckim
Sprawności: czytanie tekstu ze
zrozumieniem, pisanie
Uczniowie uzupełniają luki w tekście na
podstawie mapy Berlina i Monachium oraz zdjęć z tych miast
Stacja nr 4
Cele:
- uczeń zna materiał leksykalny i
potrafi podzielić je na grupy tematyczne
Sprawności: czytanie
Uczeń czyta wyrazy umieszczone w
wersach, w każdej grupie dwa nie pasują do pozostałych, jego zadaniem jest
wpisać je na kartę pracy.
Stacja nr 5
Cele:
- uczeń zna słownictwo dotyczące
wyposażenia domu – mebli, sprzętów, akcesoriów łazienkowych i kuchennych
Sprawności: czytanie
Uczeń dopasowuje podpisy do obrazków
przedstawiających różne przedmioty, które można znaleźć w domu – meble,
sprzęty, akcesoria. Słów jest znacznie więcej niż obrazków i są do siebie
podobne, np. der Schrank i der
Kühlschrank, więc trzeba wykazać się dokładną znajomością materiału
leksykalnego.
Stacja nr 6
Cele:
- uczeń zna słownictwo związane z
różnymi pomieszczeniami w budynkach mieszkalnych
Sprawności: pisanie
Uczeń ma podpisać pomieszczenia
zaznaczone na przekroju domu, np. garaż, piwnica, strych, spiżarnia, kuchnia,
salon, itp.
Stacja nr 7
Cele:
- uczeń zna formy celownika rodzajnika
określonego i nieokreślonego oraz poprawnie stosuje je w zdaniach
Sprawności: czytanie/pisanie
Uczeń czyta zdania i wstawia odpowiednie
formy rodzajników w zależności od przypadku, w którym muszą być użyte
(mianownik, celownik).
Stacja nr 8
Cele:
- uczeń zna przyimki niemieckie, wie z
jakim przypadkiem się łączą i w jakiej sytuacji
Sprawność: rozumienie zdań
Uczeń czyta zdania w których użyto
przyimków – musi wybrać poprawny przyimek i wpisać go na kartę obiegową.
Stacja nr 9
Cele:
- uczeń zna czasowniki służące do opisu
położenia, poprawnie je odmienia i stosuje w zdaniach
- uczeń zna formy celownika rodzajnika
określonego i nieokreślonego oraz poprawnie stosuje je w zdaniach
Sprawności: pisanie
Uczeń czyta zdania z lukami, wypełnia je
pasującymi do kontekstu czasownikami oraz rodzajnikiem określonym w celowniku.
Stacja nr 10
Cele:
- uczeń zna słowa dotyczące różnych
typów budynków mieszkalnych
Sprawności: czytanie/pisanie
Uczeń rozwiązuje krzyżówkę. Hasło
powstałe z zaznaczonych pól wpisuje na kartę pracy.
Stacja nr 11
Cele:
-uczeń rozumie czytany tekst, potrafi wykorzystać
informacje w nim zawarte do rozwiązania zadania
Sprawności: czytanie
Uczeń czyta opis pokoju. Na jego
podstawie uzupełnia schematyczny rysunek przedstawiający rzut pokoju z góry
dorysowując w nim meble w miejscach zgodnych z tekstem.
Stacja nr 12
Cele:
- uczeń potrafi zastosować materiał
leksykalny oraz struktury gramatyczne podczas tworzenia krótkiego opisu
wybranego pomieszczenia
Sprawność: pisanie
Uczeń wybiera jedną z ilustracji
przedstawiających różne pomieszczenia i opisuje ją w kilku zdaniach.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz