Temat: An Irish Airman Forsees His Death
CELE LEKCJI:
Cel główny :
Zapoznanie się uczniów z wierszem Williama Butlera Yeatsa An Irish Airman Forsees His Death
Cele operacyjne :
Po lekcji uczeń :
- ma opanowane słownictwo związane z wierszem An Irish Airman Forsees His Death,
- potrafi ze zrozumieniem przeczytać tekst wiersza,
- rozumie ze słuchu czytany (np. przez nauczyciela) utwór,
- potrafi opowiedzieć o sytuacji ukazanej w wierszu w wybranym czasie (np. Past Perfect),
- potrafi dyskutować, argumentować swoje zdanie na temat podejmowania ryzyka, odpowiedzialności osobistej,
- zna najważniejsze informacje o życiu W. B. Yeatsa,
- doskonali umiejętność analizy wiersza, zna środki stylistyczne (paralelę, ironię, antytezę, układ wersów, przerzutnię).
Środki dydaktyczne :
- tablica multimedialna,
- tekst wiersza An Irish Airman Forsees His Death.
Metody i formy pracy:
a) praca grupowa :
- burza mózgów,
- głośne powtarzanie,
- głośne czytanie,
- słuchanie;
b) praca samodzielna :
- ciche czytanie wraz z odnajdywaniem informacji w tekście,
- przygotowanie wypowiedzi ustnej.
Przebieg zajęć
I. Faza wstępna:
1. Przedstawienie tematyki, tematu i celu zajęć.
2. Dyskusja/burza mózgów wokół pytań:
– Have you ever taken a great physical risk?
– What motivated you to do so?
– If you have never taken such a risk, what has prevented you from doing so?
II. Realizacja tematu:
1. Wyświetlenie biogramu: W. B. Yeats (np. https://pl.wikipedia.org/wiki/William_Butler_Yeats). Podanie najważniejszych informacji przez nauczyciela, ilustracja wypowiedzi zdjęciami.
2. Wyświetlenie tekstu wiersza:
Załącznik 1.
3. Umiejscowienie tekstu:
This poem is based on the death of Yeats’s good friend Major Robert Gregory in Italy during World War I. An Irish Airman Forsees His Death appears in the collection The Wild Swans at Coole (1919), just after the poem titled “In memory of Major Robert Gregory”.
4. Objaśnienie słownictwa, zrozumienie tekstu.
5. Analiza i interpretacja:
– When the airman says: No likely end could bring them loss/Or leave them happier…, what point is he making?
– What does the airman mean by A lonely impulse of delight…? Why is it lonely? What is this tumult…?
– In making his decision, what factors did the airman reject as irrelevant? What exact balance did he strike? Does he accept his fate?
– What are expected, conventional reasons for a person to risk death in war?
– What was it that was worth so much to the young airman? Explain the understated phrase this life.
6. Środki stylistyczne w wierszu:
– What is ironic about the airman’s attitude about the war and about the results of his efforts?
Irony
– How does the form of this poem reinforce the feeling that the airman, although he speaks of an impulse, is not simply a wild romantic but has measured his options and has deliberated carefully? Answer this question in terms of techniques such as parallelism, antithesis, line length, and enjambment.
– How does the style of this poem reinforce the speaker’s deliberate, detached attitude? Would the poem be as effective if it were written in a sentimental or impassioned style?
Style
III. Podsumowanie wiadomości.
IV. Praca domowa:
Give an opinion as to whether men or women are more willing to kill and be killed for no worthwhile reason.
Załącznik 1. William Butler Yeats
An Irish Airman Forsees His Death I know that I shall meet my fate Somewhere among the clouds above; Those that I fight I do not hate, Those that I guard I do not love; My county is Kiltartan Cross, My countrymen Kiltartan’s poor, No likely end could bring them loss Or leave them happier than before. Nor law, nor duty bade me fight, Nor public men, nor cheering crowds, A lonely impulse of delight Drove to this tumult in the clouds; I balanced all, brought all to mind, The years to come seemed waste of breath, A waste of breath the years behind In balance with this life, this death.
Koordynator placówki: Kamil Bałys
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz