Justyna Klink-Mroczek
Szkoła
Podstawowa nr 5 w Wadowicach
KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO (45
minut)
KLASA I GIMNAZJUM
Temat: Tradycje, obrzędy i zwyczaje –
lekcja z wykorzystaniem tablicy interaktywnej.
CEL
GŁÓWNY
Odbiór tekstu i refleksja nad
rozumieniem polskich i europejskich tradycji, zwyczajów oraz obrzędów.
CELE
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń:
Ø
podaje przykłady polskich i europejskich
zwyczajów, tradycji i obrzędów,
Ø
poznaje
związki frazeologiczne dotyczące polskiej i irlandzkiej gościnności,
Ø
określa
typ narracji,
Ø
dokumentuje
wypowiedzi cytatami,
Ø
redaguje
opowiadanie,
Ø
zabiera
głos w dyskusji.
Metody kształcenia:
Ø
metoda
problemowa,
Ø
dyskusja.
Formy organizacyjne:
Ø
praca
indywidualna,
Ø
praca
zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
Ø
podręcznik
do kształcenia literackiego i kulturowego Słowa
na czasie 1,
Ø
Słownik mitów i
tradycji kultury W.
Kopalińskiego,
Ø
przewodniki
po krajach europejskich,
Ø
tablica
interaktywna – wyszukiwanie informacji o tradycjach irlandzkich.
Ogniwa lekcji
|
Przebieg lekcji
|
Uwagi o realizacji
|
1.
Wprowadzenie (przygotowanie merytoryczne, motywacyjne, sprawnościowe).
2.
Omówienie fragmentu opowiadania Piąty
talerz Doroty Terakowskiej.
3.
Wyjaśnienie i omówienie pojęć: tradycja, obrzęd, zwyczaj.
4.
Podsumowanie.
|
1.
Czynności porządkowo-organizacyjne.
2.
Wymienienie znanych polskich i irlandzkich zwyczajów, tradycji i obrzędów:
a)pytanie
pomocnicze:
-
jakie znacie polskie i irlandzkie zwyczaje, tradycje i obrzędy związane z otwartością
i życzliwością?
b)
uzupełnienie związków frazeologicznych związanych z otwartością, życzliwością
3.
Charakterystyka bohaterów opowiadania Piąty
talerz Doroty Terakowskiej:
-odczytanie
fragmentu opowiadania;
-
wskazanie typu narracji oraz charakterystyka narratora;
-
przypomnienie wiadomości dotyczących typów narracji oraz cech każdej z nich;
-
odnalezienie w tekście fragmentów komentarza narratora, które dotyczyły
emocji towarzyszących wypowiedziom poszczególnych bohaterów oraz nazwanie tych
uczuć;
-
ocena postępowanie bohaterki:
Jaką
ocenę wystawilibyście bohaterce opowiadania z testu na człowieczeństwo i
dlaczego?
4.
Wytłumaczenie pojęć tradycja, obrzęd, zwyczaj:
-
odczytanie definicji wymienionych pojęć;
-
wskazanie różnicy między nimi;
-
podanie przykładów polskich i europejskich tradycji, obrzędów oraz zwyczajów
przez uczniów;
5.
Zredagowanie opowiadania pt. Moja
podróż po Europie – przygoda z poznawaniem nowych tradycji.
|
-
zapisanie tematu lekcji;
-
uczniowie korzystają z tablicy interaktywnej
-
uczniowie biorą udział w dyskusji;
-
uczniowie rozwiązują indywidualnie ćwiczenie,
-
uczniowie wspólnie z nauczycielem ustalają prawidłowe odpowiedzi;
-
najbardziej aktywni uczniowie otrzymują „plusy” z aktywności;
-
odczytanie tekstu przez uczniów;
-
uczniowie zapisują propozycje w zeszycie, a następnie odczytują je na forum
klasy;
-
uczniowie potwierdzają swe wypowiedzi poprzez przytoczenie odpowiednich
cytatów;
-
każdy z uczniów przedstawia swoją opinię;
-
uczniowie odszukują terminów w Słowniku
mitów i tradycji kultury W. Kopalińskiego oraz przewodnikach po krajach
europejskich, a następnie odczytują odnalezione definicje;
-
ocena aktywności uczniów;
-
nauczyciel poprawia wypracowania i nagradza autorów najlepszych prac.
|
Koordynator placówki: Kamil Bałys
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz