Scenariusz zajęć godziny wychowawczej w klasie 7 (SP
Wysoka):
Jak efektywnie uczyć się języków obcych?
Wychowawca- Renata Wacławik
Jak efektywnie uczyć się języków obcych?
Wychowawca- Renata Wacławik
Cel ogólny zajęć:
· zapoznanie z pojęciem „
efektywne uczenie się „ , poszerzenie wiedzy na temat technik i metod
efektywnego uczenia się języków
Cele
operacyjne:
· kreowanie postaw edukacyjnych
wśród dzieci i młodzieży
· nabycie umiejętności dobrej
organizacji czasu pracy i umiejętności prawidłowego uczenia się języków obcych
Materiały:
flamastry, papier, tablica multimedialna
Metody
pracy:
- dyskusja połączona z mini-
wykładem
-burza mózgów,
Formy
pracy :
- praca w grupie,
- praca indywidualna
1.Czynności wstępne lekcji.
2. Burza mózgów- Nauczyciel
zadaje pytanie- co zakłóca proces uczenia się języka?
Uczniowie udzielają odpowiedzi.
3.Miniwykład- etapy uczenia się.
Proces prawidłowego uczenia się ma
swoje etapy, nie można o nich zapomnieć:
1 – bardzo
trudny i żmudny początek nauki przedmiotu
2 – po trudnym
początku następuje okres szybkich postępów
3 – faza
pozornego zastoju bez wyraźnych postępów
4 – po
przełamaniu zastoju znów następuję okres szybkich postępów aż do osiągnięcia optymalnych wyników
4.Praca
w grupach: Jakie sposoby nauki stosujesz dotychczas? Uczniowie zapisują swoje
sposoby- praca w małych grupach .
5.Prezentacja
wyników pracy w grupie na wspólnym arkuszu- omówienie.
6.Krótka
prezentacja nauczyciela o najnowszych technikach zapamiętywania słówek:
metoda
5s, inkorporacja, gestykulacja.
7.Testowanie
nowych metod:
Młodzież
uczy się wg nowych sposobów 4 słówek: das Flugzeug, der Freund,der Schmetterling, das Kaninchen
8.Podsumowanie
zajęć: uczniowie uzupełniają listę technik, prezenują, jak się nauczyli nowych
słów.
Samoocena
ucznia: dziś poznałem…., dziś dowiedziałem się , że…… ,
będzie mi trudno/łatwiej/ dużo
łatwiej/ uczyć się słówek.
Podsumowanie
sposobów i metod:
- materiał opracuj tego samego
dnia , którego przerabiałeś go w szkole , wtedy lepiej pamiętasz to, co mówił
nauczyciel, więc krócej będziesz pracować w domu
- załóż zeszyt do słówek, ma to
na celu szybsze kojarzenie wzrokowe
- nie wkuwaj bezmyślnie nowych
słów- stosuj metody 5s, gestykulację, inkorporację
- układaj po 2 – 3 zdania z
każdym nowym słówkiem
- wypisuj po kilka zdań z podręcznika;
w każdym zdaniu opuszczaj jedno słowo; puste miejsce uzupełnij brakującym
słowem.
- sprawdź co kilka dni , których
z nowych słówek nie potrafisz sobie przypomnieć
i powtarzaj je
- zwracaj uwagę na słowa, które w
wielu językach brzmią podobnie
- zapisuj nowe słowa i zwroty na
kolorowych kartkach i umieszczaj je w widocznym
miejscu
- przedstawiaj znaczenia wyrazów
w formie graficznej
- zwracaj uwagę na podobieństwa
między językiem polskim i obcym
- wypisuj wyrazy rozpoczynające
się na daną literę
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz