Łączna liczba wyświetleń

środa, 7 lutego 2018

Jak efektywnie uczyć się języków obcych? - konspekt lekcji wychowawczej

Scenariusz zajęć godziny wychowawczej w klasie 7 (SP Wysoka):                  
Jak efektywnie uczyć się języków obcych?
Wychowawca- Renata Wacławik 

Cel ogólny zajęć:
· zapoznanie z pojęciem „ efektywne uczenie się „ , poszerzenie wiedzy na temat technik i metod efektywnego uczenia się języków
Cele operacyjne:
· kreowanie postaw edukacyjnych wśród dzieci i młodzieży
· nabycie umiejętności dobrej organizacji czasu pracy i umiejętności prawidłowego uczenia się języków obcych
Materiały:
flamastry,  papier, tablica multimedialna
Metody pracy:
- dyskusja połączona z mini- wykładem
-burza mózgów,
Formy pracy :
- praca w grupie,
- praca indywidualna

1.Czynności wstępne lekcji.
2. Burza mózgów- Nauczyciel zadaje pytanie-   co zakłóca proces uczenia się języka? Uczniowie udzielają odpowiedzi.
3.Miniwykład-  etapy uczenia się.
        Proces prawidłowego uczenia się ma swoje etapy, nie można o nich zapomnieć:
1 – bardzo trudny i żmudny początek nauki  przedmiotu
2 – po trudnym początku następuje okres szybkich postępów
3 – faza pozornego zastoju bez wyraźnych postępów
4 – po przełamaniu zastoju znów następuję okres szybkich postępów aż do  osiągnięcia optymalnych wyników
4.Praca w grupach: Jakie sposoby nauki stosujesz dotychczas? Uczniowie zapisują swoje sposoby- praca w małych grupach .
5.Prezentacja wyników pracy w grupie na wspólnym arkuszu- omówienie.
6.Krótka prezentacja nauczyciela o najnowszych technikach zapamiętywania słówek:
metoda 5s, inkorporacja, gestykulacja.
7.Testowanie nowych metod:
Młodzież uczy się wg nowych sposobów 4 słówek: das Flugzeug, der Freund,der  Schmetterling, das Kaninchen
8.Podsumowanie zajęć: uczniowie uzupełniają listę technik, prezenują, jak się nauczyli nowych słów.
            
Samoocena ucznia: dziś poznałem…., dziś dowiedziałem się , że……   ,  będzie mi  trudno/łatwiej/ dużo łatwiej/ uczyć się słówek.

Podsumowanie sposobów i metod:
 - materiał opracuj tego samego dnia , którego przerabiałeś go w szkole , wtedy lepiej pamiętasz to, co mówił nauczyciel, więc krócej będziesz pracować w domu
- załóż zeszyt do słówek, ma to na celu szybsze kojarzenie wzrokowe
- nie wkuwaj bezmyślnie nowych słów- stosuj metody 5s, gestykulację, inkorporację
- układaj po 2 – 3 zdania z każdym nowym słówkiem
- wypisuj po kilka zdań z podręcznika; w każdym zdaniu opuszczaj jedno słowo; puste miejsce uzupełnij brakującym słowem.
- sprawdź co kilka dni , których z nowych słówek nie potrafisz sobie  przypomnieć i powtarzaj je
- zwracaj uwagę na słowa, które w wielu językach brzmią podobnie
- zapisuj nowe słowa i zwroty na kolorowych kartkach i umieszczaj je w  widocznym miejscu
- przedstawiaj znaczenia wyrazów w formie graficznej
- zwracaj uwagę na podobieństwa między językiem polskim i obcym

- wypisuj wyrazy rozpoczynające się na daną literę

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz