Pomysł doświadczenia zaczerpnięty został z publikacji „Eksperymentowanie i wzajemne
nauczanie – fizyka” wydawnictwo; Fundacja Centrum
Edukacji Obywatelskiej
Nazwa placówki: Zespół Szkół w Jaroszowicach
Nauczyciel: Renata Gromada - Kaleńska
Temat: Szybkość,
droga, czas - powtórzenie wiadomości.
Cele:
· Uczeń posługuje się
pojęciem szybkości do opisu ruchu; przelicza jednostki wartości prędkości;
· Uczeń wyznacza wartość
prędkości przemieszczania się za pośrednictwem pomiaru odległości i czasu;
· Uczeń wykonuje
doświadczenie, analizuje i prezentuje wyniki obserwacji;
· Doskonalenie
umiejętności czytania ze zrozumieniem i postępowania według instrukcji;
· Rozwijanie i
poszerzanie wiedzy o świecie, rozbudzanie ciekawości świata;
· Doskonali umiejętność
współpracy w grupie;
· Uczeń wykorzystuje
znajomość języka angielskiego do wskazywania symboli wielkości fizycznych;
Metody:
· słowna: przedstawienie
uczniom tematu zajęć w postaci pytania badawczego oraz informacji dotyczących
przebiegu zajęć (instrukcje, objaśnienia, polecenia),
· doświadczalna;
wykonanie doświadczenia zgodnie z instrukcją,
· pokaz: przedstawienie
wyników doświadczenia w postaci plakatów,
· sprawdzająca: wprowadzenie
do zajęć i podsumowanie zajęć za pomocą quizu przygotowanego przez nauczyciela,
· praca z tekstem: czytanie
ze zrozumieniem tekstu,
· poszukująca:
wyszukiwanie informacji w Internecie potrzebnych do potwierdzenia lub obalenia
stawianej hipotezy,
· czynna: zadania
stawiane do wykonania, samodzielne działanie.
Materiały i przyrządy:
Taśma miernicza,
stoper, taśma samoprzylepna, kartki papieru do notatek, bristol, klej, nożyczki,
flamastry, laptop z dostępem do Internetu, tablety, tablica multimedialna,
1. Przypomnienie znanych pojęć: droga, czas, prędkość, szybkość, szybkość średnia, za pomocą
quizu stworzonego przez nauczyciela na stronie https://learningapps.org obsługiwanego przez tablice
multimedialną.
2.
Przedstawienie tematu lekcji w postaci pytania badawczego:
3. Podział
uczniów na zespoły za pomocą aplikacji Random Team Generator - https://www.jamestease.co.uk/team-generator/
4.
Postawienie
hipotezy przez uczniów.
5.
Ustalenie
zmiennych występujących w doświadczeniu.
6.
Zapoznanie
się uczniów z instrukcją do doświadczenia.
7.
Przejście
na sale gimnastyczną w celu wykonania odpowiednich pomiarów. – załącznik 1
8. Po
powrocie do pracowni fizycznej uczniowie wykonują potrzebne obliczenia
i wyszukują brakujące informacje w Internecie.
9. Zebrane
wyniki doświadczenia prezentują w postaci plakatu lub filmu, potwierdzając lub
obalając postawioną hipotezę.
10.
Na
zakończenie podsumowują zajęcia wykorzystując tablicę multimedialna i tablety
do przygotowanej przez nauczyciela gry https://kahoot.it, sprawdzającej znajomość
utrwalanych pojęć i ich angielskich odpowiedników (droga, czas, prędkość,
szybkość, szybkość średnia).
11.
Wystaw
plakatów prezentujących wyniki doświadczenia.
Wykorzystane
strony WWW:
4.
http://www.ceo.org.pl/pl/akademia-uczniowska/news/co-porusza-sie-szybciej-ty-biegnacy-po-ziemi-czy-ziemia-krazaca-wokol
Załącznik 1
Instrukcja do doświadczenia
Materiały i przyrządy:
Taśma miernicza, stoper, taśma samoprzylepna, kartka papieru
do notatek, laptop
z Internetem.
Wykonanie:
1. Na parkiecie sali gimnastycznej przylep dwa paski taśmy
przylepnej: na początku będąca startem i na końcu (parę metrów przed końcem
sali, zostaw miejsce na „wyhamowanie”) oznaczającą metę.
2. Zmierz długość sali od startu do mety i zanotuj swój
wynik (s = …).
3. Pierwszy uczeń staje na starcie, a reszta uczniów
mierzących czas staje na mecie.
4. Gdy jedna osoba krzyknie start, uczeń zaczyna bieg, a pozostali,
na mecie włączają stopery.
5. Gdy uczeń minie linię mety, uczniowie naciskają stop na
swoich stoperach i zapisują wyniki pomiarów na kartce (t1
= …, t2
= …, t3
= …).
6. Punkty od 3. do 5. powtarzamy dla wszystkich uczniów po
kolei.
7. Po powrocie do pracowni fizycznej wykonaj obliczenia:
a) oblicz średni czas Twojego biegu:
tśr
= (t1
+ t2
+ t3)
: 3,
b) oblicz średnią szybkość Twojego
biegu: vśr.
8. Odszukaj w Internecie (lub encyklopedii), z jaką
szybkością porusza się Ziemia, krążąc wokół Słońca.
9. Porównaj obie szybkości: Twoją i Ziemi. Pamiętaj o
jednostkach!
10. Odpowiedz na pytanie „Co porusza się szybciej: Ty, czy
kula ziemska, krążąca wokół Słońca?”.
11. Zastanów się, czy jest to
możliwe, aby szybkość Twoja i Ziemi była jednakowa?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz