Łączna liczba wyświetleń

czwartek, 8 lutego 2018

Scenariusz zajęć dodatkowych z fizyki w gimnazjum






Pomysł doświadczenia zaczerpnięty został z  publikacji „Eksperymentowanie i wzajemne nauczanie – fizyka” wydawnictwo; Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej

Nazwa placówki: Zespół Szkół w Jaroszowicach
Nauczyciel: Renata Gromada - Kaleńska

Temat: Szybkość, droga, czas - powtórzenie wiadomości.

Cele:
·      Uczeń posługuje się pojęciem szybkości do opisu ruchu; przelicza jednostki wartości prędkości;
·      Uczeń wyznacza wartość prędkości przemieszczania się za pośrednictwem pomiaru odległości i czasu;
·      Uczeń wykonuje doświadczenie, analizuje i prezentuje wyniki obserwacji;
·      Doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem i postępowania według instrukcji;
·      Rozwijanie i poszerzanie wiedzy o świecie, rozbudzanie ciekawości świata;
·      Doskonali umiejętność współpracy w grupie;
· Uczeń wykorzystuje znajomość języka angielskiego do wskazywania symboli wielkości fizycznych;

Metody:
·      słowna: przedstawienie uczniom tematu zajęć w postaci pytania badawczego oraz informacji dotyczących przebiegu zajęć (instrukcje, objaśnienia, polecenia),
·      doświadczalna; wykonanie doświadczenia zgodnie z instrukcją,
·      pokaz: przedstawienie wyników doświadczenia w postaci plakatów,
·      sprawdzająca: wprowadzenie do zajęć i podsumowanie zajęć za pomocą quizu przygotowanego przez nauczyciela,
·      praca z tekstem: czytanie ze zrozumieniem tekstu,
·      poszukująca: wyszukiwanie informacji w Internecie potrzebnych do potwierdzenia lub obalenia stawianej hipotezy,
·      czynna: zadania stawiane do wykonania, samodzielne działanie.

Materiały i przyrządy:
Taśma miernicza, stoper, taśma samoprzylepna, kartki papieru do notatek, bristol, klej, nożyczki, flamastry, laptop z dostępem do Internetu, tablety, tablica multimedialna,

1.   Przypomnienie znanych pojęć: droga, czas, prędkość, szybkość, szybkość średnia, za pomocą quizu stworzonego przez nauczyciela na stronie https://learningapps.org obsługiwanego przez tablice multimedialną.
2.      Przedstawienie tematu lekcji w postaci pytania badawczego:
3. Podział uczniów na zespoły za pomocą aplikacji Random Team Generator - https://www.jamestease.co.uk/team-generator/
4.      Postawienie hipotezy przez uczniów.
5.      Ustalenie zmiennych występujących w doświadczeniu.
6.      Zapoznanie się uczniów z instrukcją do doświadczenia.
7.      Przejście na sale gimnastyczną w celu wykonania odpowiednich pomiarów. – załącznik 1
8.  Po powrocie do pracowni fizycznej uczniowie wykonują potrzebne obliczenia i wyszukują brakujące informacje w Internecie.
9.     Zebrane wyniki doświadczenia prezentują w postaci plakatu lub filmu, potwierdzając lub obalając postawioną hipotezę.
10.  Na zakończenie podsumowują zajęcia wykorzystując tablicę multimedialna i tablety do przygotowanej przez nauczyciela gry https://kahoot.it, sprawdzającej znajomość utrwalanych pojęć i ich angielskich odpowiedników (droga, czas, prędkość, szybkość, szybkość średnia).
11.  Wystaw plakatów prezentujących wyniki doświadczenia.

Wykorzystane strony WWW:
3.      https://kahoot.it
4.      http://www.ceo.org.pl/pl/akademia-uczniowska/news/co-porusza-sie-szybciej-ty-biegnacy-po-ziemi-czy-ziemia-krazaca-wokol


Załącznik 1
Instrukcja do doświadczenia
Materiały i przyrządy:
Taśma miernicza, stoper, taśma samoprzylepna, kartka papieru do notatek, laptop
z Internetem.
Wykonanie:
1. Na parkiecie sali gimnastycznej przylep dwa paski taśmy przylepnej: na początku będąca startem i na końcu (parę metrów przed końcem sali, zostaw miejsce na „wyhamowanie”) oznaczającą metę.
2. Zmierz długość sali od startu do mety i zanotuj swój wynik (s = …).
3. Pierwszy uczeń staje na starcie, a reszta uczniów mierzących czas staje na mecie.
4. Gdy jedna osoba krzyknie start, uczeń zaczyna bieg, a pozostali, na mecie włączają stopery.
5. Gdy uczeń minie linię mety, uczniowie naciskają stop na swoich stoperach i zapisują wyniki pomiarów na kartce (t1 = …, t2 = …, t3 = …).
6. Punkty od 3. do 5. powtarzamy dla wszystkich uczniów po kolei.
7. Po powrocie do pracowni fizycznej wykonaj obliczenia:
a) oblicz średni czas Twojego biegu: tśr = (t1 + t2 + t3) : 3,
b) oblicz średnią szybkość Twojego biegu: vśr.
8. Odszukaj w Internecie (lub encyklopedii), z jaką szybkością porusza się Ziemia, krążąc wokół Słońca.
9. Porównaj obie szybkości: Twoją i Ziemi. Pamiętaj o jednostkach!
10. Odpowiedz na pytanie „Co porusza się szybciej: Ty, czy kula ziemska, krążąca wokół Słońca?”.
11. Zastanów się, czy jest to możliwe, aby szybkość Twoja i Ziemi była jednakowa?     


Koordynator placówki: Agnieszka Jewuła

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz