Uczniowie klasy V w Babicy zainspirowani
genialnym detektywem, który rozwiązywał zagadki kryminalne posługując się
dedukcją, logicznym rozumowaniem, super pamięcią i błyskotliwym umysłem, czyli
narzędziami które posiada każde dziecko
postanowili zabawić się w Sherlocka Holmesa. Nasza przygoda z tym błyskotliwym
detektywem zainspirowana była wybranymi fragmentami „Przygód Sherlocka
Holmesa” Arthura Conan Doyle`a ukazująca metody śledcze tytułowego bohatera. W trakcie zajęć uczniowie dążyli do rozwiązywania
niezwykłych tajemnic, czekały na nich wyzwania i zagadki. Uczniowie zapoznali
się z nowym słownictwem i dowiedzieli
się, że słowo detektyw pochodzi od łacińskiego detego co oznacza odkryć,
wykryć, wyjawić.
Cele
lekcji:
- uczeń zna definicję powieści detektywistycznej
-potrafi kulturalnie prowadzić dyskusję
- poznaje nowe słownictwo
- potrafi wykorzystać informacje na podstawie wysłuchanego
fragmentu tekstu i obejrzanego filmu
- wyraża własne zdanie, snuje i wyciąga wnioski
-doskonali umiejętność posługiwania się słownikiem
- tworzy przepis : Ingredients for a mystery
- doskonali sprawność komunikowania się w języku obcym
- uczeń wykorzystuje zasoby internetu w celu pozyskiwania
informacji
Metody pracy:
- strategia problemowa: uczeń dokonuje analizy i wyciąga
wnioski
- strategia emocjonalna
- metody aktywizujące: dyskusja, mapa mentalna
- dedukcja jako dominujący tok poznawczy
Formy pracy:
- praca indywidualna
-praca w grupach i z całą klasą
Przebieg lekcji:
Zadania/Pytania/Ćwiczenia
1.
Wprowadzenie uczniów w świat powieści
detektywistycznej – wyświetlenie prezentacji multimedialnej o znanym
detektywie- Sherlocku Holmes
2.
Zapoznanie uczniów z kartą pracy – The
Detective`s Dictionary, wprowadzenie nowego słownictwa. Praca w zespołach
czteroosobowych, uczniowie wyszukują znaczenie słów w słownikach i dzielą się
swoja wiedzą.
3.
W małych grupach uczniowie łączą poznane słowa z
ich definicjami- karty pracy Detective words i Detective word definitions.
4.
Wspólne wysłuchanie wybranych fragmentów
Sherlocka Holmes`a. Nauczyciel razem z klasa uzupełnia kartę : Ingredients
for a Mystery.
5.
Dyskusja – nauczyciel pyta dzieci jakimi cechami
charakteru trzeba się wykazać żeby rozwiązywać zagadki? Które z wymienionych
cech posiadał również Sherlock Holmes.
Nauczyciel przypomina uczniom poznane przymiotniki
i uczniowie dopasowują je do charakteru
sławnego detektywa.
6.
Nauczyciel proponuje klasie zabawę, która ma na
celu sprawdzenie detektywistycznych predyspozycji dzieci i wyłonienie
najlepszego detektywa.
7.
Nauczyciel pokazuje alfabet Morse`a i prosi o
zaszyfrowanie wybranego słowa poznanego na dzisiejszej lekcji. Klasa dostaje
koraliki i sznureczki, z zaszyfrowanych wiadomości powstają bransoletki, które
zostaną potem umieszczone na klasowej gazetce.
8.
Uczniowie dostają wyzwanie: Dusting for
fingerprints czyli zabawa w kryminologów. Nauczyciel pokazuje klasie skrzynkę, z
której skradziono przedmiot należący do nauczyciela. Zadaniem dzieci jest
zdjęcie odcisków palców i wyłonienie podejrzanych spośród grona nauczycieli.
9.
Na zakończenie lekcji uczniowie tworzą gazetkę
na której umieszczają wyniki swojego śledztwa.
10.
Praca
domowa : napisz 10 zdań charakteryzujących postać słynnego detektywa.
Materiały pomocnicze:
-http://blog.connectionsacademy.com
-learnenglish.britishcouncil/org : prezentacja multimedialna
-sherlockholmesexhibition.com
-karty pracy: Ingredients for a
mystery:
§
Detective words
§
Detective word definition
§
Detective Case report
§
The Detective`s Dictionary
- Wydawnictwo Skrzat,
Kraków 2010 ( str.5-spostrzegawczość, znajomość psychologii, str.36- uważna
obserwacja ludzkich zachowań, str.16-wnikliwe badanie śladów, str.56-dedukcja
oraz Sherlock Holmes Short Stories- Oxford University Press, Oxford Bookworms).
-czarna kartka techniczna, taśma klejąca,
koraliki, krem, puder, lupa
Nauczyciel prowadzący: Izabela Denko
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz