Łączna liczba wyświetleń

czwartek, 8 lutego 2018

Sherk Holmes – Ingredients for a Mystery



Uczniowie klasy V w Babicy zainspirowani genialnym detektywem, który rozwiązywał zagadki kryminalne posługując się dedukcją, logicznym rozumowaniem, super pamięcią i błyskotliwym umysłem, czyli narzędziami  które posiada każde dziecko postanowili zabawić się w Sherlocka Holmesa. Nasza przygoda z tym błyskotliwym detektywem zainspirowana była wybranymi fragmentami „Przygód Sherlocka Holmesa” Arthura Conan Doyle`a ukazująca metody śledcze tytułowego bohatera. W trakcie zajęć uczniowie dążyli do rozwiązywania niezwykłych tajemnic, czekały na nich wyzwania i zagadki. Uczniowie zapoznali się  z nowym słownictwem i dowiedzieli się, że słowo detektyw pochodzi od łacińskiego detego co oznacza odkryć, wykryć, wyjawić.


Cele lekcji:
- uczeń zna definicję powieści detektywistycznej
-potrafi kulturalnie prowadzić dyskusję
- poznaje nowe słownictwo
- potrafi wykorzystać informacje na podstawie wysłuchanego fragmentu tekstu i obejrzanego filmu
- wyraża własne zdanie, snuje i wyciąga wnioski
-doskonali umiejętność posługiwania się słownikiem
- tworzy przepis : Ingredients for a mystery
- doskonali sprawność komunikowania się w języku obcym
- uczeń wykorzystuje zasoby internetu w celu pozyskiwania informacji
Metody pracy:
- strategia problemowa: uczeń dokonuje analizy i wyciąga wnioski
- strategia emocjonalna
- metody aktywizujące: dyskusja, mapa mentalna
- dedukcja jako dominujący tok poznawczy
Formy pracy:
- praca indywidualna
-praca w grupach i z całą klasą

Przebieg lekcji:
Zadania/Pytania/Ćwiczenia

1.       Wprowadzenie uczniów w świat powieści detektywistycznej – wyświetlenie prezentacji multimedialnej o znanym detektywie- Sherlocku Holmes
2.       Zapoznanie uczniów z kartą pracy – The Detective`s Dictionary, wprowadzenie nowego słownictwa. Praca w zespołach czteroosobowych, uczniowie wyszukują znaczenie słów w słownikach i dzielą się swoja wiedzą.
3.       W małych grupach uczniowie łączą poznane słowa z ich definicjami- karty pracy Detective words i Detective word definitions.
4.       Wspólne wysłuchanie wybranych fragmentów Sherlocka Holmes`a.  Nauczyciel  razem z klasa uzupełnia kartę : Ingredients for a Mystery.
5.       Dyskusja – nauczyciel pyta dzieci jakimi cechami charakteru trzeba się wykazać żeby rozwiązywać zagadki? Które z wymienionych cech posiadał również  Sherlock Holmes.
Nauczyciel przypomina uczniom poznane przymiotniki i uczniowie dopasowują  je do charakteru sławnego detektywa.
6.       Nauczyciel proponuje klasie zabawę, która ma na celu sprawdzenie detektywistycznych predyspozycji dzieci i wyłonienie najlepszego detektywa.
7.       Nauczyciel pokazuje alfabet Morse`a i prosi o zaszyfrowanie wybranego słowa poznanego na dzisiejszej lekcji. Klasa dostaje koraliki i sznureczki, z zaszyfrowanych wiadomości powstają bransoletki, które zostaną potem umieszczone na klasowej gazetce.
8.       Uczniowie dostają wyzwanie: Dusting for fingerprints czyli zabawa w kryminologów. Nauczyciel pokazuje klasie skrzynkę, z której skradziono przedmiot należący do nauczyciela. Zadaniem dzieci jest zdjęcie odcisków palców i wyłonienie podejrzanych spośród grona nauczycieli.
9.       Na zakończenie lekcji uczniowie tworzą gazetkę na której umieszczają wyniki swojego śledztwa.
10.    Praca domowa : napisz 10 zdań charakteryzujących postać słynnego detektywa.



Materiały pomocnicze:
-http://blog.connectionsacademy.com
-learnenglish.britishcouncil/org : prezentacja multimedialna
-sherlockholmesexhibition.com
   -karty pracy: Ingredients for a mystery:
§  Detective words
§  Detective word definition
§  Detective Case report
§  The Detective`s Dictionary
- Wydawnictwo Skrzat, Kraków 2010 ( str.5-spostrzegawczość, znajomość psychologii, str.36- uważna obserwacja ludzkich zachowań, str.16-wnikliwe badanie śladów, str.56-dedukcja oraz Sherlock Holmes Short Stories- Oxford University Press, Oxford Bookworms).
 -czarna kartka techniczna, taśma klejąca, koraliki, krem, puder, lupa

Nauczyciel prowadzący: Izabela Denko

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz