1. Cele katechetyczne:
– pogłębienie
wiadomości o grzechu;
– zapoznanie z okolicznościami
popełniania grzechów;
– poznawanie słów w j. angielskim
2. Słowa klucze:
grzech; łaska uświęcająca; wolność; świadomość.
3. Uwagi metodyczne:
a. pomoce
dydaktyczne:
rysunki w celu utworzenia plakatu pobrane z: http://lapbooklessons.com/FreeBibleLapbooks
w języku angielskim
b. metody:
piosenka; praca z tekstem – komiks; pogadanka;
c. literatura i środki audiowizualne:
· Pismo Święte Rdz
2,8-10.15-17; 3,1-14.23;
· CD – piosenka Ogrody.
4. Przebieg katechezy:
a. Wstęp
Katechezę rozpoczynamy Modlitwą Pańską
oraz piosenką Ogrody.
W nawiązaniu do piosenki i motywu ogrodu przypominamy
wiadomości o stworzeniu człowieka do życia w przyjaźni z Bogiem i zerwaniu tej
przyjaźni przez grzech pierworodny. Opowiadanie biblijne na podstawie Rdz
2,8-10.15-17 (pierwotny stan szczęścia) oraz 3,1-14.23 (upadek pierwszych
ludzi).
b. Rozwinięcie
W drugiej części katechezy, za pomocą pogadanki, wprowadzamy
dzieci w zrozumienie rzeczywistości grzechu na podstawie przytoczonego
opowiadania biblijnego. Proponowane pytania:
– Czego symbolem jest
ogród?
– Jakie zadania i polecenie
dał Pan Bóg pierwszym ludziom w Ogrodzie Eden?
– Na czym polegał
grzech Adama i Ewy?
– Kogo symbolizuje wąż?
– Dlaczego Ewa i Adam
posłuchali węża?
– Co utracili?
– Jak zachowali się
Adam i Ewa, gdy usłyszeli kroki zbliżającego się Pana Boga?
– Dlaczego się
schowali?
– Dlaczego Pan Bóg
szukał człowieka?
– Dlaczego człowiek
musiał opuścić raj?
Prosimy uczniów o wykonanie ćwiczenia 2 w zeszycie ćwiczeń.
Wyjaśniamy uczniom, że od tego momentu wszyscy ludzie
popadli w niewolę Szatana. Pan Bóg, aby ratować – wybawić ludzi z nieszczęścia
grzechu, posłał na świat Pana Jezusa, który poprzez swoją mękę, śmierć na
krzyżu i zmartwychwstanie wybawił nas z niewoli grzechu, z niewoli diabła. My
możemy z tego skorzystać, przyjmując sakrament chrztu świętego.
Przystępujemy do
tworzenia plakatu – komiksu. Każde dziecko otrzymuje rysunek do pokolorowania i
wycięcia. Dwóch uczniów jest odpowiedzialnych za układanie rysunków na
plakacie. W ten sposób powstaje historia, którą wcześniej usłyszeli. Uczniowie
tytułują plakat w j. angielskim. Próbują wspólnie z nauczycielem zrozumieć i
przetłumaczyć podpisy pod rysunkami. Po naklejeniu dorysowują brakujące ozdobne
elementy i strzałkami zaznaczają kolejność historii. Zakończeniem pracy jest
przedstawienie plakatu – komiksu i ułożenie opowiadania na jego podstawie.
c. Zakończenie
Na zakończenie, dzieci wymieniają sposoby popełnienia
grzechu, np.:
– myślą – zazdrość,
gniew, myśli nieskromne,
– mową – kłamstwo,
przezywanie, przekleństwa,
– uczynkiem – złe
czyny, pobicie, kradzież,
– zaniedbaniem – brak
modlitwy, bałagan w swoich rzeczach, nieustąpienie miejsca.
Na koniec uczniowie wykonują ćwiczenie 4, wyjaśniając,
jak inaczej nazywa się grzechy lekkie i grzechy ciężkie. Rozwiązanie:
powszednie i śmiertelne. W kilku słowach wyjaśniamy, skąd wzięły się te nazwy.
Będzie to wprowadzenie do następnej katechezy.
Katechezę kończymy odmówieniem aktu pokuty.
5. Materiały pomocnicze:
A. Fragment
biblijny Rdz 2,8-10.15-17; 3,1-14.23
„A zasadziwszy ogród w Eden na wschodzie, Pan Bóg umieścił
tam człowieka, którego ulepił. Na rozkaz Pana Boga wyrosły z gleby wszelkie
drzewa miłe z wyglądu i smaczny owoc rodzące oraz drzewo życia w środku tego
ogrodu i drzewo poznania dobra i zła.
Z Edenu zaś wypływała rzeka, aby nawadniać ów ogród, i stamtąd
się rozdzielała, dając początek czterem rzekom. Pan Bóg wziął zatem człowieka i
umieścił go w ogrodzie Eden, aby uprawiał go i doglądał. A przy tym Pan Bóg dał
człowiekowi taki rozkaz: «Z wszelkiego drzewa tego ogrodu możesz spożywać
według upodobania; ale z drzewa poznania dobra i zła nie wolno ci jeść, bo gdy
z niego spożyjesz, niechybnie umrzesz»”.
„A wąż był bardziej przebiegły niż wszystkie zwierzęta
lądowe, które Pan Bóg stworzył. On to rzekł do niewiasty: «Czy rzeczywiście Bóg
powiedział: Nie jedzcie owoców ze wszystkich drzew tego ogrodu?» Niewiasta
odpowiedziała wężowi: «Owoce z drzew tego ogrodu jeść możemy, tylko o owocach z
drzewa, które jest w środku ogrodu, Bóg powiedział: Nie wolno wam jeść z niego,
a nawet go dotykać, abyście nie pomarli». Wtedy rzekł wąż do niewiasty: «Na
pewno nie umrzecie! Ale wie Bóg, że gdy spożyjecie owoc z tego drzewa, otworzą
się wam oczy i tak jak Bóg będziecie znali dobro i zło».
Wtedy niewiasta spostrzegła, że drzewo to ma owoce dobre do
jedzenia, że jest ono rozkoszą dla oczu i że owoce tego drzewa nadają się do
zdobycia wiedzy. Zerwała zatem z niego owoc, skosztowała i dała swemu mężowi,
który był z nią: a on zjadł. A wtedy otworzyły się im obojgu oczy i poznali, że
są nadzy; spletli więc gałązki figowe i zrobili sobie przepaski.
Gdy zaś mężczyzna i jego żona usłyszeli kroki Pana Boga
przechadzającego się po ogrodzie, w porze kiedy był powiew wiatru, skryli się
przed Panem Bogiem wśród drzew ogrodu. Pan Bóg zawołał na mężczyznę i zapytał
go: «Gdzie jesteś?» On odpowiedział: «Usłyszałem Twój głos w ogrodzie,
przestraszyłem się, bo jestem nagi, i ukryłem się». Rzekł Bóg: «Któż ci
powiedział, że jesteś nagi? Czy może zjadłeś z drzewa, z którego ci zakazałem
jeść?» Mężczyzna odpowiedział: «Niewiasta, którą postawiłeś przy mnie, dała mi
owoc z tego drzewa i zjadłem». Wtedy Pan Bóg rzekł do niewiasty: «Dlaczego to
uczyniłaś?» Niewiasta odpowiedziała: «Wąż mnie zwiódł i zjadłam». Wtedy Pan Bóg
rzekł do węża:
«Ponieważ to uczyniłeś,
bądź przeklęty wśród wszystkich zwierząt domowych i polnych;
na brzuchu będziesz się czołgał i proch będziesz jadł po
wszystkie dni twego istnienia.
Dlatego Pan Bóg wydalił go z ogrodu Eden, aby uprawiał tę
ziemię, z której został wzięty”.
B. Akt pokuty
Spowiadam się Bogu wszechmogącemu i wam bracia i siostry, że
bardzo zgrzeszyłem myślą, mową, uczynkiem i zaniedbaniem. Moja wina, moja wina,
moja bardzo wielka wina. Przeto błagam Najświętszą Maryję zawsze Dziewicę,
wszystkich aniołów i świętych i was bracia i siostry o modlitwę za mnie do Pana
Boga naszego.
C. Piosenka Ogrody
Już teraz we mnie kwitną Twe ogrody, już teraz we mnie Twe
królestwo jest.
Już teraz we mnie kwitną Twe ogrody, już teraz we mnie Twe królestwo jest.
Już teraz we mnie kwitną Twe ogrody, już teraz we mnie Twe królestwo jest.
Opracował: Ks. Robert Młynarczyk
Koordynator placówki: Magdalena Gryga
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz