Are Picture dictionaries useful?
Prowadziła: Bogumiła
Kowalczyk- nauczyciel bibliotekarz
Obserwatorzy:
1.
Pan
Mariusz Ruła- zastępca dyrektora szkoły
2.
Pani
Danuta Czapla- nauczyciel wychowania fizycznego
Temat:
Korzystamy ze słowników obrazkowych języka angielskiego
Cel
ogólny:
Poznanie budowy słownika obrazkowego
języka angielskiego i nabycie umiejętności korzystania z niego.
Cele
operacyjne:
Na poziomie wiadomości uczeń powinien po
lekcji:
zapamiętać:
- układ haseł w słowniku obrazkowym
języka angielskiego,
- budowę słownika obrazkowego,
Rozumieć:
- znaczenie pojęć słownik obrazkowy,
spis treści, indeks,
- znaczenie umiejętności posługiwania
się słownikiem obrazkowym w procesie samodzielnego uczenia się,
Na
poziomie umiejętności uczeń powinien umieć:
W sytuacjach typowych:
- posługiwać się słownikiem obrazkowym
języka angielskiego,
- odnaleźć w słowniku poszukiwane
słowo,’
W sytuacjach problemowych:
- uzasadnić przydatność słownika
obrazkowego w procesie wzbogacania słownictwa,
Utworzyć samodzielnie słownik obrazkowy
języka angielskiego wykorzystując zdobytą wiedzę
Metody: pogadanka,
pokaz, metoda działań praktycznych (ćwiczenia w grupach)
Pomoce
dydaktyczne:
krzyżówki obrazkowe, karty z poleceniami dla grup, egzemplarze różnych
słowników obrazkowych języka angielskiego.
Tok
lekcji:
·
Przywitanie
uczniów i zaproszenie do wspólnej pracy,
·
Przywitanie
nauczycieli obserwujących i podanie tematu lekcji,
·
Wyjaśnienie
celu zajęć,
·
Pokazanie
uczniom różnych słowników obrazkowych języka angielskiego i zwrócenie uwagi na
specyfikę tych słowników:
- najważniejsze miejsce w ww. słownikach
zajmują ilustracje, słowo określone jest za pomocą obrazu i stanowi jego
definicję, od razu można zobaczyć, co oznacza każde słowo, obraz pobudza
ciekawość i na długo pozostaje w pamięci,
- zawierają głównie rzeczowniki,
- nie są słownikami językowymi ponieważ
nie znajdziemy w nich żadnej definicji w postaci opisu,
-słowniki obrazkowe przeznaczone są nie
tylko dla dzieci,
- rejestrują słownictwo dotyczące
wszystkich sfer życia według tematów,
- możemy korzystać z nich na kilka
sposobów,
- inną propozycją są słowniki obrazkowe
języka angielskiego na CD
Ćwiczenia
praktyczne w grupach:
·
Dobieranie
poprawnych nazw do ilustracji,
·
Rozwiązywanie
krzyżówki obrazkowej,
·
Każda
grupa rozwiązuje swoją krzyżówkę obrazkową korzystając ze słowników obrazkowych
zgromadzonych w bibliotece,
·
Odczytanie
hasła i dzielenie się swoją pracą z innymi.
Podsumowanie
wiadomości:
·
Co
to jest słownik obrazkowy języka angielskiego?
·
Jak
są ułożone słowa w takim słowniku?
·
Co
pomaga w szybkim odszukaniu potrzebnego słowa?
·
W
jakich sytuacjach korzystamy z takich słowników?
Podziękowanie uczniom za udział w lekcji
i wspólna pracę. Zaproszenie do korzystania ze zbiorów biblioteki, w której
znajdują się również nie tylko słowniki ale też inne ciekawe pozycje w języku
polskim i angielskim
Autor tekstu: Bogumiła Kowalczyk
Koordynator placówki: Magdalena Gryga
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz