TEMAT
LEKCJI: Chopin w Europie.
Placówka: Szkoła Podstawowa nr 1 w Choczni
Nauczyciel: Aleksandra Kowina
1. Cele
lekcji
a.
Wiadomości
1.
Fryderyk Chopin- zapoznanie uczniów z sylwetka kompozytora
2.
Czym jest muzyka narodowa-
wyjaśnienie terminu
3.
Cechy stylistyczne w twórczości Fryderyka Chopina
4.
Dzieła kompozytora pod względem obsady wykonawczej wskazując na
dominującą rolę i ekspresję fortepianu- percepcja
5.
Percypując II część Koncertu fortepianowego e-moll, wyjaśnienie
roli i funkcji fortepianu w utworze.
6.
Percypowanie utworów pod względem wykorzystywania przez kompozytora
elementów i motywów ludowych, narodowych tańców polskich.
7.
Wyjaśnienie fenomenu Chopina w kulturze
światowej.
8.
Chopin w
Europie-podróże i emigracja
b. Umiejętności
Uczeń potrafi:
1.
Opowiedzieć życie i twórczość
Fryderyka Chopina;
2.
Opisać najważniejsze cechy stylistyczne kompozycji Chopina;
3.
Wymienić najważniejsze gatunki i
formy stosowane przez Chopina;
4.
wyjaśnić pojęcie narodowości kompozycji;
5.
wskazać cechy narodowe w twórczości Chopina;
6.
przedstawić obsadę wykonawczą stosowaną przez kompozytora;
7.
wyjaśnić rolę i funkcję fortepianu w utworach Chopina;
8.
rozpoznawać w słuchanych utworach rytmy narodowych tańców polskich;
9.
rozpoznawać na lekcji przynajmniej trzy słuchane utwory Fryderyka
Chopina;
10.
wyjaśnić znaczenie Fryderyka Chopina w kulturze polskiej i światowej.
11.
Przedstawić kraje w których koncertował i omówić życie Chopina na
emigracji
2. Metoda
i forma pracy
1.
Metoda podajaca,
2.
Aktywne słuchanie muzyki.
3.
Pogadanka z elementami dyskusji i refleksji.
4.
Metoda aktywizująca – praca uczniów w grupach
5.
Prezentacje plakatów wykonanych w domu-chętni uczniowie-Chopin w
Europie
6.
Śpiew
3. Środki dydaktyczne
1. Podręcznik do muzyki
Stanowisko do odtwarzania muzyki, Płyta z
nagraniami utworów Fryderyka Chopina:
Koncert fortepianowy e-moll, cz. II., Etiuda
c-moll op.10 – „Rewolucyjna”.
Fantazja na tematy polskie, Rondo à
la Krakowiak F-dur., Polonez A-dur op. 40., Karta pracy ucznia., Papier A-4., Flamastry.
4.
Przebieg lekcji
a. Faza
przygotowawcza
Wspólne zaśpiewanie piosenki poznanej na
ostatniej lekcji.
(7 min.)
b. Faza
realizacyjna
1.
Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy i rozdaje wypisane na kartce
zagadnienia, które uczniowie będą wspólnie opracowywać według wcześniej
przyswojonych wiadomości oraz według podręcznika.
Prezentacje
plakatów pt Chopin w Europie-chętni
uczniowie (zadanie z poprzedniej lekcji dla chętnych)
Aktywna
praca w grupach.
I GRUPA: Wypisz w punktach życiorys Fryderyka
Chopina.
II GRUPA: Wymień gatunki muzyczne uprawiane
przez Fryderyka Chopina.
III GRUPA: Wypisz w punktach cechy
charakterystyczne muzyki narodowej.
IV GRUPA: Jaki instrument umiłował sobie
Fryderyk Chopin i jaką funkcję pełnił w twórczości kompozytora. Omów cechy
stylistyczne twórczości Fryderyka Chopina.
2.
Przygotowaniu w grupach towarzyszy słuchanie Koncertu fortepianowego e-moll,
cz. II – Largo.
(10
min.)
3.
Po opracowaniu materiału przez uczniów, kapitan każdej grupy omawia zagadnienia
zapisane na kartce, a inna osoba z tej samej grupy w tym samym czasie zapisuje
wymieniane cechy na tablicy. Nauczyciel włącza się w rozmowę poprawiając lub
pomagając osobie przedstawiającej problem. Wspólna rozmowa na temat zadanych
zagadnień.
4.
Przed omówieniem grupy II uczniowie słuchają poloneza A-dur Fryderyka Chopina.
5.
Przed omówieniem grupy III uczniowie słuchają Fantazji na tematy polskie, Ronda à
la Krakowiak F-dur.
6.
Przed omówieniem grupy IV uczniowie słuchają etiudy c-moll op.10 –
„Rewolucyjnej”, wskazując na ekspresyjną rolę fortepianu.
c. Faza
podsumowująca
Podsumowanie
wiadomości związanych z tematem lekcji w formie notatki do zeszytu:
Notatka:
Fryderyk Chopin – ur. 1810 r. w Żelazowej Woli, zmarł w 1849
r. w Paryżu. Gry na fortepianie uczył się u Wojciecha Żywnego, a następnie u
Józefa Elsnera. Jako pianista-wirtuoz był ulubieńcem salonów warszawskich,
wiedeńskich, paryskich. W 1830 roku osiadł w Paryżu. Gruźlica uniemożliwiła mu
dalszą karierę. Pochowany został w Paryżu, a serce powróciło do Polski i
znajduje się w Warszawie, w Kościele Świętego Krzyża.
Twórczość:
Chopin pisał z potrzeby ducha narodowe polonezy, mazurki. Tworzył
również nastrojowe nokturny, ballady, miniatury: preludia, etiudy, walce,
scherza, pieśni np. Życzenie, a także wielkie formy na fortepian i orkiestrę:
koncerty fortepianowe (napisał ich dwa, e-moll i f-moll). Ponadto skomponował
Fantazję na tematy polskie i Rondo à la Krakowiak.
Cechy muzyki narodowej Chopina:
- utwory w języku narodowym,
- wykorzystanie zwyczajów, tekstów, motywów ludowych w muzyce,
- przedstawienie realiów historycznych charakterystycznych dla danej
epoki,
- przedstawienie losów i historii narodu.
Cechy stylistyczne twórczości Fryderyka Chopina:
- muzyka osobista, pełna wewnętrznej ekspresji,
- narodowe akcenty poprzez wprowadzanie narodowych tańców polskich,
- nastrojowość, sentymentalizm, liryzm muzyczny,
- styl brillant.
5. Bibliografia
1.
Panek W., Świat muzyki. Podręcznik dla klas 1-3 gimnazjum, wyd. WSiP, Warszawa
2004.
6. Załączniki
a. Karta
pracy ucznia
Powtórzenie najważniejszych zagadnień związanych z tematem lekcji.
b.
Zadanie domowe
Na podstawie podręcznika, innego źródła lub własnych przemyśleń wyjaśnij,
na czym polega fenomen Chopina w kulturze polskiej i światowej.
Prowadzący: Aleksandra Kowina
Koordynator placówki: Kinga Cholewka
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz