Łączna liczba wyświetleń

wtorek, 10 kwietnia 2018

Scenariusz lekcji muzyki- klasa 3 gimnazjum


TEMAT LEKCJI:  Chopin w Europie.

Placówka: Szkoła Podstawowa nr 1 w Choczni

Nauczyciel: Aleksandra Kowina

1. Cele lekcji

a. Wiadomości

1.      Fryderyk Chopin- zapoznanie uczniów z sylwetka kompozytora
2.       Czym jest muzyka narodowa- wyjaśnienie terminu
3.       Cechy stylistyczne w  twórczości Fryderyka Chopina
4.      Dzieła kompozytora pod względem obsady wykonawczej wskazując na dominującą rolę i ekspresję fortepianu- percepcja
5.      Percypując II część Koncertu fortepianowego e-moll, wyjaśnienie roli i funkcji fortepianu w utworze.
6.      Percypowanie utworów pod względem wykorzystywania przez kompozytora elementów i motywów ludowych, narodowych tańców polskich.
7.      Wyjaśnienie fenomenu Chopina w kulturze  światowej.
8.      Chopin w Europie-podróże  i emigracja

b. Umiejętności

Uczeń potrafi:
1.      Opowiedzieć  życie i twórczość Fryderyka Chopina;
2.      Opisać najważniejsze cechy stylistyczne kompozycji Chopina;
3.      Wymienić  najważniejsze gatunki i formy stosowane przez Chopina;
4.      wyjaśnić pojęcie narodowości kompozycji;
5.      wskazać cechy narodowe w twórczości Chopina;
6.      przedstawić obsadę wykonawczą stosowaną przez kompozytora;
7.      wyjaśnić rolę i funkcję fortepianu w utworach Chopina;
8.      rozpoznawać w słuchanych utworach rytmy narodowych tańców polskich;
9.      rozpoznawać na lekcji przynajmniej trzy słuchane utwory Fryderyka Chopina;
10.  wyjaśnić znaczenie Fryderyka Chopina w kulturze polskiej i światowej.
11.  Przedstawić kraje w których koncertował i omówić życie Chopina na emigracji

2. Metoda i forma pracy

      
1.      Metoda podajaca,
2.      Aktywne słuchanie muzyki.
3.      Pogadanka z elementami dyskusji i refleksji.
4.      Metoda aktywizująca – praca uczniów w grupach
5.      Prezentacje plakatów wykonanych w domu-chętni uczniowie-Chopin w Europie
6.      Śpiew

3. Środki dydaktyczne

1. Podręcznik do muzyki
Stanowisko do odtwarzania muzyki, Płyta z nagraniami utworów Fryderyka Chopina:
Koncert fortepianowy e-moll, cz. II., Etiuda c-moll op.10 – „Rewolucyjna”.
Fantazja na tematy polskie, Rondo à la Krakowiak F-dur., Polonez A-dur op. 40., Karta pracy ucznia., Papier A-4., Flamastry.

4. Przebieg lekcji

a. Faza przygotowawcza

Wspólne zaśpiewanie piosenki poznanej na ostatniej lekcji.
(7 min.)

b. Faza realizacyjna

1. Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy i rozdaje wypisane na kartce zagadnienia, które uczniowie będą wspólnie opracowywać według wcześniej przyswojonych wiadomości oraz według podręcznika.
Prezentacje plakatów pt Chopin w Europie-chętni uczniowie (zadanie z poprzedniej lekcji dla chętnych)
Aktywna praca w grupach.
I GRUPA: Wypisz w punktach życiorys Fryderyka Chopina.
II GRUPA: Wymień gatunki muzyczne uprawiane przez Fryderyka Chopina.
III GRUPA: Wypisz w punktach cechy charakterystyczne muzyki narodowej.
IV GRUPA: Jaki instrument umiłował sobie Fryderyk Chopin i jaką funkcję pełnił w twórczości kompozytora. Omów cechy stylistyczne twórczości Fryderyka Chopina.
2. Przygotowaniu w grupach towarzyszy słuchanie Koncertu fortepianowego e-moll, cz. II – Largo.
(10 min.)
3. Po opracowaniu materiału przez uczniów, kapitan każdej grupy omawia zagadnienia zapisane na kartce, a inna osoba z tej samej grupy w tym samym czasie zapisuje wymieniane cechy na tablicy. Nauczyciel włącza się w rozmowę poprawiając lub pomagając osobie przedstawiającej problem. Wspólna rozmowa na temat zadanych zagadnień.
4. Przed omówieniem grupy II uczniowie słuchają poloneza A-dur Fryderyka Chopina.
5. Przed omówieniem grupy III uczniowie słuchają Fantazji na tematy polskie, Ronda à la Krakowiak F-dur.
6. Przed omówieniem grupy IV uczniowie słuchają etiudy c-moll op.10 – „Rewolucyjnej”, wskazując na ekspresyjną rolę fortepianu.


c. Faza podsumowująca

Podsumowanie wiadomości związanych z tematem lekcji w formie notatki do zeszytu:
Notatka:
Fryderyk Chopin – ur. 1810 r. w Żelazowej Woli, zmarł w 1849 r. w Paryżu. Gry na fortepianie uczył się u Wojciecha Żywnego, a następnie u Józefa Elsnera. Jako pianista-wirtuoz był ulubieńcem salonów warszawskich, wiedeńskich, paryskich. W 1830 roku osiadł w Paryżu. Gruźlica uniemożliwiła mu dalszą karierę. Pochowany został w Paryżu, a serce powróciło do Polski i znajduje się w Warszawie, w Kościele Świętego Krzyża.

Twórczość:
Chopin pisał z potrzeby ducha narodowe polonezy, mazurki. Tworzył również nastrojowe nokturny, ballady, miniatury: preludia, etiudy, walce, scherza, pieśni np. Życzenie, a także wielkie formy na fortepian i orkiestrę: koncerty fortepianowe (napisał ich dwa, e-moll i f-moll). Ponadto skomponował Fantazję na tematy polskie i Rondo à la Krakowiak.

Cechy muzyki narodowej Chopina:
- utwory w języku narodowym,
- wykorzystanie zwyczajów, tekstów, motywów ludowych w muzyce,
- przedstawienie realiów historycznych charakterystycznych dla danej epoki,
- przedstawienie losów i historii narodu.

Cechy stylistyczne twórczości Fryderyka Chopina:
- muzyka osobista, pełna wewnętrznej ekspresji,
- narodowe akcenty poprzez wprowadzanie narodowych tańców polskich,
- nastrojowość, sentymentalizm, liryzm muzyczny,
- styl brillant.

5. Bibliografia

1.      Panek W., Świat muzyki. Podręcznik dla klas 1-3 gimnazjum, wyd. WSiP, Warszawa 2004.

6. Załączniki

a. Karta pracy ucznia

Powtórzenie najważniejszych zagadnień związanych z tematem lekcji.

b. Zadanie domowe

Na podstawie podręcznika, innego źródła lub własnych przemyśleń wyjaśnij, na czym polega fenomen Chopina w kulturze polskiej i światowej.




Prowadzący: Aleksandra Kowina

Koordynator placówki: Kinga Cholewka

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz