Łączna liczba wyświetleń

sobota, 7 kwietnia 2018

Konspekt do zajęć do programu profilaktycznego pt.” Magiczne kryształy”, uzupełniony o elementy nauki j. angielskiego


Spotkanie nr 5 pt. ”Demaskujemy telewizję”- 3h jednostki  lekcyjne przeprowadzone w dniu 27.03.2018 r.
Prowadząca :Grażyna Curzydło – pedagog szkolny
Obserwujący przebieg lekcji : M. Ruła – nauczyciel historii i zastępca dyrektora
Cele :                                             
 - Uczeń dostrzega znaczenie mediów, ale też  ma świadomość  zagrożeń  płynących  z nadmiernego  korzystania z nich
- Uczeń poznajemy alternatyw spędzania wolnego czasu poza mediami
- Uczeń korzysta  w mądry i kreatywny sposób z Internetu.
-Uczeń wartościuje i wybiera odpowiednie programy, zamieszczone treści
-Rozbudzanie i zachęcanie uczniów  do rozwijania talentów i indywidualnych zainteresowań.    
Formy pracy : indywidualna i zespołowa.
Metody pracy  : wykład, pogadanka, burza mózgów, materiały informacyjno–edukacyjne programu „Magiczne kryształy”
Środki dydaktyczne: program telewizyjny , gra planszowa z programu, piosenka z YouTube pt. London rap song, ćwiczenia „łapię słówka”
Szary papier mazaki, papierowe sylwety postaci w koszulkach angielskich, czapka z logo flagi Anglii, widokówki, fotografie z Londynu ,mapy, foldery i inne
Przebieg zajęć .
1.Powitamnie i przypomnienie tego o czym mówiliśmy na poprzednich zajęciach programu.
2.Słuchanie kolejnego odcinka bajki profilaktycznej pt „Magiczne kryształy”
3.Burza mózgów „Co nam grozi jeśli będziemy ciągle wpatrywali się we „współczesne kryształy :tv ,komputer i telefon –praca w grupach, zapisywanie pomysłów na  arkuszu szarego papieru.
Podział na zalety telewizji (mocne strony)oraz (negatywne strony) wady telewizji.(na podst. prof. dr M. Braun- Gałkowskiej „-Wychowawca 11/2012 oraz Z przymrużeniem oka – K. Paruzel .
Uczniowie pracują w 5-6 osob. grupach -opracowują zalety i wady mediów takich, jak: komputer (w tym dostęp do Internetu) i telefon komórkowy -liderzy przedstawiają stanowisko grupy, następuje wyszukanie wspólnych stanowisk (zbieżności poglądów).
 -Obejrzenie i wysłuchanie materiału przygotowanego na płycie CD (temat: Media i my), porównanie własnego stanowiska z prezentowanym w materiale, krótka dyskusja. Zwrócenie szczególnej uwagi na zagrożenia związane z niewłaściwym użytkowaniem tych mediów: dają one możliwość niemal bezkarnego obrażania nas, rozpowszechniania nieprawdziwych informacji, wizerunku czy ujawniania naszych danych osobowych.
-Uczniowie w grupach dokonują oceny oferty programów TV i  – podają 3-4 przykłady (mogą skorzystać z przyniesionych przez n-la czasopism, przejrzeć je, a także z gazet zawierających program telewizyjny): -które programy/ treści warto obejrzeć/przeczytać i dlaczego? -które programy/treści są pozbawione głębszej treści, tracimy czas, gdy je oglądamy/ czytamy?. Zabawa ruchowa –„Policz do 10 w j. angielskim, nie umawiając się ,kto mówi kolejną cyfrę.”Jnie można mówić jednocześnie, wówczas  zabawa  jest od początku J(wersja wstępna w j. polskim)
4.Krótki wykład na temat zainteresowań i pasji w życiu człowieka. Prezentacja  zdjęć obrazów, rysunków, rękodzieł, czy kolekcji np. znaczków, monet. Zaznaczenie przez prowadzącego  wartości , że można tym się dzielić, wymienić i wzbudzać podziw.
Prezentacja teledysku piosenki  w j. angielskim z napisami, zaproponowanie uczniom zabawy, w formie konkursu-„ zapamiętaj jak najwięcej słów „- uczniowie zapisują zapamiętane i „wyłapane słowa” –wspólne liczenie z tablicy multimedialnej, powtórzenie i nauka słów piosenki. Rozmowa na temat treści piosenki. Oglądanie zdjęć i widokówek, pamiątek z Londynu. Zachęcanie uczniów do  zwiedzania wraz z rodzicami muzeów, zabytkowych  i ciekawych miejsc podczas wakacji .Propozycja  wirtualnego planu zwiedzania, zanim się wybierzemy w dane miejsce. Zachęcenie dzieci  do nauki piosenek w j. angielskim ze strony English Through Music Madrid - nauka kolorów, pogoda, uczucia itp.

Dzieci na koniec wspólnie śpiewają i tańczą przy piosence „London rap song”  (propozycja dopracowania piosenki  i wystąpienie podczas pikniku rodzinnego) . 
5.Podsumowanie zajęć .Uczniowie formułują kilka zasad, którymi należy kierować się użytkując media tak, aby nie wyrządzić krzywdy komuś i samemu nie być narażonym na nieprzyjemne dla nas przeżycia oraz by czas spędzony przed telewizorem, komputerem, z czasopismem czy telefonem w ręku nie okazał się czasem straconym.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz