Spotkanie nr 5 pt. ”Demaskujemy
telewizję”- 3h jednostki lekcyjne
przeprowadzone w dniu 27.03.2018 r.
Prowadząca :Grażyna Curzydło – pedagog
szkolny
Obserwujący
przebieg lekcji : M. Ruła – nauczyciel
historii i zastępca dyrektora
Cele :
-
Uczeń dostrzega znaczenie mediów, ale też
ma świadomość zagrożeń płynących
z nadmiernego korzystania z nich
- Uczeń poznajemy alternatyw spędzania
wolnego czasu poza mediami
- Uczeń korzysta w mądry i kreatywny sposób z Internetu.
-Uczeń wartościuje i wybiera odpowiednie
programy, zamieszczone treści
-Rozbudzanie i zachęcanie uczniów do rozwijania talentów i indywidualnych zainteresowań.
Formy
pracy : indywidualna i zespołowa.
Metody
pracy
: wykład, pogadanka, burza mózgów, materiały informacyjno–edukacyjne
programu „Magiczne kryształy”
Środki
dydaktyczne: program telewizyjny , gra
planszowa z programu, piosenka z YouTube pt. London rap song, ćwiczenia „łapię
słówka”
Szary papier mazaki, papierowe sylwety
postaci w koszulkach angielskich, czapka z logo flagi Anglii, widokówki, fotografie z Londynu ,mapy, foldery i inne
Przebieg
zajęć .
1.Powitamnie i przypomnienie tego o czym
mówiliśmy na poprzednich zajęciach programu.
2.Słuchanie kolejnego odcinka bajki
profilaktycznej pt „Magiczne kryształy”
3.Burza mózgów „Co nam grozi jeśli
będziemy ciągle wpatrywali się we „współczesne kryształy :tv ,komputer i
telefon –praca w grupach, zapisywanie pomysłów na arkuszu szarego papieru.
Podział na zalety telewizji (mocne
strony)oraz (negatywne strony) wady telewizji.(na podst. prof. dr M. Braun-
Gałkowskiej „-Wychowawca 11/2012 oraz Z przymrużeniem oka – K. Paruzel .
Uczniowie pracują w 5-6 osob. grupach
-opracowują zalety i wady mediów takich, jak: komputer (w tym dostęp do
Internetu) i telefon komórkowy -liderzy przedstawiają stanowisko grupy,
następuje wyszukanie wspólnych stanowisk (zbieżności poglądów).
-Obejrzenie i wysłuchanie materiału
przygotowanego na płycie CD (temat: Media i my), porównanie własnego stanowiska
z prezentowanym w materiale, krótka dyskusja. Zwrócenie szczególnej uwagi na
zagrożenia związane z niewłaściwym użytkowaniem tych mediów: dają one możliwość
niemal bezkarnego obrażania nas, rozpowszechniania nieprawdziwych informacji,
wizerunku czy ujawniania naszych danych osobowych.
-Uczniowie w grupach dokonują oceny
oferty programów TV i – podają 3-4
przykłady (mogą skorzystać z przyniesionych przez n-la czasopism, przejrzeć je,
a także z gazet zawierających program telewizyjny): -które programy/ treści
warto obejrzeć/przeczytać i dlaczego? -które programy/treści są pozbawione
głębszej treści, tracimy czas, gdy je oglądamy/ czytamy?. Zabawa ruchowa –„Policz
do 10 w j. angielskim, nie umawiając się ,kto mówi kolejną cyfrę.”Jnie można mówić jednocześnie, wówczas zabawa
jest od początku J(wersja wstępna w j. polskim)
4.Krótki wykład na temat zainteresowań i
pasji w życiu człowieka. Prezentacja
zdjęć obrazów, rysunków, rękodzieł, czy kolekcji np. znaczków, monet.
Zaznaczenie przez prowadzącego wartości
, że można tym się dzielić, wymienić i wzbudzać podziw.
Prezentacja teledysku piosenki w j. angielskim z napisami, zaproponowanie
uczniom zabawy, w formie konkursu-„ zapamiętaj jak najwięcej słów „- uczniowie
zapisują zapamiętane i „wyłapane słowa” –wspólne liczenie z tablicy
multimedialnej, powtórzenie i nauka słów piosenki. Rozmowa na temat treści
piosenki. Oglądanie zdjęć i widokówek, pamiątek z Londynu. Zachęcanie uczniów
do zwiedzania wraz z rodzicami muzeów,
zabytkowych i ciekawych miejsc podczas
wakacji .Propozycja wirtualnego planu zwiedzania,
zanim się wybierzemy w dane miejsce. Zachęcenie dzieci do nauki piosenek w j. angielskim ze strony
English Through Music Madrid - nauka kolorów, pogoda, uczucia itp.
Dzieci na koniec wspólnie śpiewają i
tańczą przy piosence „London rap song” (propozycja
dopracowania piosenki i wystąpienie podczas
pikniku rodzinnego) .
5.Podsumowanie zajęć .Uczniowie
formułują kilka zasad, którymi należy kierować się użytkując media tak, aby nie
wyrządzić krzywdy komuś i samemu nie być narażonym na nieprzyjemne dla nas
przeżycia oraz by czas spędzony przed telewizorem, komputerem, z czasopismem
czy telefonem w ręku nie okazał się czasem straconym.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz