Placówka: Szkoła Podstawowa nr 2 w Wadowicach
Kraj mobilności:
Wielka Brytania, Londyn
Typ kursu: kurs językowy "General English"
Czas trwania: 12 lutego – 23
lutego 2018 roku
Etap
przygotowawczy:
W czasie przygotowań do mobilności skupiłam
się zaplanowaniu podróży i pobytu oraz wypełnianiu warunków, do których
zobowiązywała mnie umowa zawarta z dyrektorem szkoły. Po wyborze szkoły i zarezerwowaniu
kursu wykupiłam bilet lotniczy oraz zorganizowałam zakwaterowanie dla siebie i sześcioosobowej
grupy nauczycieli pracujących wraz ze mną w SP nr 2. Lokalizacja hotelu nie
była przypadkowa – wynikała z rozmów prowadzonych z uczestnikami kursów w
stolicy Wielkiej Brytanii w okresie wakacyjnym. Wskazywali oni na koniczność
długich przejazdów metrem w przypadku zakwaterowania w strefach oddalonych od
centrum miasta. Również proponowane przez nich miejsca do zwiedzenia („must see”)
były położone w ścisłym sercu Londynu, co przemawiało za poszukiwaniem
dogodnego zamieszkania w okolicach siedziby Uniwersytetu Londyńskiego.
Zgodnie z wymaganiami wyrobiłam kartę EKUZ i wykupiłam
polisę ubezpieczenia turystycznego. Na otrzymany z Projektu pendrivie wgrałam
wzory certyfikatu i potwierdzenia płatności, zabrałam również plakat z logo i
pakiet otrzymany z Informacji Turystycznej. W przygotowaniach korzystałam z
przewodnika po Wielkiej Brytanii zakupionego w ramach Projektu.
Uczestniczyłam w dwóch spotkaniach kulturowo-realioznawczych.
Na pierwszym, zorganizowanym w czerwcu w PP nr 3 dowiedziałam się wielu
informacji na temat Wielkiej Brytanii przygotowanych przez p. A. Wołczyk. Natomiast
w grudniu, na spotkaniu w SP nr 5 wysłuchałam relacji trzech uczestniczek
mobilności – p. R.Kowalczyk, J.Bargiel i p. A.Dyrcz – Kowalskiej, które
podzieliły się doświadczeniami z kursu i pobytu w Londynie.
Kurs:
Uczestniczyłam w dwutygodniowym kursie języka
angielskiego w szkole Saint Giles International w Centralnym Londynie. Po
teście wstępnym, składającym się z części: Use of English, Writing and Listening oraz rozmowy z lektorem
zostałam zakwalifikowana do grupy zaawansowanej, która składała się ze
studentów pochodzących z różnych części świata – od Kolumbii po Tajwan. Tak
duże zróżnicowanie uczestników powodowało zwiększenie ilości zadań mających na
celu doskonalenie poprawnej angielskiej wymowy, ze szczególnym naciskiem na
artykułowanie dyftongów, rozkład akcentu wyrazowego i zdaniowego oraz właściwą
intonację. Miałam okazję obserwować jakimi metodami pracują lektorzy i w jaki
sposób dążą do uzyskania modelowej wymowy. Swoje spostrzeżenia na pewno
wykorzystam w pracy z uczniami. Z zaciekawieniem oglądałam także wykorzystanie
tablicy multimedialnej i narzędzi online w prowadzeniu zajęć. Zwróciłam uwagę,
że działają one bardzo motywująco na kursantów i dynamizują przebieg zajęć.
Dużą zaletą kursu była jego intensywność.
Grupa codziennie otrzymywała prace domowe, motywujące do samodzielnej pracy nad
językiem. Zadania wykorzystywały różne sprawności językowe i odnosiły się w
większości do materiałów samodzielnie przygotowanych przez uczestników np.
ustnych prezentacji, prasówek, esejów na zadany temat. Rezultaty prac domowych
były prezentowane na kolejnych zajęciach na forum grupy i na bieżąco
komentowane przez nauczyciela i innych użytkowników zajęć. Otwarta formuła
sprzyjała wywiązywaniu się dyskusji, a tym samym swobodnemu formułowaniu myśli
w języku angielskim.
Zaawansowany poziom językowy grupy pozwalał
na zastosowanie np. metody debaty oksfordzkiej, w której dwie antagonistyczne grupy
prezentowały swoje stanowisko w określonym czasie, a następnie odnosiły się do
argumentacji przeciwnika. Wszystko w typowo angielskim, wysublimowanym stylu.
Szkoła St. Giles International zapraszała
studentów do udziału w integrujących zajęciach pozalekcyjnych. Jednym z nich
była impreza Palentine’s Day zorganizowana z okazji Walentynek. Nazwa wydarzenia
- od słowa „pal” (kumpel) – tłumaczyła, że będzie to święto kursantów, na
którym będzie możliwość porozmawiania z innym studentami ze szkoły. Każda
(losowo dobrana) para miała na rozmowę trzy minuty. Po tym czasie na dźwięk
dzwonka następowała zamiana rozmówców z inną parą. Dla ułatwienia komunikacji przygotowany
był zestaw pytań, które można byłoby wykorzystać, ale zabawa była tak
doskonała, że wystarczyła spontaniczność i otwarcie się na konwersację.
Duże wrażenie zrobiło na mnie specjalnie zorganizowane
spotkanie z dyrektorem szkoły Marc’em Ranthallem, który przedstawił polskiej
grupie historię placówki, sposób zarządzania oraz wartości przez nią promowane.
Walory poznawcze:
Londyn jest miastem, w którym nie można się
nudzić. Jeszcze w Polsce zaplanowałam, jakie miejsca odwiedzę, aby w pełni
wykorzystać czas po zajęciach. Skorzystałam z karty LondonPass, która wykupiona
wcześniej, pozwala na odwiedzenie 80 najpopularniejszych atrakcji stolicy
Wielkiej Brytanii – od pałacu Kensington po Królewskie Obserwatorium w Greenwich
oraz całodniową przejażdżkę autobusem turystycznym i rejs po Tamizie. Nie
sposób wspomnieć wszystkich odwiedzonych miejsc, wymienię więc tylko kilka:
- miałam możliwość obserwowania próby w
teatrze szekspirowskim „The Globe”,
- obejrzałam musical „Mamma Mia” w teatrze
Novelo w dzielnicy WestEnd,
- podziwiałam kolekcję impresjonistów w Courtauld
Gallery,
- poznałam historię klipera herbacianego Catty
Sark,
- zachwycałam się panoramą miasta z
najwyższego budynku – 72-kondygnacyjnego wieżowca Shard,
- przeżyłam chwile grozy na szklanej podłodze
ścieżki spacerowej mostu Tower Brigde.
Z uwagą obserwowałam codzienne życie
Brytyjczyków, sposób poruszania się po wielomilionowej metropolii oraz wielki
respekt do historii i rodziny królewskiej, widoczny na każdym kroku.
Podsumowanie:
Dwutygodniowy
pobyt w stolicy Wielkiej Brytanii pozwolił mi na wszechstronne
poznanie jej bogatej oferty turystycznej. Miałam okazję nie tylko wykorzystać i udoskonalić
moje umiejętności językowe, ale przede wszystkim obcować z wielowiekową
tradycją, kulturową różnorodnością oraz specyficznym angielskim poczuciem
humoru. Wszystkie te elementy uatrakcyjnią pracę z uczniami na lekcjach języka
angielskiego. Ponadto, zdobyte doświadczenie organizacyjne wykorzystam podczas
wyjazdów edukacyjno-turystycznych w ramach realizacji Europejskiego Planu
Rozwoju Szkoły.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz