Łączna liczba wyświetleń

czwartek, 19 kwietnia 2018

„Wyruszamy na wycieczkę do słonecznej Grecji” - scenariusz zajęć


 Scenariusz popołudniowych zajęć  w ramach spotkań w „Klubie Małego Europejczyka”  (zajęcia koleżeńskie dla nauczycieli)                                                                                             
Grupa wiekowa: 5 - 6 latki
 Temat:„Wyruszamy na wycieczkę do słonecznej Grecji”

Cele główne:
- poznawanie charakterystycznych cech wybranych państw członkowskich Unii Europejskiej;
- budowanie i rozwijanie zainteresowań innymi krajami europejskimi;
- kształtowanie poczucia przynależności do Europy.

Cele operacyjne: dzieci…
- używają terminu Europa i Unia Europejska rozumiejąc ich znaczenie;
- potrafią wskazać Grecję na mapie Europy;
- rozpoznają flagę Grecji;
- rozpoznają hymn UE i znają jego tytuł;
- wiedzą, w jakich okolicznościach grany jest hymn europejski i zajmują odpowiednią postawę.
- poznają charakterystyczne greckie przysmaki.

Metody pracy:
słowne: słuchanie wstępnych informacji o historii Grecji,
oglądowa: prezentacja multimedialna
aktywizująca: muzyka, zabawa kierowana,
elementy pedagogiki zabawy.

Formy pracy: zbiorowa, grupowa, indywidualna

Środki dydaktyczne:
nagranie CD piosenki pt. „Do kółeczka zapraszamy” (sł. i muz. Monika Majewska); mapa Europy; flaga Unii Europejskiej, kartka z napisem: GRECJA; flaga Grecji; muszle o różnych kształtach, płyta z hymnem UE, rozsypanka sylabowa i literowa składająca się na napis: GRECJA, architekturę i sztukę z Grecji; liczmany oraz cyfry; przedmioty lekarskie; pędzle i farby; obraz; rzeźba,produkty do wykonania sałatki greckiej

Przebieg zajęć:
1. Powitanie dzieci w języku greckim („Kalimera” – „dzień dobry”; „gia su”– „cześć”)     połączone z zabawą pn. „Do kółeczka zapraszamy”.

Do kółeczka zapraszamy,  już zabawę zaczynamy.
W górę skaczmy – hopsasa! I na boki – tra, la, la.
I kolegom ręce damy, teraz mocno się trzymamy.
W górę ręce – tra, la, la! Tańczmy w kole, ty i ja.

2. „Hymn Unii Europejskiej“ - zagadka słuchowa.
Odgadywanie nazwy i tytułu utworu muzycznego po wysłuchaniu jego fragmentu (Hymn Unii Europejskiej - „Oda do Radości”). Wysłuchanie całego hymnu z zachowaniem właściwej postawy.

3.  Układanie napisu „Grecja” z liter rozsypanki – praca w grupach.
            Dz. młodsze – układanie  wyrazu wg wzoru (napis prezentuje nauczyciel), dz. starsze – samodzielne układanie z elementem współzawodnictwa („Która grupa jako pierwsza ułoży z liter wyraz „Grecja”?). Umieszczenie napisu „Grecja” na tablicy.

4. Prezentacja multimedialna pn. „Podróż do słonecznej Grecji” (część I) – poznawanie kraju:

- Pokaz konturu mapy Grecji i położenia kraju w Europie, zwrócenie uwagi na dostęp do dwóch mórz (Morza Egejskiego oraz Morza Jońskiego) oraz dużą liczbę wysp (ponad 2 tysiące wysp - najbardziej znane: Kreta, Korfu, Rodos).  Odszukanie Grecji na mapie Europy (na tablicy w sali).

- Wskazanie Grecji jako kraju wymarzonego wypoczynku ze względu na klimat - długie, gorące i suche lato oraz łagodną i wilgotną zima („Grecja to niezwykłe, piękne widoki
i miejsca pełne słońca. Grecja to piękne plaże z różnymi kolorami morza: od niebieskiego do turkusowego”).

- Prezentacja flagi Grecji (prostokąt podzielony na dziewięć ułożonych na przemian poziomych pasów: pięć niebieskich i cztery białe. W lewym górnym rogu umieszczony jest biały krzyż na niebieskim tle).

- Wskazanie popularnego greckiego środka transportu towarów i ludzi – podróż na osiołku – ze względu na stromo położone tereny i wąskie ścieżki na małych wyspach (80% kraju to tereny górzyste).

- Pokaz Aten – stolicy kraju, jednego z najważniejszych miast w historii ludzkości, kolebki naszej cywilizacji i miejsca narodzin demokracji.  

- Pokaz wglądu najwyższego szczytu – Olimpu. Dawniej  wierzono, że Olimp jest domem bogów i bogiń olimpijskichAlpiniści mogą wspiąć się na górę, jednak jest to wyzwanie dla dobrze przygotowanych osób.

- Zaprezentowanie wyglądu  tekstu pisanego po grecku -  Grecki jest uważana za najstarszy język pisany i nadal istnieje. Jest ciągle użytkowany od prawie pięciu tysięcy lat.

5. Zabawa ruchowa pt. „Spacer brzegiem morza”.
Dzieci słuchając muzyki spacerują po sali pomiędzy rozłożonymi muszelkami. Na każdą przerwę w muzyce zbierają po jednej muszli. Na koniec każde dziecko liczy zebrane przez siebie muszle, ogląda je i porównuje ich kształt.

6. „Co zawdzięczamy starożytnym Grekom? – zabawa dydaktyczna.
          Nauczyciel pokazuje dzieciom kolejno różne przedmioty związane z wybraną dziedziną nauki, kultury lub sztuki, a dzieci odgadują ich nazwy i podają propozycje, z czym się mogą im kojarzyć. Nauczyciel objaśnia, że rozwój wszystkich tych dziedzin zawdzięczamy starożytnym Grekom:   

a)  „Medycyna” – przedmioty wykorzystywane do leczenia ludzi (lekarstwa, stetoskop, strzykawka).
 
b) „Matematyka” - przedmioty wykorzystywane do liczenia (liczmany, cyfry, liczydło).

    Zabawa słuchowo-matematyczna pt.  „Policz, ile…” – doskonalenie  umiejętności liczenia
    - poruszanie się swobodne w rytmie charakterystycznej greckiej muzyki, na przerwę
    w muzyce zatrzymują się, liczą uderzenia w bębenek i stają wokół obręczy z cyfrą
    oznaczającą liczbę uderzeń.

c) „Teatr” - przedmioty związane z teatrem (maska wesoła i smutna, strój księżniczki).
  
   Zabawa pantomimiczna pt. „Pokaż emocje” - dzieci „pokazują” postawą i wyrazem twarzy
   smutek, a następnie radość.

d) „Sztuka” – przedmioty związane z malarstwem i rzeźbą (obraz, rzeźba, pędzle i farby)
    Zabawa naśladowcza pn. „Malujemy” – naśladowanie „malowania” obrazu  (rysowanie  
    palcem w powietrzu konturu słonka, gór, domu, itp.).

e) „Architektura” - zdjęcia przedstawiające starożytne budowle  (Partenon, Świątynia Ateny
     Nike, Pałac w Knossos,  ateńska Agora ze świątynią Hefajstosa). Poinformowanie, że Grecja
     ma największą ilość muzeów archeologicznych na świecie.

    Zabawa z chustą animacyjną pt. „Rzeźba”. Dzieci stojące wokół chusty odwracają się.
    W tym czasie jedno z dzieci ustawia się w wymyślonej przez siebie pozycji, tworząc w ten
    sposób „pomnik”. Nauczyciel nakrywa go chustą. Gdy „pomnik’ jest już zakryty, pozostałe
    dzieci odwracają się i ustawiają w takiej samej pozycji, jak osoba zasłonięta. Po odsłonięciu
   „pomnika” nauczyciel ocenia kto najlepiej „odwzorował” pomnik.

7. Próby zatańczenia charakterystycznego greckiego tańca – „Zorby” (Grecy należą do narodów niezwykle roztańczonych – w kraju istnieje ponad cztery tysiące różnych tradycyjnych stylów tańca).

8. Prezentacja multimedialna pn. : „Podróż do starożytnej Grecji” (część II) –  poznanie historii igrzysk olimpijskich.

- poznanie symbolu, dyscyplin, zwyczajów związanych z igrzyskami olimpijskimi ­­, itp.
(Igrzyska odbywały się w Olimpii co cztery lata na cześć Zeusa. Pierwsze igrzyska olimpijskie odbyły się prawdopodobnie w 776 r p.n.e. W igrzyskach mogli brać udział tylko mężczyźni. Otwarcie igrzysk symbolizowało zapalenie ognia olimpijskiego. Nagrodą za pierwsze miejsca były wieńce z gałązek oliwnych i wieczna chwała. Zwycięzców uważano za bohaterów, pisano dla nich wiersze i stawiano pomniki. W późniejszych latach zwycięzcę obdarowywano również pieniędzmi.
Zgodnie z tradycją podczas ceremonii otwarcia Igrzysk Olimpijskich Grecja zawsze maszeruje jako pierwsza -wiąże się to z faktem, iż to właśnie z tego kraju wywodzą się tradycje olimpijskie. Z kolei sportowcy kraju organizującego igrzyska maszeruje jako ostatni. W 2004 roku greccy sportowcy musieli wystąpić w obu rolach - otwierających i zamykających marsz.
Starożytne dyscypliny sportowe to dyscypliny pięcioboju:
- biegi: wykonywane na trasie 192 m,
- skok w dal: wykonywane przez każdego uczestnika po trzy razy,
- rzut dyskiem: dysk ważył około 6 kg, były to kamienne lub metalowe krążki,
- rzut oszczepem: oszczepy były wykonane z lekkiego drewna,
- zapasy: zwycięzcą był ten, który trzykrotnie powalił swego przeciwnika na ziemię,

9. Poznanie charakterystycznych greckich przysmaków kulinarnych z wykorzystaniem prawdziwych produktów oraz ilustracji gazetki
(ser feta, owoce morza, grecki jogurt, oliwa z oliwek). Degustacja oliwek przez chętne dzieci.

10. Dzieci 6 letnie: Wykonanie sałatki greckiej przez dzieci – samodzielne krojenie produktów plastikowymi nożami. Degustacja. (dz. st.)
 Kolorowanie flagi greckiej (dz. mł.)

11. Powtarzanie Czarodziejskich słówek po grecku :
             Parakalo – proszę
             Efharisto – dziękuje
             Signomi – przepraszam

12. Podsumowanie zajęć - rozmowa z dziećmi nt. tego, im się co najbardziej podobało.

Opracowanie: Anna Pawlik

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz