Temat: Irlandia – poznajemy Zieloną Wyspę.
Opracowanie: Radosław Zieliński (Szkoła Podstawowa nr 4 w Wadowicach)
1. Cele lekcji
Ogólny cel lekcji: poznawanie
kultury irlandzkiej.
Szczegółowe cele lekcji: wykorzystywanie informacji ze stron anglojęzycznych
poleconych/wskazanych przez nauczyciela
Strony
internetowe:
Archiwa narodowe
Irlandii: www.nationalarchives.ie
Dokumenty
dotyczące polityki zagranicznej Irlandii: www.difp.ie
Historia
Irlandii: www.historyireland.com
Wydział ds.
Kultury Irlandii: www.cultureireland.gov.ie
Rada Sztuki:
www.artscouncil.ie
Irlandzka Rada
Rękodzieła: www.ccoi.ie
Irlandzka
Wymiana Literacka: www.irelandliterature.com
Galeria Narodowa
Irlandii: www.nationalgallery.ie
Biblioteka
Narodowa Irlandii: www.nli.ie
Muzeum Narodowe
Irlandii: www.museum.ie
Obchody Dnia
Świętego Patryka: www.stpatricksday.ie
Rząd Irlandii:
www.irlgov.ie Prezydent Irlandii: www.president.ie
a) Wiadomości
Uczeń:
§ zna nazwiska sławnych Irlandczyków i ich osiągnięcia
§ zna słowa i wyrażenia dotyczące kultury irlandzkiej
(kino, taniec, muzyka, literatura)
§ wie, na czym polega metoda projektu
§ poszerza słownictwo związane z tematem
b) Umiejętności
Uczeń:
§ potrafi mówić o kulturze irlandzkiej
§ pracuje metodą projektu
§ wykorzystuje posiadany zasób wiedzy do wypowiedzi w nowej
sytuacji
§ potrafi zaprezentować swój projekt
c) Postawy
Uczeń:
§ potrafi poprawnie zachować się podczas prezentacji, pracy
indywidualnej i w parze
§ harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem
§ szanuje pracę kolegów
2.
Metoda i forma pracy
§ Metoda: podejście komunikacyjne, metoda projektu, pytania
– odpowiedzi, pogadanka, prezentacja
§ Forma: praca w grupach i indywidualna
3.
Środki dydaktyczne
Tablica
multimedialna, plakaty, zdjęcia, płyty.
4.
Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
1.
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji:
„Poznacie kulturę Irlandii. Sprawdza, czy uczniowie odrobili pracę domową –
przygotowali projekty o Irlandii.
2. Rozgrzewka
językowa. Nauczyciel pyta, co się kojarzy uczniom z Irlandią. Burza
mózgów. Można skorzystać ze słownictwa tematycznego zamieszczonego
w załączniku.
b) Faza
realizacyjna
W tej fazie lekcji uczniowie będą prezentować, wcześniej
przygotowane w grupach, projekty. Cała klasa śledzi prezentacje poszczególnych
grup i obowiązkowo notuje najważniejsze informacje. Notatka w zeszycie powinna
uwzględniać: sławnych piosenkarzy, aktorów, filmy, pisarzy, tytuły książek,
tradycyjne instrumenty.
c) Faza
podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów i
chwali ich za przygotowane i zaprezentowane projekty. Ocenia je pełnymi
stopniami. Przypomina o konieczności przyswojenia dziś poznanych wiadomości.
Zadaje też pracę domową.
5. Czas trwania lekcji
45 minut
6.
Uwagi do scenariusza
Żeby lekcja była ciekawa, musi zawierać elementy
współczesnej kultury, nie tylko znane osoby i fakty z podręcznika. Trzeba
zachęcić uczniów do poszukania informacji na ten temat w Internecie. Uczniowie
powinni wykazać się znajomością najnowszej muzyki, filmu, literatury, czy
sportu irlandzkiego. Muszą też pokazać swoje prace nauczycielowi przed ich
prezentacją na lekcji. Nauczyciel poprawia je i proponuje zmiany. Ocena jest
uzgadniana wspólnie z grupą.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz