Łączna liczba wyświetleń

piątek, 4 sierpnia 2017

Learning for life - p. Dorota Ruła

Relacja z udziału w projekcie „Mobilność kadry edukacji szkolnej”.

Imię i nazwisko: Dorota Ruła
Placówka: Zespół Szkół nr 1 w Choczni
Rodzaj mobilności: kurs językowy – język angielski w European School of English ESE na Malcie w mieście St. Julians-Paceville.

  
Pobyt na Malcie: 8- 22 lipca 2017 r., kurs 10- 21 lipca 2017 r.

         Jesienią 2016 r. dowiedziałam się, że nasza szkoła zakwalifikowała się do udziału w projekcie “Mobilność kadry edukacji szkolnej”. Pół roku wcześniej zgłosiłam chęć uczestniczenia w kursie  języka angielskiego na Malcie. W lutym 2017 r. wybrałam szkołę językową ESE w St. Julians, termin pobytu,  miejsce  zakwaterowania,  kupiłam bilet lotniczy na lot linii Ryanair  bezpośrednio z Krakowa na Maltę.  Brałam udział w spotkaniach organizacyjnych oraz  w kursie języka angielskiego w naszej szkole. Szkoła otrzymała w ramach projektu 4 przewodniki: o Wielkiej Brytanii, Irlandii, Malcie i Francji, wzbogaciły one księgozbiór  biblioteki szkolnej. Zapoznałam się z nimi, a przewodnik „Malta i Gozo”  wzięłam na Maltę. W tym terminie przebywało na kursie kilku nauczycieli naszej szkoły. Wyrobiłam Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego, w maju opłaciłam kurs z zakwaterowaniem – opcja akademik ze śniadaniami. Tuż przed wyjazdem wykupiłam ubezpieczenie podróżne,  rozwiązałam kwalifikacyjny  test z języka angielskiego on line.  W wyborze kursu powiązanego z zakwaterowaniem korzystałam z pośrednictwa  SJO Glossa w Krakowie, radą służyła  pani Agnieszka Zarzycka z tejże placówki.
Na Malcie byłam już w sobotę 8 lipca, ponieważ loty bezpośrednie z Krakowa na tę maleńką, ale ważną ze względu na położenie na Morzu Śródziemnym wysepkę są 2 razy w tygodniu, w sobotę i wtorek.  Kurs zaczynał się w poniedziałek. Dzięki temu miałam prawie 2 dni na zaznajomienie się i obycie z „nowym, nieznanym”. Na lotnisku Mila na Malcie czekała na nas pani z ESE, przekazała dokumenty i po około półgodzinnym oczekiwaniu pojechaliśmy busem do St. Julians do  budynku szkoły ESE na Paceville Avenue. Po załatwieniu formalności przeszłam kilka metrów do miejsca mojego zakwaterowania White House Residence. Położenie szkoły i akademika, ich sąsiedztwo to wielki plus. Śniadania w formie bufetu w Cake Box na parterze i tarasie szkoły.  Około 3  minuty do najbliższej, jednej z wielu w St. Julians  plaż – rock beach. Prawie wszyskie plaże, całe wybrzeże na Malcie jest skaliste. Malta ma do zaoferowania także piękne złotożółte piaszczyste plaże, a na Gozo szeroką plażę z czerwonawym piaskiem w zatoce Ramla. 


W poniedziałek o godz. 8.45 zaczęła się edukacja w ESE. Otrzymałam teczkę, a w niej  identyfikator, materiały informacyjne, podręcznik do nauki języka angielskiego, personal notebook.  Czułam się trochę jak pierwszoklasista w nowej szkole. Bardzo ciekawe, nowe wydarzenie w moim życiu. W naszej grupie w pierwszym tygodniu było 6 kursantów z Polski,  3 z Brazylii i 2 z Czech. W drugim tygodniu po wyjeździe Polek  pozostało nas 6 : Brazylia, Czechy i Polska czyli ja. Nasz lektor to erudyta i poliglota, znał 8 języków, w tym arabski.  Był zadowolony z prezentu- materiałów informacyjnych o Małopolsce i Wadowicach. Nauka języka angielskiego po angielsku, w  wielonarodowościowych grupach to ciekawe, inspirujące doświadczenie. Zajęcia odbywały się od 8.30 do 10.00, półgodzinna przerwa  i druga część od 10.30 do 12.00. Zgodnie z mottem ESE „Learning for life” nauka języka angielskiego trwała cały czas, poza szkołą w praktyce.  Brałam udział w zajęciach pozalekcyjnych ESE np.  Valetta Tour – wieczorne zwiedzanie stolicy Malty, poprzedzone interesującym pokazem audiowizualnym Malta Experience  w dawnym szpitalu zakonnym.
 W budynku naszej szkoły przy Triq ( to po maltańsku ulica) Paceville mieszczą się jeszcze inne szkoły np. eti. Co roku na Maltę przybywa ok. 60 tysięcy ludzi, głównie młodych z całego świata, aby w 50 szkołach językowych uczyć się na różnych poziomach zaawansowania języka angielskiego.  Malta jest najmniejszym państwem członkowskim Unii Europejskiej. Na powierzchni 316 km kw. żyje 400 tys. mieszkańców.  Wszyscy mówią we własnym języku – malti, który brzmi podobnie jak arabski, przeplatany włoskimi, angielskimi słowami, pobrzmiewa trochę francuski, a nawet języki bałkańskie. Język malti zapisywany jest w alfabecie łacińskim z charakterystycznymi znakami.  Językiem urzędowym jest też język angielski. Malta, a szczególnie dzielnica St. Julians Paceville (w której mieszkałam) jest jednym z bardziej modnych regionów imprezowych Morza Śródziemnego. Turystyka jest najważniejszą gałęzią gospodarki Malty.
 W skład państwa Malta wchodzą wyspy Malta, Gozo i Comino. Ten niewielki archipelag zrobił na mnie duże wrażenie w czasie zwiedzania drogą morską i lądową.  Zwiedziłam Blue Grotto na południowym wschodzie Malty -  podróż miejskimi autobusami, z przesiadką  i krótkim zwiedzaniem Valetty;  podróż statkiem na wysepkę Comino z plażowaniem, pływaniem, snoorkowaniem w przepięknej Blue Lagoon. Kolejna wycieczka to niedzielna  wyprawa na wyspę Gozo – najpierw City Transport do Cirkewwy na północnym zachodzie Malty, stamtąd promem na Gozo i zwiedzanie wyspy piętrowymi odkrytymi autobusami. Pierwszy przystanek to Ramla Bay (Zatoka Ramla) z piękną czerwoną piaszczystą plażą, następnie Calypso’s Cave ( Jaskinia Kalipso). Największe wrażenie na Gozo i w ogóle na całej Malcie w kategorii natura, przyroda  zrobiła na mnie Dwejra Bay ( Zatoka Dwejra). To był wspaniały widok i niesamowite wrażenia – ogrom wzburzonego morza w różnych odcieniach koloru niebieskiego, lazuru i bieli, spienione fale uderzające o wspaniałe klify i skalne wybrzeże, wokół skalisty, nierówny, pagórkowaty teren, skalna pustynia.  A tuż obok mała, prawie zamknięta zatoczka otoczona wysokimi skałami  z ogromną grotą. Wyglądało to jak jezioro ze szmaragdową wodą.  Zatrzymaliśmy się jeszcze w pięknej, oryginalnej Xlendi Bay (Zatoka Xlendi) z wybrzeżem fiordowym.  Przystanek w stolicy  Gozo – Rabat (Victoria na część brytyjskiej królowej). Następnego dnia byłam na rejsie wzdłuż wybrzeża Three Cities.  Zwiedzałam stolicę Malty Valettę. Wspaniałe miasto twierdza, z piękną architekturą, urokliwymi uliczkami ozdobionymi z okazji odpustu  kościelnego girlandami, sztandarami, rzeźbami świętych. To zdobienie miast i wielkie kilkudniowe odpustowe świętowanie  ku czci patronów parafii to bardzo oryginalna tradycja maltańska. 



Architektura  Malty wywarła na mnie duże wrażenie. Zabytkowe budowle, nowe budynki są w podobnej naturalnej piaskowej kolorystyce.  Z maltańskich wapieni zbudowane są prawie wszystkie domy w stylu maltańskim. Miasto  St. Julians jest bardzo ładne, otoczone morzem, z wieloma zatoczkami. Pięknie szczególnie wieczorem wygląda zatoka Spinola. Stare kamienne  domki z kolorowymi drewnianym okiennicami i  dwuskrzydłowymi drzwiami z ozdobnymi kołatkami. Wszystkie domy oprócz numerów przy drzwiach mają ozdobne własne nazwy np. Gospa House, St. Maria, Doris, Jolanda oraz owalne ceramiczne ornamenty.  Prawie wszystkie starsze budynki na Malcie są z kamiennymi,  wąskimi balkonami. Architektura Malty jest piękna, oryginalna  i świetnie harmonizuje z naturą.
Różnorodna kuchnia Malty serwuje dania maltańskie, jaki i z całego świata. Należy skosztować tradycyjnego maltańskiego królika.
 Zobaczyłam i zwiedziłam niewielką część bogactwa przyrodniczego, kulturowego i zabytków tego maleńkiego, ale bardzo różnorodnego państwa       o bardzo ciekawej, dramatycznej historii. Odkryłam Maltę i chciałabym tam powrócić, aby ją poznać lepiej. Podczas pobytu wykorzystywałam praktycznie znajomość języka angielskiego, wzbogacałam słownictwo, a nowe umiejętności rozwijałam na zajęciach w ESE.
Udział w projekcie „Mobilność kadry edukacji szkolnej”  jest dla mnie ważnym doświadczeniem, które wykorzystam w życiu i rozwoju zawodowym, podzielę się zdobytą wiedzą z uczniami i nauczycielami. Nadal będę kontynuować naukę języka angielskiego na kursach i indywidualnie. Udział w kursie języka obcego- angielskiego podczas wakacji na egzotycznej Malcie to great informative event zgodnie z mottem ESE „Learning for life”.

Autorka relacji i zdjęć: Dorota Ruła
Koordynator szkolny: Kinga Cholewka
  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz