Łączna liczba wyświetleń

poniedziałek, 21 maja 2018

„Podróż do Hiszpanii” - scenariusz zajęć



W Przedszkolu Publicznym Nr 1 w Wadowicach kontynuowane są popołudniowe spotkania dzieci w „Klubie Małego Europejczyka”, które mają na celu poznawanie różnych krajów europejskich, propagowanie wielokulturowości i zainteresowania współczesną Europą. Tym razem przedszkolaki poznawały słoneczną Hiszpanię. Szczegółowy przebieg ich „podróży” jest opisany w ponższym scenariuszu i przedstawiony w dokumentacji fotograficznej.
 SCENARIUSZ  ZAJĘĆ

w ramach popołudniowych spotkań w „Klubie Małego Europejczyka”
 Grupa: Dzieci 5-6-letnie
Temat: 
„Podróż do Hiszpanii” – poznanie europejskiego kraju na podstawie ilustracji, prezentacji multimedialnej i fragmentów nagrań filmowych. Zabawy ruchowe, taneczne i plastyczne związane z hiszpańską kulturą i sztuką.  Zajęcia kulinarne – wykonanie sałatki owocowej.

Cele ogólne:
- rozbudzanie zainteresowania życiem, kulturą i językiem mieszkańców Hiszpanii;
- zapoznanie z położeniem Hiszpanii w Europie;
- poznanie kilku słów w języku hiszpańskim;
- poznanie znanych postaci i przysmaków kulinarnych Hiszpanii

Cele operacyjne: dziecko…
- rozpoznaje flagę Hiszpanii wśród innych flag;
- zapamiętuje nazwę stolicy Hiszpanii;
- nazywa taniec hiszpański – flamenco - i poznaje jego podstawowe kroki;
- kojarzy „torreadora” i „corridę” z Hiszpanią;
- bierze udział w zabawach i przestrzega ich reguł;
- wykonuje flagę Hiszpanii;
- potrafi dokończyć malowanie obrazu;
- wykonuje sałatkę owocową.
  Metody pracy:
- słowne;
- oglądowe;
- aktywizujące
                       
Formy pracy:
- zbiorowa jednolita;
- indywidualna jednolita i zróżnicowana
Środki dydaktyczne:
Balony w kolorze żółtym i czerwonym; strój Zorra; mapa Europy; flaga Hiszpanii; monety euro; komputer; prezentacja multimedialna (katedra w Barcelonie, pałac królewski
w Madrycie, wybrzeża, palmy, bitwa na pomidory, wachlarze, walka z bykami); kulki
z czerwonej bibuły; kulki z pomarańczowej bibuły; opaska z rogami; piłka; płyta CD
z nagraniem flamenco; ilustracje ze znanymi postaciami Hiszpanii; farby plakatowe, gąbki.

Przebieg zajęć:
1.      Zabawa naśladowcza pn. „Lecimy samolotem do Hiszpanii”.
Dzieci naśladują zapinanie pasów w samolocie i start samolotu.
2.      Powitanie w języku hiszpańskim.
N. wita dzieci zwrotem „Buenos dias” i „Hola” („dzień dobry”, „cześć”) i zaprasza je na krótką wycieczkę do Hiszpanii. Dzieci odpowiadają po hiszpańsku powtarzając za N. - „Buenos dias”, „Hola”.
3.      „Zwiedzamy Hiszpanię” – naśladowanie lotu balonem z wykorzystaniem baloników, oglądanie prezentacji  multimedialnej.
Dz. otrzymują baloniki w kolorze żółtym i czerwonym (kolory barw narodowych)
i naśladują lot nad Hiszpanią, a następnie siadają i oglądają prezentację multimedialną o Hiszpanii.
4.      „Bycza skóra” – prezentacja Hiszpanii na mapie Europy.
N. cytuje dz. słowa Hiszpanów objaśniające wygląd ich kraju na mapie („Ściągnij skórę z byka, wygładź ją i rozłóż na ziemi, a zobaczysz, jaki kształt ma nasza ojczyzna”). Chętne dziecko wyszukuje Hiszpanię na mapie Europy.
5.      Układanie hiszpańskiej flagi z żółtych i czerwonych baloników.
N. prezentuje dz. wygląd flagi hiszpańskiej i objaśnia jej znaczenie (Jest to prostokąt podzielony na trzy poziome pasy – czerwony, żółty, czerwony. Z lewej strony na środkowym pasie znajduje się godło królewskie w otoczeniu słupów Herkulesa. Uważa się że kolor czerwony flagi symbolizuje kolor torreadora, a żółty – kolor piasku areny). Dz., przy dźwiękach hiszpańskiej muzyki, układają flagę Hiszpanii z żółtych                           i czerwonych baloników.
6.      „Euro” - poznanie waluty Hiszpanii, oglądanie monet.
N. informuje dz., że obecnie walutą Hiszpanii jest euro – waluta Unii Europejskiej,
a dawniej walutą tą była peseta. Następnie dz. oglądają monety „euro”, porównują ich wygląd i wielkość.

7.       „Hiszpańskie cuda” – oglądanie prezentacji multimedialnej.
N. przedstawia dz. podczas prezentacji multimedialnej najważniejsze hiszpańskie zabytki architektury, słynne budowle i charakterystyczne miejsca (m.in. katedra
w Mediolanie – jeden z „cudów świata” wyglądający jak zamek z piasku, jego budowa trwa nadal; Pałac królewski w stolicy kraju – Madrycie; gorące wybrzeża; palmy, itp.)
8.      „Zorro” z wizytą w przedszkolu – wysłuchanie rymowanki.
Na salę zajęć wchodzi jedna z N. przebrana w strój Zorro. Dz. wspólnie z N. opisują strój Zorro, przypominają w czego postać ta jest znana. „Zorro” recytuje rymowankę:
„Jam jest słynny Zorro! Zamieszania jest sporo,
Jak się zjawiam niespodzianie, gdy Garsija je śniadanie.
Gdy piękne dziewczyny mnie zobaczą, od razu głowę i serce dla mnie tracą.
Choć twarz moja dobrze za maską schowana,
to i tak nie jedna dziewczyna we mnie zamiłowana. 
To uwielbienie dla mnie to nie z mojej urody,
Lecz z zamiłowania do prawdy, wolności i międzyludzkiej zgody.”
9.      Zabawa ruchowa przy piosence pt. „Zorro”.
Dz. wykonują umówione ruchy przy piosence pt. „Zorro”, w coraz szybciej zmieniającym się tempie.
Zorro, Zorro, Zorro,                                 -  rysowanie palcem w powietrzu litery Z
Emocji będzie sporo, sporo, sporo,         
- pokazanie zdziwienia
Bo czarna maska Zorro, Zorro, Zorro,    
- wskazanie oburącz na twarz
Po nocach mi się śni.                                
- ułożenie rąk nad głową
Na konia wsiada, wsiada, wsiada,           - naśladowanie dosiadania konia
A w ręku błyszczy szpada, szpada, szpada, - naśladowanie wymachiwania szpadą
I za murami znika, znika, znika,                  -
przykucnięcie
Bo taki jego los.
10.   „La Tomatina, czyli bitwa na pomidory” – zabawa ruchowa z elementem rzutu.
N. odsłania na tablicy ilustrację przedstawiającą hiszpański zwyczaj „bitwy na pomidory” i objaśnia dz., że w Hiszpanii, raz do roku, obchodzone jest święto „La Tomatina”, w czasie którego uczestnicy obrzucają się wzajemnie dojrzałymi pomidorami.
Następnie dz. dzielą się na 2 zespoły i ustawiają naprzeciw siebie. Każdy z nich otrzymuje taką samą ilość „pomidorów” (kulek z czerwonego papieru). Na sygnał, dzieci równocześnie przerzucają swoje kulki na stronę drużyny przeciwnej, uważając, aby nie rzucać kulkami w siebie. Wygrywa ten zespół, który na swoim polu ma mniej kulek – „pomidorów”.  
11.  Zabawa ruchowa pt. „Corrida” – naśladowanie walki matadora z bykiem.
N. prezentuje zdjęcie przedstawiające „corridę”- walkę z bykiem na arenie. Opowiada dz., że „corrida”, popularne w Hiszpanii widowisko, odbywa się w centrum miast w każde niedzielne popołudnie, od marca do października. Z bykami na arenie walczą dzielni „matadorzy”.
W zabawie ruchowej dzieci tworzą koło. Chętne dz. zakłada opaskę z rogami, zostaje „bykiem” i zajmuje miejsce wewnątrz koła. Kolejne chętne dz. trzyma w rękach czerwony materiał i naśladuje walkę z bykiem.
12.  „Hiszpańskie owoce” – rozmowa nt. owoców uprawianych w Hiszpanii, wskazywanie ich na ilustracjach, rozpoznawanie po smaku.
N. wiesza na tablicy ilustracje przedstawiające rośliny i owoce uprawiane w Hiszpanii oraz prezentuje wybrane z nich (pomarańcze, mandarynki, orzechy laskowe, pistacje, migdały, figi, daktyle). Dz. nazywają owoce, a chętni - z zasłoniętymi oczami - rozpoznają je po smaku.
13.  Zabawa ruchowa połączona z ćwiczeniami oddechowymi pt. „Zbiór pomarańczy”.
Każde dz. otrzymuję kulkę wykonaną z pomarańczowej bibuły. W odległości 3m
od dziecka znajduje się leżąca na podłodze obręcz. Na sygnał N. dz. klęka i dmuchając
w kulę stara się ją jak najszybciej umieścić w obręczy.
14.  Zabawa ruchowa pt. „Piłkarze z Real Madryt” – toczenie piłki slalomem pomiędzy przeszkodami, rozegranie meczu piłki nożnej.
N. przypomina dz., że ulubioną dyscypliną sportową w Hiszpanii jest piłka nożna,
a jedną z najbardziej znanych drużyn piłkarskich świata jest „Real Madryt”. Prezentuje zdjęcie przedstawiające sylwetkę słynnego piłkarza, a dzieci starają się go rozpoznać (Cristiano Ronaldo).  Następnie dz. kolejno w 2 drużynach toczą piłkę slalomem do wyznaczonej mety, omijając przeszkody. Na zakończenie 2 zespoły po 5 dzieci
(w strojach hiszpańskich i polskich)„rozgrywa” krótki mecz piłki nożnej. Pozostałe dzieci kibicują obu drużynom.
15.  „Flamenco” – oglądanie filmu przedstawiającego występ hiszpańskiej tancerki.  Przebranie dziewczynek w stroje hiszpańskich tancerek. Swobodna improwizacja ruchowa do muzyki z wykorzystaniem instrumentów muzycznych i rekwizytów (wachlarze).
16.  „Macarena” – wspólne wykonanie popularnego tańca hiszpańskiego.
17.  Wykonanie pracy plastycznej:
- dz. młodsze – wykonywanie flagi hiszpańskiej metodą odbijania dłoni maczanych
w farbie żółtej i czerwonej (praca w grupach);
- dz. starsze – malowanie niedokończonego obrazu Pablo Picasso pt. „Dziewczyna
z gołębiem” (praca w grupach).
18.   Zajęcia kulinarne – wykonywanie i degustacja sałatki owocowej. Posmakowanie hiszpańskiego soku pomidorowego oraz oryginalnych hiszpańskich wyrobów cukierniczych.
19.  Powrót z „wycieczki” do Hiszpanii – podsumowanie i ewaluacja zajęć.
Dz. udzielają swobodnych odpowiedzi na pytania N.:
- Czy wycieczka do Hiszpanii była udana?
- Co się im najbardziej podobało?
- Czy lubią Hiszpanię?
Na zakończenie spotkania dz. wykrzykują: „Viva Polonia!”, „Viva Espania Ole!”
i żegnają się w języku hiszpańskim: „Adios Amigos!”.

Koordynator: Urszula Roman

2 komentarze: