Łączna liczba wyświetleń

środa, 16 maja 2018

„The Irish Day with… Ed Sheeran” - – lekcja okolicznościowa z wykorzystaniem cyfrowych źródeł informacji oraz tekstu słuchanego (piosenki).


Konspekt zajęć na Dzień irlandzki 2018 (dla  klas 6-7, II – III gimnazjum)
„The Irish Day with… Ed Sheeran”
– lekcja okolicznościowa z wykorzystaniem cyfrowych źródeł informacji oraz tekstu słuchanego (piosenki).

Cele lekcji:
- kształtowanie postawy otwartości wobec innych kultur i narodów,
- poznanie historii i kultury irlandzkiej w formie obcowania z utworem śpiewanym oraz wyszukiwania informacji w źródłach cyfrowych,
- doskonalenie umiejętności korzystania z informacji,
- kształcenie sprawności rozumienia ze słuchu.

Pomoce:
- tablica interaktywna z dostępem do Internetu,
- ksero tekstu piosenki pt. „Nancy Mulligan” z lukami,
- telefon komórkowy z dostępem do Internetu (na parę uczniów) lub dostęp do komputera.

Czas trwania: 2 godz. lekcyjne

Czynności nauczyciela:
1)       Pytamy o skojarzenia z Irlandią. Zapewne pojawią się hasła, które pamiętają uczniowie z lat poprzednich (kolor zielony, św. Patryk, koniczyna itp.). Zapisujemy je na tablicy.
2)      Prosimy, aby uczniowie odpowiedzieli pisemnie na pytania. Proszę podawać po jednym pytaniu. (polecamy korzystanie ze stron w Wikipedii)
a)      Jakie dwa języki urzędowe obowiązują w Irlandii? angielski, irlandzki (Irish gaelic) – zwracamy  uwagę na Irish gaelic – zapisujemy na tablicy
b)      Jak brzmi nazwa tego państwa w językach urzędowych? Ireland, Éire - – zapisujemy na tablicy. Zwracamy uwagę, iż angielski bardzo różni się od irlandzkiego.
c)       Jakie są trzy największe miasta w Irlandii? Dublin (stolica), Galway, Cork ­– zapisujemy na tablicy.
3)      Zapisujemy na tablicy temat lekcji: The Irish Day with… Ed Sheeran.
4)      Pytamy, czy ktoś podejrzewa, dlaczego Dzień Irlandzki obchodzony będzie właśnie z tym brytyjskim artystą (być może ktoś skojarzy sobie tytuł piosenki „Galway Girl”, irlandzki tatuaż, pochodzenie)
5)      Zapisujemy na tablicy: ED SHEERAN (do tego hasła w następnych punktach dopisywać będziemy informacje)
6)      Prosimy o znalezienie związków Eda Sheerana z Irlandią na stronie https://pl.wikipedia.org/wiki/Ed_Sheeran
W dziale „Dzieciństwo i młodość” : Ich dziadkowie ze strony ojca są Irlandczykami – dziadek William był protestantem, a babcia Anne – katoliczką[5].

7)    Do hasła ED SHEERAN dopisujemy „Irish roots”
8)      Informujemy, że historię swoich irlandzkich przodków artysta utrwalił w piosence pt. „Nancy Mulligan”. Puszczamy piosenkę, prosimy o zapamiętanie historii rodziny. Wspominamy, że w melodii wyraźnie słychać irlandzkie rytmy: https://www.youtube.com/watch?v=VFlZXlfda6Y
9)      Drugie słuchanie – uzupełnianie luk w tekście (ksero). Tym razem puszczamy video z tekstem utworu. https://www.youtube.com/watch?v=Iind41kAZ_Q 

10)   Sprawdzenie poprawności uzupełnienia luk. Pytania o ogólne zrozumienie tekstu. W zależności od poziomu klasy omówienie może być po polsku lub angielsku. Pytania pomocnicze:
a)      How old was the boy?
b)      What was his name?
c)       What was girl’s name?
d)      The wedding ring was made from….?
e)      Why her father said “NO”? Tu prawdopodobnie uczniowie muszą przypomnieć sobie wiedzę z pkt. 6 lekcji.
f)       What was their decision?
g)       How many children have they got?
h)      How many years has he been loving her?

Wracamy do skojarzeń z ED SHEERAN
1)      Mówimy o tym, że artysta uwielbia tatuaże i traktuje je jako sposób na „utrwalenie” ważnych chwil i inspiracji.
2)      Przypominamy, jakie języki urzędowe obowiązują w Irlandii.
3)      Otwieramy stronę, na której opisane są ulubione tatuaże piosenkarza: http://littlebitofbass.tumblr.com/post/41799399920 , prosimy o zapoznanie się.
4)      Zwracamy uwagę na tatuaż w Irish gaelic oraz jego pochodzenie, tłumaczenie i kształt (tatuaż widoczny na zdj. 2 i 3).
5)      Zapisujemy przy ED SHEERAN -  Irish tatoo

Kolejne skojarzenie z ED SHEERAN
1)      Przypominany nazwy największych miast Irlandii.
2)      Wyświetlamy listę ścieżek na płycie „Divide” http://www.empik.com/divide-sheeran-ed,p1136233311,muzyka-p
3)      Prosimy o znalezienie skojarzenia z Irlandią wśród tytułów utworów –uczniowie szybko znajdą „Galway Girl”
4)      Zapisujemy przy ED SHEERAN -  Irish song
5)      Pokazujemy teledysk, prosząc, aby w trakcie oglądania uczniowie wypisali elementy związane z  Irlandią.
6)      Omówienie spostrzeżeń. Wspólne oglądanie teledysku. Zatrzymywanie na:
Irlandzka flaga 0:03, irlandzki pub np. 0:12, Saorise Ronan(irlandzka aktorka) np. 0:29, irlandzki taniec np. 1:12, zespół folkowy 2: 03, fiddle 2:18, i wiele innych.
Podsumowanie lekcji:
1)Wspólne śpiewanie jednej z omawianych piosenek.
2)  Ocena aktywności uczniów.


Opracowanie: Iwona Majkowska - Kochan (SP nr 2 w Wadowicach)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz