Konspekt zajęć na Dzień irlandzki 2018 (dla klas 6-7, II – III gimnazjum)
„The Irish Day with… Ed Sheeran”
– lekcja okolicznościowa z wykorzystaniem
cyfrowych źródeł informacji oraz tekstu słuchanego (piosenki).
Cele lekcji:
- kształtowanie postawy otwartości wobec innych kultur i narodów,
- poznanie historii i kultury irlandzkiej w formie obcowania z utworem
śpiewanym oraz wyszukiwania informacji w źródłach cyfrowych,
- doskonalenie umiejętności korzystania z informacji,
- kształcenie sprawności rozumienia ze słuchu.
Pomoce:
- tablica interaktywna z dostępem do Internetu,
- ksero tekstu piosenki pt. „Nancy Mulligan” z lukami,
- telefon komórkowy z dostępem do Internetu (na parę uczniów) lub
dostęp do komputera.
Czas trwania: 2 godz. lekcyjne
Czynności nauczyciela:
1)
Pytamy o
skojarzenia z Irlandią. Zapewne pojawią się hasła, które pamiętają uczniowie z
lat poprzednich (kolor zielony, św. Patryk, koniczyna itp.). Zapisujemy je na
tablicy.
2) Prosimy,
aby uczniowie odpowiedzieli pisemnie na pytania. Proszę podawać po jednym pytaniu.
(polecamy korzystanie ze stron w Wikipedii)
a)
Jakie dwa języki urzędowe obowiązują w Irlandii?
angielski, irlandzki (Irish gaelic) – zwracamy uwagę na Irish gaelic – zapisujemy na tablicy
b)
Jak brzmi nazwa tego państwa w językach
urzędowych? Ireland, Éire - – zapisujemy na tablicy.
Zwracamy uwagę, iż angielski bardzo różni się od irlandzkiego.
c)
Jakie są trzy największe miasta w Irlandii?
Dublin (stolica), Galway, Cork – zapisujemy na tablicy.
3) Zapisujemy
na tablicy temat lekcji: The Irish Day
with… Ed Sheeran.
4) Pytamy,
czy ktoś podejrzewa, dlaczego Dzień Irlandzki obchodzony będzie właśnie z tym brytyjskim
artystą (być może ktoś skojarzy sobie tytuł piosenki „Galway Girl”, irlandzki
tatuaż, pochodzenie)
5) Zapisujemy
na tablicy: ED SHEERAN (do tego hasła w następnych punktach dopisywać będziemy
informacje)
6) Prosimy
o znalezienie związków Eda Sheerana z Irlandią na stronie https://pl.wikipedia.org/wiki/Ed_Sheeran
W dziale „Dzieciństwo i młodość”
: Ich dziadkowie ze strony ojca są Irlandczykami – dziadek William
był protestantem, a babcia Anne – katoliczką[5].
7)
Do hasła ED SHEERAN
dopisujemy „Irish roots”
8) Informujemy,
że historię swoich irlandzkich przodków artysta utrwalił w piosence pt. „Nancy
Mulligan”. Puszczamy piosenkę, prosimy o zapamiętanie historii rodziny.
Wspominamy, że w melodii wyraźnie słychać irlandzkie rytmy: https://www.youtube.com/watch?v=VFlZXlfda6Y
9) Drugie
słuchanie – uzupełnianie luk w tekście (ksero). Tym razem puszczamy video z
tekstem utworu. https://www.youtube.com/watch?v=Iind41kAZ_Q
10) Sprawdzenie
poprawności uzupełnienia luk. Pytania o ogólne zrozumienie tekstu. W zależności
od poziomu klasy omówienie może być po polsku lub angielsku. Pytania
pomocnicze:
a) How old was the boy?
b) What was his name?
c) What was girl’s name?
d) The wedding ring was made from….?
e)
Why
her father said “NO”? Tu prawdopodobnie uczniowie muszą przypomnieć
sobie wiedzę z pkt. 6 lekcji.
f)
What was their decision?
g) How many children have they got?
h) How many years has he been loving
her?
Wracamy do skojarzeń z ED SHEERAN
1) Mówimy
o tym, że artysta uwielbia tatuaże i traktuje je jako sposób na „utrwalenie”
ważnych chwil i inspiracji.
2) Przypominamy,
jakie języki urzędowe obowiązują w Irlandii.
3) Otwieramy
stronę, na której opisane są ulubione tatuaże piosenkarza: http://littlebitofbass.tumblr.com/post/41799399920
, prosimy o zapoznanie się.
4) Zwracamy
uwagę na tatuaż w Irish gaelic oraz jego pochodzenie, tłumaczenie i kształt
(tatuaż widoczny na zdj. 2 i 3).
5)
Zapisujemy przy ED SHEERAN - Irish tatoo
Kolejne skojarzenie z ED SHEERAN
1) Przypominany
nazwy największych miast Irlandii.
2) Wyświetlamy
listę ścieżek na płycie „Divide” http://www.empik.com/divide-sheeran-ed,p1136233311,muzyka-p
3) Prosimy
o znalezienie skojarzenia z Irlandią wśród tytułów utworów –uczniowie szybko
znajdą „Galway Girl”
4) Zapisujemy
przy ED SHEERAN - Irish song
5) Pokazujemy
teledysk, prosząc, aby w trakcie oglądania uczniowie wypisali elementy związane
z Irlandią.
6) Omówienie
spostrzeżeń. Wspólne oglądanie teledysku. Zatrzymywanie na:
Irlandzka flaga 0:03, irlandzki pub np.
0:12, Saorise Ronan(irlandzka aktorka) np. 0:29, irlandzki taniec np. 1:12,
zespół folkowy 2: 03, fiddle 2:18, i wiele innych.
Podsumowanie lekcji:
1)Wspólne śpiewanie jednej z omawianych piosenek.
2) Ocena aktywności uczniów.
Opracowanie: Iwona Majkowska - Kochan (SP nr 2 w Wadowicach)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz