Sprawozdanie z wyjazdu
uczniów na wycieczkę zagraniczną do Chorwacji i Bośni
Jednym z założeń
Europejskiego Planu Rozwoju Szkoły Podstawowej nr 2 w Wadowicach jest
stwarzanie uczniom możliwości bezpośredniego poznawania krajów europejskich w
formie kilkudniowych wycieczek zagranicznych.
Programy
wyjazdów są tak komponowane, aby uczestnicy mogli korzystać nie tylko z bogatej oferty turystycznej odwiedzanych
krajów, poznać kulturę, tradycje i obyczaje, ale także nauczyć się jak
najwięcej oraz odpocząć.
W
roku szkolnym 2017/2018 56 uczniów
uczestniczyło w dziewięciodniowej podróży do Chorwacji oraz Bośni i Hercegowiny.
Wyjazd miał na celu:
· zaspokoić
potrzeby intelektualne i poznawcze uczniów- turystów,
· umożliwić
kontakt z europejskimi dobrami kultury i przyrody,
· realizować założenia
Europejskiego Planu Rozwoju Szkoły i celów Projektu "Mobilność Kadry
Edukacji Szkolnej" poprzez stworzenie uczniom możliwości bezpośredniego
poznania realiów krajów europejskich, stosowania języka obcego w kontakcie z cudzoziemcami, ćwiczenia
umiejętności odbioru i produkcji językowej, podnoszenia świadomości bycia
Europejczykiem, poznania dziedzictwa historycznego, kulturowego i walorów
turystycznych Europy, uczenia tolerancji
i otwartości na inne kultury i narody,
· poprawić
sprawność fizyczną stanu zdrowia poprzez kontakt z naturą, przeciwdziałanie
ograniczeniu ruchowej aktywności oraz budzenie stałych zainteresowań
poznawczych turystyką,
·
budzić
pasję i zainteresowania poznawcze przez wielokierunkowe, emocjonalne i aktywne
zaangażowanie,
·
kształtować
odpowiednie postawy wobec otoczenia i świata,
·
kształtować
społeczne postawy przez kontakt z ludźmi, z ich efektami pracy i warsztatami,
· kształtować
pozytywny stosunek do innych osób (życzliwość, tolerancja, uczynność, współczucie,
uprzejmość),
·
kształtować
odpowiedzialność za podjęte działania oraz rozwijać umiejętność do życia i działania w zespole,
·
zapewnić
dzieciom wypoczynek w zdrowym klimacie wybrzeża,
·
integrować
grupę,
·
kształtować
nawyki higieniczne i zachowania pro- zdrowotne,
·
kształcić
samodzielność,
·
zainteresować
światem, jego różnorodnością, bogactwem i pięknem,
·
realizować
program dydaktyczny poprzez poznawanie historii, geografii, zabytków
i
zwiedzanie ciekawych miejsc.
Wybór
kraju docelowego nie był przypadkowy. Po odwiedzeniu najbliższych sąsiadów (Austria-2015/2016 oraz kolebki kultury europejskiej - Włoch w 2016/2017) postanowiono
zorganizować wyjazd na Bałkany, aby poznać odmienną kulturę jednego z
najmłodszych państw europejskich, z jego interesującą i burzliwą historią oraz
przepiękną śródziemnomorską przyrodą.
Organizacją wycieczki i sporządzeniem
dokumentacji zajęła się Agnieszka Bogunia, a opiekunami zostali: Iwona
Majkowska- Kochan, Barbara Figura, Jerzy Kozak, Wojciech Salepa.
Przygotowania do wyjazdu trwały pół
roku, aby jak najpełniej wykorzystać czas
w Chorwacji. Przed wyjazdem odbyły sie spotkania z uczestnikami i ich
rodzicami, na których przedstawiono prezentację przybliżającą realia Chorwacji,
Bośni i Hercegowiny oraz krajów tranzytowych.
Intensywny program wycieczki pozwolił na
dokładne poznanie:
· miejscowości
Orebić, w której mieszkali uczniowie wraz z opiekunami., znajdującej się na
południowo zachodnim wybrzeżu drugiego co do wielkości półwyspu Chorwacji, naprzeciwko
miasta Korčula na przeciwległej wyspie o tej samej nazwie.
Jest to miasto kapitanów i marynarzy,
położone u stóp najwyższej góry na Półwyspie Pelješac, św. Eliasza. Miasto
niezwykle malownicze i słoneczne, o wielu niezwykłych atrakcjach turystycznych.
Charakterystyczne dla miejscowości Orebić jest to, że odcinki plażowe znajdują
się w samym mieście, a nie na jego
obrzeżach.
Jest to miejsce porośnięte ogromną
ilością iglastych drzew oraz roślinnością śródziemnomorską.
Cała wyspa Pelješac jest górzysta.
Wspomniana góra św. Eliasza stoi na straży słonecznych dni, jednocześnie
chroniąc przed niepogodą i zapewniając niespotykane widoki zjawisk
meteorologicznych. Niejednokrotnie turyści mogą zobaczyć szalejącą burzę z
piorunami, podczas gdy nad nimi świeci słońce na błękitnym niebie.
· Dubrownika-
jednego z najpiękniejszych miast Chorwacji i Europy. To średniowieczne miasto
jest skarbnicą historii i sztuki. Został wpisany na listę światowego
dziedzictwa kultury UNESCO, jako jedyny w swoim rodzaju zachowany w całości
historyczny kompleks miejski. Słynne dubrownickie obronne mury miejskie, po
których można spacerować są najlepiej zachowanym ufortyfikowaniem w Europie.
·
Medjugorje
w Bośni i Hercegowinie- jednego z najbardziej znanych i najczęściej
odwiedzanych miejsc docelowych pielgrzymek całego katolickiego świata,
przyciągającym do tych okolic miliony
pielgrzymów i turystów. Miejsce cudownych objawień Matki Boskiej - Gospy, a
także miejsce cudownych uzdrowień.
· Mostaru -
miasta w Bośni i Hercegowinie, w dolinie
malowniczej rzeki Neretwy. Przez wieki Mostar znajdował się na skrzyżowaniu różnych
cywilizacji i każda z nich odcisnęła na
nim swoje piętno. W tym urokliwym mieście i jego najbliższej okolicy znajdują
się jedyne w swoim rodzaju obiekty
dziedzictwa kulturowo-historycznego, świadczące o istnieniu życia na tych
terenach już w czasach prehistorycznych.
A
także:
· Wodospady
Kravica - jedna z wielu wyjątkowych atrakcji przyrodniczych Bośni i Hercegowiny.
· Loviste-
romantyczne dalmatyńskie miasteczko położone na najdalej wysuniętym cyplu półwyspu
Pelješac ok. 12 km od Orebića. Rozciąga się stamtąd przepiękny widok na wyspę
Korčula i wyspę Hvar. Dawniej tereny te
zamieszkane były przez latarników, którzy za pomocą ognisk uprzedzali żaglowce
o pobliskich skałach. Dzięki położeniu w zatoce morze jest tu cieplejsze i
spokojniejsze niż w innych rejonach półwyspu. Okolica słynie z uprawy fig i migdałów.
· Nakovana- jedną
z najstarszych wiosek na półwyspie Pelješac. Archeolodzy twierdzą, że po raz
pierwszy została zamieszkana 8000 lat temu. Obecnie te tereny są opuszczone,
ale dawni ich mieszkańcy pozostawili po sobie wiele historycznych zabytków.
Nakovana jest obszarem chronionym.
· Park Narodowy
Jezior Plitwickich- najpopularniejszy
Park Narodowy w Chorwacji, zaliczany do najwspanialszych atrakcji
przyrodniczych w Europie. Park składa się z 16 tarasowo położonych jezior, połączonych ze sobą wodospadami i
kaskadami. Sieć małych mostów i
leśne ścieżki umożliwiają bliski kontakt zwiedzających z wodospadami i
jeziorami. Przyroda sama stworzyła tu wodospady, lasy i roślinność. Świat
flory i fauny samych jezior i okolicy wywołują każdego roku zachwyt tysięcy
zwiedzających. Przegrody między jeziorami powstały w wyniku naturalnych
procesów i tworzą spektakularne wodospady.
Niespodzianką
pobytu był rejs statkiem na położoną na przeciwnym brzegu Półwyspu Pelješac
wyspę Korčula i zwiedzanie miasta o tej samej nazwie, domniemanego miejsca
urodzenia sławnego podróżnika Marco Polo.
Uczniowie
mobilni to nie tylko turyści. Każda wolna
chwila była wykorzystana do
maksimum na:
-
integrację uczniów,
-
naukę języka chorwackiego,
-
wykorzystanie języka angielskiego w praktyce,
-
gry i zabawy na plaży,
-
zabawy ruchowe, taniec,
-
odkrywanie talentów wokalnych (karaoke), literackich (konkurs literacki),
plastycznych(logo pokoju), fotograficzny.
Uczniowie
polubili naukę na świeżym powietrzu poprzez obserwację otaczającego świata,
zabawę, gry towarzyskie. Przebywanie w obcojęzycznych krajach ośmieliło ich do
używania języków obcych, otworzyło na rówieśników, pozwoliło poznać i rozwijać
swoje możliwości, sprawdzili w praktyce, że nauka poza murami szkoły jest
ciekawa i równie efektywna.
Tym
bardziej, że dzięki ogólnodostępnej technologii informacyjnej grupa
pozostawała w kontakcie ze
społecznością szkolną i stęsknionymi rodzicami wysyłając na bieżąco fotorelacje
i opisy przygód na stronę internetową szkoły, na portale społecznościowe,
grupy, itp.
Opracowanie: Agnieszka Bogunia,
Iwona Majkowska- Kochan (koordynator placówki)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz