Special
Needs Children
Będąc na
kursie metodycznym w Pradze w 2017r. poświęconemu „Dzieciom ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi”, poszerzyłam swoją wiedzę nie tylko w zakresie teoretycznym ale
również praktycznym. Na warsztatach i zajęciach ćwiczeniowych doskonaliłam
swoje umiejętności z zakresu pedagogiki specjalnej.
Nie wszystkie
dzieci mają takie same możliwości uczenia się. W przypadkach, gdy obserwujemy
trudności w uczeniu się, uwarunkowane nieprawidłowym rozwojem psychomotorycznym,
somatycznym, narządów zmysłu i ruchu istnieje konieczność stworzenia
specjalnych warunków sprzyjających edukacji tych dzieci.
Pojęcie „specyficzne potrzeby
edukacyjne” oznacza wybiórcze trudności w uczeniu się czytania,
pisania, matematyki itp., pomimo dobrej sprawności intelektualnej, a nawet
wysokiej inteligencji.
Dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych:
·Nie potrafią podołać
wymaganiom programu nauczania powszechnie obowiązującego w szkołach.
·Wymagają specjalnych
warunków edukacji, pomocy specjalistów, wyodrębnionych metod nauczania.
·Winny być uczone przez
specjalnie przygotowanych nauczycieli.
·Często potrzebują
indywidualnych programów, rozwiązań metodycznych i organizacyjnych.
Każde dziecko
jest inne i tym samym potrzebuje dokładnie spersonalizowanej pomocy w nauce.
Nie da się zastosować wszystkich metod dla wybranego ucznia. Niektóre z metod
poznanych przeze mnie to m.in. metoda integracji i włączająca, artterapia,
muzykoterapia i relaksacja. Poznane metody wykorzystuje na lekcjach i zajęciach
pozalekcyjnych pracując z uczniami mającymi problemy z przyswajaniem języka
angielskiego na wszystkich poziomach edukacji. Ćwiczenia, które wykorzystuję a
wspomagają pracę z takimi uczniami, w odniesieniu do poszczególnych metod to:
-
the ladybird (biedronka),
-
count to 21 (policz do 21),
-
personal experiences of
inclusion exclusion,
Przydatne linki:
•ALTOGELER BETTER (from 'Special Needs' to
Equality in Education): http://www.worldofinclusion.com/res/altogether/AltogetherBetter.pdf
•Children with Special Educational Needs: http://ncse.ie/wp-content/uploads/2014/10/ChildrenWithSpecialEdNeeds1.pdf
•Inclusion of Students with Special Educational Needs Post-Primary
Guidelines: https://www.education.ie/en/Publications/Inspection-Reports-Publications/Evaluation-Reports-Guidelines/insp_inclusion_students_sp_ed_needs_pp_guidelines_pdf.pdf
Cavkaytar, A. (2006). Teacher training on special
education in Turkey.TOJET: The Turkish
Online Journal of Educational Technology,5(3). http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED501442.pdf
The ladybird instructions:
Get into group of 5 and discuss about who you are and what you like. Try to
write at least 5 things you have in
common into the dots!
The legs of the ladybird are reserved to the facts about you that are unique within your group.
The legs of the ladybird are reserved to the facts about you that are unique within your group.
This activity
teaches the pupils to respect and appreciate the others. It helps
them to realise we all have something unique but on the other hand also
something in common.
Count to 21 instructions:
Everybody stays in the circle.
One person starts counting e.g. „1” and makes a move to the middle. Then
another person says „2” and makes a move. But attention! If to or more people
say a number at the same time, the game starts from the beginning. It is a good way to meake
students aware of others and to meake them feel more calm and relaxed.
Autor: Paulina Sarapata
Koordynator placówki: Jerzy Rajda
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz