Data: 18. 12. 2017r.
Grupa: „Sowy” (grupa
IV) i
„Liski”( grupa III)
Temat zajęć: Poznajemy kraj naszych sąsiadów – Niemcy.
- wzbogacanie wiedzy na temat
Niemiec – poznawanie niemieckich
miast, słynnych zabytków,
znanych postaci, charakterystycznych osiągnięć, zwyczajów i potraw;
znanych postaci, charakterystycznych osiągnięć, zwyczajów i potraw;
- kształtowanie
poczucia przynależności do Unii Europejskiej;
- odkrywanie
własnych możliwości twórczych w kontakcie z muzyką poważną.
Cele
operacyjne: dziecko…
- potrafi powtórzyć proste wyrażenia i zwroty w języku niemieckim;
- potrafi powtórzyć proste wyrażenia i zwroty w języku niemieckim;
- podejmuje próby
odczytania napisu z nazwą kraju;
- wskazuje
położenie Niemiec na mapie Europy;
- zna wygląd
niemieckiej flagi i godła oraz nazwę stolicy;
- potrafi
przyporządkować napisy do ilustracji flagi i godła;
- wskazuje na
ilustracjach i nazywa charakterystyczne zabytki Berlina;
- potrafi
poruszać się swobodnie w rytm słuchanej muzyki;
- poznaje wybitnych
niemieckich twórców i wynalazców oraz ich osiągnięcia;
-
potrafi odgadnąć tytuły znanych baśni braci Grimm na podstawie załączonych
rekwizytów;
-
reaguje na przerwę w muzyce;
-
rozpoznaje logo znanych niemieckich marek samochodów;
- nazywa różne gatunki chleba, rozpoznaje
je za pomocą zmysłu dotyku i smaku;
- rozpoznaje
i nazywa charakterystyczne niemieckie potrawy i słodycze;
- potrafi
malować obrazy zainspirowane słuchaną muzyką poważną.
Metody
pracy:
Słowne - rozmowa,
pogadanka, zagadki
Czynne - samodzielnych doświadczeń,
zadań stawianych do wykonania
Oglądowe - ilustracje, pokaz
Formy pracy:
zbiorowa,
indywidualna, grupowa
Pomoce
dydaktyczne i środki wspomagające
działania:
pacynka; napisy do czytania i
przyporządkowania („Niemcy”, „Republika Federalna Niemiec”, „godło”,
„flaga”); napis z najdłuższym niemieckim wyrazem; mapa Europy, obrazy
przedstawiające godło Niemiec i niemiecką flagę; ilustracje
przedstawiające zabytki i znane miejsca w Berlinie (Brama Brandenburska, wieża
telewizyjna, Reichstag, Katedra Berlińska, Wyspa Muzeów); gałązki choinkowe;
ozdoby choinkowe (drewniane dzwoneczki w kolorze czarnym, czerwonym i żółtym); płyty CD z nagraniami (kolęda pt. „O
Tannenbaum”, piosenka pt. „Oh, du lieber Augustin”,
piosenka pt. „Eins Zwei Polizei”, muzyka L. van Beethovena: VI symfonia
Pastoralna, cz. IV „Burza”); szarfy z zielonej marszczonej bibuły; ilustracje
przedstawiające wybitnych niemieckich twórców i wynalazców (Jan Gutenberg, Johann Wolfgang von Goethe, Jan Sebastian
Bach, Ludwig van Beethoven, Michael Schumacher, braci Wilhelm i Jacob
Grimm); pudło z rekwizytami (pierniczki, pantofelek, obrus, jabłko, flet, wędka, szczotka do włosów, wysoki but, zwierciadło);
krążki, obrazy z logo firm motoryzacyjnych (Audi, Mercedes, Opel, Porsche, Volkswagen,
BMW); koszyczek z kolorowymi kartonikami zawierającymi informacje o Niemczech; koszyczek
z różnymi rodzajami pieczywa (weka, rogalik maślany, chleb okrągły żytni, bułka grahamka, bułka kajzerka, precel, graham, pumpernikiel, chałka, bagietka, rogal prosty); chusta do zasłonięcia oczu; ilustracje przedstawiające charakterystyczne niemieckie potrawy (biała kiełbaska, golonka, frankfuterki, wątrobianka, strudel z jabłkami, precle, niemiecka sałatka ziemniaczana, zupa piwna, niemieckie słodycze - żelki Haribo, czekolada Milka, Kinder- niespodzianka); żelki Haribo
do poczęstowania; farby plakatowe; pędzle; ściereczki do rąk; karton w kolorze żółtym
i czerwonym.
z różnymi rodzajami pieczywa (weka, rogalik maślany, chleb okrągły żytni, bułka grahamka, bułka kajzerka, precel, graham, pumpernikiel, chałka, bagietka, rogal prosty); chusta do zasłonięcia oczu; ilustracje przedstawiające charakterystyczne niemieckie potrawy (biała kiełbaska, golonka, frankfuterki, wątrobianka, strudel z jabłkami, precle, niemiecka sałatka ziemniaczana, zupa piwna, niemieckie słodycze - żelki Haribo, czekolada Milka, Kinder- niespodzianka); żelki Haribo
do poczęstowania; farby plakatowe; pędzle; ściereczki do rąk; karton w kolorze żółtym
i czerwonym.
Przebieg zajęć:
1.
Przywitanie
dzieci w języku niemieckim. („Guten Tag,
liebe Kinder”), zaproszenie
do wspólnej „wędrówki po Niemczech”.
do wspólnej „wędrówki po Niemczech”.
2.
Pogadanka z wykorzystaniem pacynki –
„Unijnej Laleczki”:
- nawiązanie do
świątecznych zwyczajów bożonarodzeniowych obchodzonych
w Polsce, a wywodzących się z Niemiec (strojenie choinki);
w Polsce, a wywodzących się z Niemiec (strojenie choinki);
- poznanie głównych informacji o
Niemczech, dotyczących:
a) nazwy kraju - próby odczytania napisu „Niemcy”; „Republika
Federalna Niemiec”
przez chętne dzieci;
przez chętne dzieci;
b) położenia w Europie - wyszukanie kraju na mapie Europy, zwrócenie
uwagi na
położenie w sąsiedztwie Polski;
położenie w sąsiedztwie Polski;
c) wyglądu niemieckiej flagi i godła - przyporządkowanie napisów „flaga”, „godło” do
ilustracji gazetki;
ilustracji gazetki;
c) stolicy -wskazanie Berlina na mapie; pokaz zabytków i
charakterystycznych
miejsc stolicy na ilustracjach gazetki: Brama Brandenburska, wieża telewizyjna,
Reichstag, Katedra Berlińska, Wyspa Muzeów;
miejsc stolicy na ilustracjach gazetki: Brama Brandenburska, wieża telewizyjna,
Reichstag, Katedra Berlińska, Wyspa Muzeów;
d) największych miast -wskazanie na mapie niemieckich miast przez N.;
powtórzenie
ich nazw przez dzieci, np.: Drezno, Hamburg, Monachium, Poczdam, Kolonia, Lipsk;
ich nazw przez dzieci, np.: Drezno, Hamburg, Monachium, Poczdam, Kolonia, Lipsk;
e) podziału na landy -porównanie: 16 krajów
związkowych w Niemczech - 16 województw
w Polsce; próby policzenia.
w Polsce; próby policzenia.
3. Zawieszenie
na choince ozdób choinkowych - drewnianych dzwoneczków - w kolorach barw
flagi niemieckiej z zachowaniem właściwej kolejności (czarny, czerwony, żółty).
flagi niemieckiej z zachowaniem właściwej kolejności (czarny, czerwony, żółty).
5. Poznanie
sylwetek wybitnych niemieckich twórców i wynalazców z wykorzystaniem zestawu
ilustracji:
- Jan Gutenberg – wynalazca druku;
- Johann Wolfgang von Goethe -
wybitny
niemiecki poeta i uczony;
- Ludwig van Beethoven – kompozytor, twórca
muzyki do hymnu Unii Europejskiej;
- Michael
Schumacher – sportowiec, kierowca
Formuły 1;
- bracia Grimm: Wilhelm i Jacob –
twórcy bajek dla dzieci.
6.
Odgadywanie tytułów znanych baśni braci Grimm w powiązaniu z
przedstawionymi
rekwizytami:
rekwizytami:
-
pierniczki – „Jaś i Małgosia”;
-
pantofelek – „Kopciuszek”;
-
obrus – „Stoliczku, nakryj się!”;
- jabłko – „Śpiąca królewna”;
- flet – „Muzykanci z Bremy”;
- wędka - „O rybaku i złotej rybce”;
- szczotka do włosów – „Roszpunka”;
- wysoki but – „Kot w butach”;
- zwierciadło – „Królewna śnieżka”.
7. Zabawa
bieżna pt. „Kierowcy” z wykorzystaniem krążków.
Przystępując do zabawy dz. są ustawione
w rozsypce i trzymają krążki jak kierownicę. Kiedy rozlega się muzyka (nagranie
piosenki pn. „Oh, du
lieber Augustin”) „samochody jadą po jezdni” – dzieci
poruszają się we wszystkich kierunkach, bez potrącania. Na przerwę w muzyce
zatrzymują się i nazywają markę samochodu, którego logo prezentuje nauczyciel (Audi, Mercedes, Opel, Porsche,
Volkswagen, BMW).
8. Wysłuchanie ciekawostek i niezwykłych
informacji opisujących Niemcy, zapisanych na kolorowych kartonikach.
Chętne
dzieci losują z koszyczka karteczki z zapisanymi informacjami, które odczytuje nauczyciel:
- W Niemczech na prawie 3/4 autostrad nie ma ograniczenia prędkości.
- Większość taksówek w Niemczech jest marki Mercedes.
- W
Niemczech jest najwięcej na świecie fanklubów piłki nożnej.
- Odbierając
telefon nie mówi się „słucham”, tylko podaje się swoje nazwisko.
- Niemcy
jako pierwsi wprowadzili około 100 lat temu zmianę czasu z zimowego na letni.
- W
Niemczech znanych jest ponad 1000 rodzajów kiełbasy.
- W kraju tym jest najwięcej na świecie ogrodów
zoologicznych (jest ich ponad 400).
- Müller to najbardziej popularne nazwisko w
Niemczech.
- W niemieckich szkołach ocena 6 jest najniższą oceną,
a 1 najwyższą! Zupełnie odwrotnie
niż w Polsce.
niż w Polsce.
- Karnawał (der Karneval/Fasching) oraz Święto Piwa
(Oktoberfest) są niezwykle
ważnymi świętami w Niemczech.
ważnymi świętami w Niemczech.
- W Niemczech produkuje się 6 000 różnych gatunków
piwa.
- Niemcy, tak jak Hiszpanie i Włosi, częściej piją
kawę niż herbatę.
- Najdłuższy niemiecki wyraz składa się z 79
liter. Dotyczy statków pływających po Dunaju
i brzmi:
Donaudampfschifffahrtselektrizitätenhauptbetriebswerkbauunterbeamtengesellschaft,
(pokaz napisu na tablicy – próby wyszukania znanych liter, przeliczania ich i grupowania)
- Niemcy kochają kiełbaski pod każda postacią – jest tam ponad tysiąc różnych odmian
i rodzajów.
i brzmi:
Donaudampfschifffahrtselektrizitätenhauptbetriebswerkbauunterbeamtengesellschaft,
(pokaz napisu na tablicy – próby wyszukania znanych liter, przeliczania ich i grupowania)
- Niemcy kochają kiełbaski pod każda postacią – jest tam ponad tysiąc różnych odmian
i rodzajów.
- Znany zwyczaj trzymania kciuków by się komuś
powiodło upowszechnił się najpierw
w Niemczech.
w Niemczech.
- Niemieccy fani futbolu przeżywają swoje złote lata.
W zeszłym roku wygrali
Mistrzostwa Świata, a ich zespół został nazwany „najlepszą drużyną piłki nożnej,
jaka kiedykolwiek istniała”. Bundesliga, niemiecka liga narodowa, może pochwalić się
najwyższą w Europie ilością widzów na meczach.
Mistrzostwa Świata, a ich zespół został nazwany „najlepszą drużyną piłki nożnej,
jaka kiedykolwiek istniała”. Bundesliga, niemiecka liga narodowa, może pochwalić się
najwyższą w Europie ilością widzów na meczach.
- W niektórych rejonach Niemiec piwo oficjalnie
uważane jest za jedzenie.
- W Niemczech bardzo popularne są krasnale ogrodowe –
figurki przeznaczone do
dekoracji ogrodu przydomowego. Wzorem do postaci krasnala byli niemieccy górnicy
z okresu średniowiecza. Według szacunkowych ocen w niemieckich ogrodach znajduje
się około 25 milionów krasnali.
dekoracji ogrodu przydomowego. Wzorem do postaci krasnala byli niemieccy górnicy
z okresu średniowiecza. Według szacunkowych ocen w niemieckich ogrodach znajduje
się około 25 milionów krasnali.
- Zwyczaj
wykonywania kalendarza adwentowego pochodzi z Niemiec. Pierwsze
drukowane egzemplarze wykonano ponad 100 lat temu.
drukowane egzemplarze wykonano ponad 100 lat temu.
- Z Niemiec
pochodził papież Benedykt XVI, który tak naprawdę nazywał się Joseph
Ratzinger.
Ratzinger.
- W Niemczech charakterystyczny jest bawarski
strój męski - składają się na niego
skórzane krótkie spodnie z szelkami, naciągnięte podkolanówki oraz kapelusz z piórkiem.
skórzane krótkie spodnie z szelkami, naciągnięte podkolanówki oraz kapelusz z piórkiem.
- W
Niemczech istnieje aż 300 odmian chleba.
9. Rozpoznawanie różnych gatunków
chleba za pomocą zmysłu dotyku i smaku.
N.
pokazuje dzieciom różne gatunki chleba, a dzieci wspólnie je nazywają: weka,
rogalik maślany, chleb okrągły żytni, bułka grahamka, bułka kajzerka, precel,
graham, pumpernikiel, chałka, bagietka, rogal prosty. Następnie chętne dz. z
zasłoniętymi oczami odgaduje nazwę pieczywa dotykając go lub smakując.
10.
Zabawa
rytmiczna przy muzyce z wykorzystaniem nagrania piosenki pt. „Eins Zwei Polizei”.
Dz. słuchając prostej piosenki próbują
włączyć się do jej śpiewu i równocześnie wykonują ruchy: przysiad, dwa
podskoki, skłon-wyprost, obrót dookoła swojej osi.
11. Poznanie charakterystycznych
niemieckich potraw i słodyczy, przedstawionych na ilustracjach gazetki: biała
kiełbaska, golonka, frankfuterki, wątrobianka, strudel z jabłkami, precle,
niemiecka sałatka ziemniaczana, zupa piwna, niemieckie słodycze (np.: żelki Haribo,
czekolada Milka, Kinder- niespodzianka).
Poczęstunek
dzieci żelkami Haribo.
12. Wykonanie pracy plastycznej – malowanie farbą
plakatową nt. dowolny, inspirowany słuchaną muzyką L. van Beethovena.
13. Urządzenie wystawki prac plastycznych, swobodne wypowiedzi dzieci
nt. ich treści.
Pożegnanie w języku niemieckim („Aufwiedersehen, liebe Kinder”).
Pożegnanie w języku niemieckim („Aufwiedersehen, liebe Kinder”).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz