Autor konspektu: Iwona Majkowska - Kochan
Placówka: Szkoła Podstawowa nr 2 w Wadowicach
Wprowadzenie: Podstawą do przeprowadzenia lekcji była gazetka ścienna przygotowana z okazji Europejskiego Dnia Języków, usytuowana na korytarzu szkoły. Jej treść stanowiły napisy wycięte z koszulek przyniesionych prze uczniów. Celem wykorzystania tego typu tworzywa było uświadomienie uczniom, iż codziennie obcują z około 200 wyrazami w języku angielskim, które widzą na koszulkach, torbach, reklamach itp. Mogą być także dobrą podstawą do poznania lub utrwalenia słów i zwrotów w język obcym.
Temat lekcji: English is everywhere.
grupa wiekowa: uczniowie kl. 7 SP , II i III gimnazjum
Pomoce dydaktyczne: telefony komórkowe z dostępem do internetu, zdjęcia gazetki ściennej wykonane przez uczniów i zapisane w pamięci telefonów, tablica multimedialna z dostępem do internetu
Formy pracy: indywidualna, zbiorowa
Cele lekcji:
- wykorzystanie technologii informacyjnej w procesie nauczania i uczenia się, dążenie do samodzielnego poszukiwania informacji i rozwiązywania problemów,
- wykorzystanie zasobów internetu jako materiału źródłowego,
- poszerzanie zasobu słownictwa uczniów,
- utrwalenie znanych struktur gramatycznych np. trybu rozkazującego,
- uświadomienie powszechności używania języka angielskiego i tym samym motywowanie uczniów do samodzielnej pracy nad doskonaleniem umiejętności,
- praca na materiale autentycznym,
- zwrócenie uwagi na rejestr językowy.
Przebieg lekcji:
1) Czynności organizacyjne.
2) Prośba nauczyciela o wyjęcie telefonów komórkowych. Ustalenie zasad pracy: korzystamy tylko ze stron wskazanych przez nauczyciela, nie robimy zdjęć, nie wysyłamy wiadomości.
3) Wykonywanie zadań z karty pracy (nauczyciel pokazuje na tablicy multimedialnej po jednym zadaniu). Uczniowie zapisują rozwiązania w zeszycie przedmiotowym. Wspólne omówienie wyników po każdym zadaniu.
Karta pracy „English is everywhere”
Obejrzyj zdjęcia,
które wykonałeś. Na ich podstawie wykonaj zadania. Pomoże Ci skorzystanie ze
słownika internetowego www.diki.pl.
1.
Jakiego
języka używa się do ozdabiania koszulek – formal /informal?
2.
Podaj
przykład wyrazu, który został zaczerpnięty z gwary młodzieżowej (spójrz na
koszulkę z wizerunkiem psa). ……………………
3.
Znajdź
w słowniku znaczenia wyrazu z zad.
2: ………………, ………………
4.
Znajdź w słowniku synonim wyrazu z zad. 2: …………………………..
5.
Jak
przetłumaczysz napis „LAZY DAY”? Jakie inne przymiotniki mógłbyś dobrać do
słowa „Day”? np. szalony, nudny, wycieńczający, świąteczny, okropny ……………………...........
6.
Czy
zawsze „Day” znaczy „dzień”, Sprawdź znaczenie wyrazów: daydream, daybed, day-old………
7.
Znajdź
napis, którym użyto słowa „endless”. Jak go przetłumaczysz? …………………………………
8.
Wiedząc,
że przyrostek „-less” oznacza „mniej, bez”, utwórz wyrazy: bezbarwny (bez
koloru), milczący/ oniemiały (bez mowy), bezkształtny.
………………………………………………………………………………………
9.
Czy
zauważyłeś nazwy dwóch włoskich miast w wersji angielskiej? Jakie to miasta?
…………………………………………………………
10.
To
teraz żart. Odgadnij, jakie polskie miasta miał na myśli uczeń, kiedy
przetłumaczył ich nazwy na angielski w następujący sposób:
„Oh, field”………, „Helmet”…………..., „G-pumpkin”…………., „Think
over”……...
11.
Na
tkaninie z numerem 78 wydrukowano także
nazwę ptaka. …………………. Korzystając ze słownika podaj 5 innych nazw ptaków w jęz.
angielskim………………………………………………
12.
Na
pewno spotkałeś się z hasłami „Keep calm and….”. Korzystając z wyszukiwarki
internetowej znajdź ciekawe dokończenie tego zdania. Przepisz je i przetłumacz.
……………………………………………………………………
13.
Jak
przetłumaczysz napis na koszulce zaczynający się od słów „Don’t wake me…”?
……………………………
14.
Skoro
wiesz, że tryb rozkazujący można utworzyć poprzez użycie „don’t” i czasownika,
jak przetłumaczysz: „Nie rozśmieszaj mnie”……………………….., „Nie bądź złośliwy”...........................................
15.
Zerknij
na mem: https://i.pinimg.com/736x/a3/3b/ba/a33bba56d328fc3a706b7a58ab7c8de5--mr-bean-beans.jpg
Czy zauważyłeś tryb
rozkazujący? Jak przetłumaczysz ten napis? ………………………………
16.
Zaprojektuj
koszulkę z ciekawym (i kulturalnym) angielskim napisem. Twoją inspiracją mogą
być koszulki wywieszone na gazetce. Projekt oddaj nauczycielowi języka
angielskiego.
4) Ocena aktywności uczniów. Podsumowanie lekcji.
Koordynator placówki: Iwona Majkowska - Kochan
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz