Na kursie językowym, w którym uczestniczyłem w czerwcu 2017 roku
miałem prowadzone zajęcia z wykorzystaniem różnych metod aktywizujących i
rozwijający umiejętności językowe. Metody które poznałem to:
Metoda Callana - nauka opiera się na konwersacji.
Uczniowie są wyrywkowo pytani o różne rzeczy związane ze słownictwem
wprowadzanym na danej lekcji i przy braku czasu na głębsze zastanowienie się –
mają udzielać odpowiedzi. Założeniem jest używanie wyłącznie języka nauczanego
bez podpowiedzi w języku ojczystym uczniów. Duży nacisk kładzie się na
powtórzenia materiału, bowiem w tej metodzie uczniowie nie mogą zapisywać
nowych słówek i robić notatek. Nauczyciel ma za zadanie natychmiastowe
poprawianie błędów w wypowiedziach uczniów.
Metoda 5s- to świetna metoda, gdy pokazujemy uczniom zabawę z językiem połączoną z nauką jednocześnie. Pozwala ona kojarzyć w dowolny dla siebie sposób słówka, pomiędzy którymi występują różne korelacje znaczeniowe.
Metoda Michaela Thomasa - doskonała metoda do nauki podstaw konwersacji. Ciągłe mówienie, tylko i wyłącznie po angielsku, przedstawiając dane słowo w różnych sytuacjach i zdarzeniach pozwala na szybkie jego zapamiętanie. W metodzie nie ma pisania, czytania itp. właśnie dlatego jest polecana każdemu kto pierwszy raz chce złamać barierę w szybkim tempie bez specjalnego przygotowania.
Metoda gestykulacji - zapamiętywanie to nie tylko tworzenie skojarzeń, ale również przyswajanie. Poprzez ruchy rąk i ciała można szybciej zapamiętać dane słowo bądź wyrażenie.
Wyżej wymienione metody sprawdziłem osobiście w praktyce, pozwoliły mi one na szybkie opanowanie podstawowego słownictwa by porozumiewać się komunikatywnie. Każda z metod może być z powodzeniem stosowana na każdym etapie nauki słownictwa w myśl zasady „speak, speak, speak”.
Metoda 5s- to świetna metoda, gdy pokazujemy uczniom zabawę z językiem połączoną z nauką jednocześnie. Pozwala ona kojarzyć w dowolny dla siebie sposób słówka, pomiędzy którymi występują różne korelacje znaczeniowe.
Metoda Michaela Thomasa - doskonała metoda do nauki podstaw konwersacji. Ciągłe mówienie, tylko i wyłącznie po angielsku, przedstawiając dane słowo w różnych sytuacjach i zdarzeniach pozwala na szybkie jego zapamiętanie. W metodzie nie ma pisania, czytania itp. właśnie dlatego jest polecana każdemu kto pierwszy raz chce złamać barierę w szybkim tempie bez specjalnego przygotowania.
Metoda gestykulacji - zapamiętywanie to nie tylko tworzenie skojarzeń, ale również przyswajanie. Poprzez ruchy rąk i ciała można szybciej zapamiętać dane słowo bądź wyrażenie.
Wyżej wymienione metody sprawdziłem osobiście w praktyce, pozwoliły mi one na szybkie opanowanie podstawowego słownictwa by porozumiewać się komunikatywnie. Każda z metod może być z powodzeniem stosowana na każdym etapie nauki słownictwa w myśl zasady „speak, speak, speak”.
Każda z poznanych przeze mnie metod ma wiele zalet i wszystkie razem mogą się uzupełniają w trakcie
nauki języka. Jestem obecnie wychowawcą klasy drugiej gimnazjum. Przygotowałem
lekcje wychowawczą z myślą o przybliżeniu moim wychowankom poznanych metody.
Moim przesłaniem było omówienie im na czym polegają te metody oraz pokazanie im
kilku przykładowych ćwiczeń/zastosowań poznanych przeze mnie na kursie.
Scenariusz zajęć z lekcji
wychowawczej: ,,Metody skutecznego uczenia się, na przykładzie nowoczesnych
metod nauki języka angielskiego”
Nauczyciel:
Marcin Ceremuga
Klasa: 2
Gimnazjum
Data:
19.12.2017r
Czas: 45 min.
Cele: uczeń
zna metody oraz techniki skutecznego uczenia się języków obcych.
Metoda pracy: aktywizująca
Forma pracy: w
grupach, indywidualnie
Środki dydaktyczne: laptop, rzutnik, kolorowe obrazki przedstawiające wybraną historyjkę.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie, sprawdzenie obecności,
przedstawienie tematu lekcji.
2.Nauczyciel podaje nazwy metod nauki
języka angielskiego: Callana, 5S, Michaela Thomasa, Gestykulacji,
3. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy
i daje zadania związane z ułożeniem obrazków w chronologicznym porządku.
4. Uczniowie układają i opisują
kolejność swoich wyborów uzasadniając je.
5. Nauczyciel wybiera najbardziej
prawdopodobny schemat i tworzy „burzę umysłów na jego temat”
6. Przedstawienie zasad nauki metodą
Callana.
7. Przedstawienie zasad nauki metodą
5S
8. Przedstawienie zasad nauki metodą
Michaela Thomasa
9. Przedstawienie zasad nauki metodą
Gestykulacji
10. Podanie po 1 przykładzie zwrotu i
słowa w uczeniu się każdą z metod.
11. Praca w grupach, tworzenie
skojarzeń do wyrazów podanych przez nauczyciela.
12. Podsumowanie lekcji, zakończenie
lekcji.
Nauczyciel prowadzący: Marcin
Ceremuga
Koordynator placówki: Jerzy Rajda
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz