Łączna liczba wyświetleń

czwartek, 28 września 2017

Scenariusz zajęć przedszkolnych pt. "Niezapomniana wycieczka do Włoch".

„Niezapomniana wycieczka do Włoch” w Przedszkolu Publicznym Nr 1
– spotkanie dzieci w „Klubie Małego Europejczyka”

 W dniu 22 września 2017r. najstarsze przedszkolaki uczestniczyły w spotkaniu w „Klubie Małego Europejczyka”. Tym razem, z przewodnikiem -panią Anią „wybrały się” na całodniową wycieczkę do słonecznej Italii. W „podróży” towarzyszył im również zaproszony gość – mama Marty i Karola, która przez kilka lat mieszkała we Włoszech.

Piękno tego nadmorskiego kraju, jego historię i kulturę, sławne postaci, znane miasta i charakterystyczne zabytki dzieci miały okazję poznać w prezentacji multimedialnej oraz poprzez pokaz ilustracji, albumów, zgromadzonych pamiątek, a także poprzez opowieści zaproszonego gościa.  Dzieci chętnie uczestniczyły we wszystkich zaproponowanych zabawach, a najwięcej radości sprawiło im grupowe wykonanie włoskiego tańca „Tarantelli”. Z dużą frajdą powtarzały też słowa w języku włoskim. W drugiej części dnia dzieci uczestniczyły w zajęciach kulinarnych. Pod okiem naszej pani kucharki wykonały pizzę, która wszystkim bardzo smakowała.

Szczegółowy przebieg „Włoskiego dnia w przedszkolu” znajduje się w załączonym poniżej scenariuszu.
Koordynator: Urszula Roman

 Scenariusz zajęć organizowanych w ramach „Klubu Małego Europejczyka” w związku 
z udziałem przedszkola w projekcie PO WER

PROWADZĄCA:   Anna Pawlik
DATA:   22.09.2017r.
TEMAT:  „Niezapomniana wycieczka do Włoch”
CELE OGÓLNE:
- poznawanie państwa Unii Europejskiej – Włoch: poznawanie języka, znanych miast i postaci, słynnych zabytków, charakterystycznych osiągnięć, zwyczajów i smaków kulinarnych.

CELE SZCZEGÓŁOWE:  Dziecko:
- wie, gdzie na mapie Europy leżą Włochy i Rzym;
- wie, jak wygląda flaga państwa;
- potrafi powiedzieć po włosku „dzień dobry”, „dziękuję”, „do widzenia” : „buon giorno”,    „gracie”, "arrivederci";
- potrafi opowiedzieć przygodę Pinokia;
- zna wybitne postaci: Leonardo da Vinci, Michał Anioł, Antonio Vivaldi;
- zna podstawowe zasady gry w piłkę nożną;
- potrafi przygotować samodzielnie pizzę.

METODY PRACY:

Eksponujące:  pokaz , obserwacja
Podające:  rozmowa, objaśnienia, opis
Problemowe:  zadań stawianych do realizacji
Praktyczne:  samodzielnych doświadczeń


PRZEBIEG ZAJĘCIA:
 I CZĘŚĆ DNIA:
1. „Jaki kraj dzisiaj zwiedzimy?” – rozwiązanie zagadki słownej.
      Dzieci siedzą na dywanie, nauczycielka stojąc przy dużej mapie Włoch zadaje dzieciom
      zagadkę:

              Są tam słynne, pyszne lody,
              które zjecie dla ochłody,
              smaczne pizze: duże , małe
              lub spaghetti doskonałe.
              Tam gondolą popłyniecie,
              po kanałach w pięknym mieście,
              i najwięcej w całym świecie
              słynnych zabytków oglądniecie.
Po odgadnięciu zagadki przez dzieci i wspólnym odszukaniu Włoch na mapie Europy nauczycielka nawiązuje do charakterystycznego kształtu półwyspu apenińskiego (kształt damskiego buta), zwraca uwagę na trzy morza otaczające Włochy, oraz na góry – od północy znane już dzieciom z „wycieczki” do Austrii – Alpy, oraz biegnące przez cały kraj Apeniny.
Wskazuje też na dwie włoskie wyspy Sardynię i Sycylię.

2. Oglądanie prezentacji  multimedialnej przygotowanej przez nauczycielkę.
Ø Poznanie flagi i godła  Włoch:
       - Wyjaśnienie znaczenia kolorów na fladze : czerwień - krew, cierpienie, sen
         o wolnych Włoszech; biel - wiara katolicka, Alpy; zieleń -  nadzieja na wolne Włochy,
         krajobraz śródziemnomorski
- Pokazanie godła - biała gwiazda w czerwonym obramowaniu nie nawiązuje do historycznych symboli narodowych. Umieszczono ją na tle zębatki, która jest symbolem pracy i postępu; w konstytucji włoskiej zapisano zdanie, że Włochy opierają się na wspólnej pracy. Gwiazdę i zębatkę podtrzymuje gałązka oliwna
i gałązka dębu. Pierwsza symbolizuje pokój oraz południowe Włochy, druga – siłę
i północną część Włoch. Na czerwonej wstędze znajduje się biały napis z oficjalną nazwą państwa: Repubblica Italiana
Ø Poznanie stolicy Włoch – Rzymu:
- Zapoznanie z nazwą stolicy - Nauczycielka najpierw wskazuje polską nazwę stolicy Włoch , a potem na kartoniku jej włoski odpowiednik - ROMA. Prosi, by starsze dzieci odczytały tę nazwę wspak: AMOR- co w języku włoskim znaczy „miłość”. Włosi uważają, że Rzym to miasto miłości i że kto raz zobaczy Rzym , zakocha się w jego pięknie i zawsze będzie do niego wracał.
- Wysłuchanie legendy o powstaniu Rzymu.
„Dwaj bracia bliźniacy- Remulus i Remus – jako niemowlęta zostali przez swoją matkę umieszczeni w koszu i spuszczeni na wody włoskiej rzeki Tybr, by uniknąć śmierci z rąk złego wuja, który obawiał się o swój tron. Dzieci zginęły by niechybną śmiercią ,gdyby nie wilczyca , która znalazła płaczące dzieci w trzcinach na brzegu rzeki. Własnym mlekiem wykarmiła chłopców i chroniła ich do czasu, gdy braćmi zaopiekował się pasterz wypasający owce w okolicy. Kiedy chłopcy urośli , jeden z braci założył miasto
 w miejscu , gdzie odnalazła ich wilczyca i nadał mu nazwę ROMA”.
Na pamiątkę tego wydarzenia symbolem Rzymu jest posąg karmiącej wilczycy (zdjęcie).
Ø  Poznanie miejsc, które warto zobaczyć – krótkie opowiadanie o każdym z nich:
               Koloseum w Rzymie;              
                            Bazylika św. Piotra w Watykanie;
                            Krzywa Wieża w Pizie;
               Wenecja (pokaz weneckiej maski i wachlarza).
Ø   Zabawa ruchowa pt. " Gondola".
Dzieci dobierają się w pary, siadają  naprzeciwko siebie trzymając się za ręce. Naśladują wiosłowanie w gondoli.
Ø  Poznanie sławnych ludzi – krótkie wyjaśnienie kim byli, poznanie ich słynnych dzieł (wysłuchanie fragmentów utworów, prezentacja dzieł artystycznych):
                        Leonardo da Vinci;
                        Antonio Vivaldi;
                        Michał Anioł;
                        Luciano Pavarotti.
Ø  Zwrócenie uwagi na słynne pokazy mody – prezentacja modelek na wybiegu podczas pokazu.

3. Przypomnienie znanej włoskiej bajki – wysłuchanie fragmentu bajki pt. "Pinokio"
    autorstwa włoskiego pisarza Carla Collodiego. Rozmowa na temat jego treści - swobodne
    wypowiedzi dzieci. Prezentacja drewnianej zabawki – Pinokia.

4. Poznawanie potraw włoskich znanych na całym świecie (m.in.: pizza, spaghetti, lasagna ,
    tiramisu) na podstawie ilustracji na tablicach.

5. Pokaz ilustracji samochodów produkowanych we Włoszech- fiat, alfa romeo, ferrari
    – z wykorzystaniem slajdów prezentacji multimedialnej oraz ilustracji na gazetce.

6. Wspomnienie o słynnych włoskich drużynach piłkarskich.

7. Zabawa ruchowa – „Zwiedzamy Włochy”.
Nauczyciel kładzie w różnych miejscach sali zdjęcia przedstawiające charakterystyczne miejsca i zabytki Włoch ( z wcześniejszych prezentacji). Dzieci poruszają się po sali
w rytm muzyki Vivaldiego. Gdy muzyka cichnie, zadaniem dzieci jest znalezienie zdjęcia przedstawiającego to, o czym opowiada nauczyciel.

8. Poznawanie włoskich owoców.
    Prezentacja owoców przyniesionych przez dzieci i nauczyciela – oglądanie, nazywanie
    i degustacja wybranych z nich (granat, figi, oliwki, pomarańcze, winogrona, cytryny).

9. Zabawa taneczna - wspólny włoski taniec „Tarantella”.
    Nauczyciel prezentuje dzieciom ustawionym w kole podstawowe kroki tańca „Tarantella”.
    Dzieci naśladują ruchy nauczyciela przy muzyce odtwarzanej z płyty CD.

10. Spotkanie z zaproszonym gościem - panią Dorotą Jędrzejowską (mamą Marty i Karola),
       która mieszkała kilka lat we Włoszech:
       - słuchanie opowieści o życiu we Włoszech;
       - słuchanie wypowiedzi w języku włoskim;
       - powtarzanie prostych zwrotów w języku włoskim (np.: „buon giorno”, „gracie”, „arrivederci");
       - poczęstunek oryginalnymi ciasteczkami włoskimi przyniesionymi przez gościa.

II CZĘŚĆ DNIA:

1. Zajęcia kulinarne - wspólne przygotowanie pizzy w kuchni przedszkolnej (z pomocą pani
    kucharki). Degustacja upieczonej pizzy – poczęstowanie innych dzieci w przedszkolu.

2. Kolorowanie kredkami ołówkowymi obrazków związanych tematycznie z poznanym
    krajem europejskim.


3. Pożegnanie się na zakończenie dnia włoskim zwrotem  „arrivederci".

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz