Łączna liczba wyświetleń

poniedziałek, 11 września 2017

Miałam okazję nauczyć się wielu nowych rzeczy

Imię i nazwisko: Magdalena  Wiercimak
Placówka: Zespół Szkół w Jaroszowicach
Rodzaj mobilności: kurs językowy –  General English 
Kraj: Malta
Czas trwania: 21.08.2017r. – 01.09.2017r.


W ramach projektu „Mobilność kadry edukacji szkolnej” miałam okazję wyjechać na kurs językowy na Maltę. Przed wyjazdem z wielkim zainteresowaniem zapoznawałam się z historią, kulturą i obyczajowością tej wyspy, czytałam przewodniki oraz blogi pisane przez ludzi odwiedzających Maltę.
W dniach 21.08.2017r. – 01.09.2017r. uczestniczyłam w kursie językowym prowadzonym przez szkołę European School of English w St. Julians. Zajęcia odbywały się od poniedziałku do piątku w godz. 8:45 – 10:15 i 10:45 – 12:15. Kurs prowadzony były przez młodą, pochodzącą z Malty nauczycielkę Emmę, która w przystępny sposób przekazywała nam swoją wiedzę. Na zajęciach rozmawialiśmy wyłącznie w języku angielskim, poznawaliśmy nowe słownictwo, omawialiśmy gramatykę, ćwiczyliśmy poprawną wymowę, a także wymienialiśmy się doświadczeniami. Moja grupa składała się z ludzi pochodzących z różnych zakątków świata: Kolumbii, Chin, Szwajcarii, Niemiec, Turcji, Hiszpanii, Włoch i Rosji. Po zajęciach szkoła oferowała wszystkim uczestnikom kursu równie ciekawe formy aktywności.
Niemal codziennie  zwiedzałam malowniczą wyspę, próbowałam tradycyjnej kuchni oraz rozmawiałam z niezwykle sympatycznymi mieszkańcami St. Julians. Malta jest główną wyspą Archipelagu Maltańskiego, w skład którego wchodzi także wyspa Gozo, Comino, Cominotto, Filfla i dwie Wyspy Św. Pawła. Mimo, iż Malta to jeden z najmniejszych krajów świata, to może się ona pochwalić  słońcem, wyjątkowymi zabytkami, wspaniałą przyrodą i urokliwymi plażami. Urodę Malty docenili reżyserzy z całego świata, postanowiłam więc i ja. Udało mi się zobaczyć m.in. skalne klify o wysokości ponad 200 metrów (klify Dingli) oraz piękne Trzy Miasta: Senglea, Vittoriosa i Cospicua. W centrum miasta Vittoriosa (Birgu) leżącego na cyplu naprzeciw Valletty, stoi od kilkuset lat Pałac Inkwizytora, gdzie przez nieomal 250 lat urzędowało 62 inkwizytorów. Udało mi się także zobaczyć najpiękniejsze zatoki Malty: Zatokę Ghajn Tuffieha i Złotą Zatokę. Odwiedziłam również rybacką wioskę Marsaxlokk, gdzie w każdą niedzielę odbywa się duże targowisko, a codziennie można podziwiać kolorowe łodzie rybackie luzzu.  Z Wied iż-Zurrieg małą łodzią dotarłam do Błękitnej Groty, gdzie refleksy światła wydobywają piękne barwy morskiej wody. Wielki mój zachwyt wzbudziła także siostrzana wyspa Malty Gozo, gdzie w stolicy Victorii wznosi się imponująca Cytadela, z której roztacza się wspaniały widok na całą wyspę.


Korzystając z Tallinja Card (umożliwia ona nielimitowane przejazdy na wyspie przez 7 dni) zwiedziłam także piękne zabytki stolicy Malty, Valletty.  Szczególny mój zachwyt wzbudziła konkatedra świętego Jana Chrzciciela, w której znajduje się  muzeum z najcenniejszymi eksponatami jakimi są wyjątkowe obrazy Caravaggio. Podziwiałam tam również Pałac Wielkiego Mistrza, Kościół katastrofy morskiej statku św. Pawła oraz piękne widoki Wielkiego Portu z ogrodów Baracca.



Odwiedziłam także pierwszą stolicę Malty – Mdinę, zupełną odwrotność Valetty. Jest to niezwykle urokliwe Ciche Miasto, w którym czas cofnął się o kilka stuleci. Natomiast pobliski Rabat to miasto słynące z Jaskini św. Pawła, wczesnochrześcijańskich podziemnych katakumb oraz schronów  z czasów II wojny światowej (Wignacourt  - Museum).



Udało mi się również zobaczyć pobliską wyspę Comino, gdzie nie tylko można podziwiać wspaniałą Błękitną Lagunę, ale także warto ponurkować. Jeśli chodzi o kuchnię maltańską to można ją określić jako mieszankę wpływów brytyjskich oraz śródziemnomorskich. Najbardziej popularnym daniem na wyspie, a zaraz najchętniej poszukiwanym przez turystów jest Fenek - potrawa z królika, najczęściej podawana  w sosie winnym z pomidorami i czosnkiem. Fenek niespecjalnie przypadł mi do gustu, ale za to kinnie (gazowany napój o aromacie pomarańczy z mieszanką ziół) doskonale gasił pragnienie w upalne dni. Będąc na wyspie koniecznie trzeba też spróbować dżemu z opuncji figowej – delicious!



        Udział w projekcie „Mobilność kadry edukacji szkolnej” był dla mnie niezapomnianym przeżyciem i doświadczeniem. Miałam okazję nauczyć się wielu nowych rzeczy. Poznałam wielu wyjątkowych ludzi z różnych zakątków świata, zwiedziłam piękną wyspę, poznałam inną kulturę, ale przede wszystkim używałam języka angielskiego w praktyce. Mam nadzieję, iż wszystkie zdobyte doświadczenia wykorzystam w  mojej pracy zawodowej. 

Koordynator placówki: Agnieszka Jewuła

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz