Łączna liczba wyświetleń

środa, 13 czerwca 2018

Prezentacja efektów mobilności na posiedzeniu Zespołu Matematyczno - Przyrodniczego


13.06.2018 na spotkaniu zespołu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych w Szkole Podstawowej nr 2 w Wadowicach, w ramach  przekazywania wiedzy innym pracownikom, Bożena Litwa, Renata Bernecka, Monika Dudek i Iwona Kozioł-Ponikiewska zaprezentowały własne materiały i spostrzeżenia z pobytu w Londynie.

1) Historie ludzkie zapisane w sztuce - prezentacja Bożeny Litwy
Pierwsze uczucie jakie pojawia się przy zwiedzaniu muzeów i galerii w Londynie to niemożność ogarnięcia tak dużej ilości  eksponatów w jednym mieście. np. W British Musem znajduje się 8 milionów obiektów, dzieł wszystkich kultur i kontynentów. Victoria and Albert Musem to 4,5 ml eksponatów sztuki dekoracyjnej i wzornictwa. National Gallery  prezentuje 2300 obrazów. To dopiero początek listy miejsc, które warto i trzeba zwiedzić. By ogarnąć tą spuściznę sztuki warto korzystać z przewodników. Kluczem do zwiedzania mogą być także nasze konotacje. I tak dzieła impresjonistów cieszą nasze oczy grą światła i kolorów. „Ofelia” w Tate Modern zainteresuje polonistę, „Alchemik w pracowni” jest dziełem przyciągającym przyrodnika, chemika, fizyka. Portrety sławnych i ważnych Brytyjczyków w National Portrait Gallery będą atrakcją dla historyków, bibliotekarzy.
Anglicy szczycą się swoją przeszłością i dzisiaj żyją nią nadal. W umiejętny sposób „robią” na swojej historii nie tylko pieniądze, ale przede wszystkim  budują poczucie dumy bycia Anglikiem.  Każde pokolenie daje podwaliny pod świat wartości kolejnym epokom.  Przypomnijmy tylko dwa.
Król Anglii w XVI wieku Henryk VIII pragnął mieć męskiego potomka, którego nie mogła mu dać żona. By osiągnąć swój cel potrzebował rozwodu, którego Kościół Katolicki nie chciał mu udzielić. Henryk VII doprowadził do rozłamu i ustanowił Kościół anglikański, gdzie głową państwa i Kościoła jest panujący monarcha. I tak pozostało do dzisiaj.  Gdy królowa Elżbieta I zasiadała na tronie Anglii, kraj był rozdarty konfliktami na tle religijnym i stał na skraju bankructwa.
Królowa Elżbieta I chcąc ratować kraj,  wysłała swoich marynarzy w morze, by szukali nowych szlaków handlowych i wpływów na ziemiach południowo-wschodniej Azji. Często skarbiec państwa był zasilany skarbami z łupionych statków hiszpańskich. Królowa położyła podwaliny pod kolonizację nowych terenów i tak Anglia stała się potęgą. Dzisiaj możemy obserwować dużą mieszankę kulturową wśród mieszkańców Anglii a szczególnie widoczne jest to w Londynie. Nie chlubną konsekwencją tamtych czasów było rabowanie przez Anglików dzieł sztuki i kultu podbitych krajów. Gromadzono je w zbiorach prywatnych i państwowych. Podziwiamy je w galeriach jak eksponaty. Jednak gdy stoję przed posągiem bóstwa jakiegoś plemienia, myślę, że zabrano  nie tylko dzieło sztuki, ale przede wszystkim  Świętość, która dawała im sens i kierunek życia.
Jeden dzień po ważnych miejscach Londynu oprowadzała nas moja kuzynka Agata. Mieszka ona w Londynie od kilkunastu lat. Z jej spostrzeżeń wynika, iż współczesnym problemem jest osamotnienie Brytyjczyków na tak dużą skalę, że powołano ministerstwo dla ludzi samotnych. Nam Polakom Europa zazdrości mocnych rodzin. To tam pielęgnuje się wartości chrześcijańskie, które dają przyszłość następnym pokoleniom. Wielki Polak Jan Paweł II często przekonywał nas „lepiej być niż mieć”.
Podsumowując, uważam, że do zwiedzania Londynu trzeba się przygotować, by nie zginąć w nadmiarze informacji i mieć właściwy ogląd tematu.
      
                                                                            
2) Muzeum Historii Naturalnej i Muzeum Nauki. Londyn i nie tylko. - prezentacja Renaty Berneckiej, Moniki Dudek, Iwony Kozioł-Ponikiewskiej
Pogoń za co raz nowszymi wynalazkami nie może przesłonić nam historii naszej planety i nas. Muzeum Historii Naturalnej pozwala nam cofnąć się w czasie i zapoznać się z historią powstawania Ziemi i ewolucji życia. Możemy oglądnąć różne formacje skalne, minerały i procesy zachodzące we wnętrzu planety. Ciekawym przeżyciem jest odczucie trzęsienia ziemi w symulatorze. Można  też zobaczyć szkielety wymarłych już zwierząt.  Natomiast Muzeum Nauki pozwala poczuć historię powstawania  wynalazków w różnych dziedzinach nauki – fizyki, matematyki, chemii czy astronomii. Zdjęcia, które wykonałyśmy w czasie pobytu w tych miejscach uatrakcyjniają lekcje, pokazując uczniom ewolucję wszechświata, rozwój nauki i próby podporządkowania sobie przez człowieka przyrody. Uczestnictwo w kursie językowym pozwala nam korzystać również z innych źródeł informacji, takich jak anglojęzyczne strony internetowe pozwalające m.in. na wirtualny spacer w danym obiekcie np. http://www.nhm.ac.uk/visit/galleries-and-museum-map.html,  https://naturalhistory.si.edu/VT3/ lub https://www.amnh.org/, które uatrakcyjniają lekcje i cieszą się zainteresowaniem uczniów.

Koordynator placówki: Iwona Majkowska - Kochan                                                

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz