Temat: Stereotypy i tolerancja we współczesnym
świecie.
CELE:
poznawczy:
• Zapoznanie
z wyrażeniami: tolerancja, nietolerancja, zdolność rozumienia ludzi.
•
Uświadomienie wychowankom problemu nietolerancji we współczesnym świecie.
wychowawczy:
•
Kształtowanie postawy tolerancji wobec ludzi.
•
Kształtowanie umiejętności dostrzegania przejawów nietolerancji.
•
Uświadomienie przyczyn nietolerancji.
• Wskazanie
sposobów walki z nietolerancją.
PRZEBIEG
ZAJĘĆ:
BURZA MÓZGÓW
- wyjaśnienie pojęcia. Wychowawca dzieli grupę na dwa zespoły i prosi o
zastanowienie się nad definicją pojęć – stereotyp i tolerancja. Następnie
prosi o przeczytanie swoich odpowiedzi.
Po przeczytaniu definicji przez dzieci
wychowawca przedstawia słownikową definicję słowa stereotyp i tolerancja
i prosi o wskazanie odpowiedzi grupy, która była najbliżej definicji
słownikowej.
Wychowawca pyta
co według nich jest zachowaniem nietolerancyjnym. Odpowiedzi zapisuje na
tablicy.
Przykładowe
propozycje zachowań nietolerancyjnych:
ZACHOWANIA NIETOLERANCYJNE: - obgadywanie, -
agresja fizyczna, psychiczna, słowna, - niechęć, - używanie wyzwisk i
wulgaryzmów w stosunku do innych osób, - wrogość, - wyśmiewanie, szykanowanie,
Stereotypy
to żywione przez ludzi przekonania, które nie znajdują potwierdzenia w
rzeczywistości, ale których mimo to niechętnie się pozbywamy. Ich istnienie
zapewnia nam względne bezpieczeństwo umysłowe. Takie generalizacje są przede
wszystkim sposobem na „uproszczenie” BLONDYNKI – głupie, puste, mało
inteligentne, ograniczone. ŻYDZI – materialiści, chciwi, chytrzy. OSOBY O RUDYM
KOLORZE WŁOSÓW - fałszywi, wredni. NIEMCY - pedantyczni, chorobliwie dbających
o czystość, pozbawionych poczucia humoru, podejrzanych i zarozumiałych. MURZYNI
– leniwi, brudasy, mało inteligentni. Następnie wychowawca pyta czy te oceny są zgodne z rzeczywistością, czy
przedstawiciele tych grup naprawdę są tacy? Uczniowie powinny uświadomić sobie,
że oceny te są krzywdzące i że są to STEREOTYPY (wychowawca jeszcze raz wyjaśnia
to pojęcie). Wychowawca rozdaje dzieciom balony i prosi je aby zapisały na nich
stereotypy
Po dojściu
do wniosku, że powyższe opinie dotyczące
poszczególnych grup są krzywdzące, zostają one przekreślone poprzez przebicie
balona z zapisanym stereotypem. TO BARDZO WAŻNE! Celem tego działania jest
uniknięcie utrwalania się krzywdzących opinii. Po wykonaniu tego zadania na
temat stereotypów uczniowie zastanawiają
się nad sposobami zapobiegania nietolerancji, jak usunąć jej przyczyny.
Zdobywanie
wiedzy dotyczącej tego zjawiska
Kierowanie
się obiektywizmem a nie uprzedzeniami
Poznawanie innych kultur, narodów, religii
Co ja zrobię, aby pokazać innym, że jestem
tolerancyjny. Uczniowie na kartkach zapisują indywidualne odpowiedzi i
przyklejają do planszy. Następnie je odczytują. Przykładowe wypowiedzi uczniów:
„Będę miły dla kolegów; będę dobra dla wszystkich; chcę poznać nowego człowieka;
chcę słuchać starszych; będę szanować ludzi; będę lubić ludzi.”
Na zakończenie nauczyciel rozdaje dzieciom krótką
ankietę:
Pytania –
TAK/NIE. Uczniowie odpowiadają na pytania Tak lub Nie. A następnie wraz z
wychowawcą dyskutują na temat wartości człowieka i tego od czego one zależą
oraz tego, że każdy człowiek jest inny i właśnie dlatego powinno się go
tolerować.
Pytania:
Czy wartość
człowieka zależy od koloru skóry?
Czy wartość
człowieka zależy od wykonywanego zawodu?
Czy wartość
człowieka zależy od płci?
Czy wartość
człowieka zależy od jego wieku?
Czy wartość
człowieka zależy od jego koloru włosów?
Czy wartość
człowieka zależy od urody?
TOLERANCJA POLEGA NA SZACUNKU DLA INNOŚCI. KAŻDY
CZŁOWIEK JEST WARTOŚCIĄ SAMĄ W SOBIE. KAŻDY CZŁOWIEK MA MOŻLIWOŚCI ŻEBY BYĆ
KIM.
Autor: Izabela Denko (SP w Babicy)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz