Łączna liczba wyświetleń

sobota, 2 czerwca 2018

Konspekt lekcji wychowawczej uczącej szacunku i tolerancji.


Temat: Stereotypy i tolerancja we współczesnym świecie.
 CELE:
  poznawczy:
 • Zapoznanie z wyrażeniami: tolerancja, nietolerancja, zdolność rozumienia ludzi.
 • Uświadomienie wychowankom problemu nietolerancji we współczesnym świecie.
  wychowawczy:
 • Kształtowanie postawy tolerancji wobec ludzi.
 • Kształtowanie umiejętności dostrzegania przejawów nietolerancji.
 • Uświadomienie przyczyn nietolerancji.
 • Wskazanie sposobów walki z nietolerancją.
  PRZEBIEG ZAJĘĆ:
 BURZA MÓZGÓW - wyjaśnienie pojęcia. Wychowawca dzieli grupę na dwa zespoły i prosi o zastanowienie się nad definicją pojęć – stereotyp i tolerancja. Następnie prosi  o przeczytanie swoich odpowiedzi. Po przeczytaniu definicji przez dzieci  wychowawca przedstawia słownikową definicję słowa stereotyp i tolerancja i prosi o wskazanie odpowiedzi grupy, która była najbliżej definicji słownikowej.
Wychowawca pyta  co według nich jest zachowaniem nietolerancyjnym. Odpowiedzi zapisuje na tablicy.
 Przykładowe propozycje zachowań nietolerancyjnych:
ZACHOWANIA NIETOLERANCYJNE: - obgadywanie, - agresja fizyczna, psychiczna, słowna, - niechęć, - używanie wyzwisk i wulgaryzmów w stosunku do innych osób, - wrogość, - wyśmiewanie, szykanowanie,
 Stereotypy to żywione przez ludzi przekonania, które nie znajdują potwierdzenia w rzeczywistości, ale których mimo to niechętnie się pozbywamy. Ich istnienie zapewnia nam względne bezpieczeństwo umysłowe. Takie generalizacje są przede wszystkim sposobem na „uproszczenie” BLONDYNKI – głupie, puste, mało inteligentne, ograniczone. ŻYDZI – materialiści, chciwi, chytrzy. OSOBY O RUDYM KOLORZE WŁOSÓW - fałszywi, wredni. NIEMCY - pedantyczni, chorobliwie dbających o czystość, pozbawionych poczucia humoru, podejrzanych i zarozumiałych. MURZYNI – leniwi, brudasy, mało inteligentni. Następnie wychowawca pyta  czy te oceny są zgodne z rzeczywistością, czy przedstawiciele tych grup naprawdę są tacy? Uczniowie powinny uświadomić sobie, że oceny te są krzywdzące i że są to STEREOTYPY (wychowawca jeszcze raz wyjaśnia to pojęcie). Wychowawca rozdaje dzieciom balony i prosi je aby zapisały na nich stereotypy
 Po dojściu do  wniosku, że powyższe opinie dotyczące poszczególnych grup są krzywdzące, zostają one przekreślone poprzez przebicie balona z zapisanym stereotypem. TO BARDZO WAŻNE! Celem tego działania jest uniknięcie utrwalania się krzywdzących opinii. Po wykonaniu tego zadania na temat stereotypów uczniowie  zastanawiają się nad sposobami zapobiegania nietolerancji, jak usunąć jej przyczyny.

Zdobywanie wiedzy dotyczącej  tego zjawiska 
 Kierowanie się obiektywizmem a nie uprzedzeniami
Poznawanie innych kultur, narodów, religii
Co ja zrobię, aby pokazać innym, że jestem tolerancyjny. Uczniowie na kartkach zapisują indywidualne odpowiedzi i przyklejają do planszy. Następnie je odczytują. Przykładowe wypowiedzi uczniów: „Będę miły dla kolegów; będę dobra dla wszystkich; chcę poznać nowego człowieka; chcę słuchać starszych; będę szanować ludzi; będę lubić ludzi.”
Na zakończenie nauczyciel rozdaje dzieciom krótką ankietę:
 Pytania – TAK/NIE. Uczniowie odpowiadają na pytania Tak lub Nie. A następnie wraz z wychowawcą dyskutują na temat wartości człowieka i tego od czego one zależą oraz tego, że każdy człowiek jest inny i właśnie dlatego powinno się go tolerować.
Pytania:
 Czy wartość człowieka zależy od koloru skóry?
 Czy wartość człowieka zależy od tego jakiej jest narodowości?
 Czy wartość człowieka zależy od wykonywanego zawodu?
 Czy wartość człowieka zależy od płci?
 Czy wartość człowieka zależy od jego wieku?
 Czy wartość człowieka zależy od jego koloru włosów?
  Czy wartość człowieka zależy od urody?

TOLERANCJA POLEGA NA SZACUNKU DLA INNOŚCI. KAŻDY CZŁOWIEK JEST WARTOŚCIĄ SAMĄ W SOBIE. KAŻDY CZŁOWIEK MA MOŻLIWOŚCI ŻEBY BYĆ KIM.
Autor: Izabela Denko (SP w Babicy)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz