Sprawozdanie z pobytu na Malcie
w ramach projektu „Mobilność kadry edukacji szkolnej”
Imię i nazwisko: Agnieszka Jewuła
Placówka: Zespół Szkół w Jaroszowicach
Rodzaj mobilności: kurs metodyczno- językowy dla
nauczycieli „Methodology
Revisited, Revitalized and Re-energised”
Kraj: Malta
Czas trwania mobilności: 21.08.2017- 1.09.2017
Czas trwania mobilności: 21.08.2017- 1.09.2017
W ramach projektu „Mobilność kadry edukacji szkolnej”
brałam udział w kursie metodyczno-językowym na Malcie w dniach od 21.08.2017 do
1.09.2017. Przygotowania do mobilności
rozpoczęłam od zapoznania się z ofertą kursów. Następnie wybrałam kurs
oraz państwo. W swoim wyborze sugerowałam
się tym co może mi zaoferować
dany kurs i w jaki sposób może poszerzyć
moją wiedzę metodyczną. Wybrałam kurs metodyczno-językowy „Methodology
Revisited, Revitalized and Re-energised” na Malcie. Przed
wyjazdem zakupiłam przewodnik po tym kraju, w którym znalazłam informacje na
temat zabytków, ciekawych miejsc do zwidzenia. Uzyskałam
również dostęp do strony szkoły
ETI na Malcie, sprawdzając informacje dotyczące Malty, szkoły a także mogłam
odświeżyć swoją wiedzę z języka angielskiego. Ponadto przed wyjazdem wyrobiłam
kartę EKUZ oraz wykupiłam dodatkowe ubezpieczenie.
Mój kurs był bardzo intensywny, trwał od 9.00 do 14.30
od poniedziałku do piątku. Naszą trenerką była Valerie Zammit, która starała
się przekazać nam jak największą wiedzę. Zajęcia nie były tylko przekazywaniem
jedynie teorii, ale przede wszystkim praktycznymi zajęciami. Pracując w grupach
miałam okazję wymienić się swoim doświadczeniem zawodowym z nauczycielami z
innych krajów. W mojej grupie znaleźli się nauczyciele z Austrii, Słowenii,
Węgier, Niemiec, Rosji, Estonii.
W trakcie kursu
zaciekawiły mnie przede wszystkim zajęcia dotyczące wykorzystania komputerów i
różnych aplikacji w trakcie lekcji oraz do ich przygotowania np. Kahoot.
Zainteresowałam się sposobem tworzenia blogów oraz Wikis, które mogę
wykorzystać do przeprowadzania projektów edukacyjnych w szkole oraz na
platformie e-twinning. Bardzo ciekawą metodą było wykorzystanie Cuisenaire Rods
do nauczania gramatyki czy też poszerzania znajomości słownictwa. Nowe metody
sprawiły, że zaczęłam planować ich wykorzystanie w trakcie moich lekcji.
W trakcie mojego pobytu na Malcie byłam zakwaterowana
u rodziny maltańskiej, u państwa German. Przywitali mnie jak członka rodziny i
tak się czułam w ich domu. Spędzałam z nimi wolny czas, dzieląc się z nimi
informacjami na temat naszego kraju, kultury, zabytków i tradycji oraz na temat
mojej rodziny. Dowiedziałam się od nich
wiele na temat Malty, zabytków, edukacji, ich rodziny oraz jak można spędzać
tam wolny czas. Ich rady były bezcenne. Dodatkowo mogłam porozumiewać się z
nimi po angielsku, co było dużym atutem. W trakcie posiłków mogłam spróbować
typowe maltańskie dania wspaniale przygotowane przez panią domu. Ich
serdeczność i otwartość była typowa dla Maltańczyków, z którą można było
zetknąć się na każdym kroku.
Pobyt na Malcie obfitował w niezapomniane wycieczki po
tym pięknym kraju. Zwiedziłam wyspę Gozo, bliźniaczą wyspę Malty. Jest to
niewielka wyspa, na którą można przepłynąć promem. Udałam się do Victorii,
stolicy wyspy, gdzie zwiedziłam cytadelę. Widok
z tego miejsca jest niesamowity, pokazuje surowy krajobraz wyspy z
jasnymi budynkami. W tym miejscu znajduje się Katedra, Stare Więzienie oraz
Muzea Katedralne i Archeologiczne.
Będąc na Gozo zwiedziłam nadmorskie
miejscowości z najpiękniejszymi plażami.
Udałam się również na najmniejszą wyspę Comino, z
przepiękną Blue Lagoon (Błękitną Laguną). Wyspa jest zamieszkana przez jedną
rodzinę, ale w trakcie sezonu można tam spotkać wielu turystów. To miejsce
przyciąga swoim surowym krajobrazem, ale przede wszystkim błękitną,
nieskazitelnie czystą wodą.
Na Malcie znajduje się wiele miejsc wartych
zwiedzenia, dlatego każdy wolny czas spędzałam na odwiedzaniu zabytkowych
miast. Jednym z nich była Valletta, stolica Malty. Jest najmniejszą stolicą
europejską i liczy zaledwie 10 tys.
mieszkańców. Z przyjemnością spacerowałam po wąskich uliczkach wzdłuż morza,
przyglądając się kolorowym balkonom. Największe wrażenie zrobiła na mnie
katedra św. Jana. Na zewnątrz sprawia wrażenie niepozornej budowli, ale wnętrze
aż kipi od złota i przepychu. W środku znajdują się obrazy Caravaggia, które można
podziwiać w osobnej kaplicy. Zwiedziłam również Pałac Wielkiego Mistrza oraz
Upper i Lower Barrackas Gardens.
Inne miejsca, które odwiedziłam to Mdina i Rabat z
Grotą św. Pawła, Marsaxlokk z targiem rybnym, Blue Grotto, klify Dingli,
Sliema. Każde miejsce miało swój klimat i zostawiło w mojej pamięci
niezapomniane wrażenia.
W trakcie mojego pobytu na Malcie mogłam brać udział w
uroczystościach religijnych „festa” dotyczących patrona miasta św. Juliana.
Całe miasto zostało udekorowane kolorowymi sztandarami, żarówkami, flagami oraz
posągami świętych. Przez miasto przechodziły procesje z posągiem św. Juliana. W
trakcie tej procesji odbywają się koncerty oraz pokazy fajerwerków.
Pobyt w nowym kraju to także kuchnia. Miałam okazję
spróbować maltańskich potraw takich jak timpana- zapiekanka z makaronu z
mielonym mięsem i sosem pomidorowym oraz tradycyjne danie z królika (fenek)
podawane z czosnkiem i warzywami.
Nie mogłam nie spróbować owoców morza i ryb. Zjadłam
typową zupę rybną alljota. Najsłynniejszym napojem na Malcie jest kinnie- napój
gazowany z mieszanką ziół i soku z gorzkiej pomarańczy, który wspaniale się
sprawdzał podczas upałów.
Mój czas na Malcie był bardzo intensywny. Poznałam
nowych ludzi, zetknęłam się z nową kulturą, zwyczajami. Ale przede wszystkim
mogłam poszerzyć swoją wiedzę metodyczną w trakcie kursu. Miałam szansę
spojrzeć z innej perspektywy na moją pracę i znów z nową energią podjąć się
swoich obowiązków. Najważniejsze, że uświadomiłam sobie, że nigdy nie jest za
późno na naukę i uczymy się przez całe życie.
Opracowała: A. Jewuła
Koordynator: A. Jewuła
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz