Łączna liczba wyświetleń

wtorek, 3 października 2017

Uświadomiłam sobie, że nigdy nie jest za późno na naukę i uczymy się przez całe życie.

Sprawozdanie z pobytu na Malcie  
w ramach projektu „Mobilność kadry edukacji szkolnej”

Imię i nazwisko: Agnieszka Jewuła
Placówka: Zespół Szkół w Jaroszowicach
Rodzaj mobilności: kurs metodyczno- językowy dla  nauczycieli „Methodology  Revisited, Revitalized and Re-energised”
Kraj: Malta
Czas trwania mobilności: 21.08.2017- 1.09.2017

        W ramach projektu „Mobilność kadry edukacji szkolnej” brałam udział w kursie metodyczno-językowym na Malcie w dniach od 21.08.2017 do 1.09.2017. Przygotowania do mobilności  rozpoczęłam od zapoznania się z ofertą kursów. Następnie wybrałam kurs oraz państwo. W swoim wyborze sugerowałam  się tym  co może mi zaoferować dany kurs  i w jaki sposób może poszerzyć moją wiedzę metodyczną. Wybrałam kurs metodyczno-językowy „Methodology  Revisited, Revitalized and Re-energised” na Malcie. Przed wyjazdem zakupiłam przewodnik po tym kraju, w którym znalazłam informacje na temat zabytków, ciekawych miejsc do zwidzenia.  Uzyskałam  również dostęp do  strony szkoły ETI na Malcie, sprawdzając informacje dotyczące Malty, szkoły a także mogłam odświeżyć swoją wiedzę z języka angielskiego. Ponadto przed wyjazdem wyrobiłam kartę EKUZ oraz wykupiłam dodatkowe ubezpieczenie.
      Mój kurs był bardzo intensywny, trwał od 9.00 do 14.30 od poniedziałku do piątku. Naszą trenerką była Valerie Zammit, która starała się przekazać nam jak największą wiedzę. Zajęcia nie były tylko przekazywaniem jedynie teorii, ale przede wszystkim praktycznymi zajęciami. Pracując w grupach miałam okazję wymienić się swoim doświadczeniem zawodowym z nauczycielami z innych krajów. W mojej grupie znaleźli się nauczyciele z Austrii, Słowenii, Węgier, Niemiec, Rosji, Estonii.



W trakcie  kursu zaciekawiły mnie przede wszystkim zajęcia dotyczące wykorzystania komputerów i różnych aplikacji w trakcie lekcji oraz do ich przygotowania np. Kahoot. Zainteresowałam się sposobem tworzenia blogów oraz Wikis, które mogę wykorzystać do przeprowadzania projektów edukacyjnych w szkole oraz na platformie e-twinning. Bardzo ciekawą metodą było wykorzystanie Cuisenaire Rods do nauczania gramatyki czy też poszerzania znajomości słownictwa. Nowe metody sprawiły, że zaczęłam planować ich wykorzystanie w trakcie moich lekcji.
       W trakcie mojego pobytu na Malcie byłam zakwaterowana u rodziny maltańskiej, u państwa German. Przywitali mnie jak członka rodziny i tak się czułam w ich domu. Spędzałam z nimi wolny czas, dzieląc się z nimi informacjami na temat naszego kraju, kultury, zabytków i tradycji oraz na temat mojej rodziny.  Dowiedziałam się od nich wiele na temat Malty, zabytków, edukacji, ich rodziny oraz jak można spędzać tam wolny czas. Ich rady były bezcenne. Dodatkowo mogłam porozumiewać się z nimi po angielsku, co było dużym atutem. W trakcie posiłków mogłam spróbować typowe maltańskie dania wspaniale przygotowane przez panią domu. Ich serdeczność i otwartość była typowa dla Maltańczyków, z którą można było zetknąć  się na każdym kroku.


        Pobyt na Malcie obfitował w niezapomniane wycieczki po tym pięknym kraju. Zwiedziłam wyspę Gozo, bliźniaczą wyspę Malty. Jest to niewielka wyspa, na którą można przepłynąć promem. Udałam się do Victorii, stolicy wyspy, gdzie zwiedziłam cytadelę. Widok  z tego miejsca jest niesamowity, pokazuje surowy krajobraz wyspy z jasnymi budynkami. W tym miejscu znajduje się Katedra, Stare Więzienie oraz Muzea Katedralne i Archeologiczne.


Będąc na Gozo zwiedziłam nadmorskie miejscowości z najpiękniejszymi plażami.
Udałam się również na najmniejszą wyspę Comino, z przepiękną Blue Lagoon (Błękitną Laguną). Wyspa jest zamieszkana przez jedną rodzinę, ale w trakcie sezonu można tam spotkać wielu turystów. To miejsce przyciąga swoim surowym krajobrazem, ale przede wszystkim błękitną, nieskazitelnie czystą wodą.
         Na Malcie znajduje się wiele miejsc wartych zwiedzenia, dlatego każdy wolny czas spędzałam na odwiedzaniu zabytkowych miast. Jednym z nich była Valletta, stolica Malty. Jest najmniejszą stolicą europejską i  liczy zaledwie 10 tys. mieszkańców. Z przyjemnością spacerowałam po wąskich uliczkach wzdłuż morza, przyglądając się kolorowym balkonom. Największe wrażenie zrobiła na mnie katedra św. Jana. Na zewnątrz sprawia wrażenie niepozornej budowli, ale wnętrze aż kipi od złota i przepychu. W środku znajdują się obrazy Caravaggia, które można podziwiać w osobnej kaplicy. Zwiedziłam również Pałac Wielkiego Mistrza oraz Upper i Lower Barrackas Gardens.
Inne miejsca, które odwiedziłam to Mdina i Rabat z Grotą św. Pawła, Marsaxlokk z targiem rybnym, Blue Grotto, klify Dingli, Sliema. Każde miejsce miało swój klimat i zostawiło w mojej pamięci niezapomniane wrażenia.


         W trakcie mojego pobytu na Malcie mogłam brać udział w uroczystościach religijnych „festa” dotyczących patrona miasta św. Juliana. Całe miasto zostało udekorowane kolorowymi sztandarami, żarówkami, flagami oraz posągami świętych. Przez miasto przechodziły procesje z posągiem św. Juliana. W trakcie tej procesji odbywają się koncerty oraz pokazy fajerwerków.  
         Pobyt w nowym kraju to także kuchnia. Miałam okazję spróbować maltańskich potraw takich jak timpana- zapiekanka z makaronu z mielonym mięsem i sosem pomidorowym oraz tradycyjne danie z królika (fenek) podawane z czosnkiem i warzywami.

Nie mogłam nie spróbować owoców morza i ryb. Zjadłam typową zupę rybną alljota. Najsłynniejszym napojem na Malcie jest kinnie- napój gazowany z mieszanką ziół i soku z gorzkiej pomarańczy, który wspaniale się sprawdzał podczas upałów.
        Mój czas na Malcie był bardzo intensywny. Poznałam nowych ludzi, zetknęłam się z nową kulturą, zwyczajami. Ale przede wszystkim mogłam poszerzyć swoją wiedzę metodyczną w trakcie kursu. Miałam szansę spojrzeć z innej perspektywy na moją pracę i znów z nową energią podjąć się swoich obowiązków. Najważniejsze, że uświadomiłam sobie, że nigdy nie jest za późno na naukę i uczymy się przez całe życie.

Opracowała: A. Jewuła
Koordynator: A. Jewuła


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz