Łączna liczba wyświetleń

czwartek, 26 października 2017

Scenariusz z otwartej lekcji historii z elementami języka angielskiego w klasie III gimnazjum temat „Pierwsze konstytucje”

Nauczyciel: Magdalena Wiercimak
Placówka:  Zespół Szkół w Jaroszowicach
Klasa: III gimnazjum
Data: 13.10.2017
Czas: 45 min.
Cele ogólne:
- ukazanie, na czym polega szczególne znaczenie konstytucji dla organizacji państw i społeczeństw,
- przedstawienie roli zasad wprowadzonych przez konstytucje dla poszanowania podstawowych praw i wolności człowieka,
- kształtowanie postaw tolerancyjnych.
Cele operacyjne:
- uczeń zna daty uchwalenia i twórców pierwszych konstytucji: Konstytucji USA, Konstytucji 3 Maja i Konstytucji Francji,
- potrafi określić, jakie znaczenie dla ustroju demokratycznego posiada zasada trójpodziału władzy,
- zna najważniejsze zasady sformułowane w pierwszych konstytucjach,
- potrafi analizować źródło normatywne i na jego podstawie przedstawić podział władzy w poszczególnych krajach,
- wyjaśnia pojęcia poznane na lekcji,
- potrafi wyjaśnić, dlaczego konstytucję nazywa się ustawą zasadniczą.
Metody pracy:
- praca z tekstem źródłowym,
- rozmowa nauczająca,
- dyskusja.
Środki dydaktyczne:  
- ekran,  teksty poszczególnych konstytucji, mapa ścienna
Przebieg zajęć:
1.       Przywitanie, sprawdzenie listy obecności, zapisanie tematu w dzienniku i zeszytach.
2.       Nauczyciel wraz z uczniami powtarza wiadomości z ostatniej lekcji.
3.       Uczniowie oglądają krótki filmik – Konstytucja – dlaczego jest taka ważna?
4.       Uczniowie prezentują własne rozumienie pojęcia KONSTYTUCJA i  wraz z nauczycielem, formułują definicję, którą zapisują do zeszytów.
5.       Nauczyciel przedstawia okoliczności uchwalenia pierwszych konstytucji.
6.       Nauczyciel  odwołuje się do oświeceniowej, znanej uczniom, monteskiuszowskiej zasady trójpodziału władzy.
7.       Uczniowie otrzymują zadanie wyszukania w tekstach źródłowych tych fragmentów, które dotyczą:
- władzy ustawodawczej;
- władzy wykonawczej;
- władzy sądowniczej.
8.       Nauczyciel monitoruje pracę uczniów.
9.       Poszczególni uczniowie odczytują wybrane fragmenty, nauczyciel czuwa nad prawidłowością klasyfikacji.
10.   Po krótkiej wymianie zdań uczniowie wspólnie z nauczycielem  przygotowują tabelaryczne zestawienie, które zostaje zapisane w zeszytach.
11.   Nauczyciel wprowadza poznane pojęcia w języku angielskim takie jak: konstytucja, władza ustawodawcza, wykonawcza, sądownicza, poprawki, kongres, senat itp.
12.   Nauczyciel inicjuje dyskusję pytając uczniów o podobieństwa i różnice miedzy poszczególnymi konstytucjami.
13.   Nauczyciel wspólnie z uczniami formułuje wnioski.
14.   Podsumowanie i zakończenie zajęć.

 Koordynator: Agńieszka Jewuła

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz