Nauczyciel: Magdalena Wiercimak
Klasa: III gimnazjum
Data: 13.10.2017
Czas: 45 min.
Cele ogólne:
- ukazanie, na czym polega szczególne znaczenie konstytucji
dla organizacji państw i społeczeństw,
- przedstawienie roli zasad wprowadzonych przez konstytucje
dla poszanowania podstawowych praw i wolności człowieka,
- kształtowanie postaw tolerancyjnych.
Cele operacyjne:
- uczeń zna daty uchwalenia i twórców pierwszych
konstytucji: Konstytucji USA, Konstytucji 3 Maja i Konstytucji Francji,
- potrafi określić, jakie znaczenie dla ustroju
demokratycznego posiada zasada trójpodziału władzy,
- zna najważniejsze zasady sformułowane w pierwszych
konstytucjach,
- potrafi analizować źródło normatywne i na jego podstawie
przedstawić podział władzy w poszczególnych krajach,
- wyjaśnia pojęcia poznane na lekcji,
- potrafi wyjaśnić, dlaczego konstytucję nazywa się ustawą
zasadniczą.
Metody pracy:
- praca z tekstem źródłowym,
- rozmowa nauczająca,
- dyskusja.
Środki dydaktyczne:
- ekran, teksty
poszczególnych konstytucji, mapa ścienna
Przebieg zajęć:
1.
Przywitanie, sprawdzenie listy obecności,
zapisanie tematu w dzienniku i zeszytach.
2.
Nauczyciel wraz z uczniami powtarza wiadomości z
ostatniej lekcji.
3.
Uczniowie oglądają krótki filmik – Konstytucja –
dlaczego jest taka ważna?
4.
Uczniowie prezentują własne rozumienie pojęcia
KONSTYTUCJA i wraz z nauczycielem,
formułują definicję, którą zapisują do zeszytów.
5.
Nauczyciel przedstawia okoliczności uchwalenia
pierwszych konstytucji.
6.
Nauczyciel
odwołuje się do oświeceniowej, znanej uczniom, monteskiuszowskiej zasady
trójpodziału władzy.
7.
Uczniowie otrzymują zadanie wyszukania w
tekstach źródłowych tych fragmentów, które dotyczą:
- władzy ustawodawczej;
- władzy wykonawczej;
- władzy sądowniczej.
8.
Nauczyciel monitoruje pracę uczniów.
9.
Poszczególni uczniowie odczytują wybrane
fragmenty, nauczyciel czuwa nad prawidłowością klasyfikacji.
10.
Po krótkiej wymianie zdań uczniowie wspólnie z
nauczycielem przygotowują tabelaryczne
zestawienie, które zostaje zapisane w zeszytach.
11.
Nauczyciel wprowadza poznane pojęcia w języku
angielskim takie jak: konstytucja, władza ustawodawcza, wykonawcza, sądownicza,
poprawki, kongres, senat itp.
12.
Nauczyciel inicjuje dyskusję pytając uczniów o
podobieństwa i różnice miedzy poszczególnymi konstytucjami.
13.
Nauczyciel wspólnie z uczniami formułuje wnioski.
14.
Podsumowanie i zakończenie zajęć.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz