W Przedszkolu Publicznym nr 3 zajęcia wyrównujące szanse edukacyjne dzieci
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi prowadzi m.in. pani psycholog Maria
Oleksy - Grabowska. Stosuje ona nowoczesne metody i techniki pracy z dziećmi z
dysfunkcjami, zaniedbanych wychowawczo i ze środowisk defaworyzowanych w celu
wyrównania ich szans edukacyjnych i społecznych.
Podstawowe metody wykorzystywane w pracy
z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych stosowane przez p. Marię
Oleksy - Grabowską:
1. Programu Kinezjologii Edukacyjnej dr
Paula Dennisona i Gail Dennison.
Ta metoda wspierająca
proces uczenia się wykorzystuje proste ćwiczenia fizyczne w taki sposób, aby
zintegrować ciało i umysł. „Gimnastyka Mózgu” jest też jednym ze sposobów na
obniżenie stresu w procesie uczenia się.
2. Integracja odruchów Sally Goddard Blythe
Brak integracji
odruchów może wpływać nie tylko na kontrolę ruchów intencjonalnych, ale również
na procesy poznawcze. Terapia prowadzona tą metodą skierowana jest na
aktywizację różnych poziomów obszarów mózgu i procesów dojrzewania oraz
sensorycznej i sensomotorycznej integracji.
3. Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne- system ćwiczeń,
zabaw, relacji. Stosując tę metodę wpływamy na rozwój dziecka za pomocą ruchu,
świadomości własnego ciała i otaczającej przestrzeni, uczymy dzielenia
przestrzeni z innymi osobami oraz nawiązywania z nimi bliskiego kontaktu za
pomocą ruchu i dotyku.
4. Metoda Dobrego Startu – „Piosenki do rysowania” Marty Bogdanowicz-
Jest to metoda wielozmysłowego uczenia
dziecka wykonywania ruchów zharmonizowanych w określonej przestrzeni i w
czasie. Jest to system ćwiczeń oddziałujących przede wszystkim na procesy percepcyjne i motoryczne. Zasadniczą rolę w tej metodzie odgrywają trzy elementy: wzrokowy
(wzory graficzne), słuchowy (piosenka) i motoryczny (wykonanie ruchów
zorganizowanych w czasie i przestrzeni oraz odtwarzanie wzorów graficznych,
zharmonizowanych z rytmem piosenki). Celem metody jest jednoczesne usprawnianie
czynności analizatorów: wzrokowego, słuchowego, kinestetyczno-ruchowego,
kształtowanie lateralizacji, orientacji w schemacie ciała i przestrzeni.
5. Metoda integracji sensorycznej Doman Delacato Wśród dzieci
przedszkolnych znaczącą liczbę stanowią dzieci z trudnościami w zachowaniu,
które prezentują szereg objawów w zakresie odbioru i przetwarzania bodźców
sensorycznych (zwanych sensoryzmami). Mają je prawie wszystkie dzieci ze
spektrum autyzmu.
6. ACC- alternatywna komunikacja z
wykorzystaniem Piktogramów, PCS-ów, naturalnych gestów- wykorzystywana do
rozwijania możliwości komunikowania się dziecka z dorosłym i odwrotnie, co jest zaspokojeniem podstawowej potrzeby
dziecka - potrzeby komunikacji- wyrażenia siebie w sposób zrozumiały dla innych.
W przypadku dzieci z autyzmem jest to często sposób na budzenie i rozwijanie potrzeby komunikacji i uczenie efektywnej komunikacji.
W przypadku dzieci z autyzmem jest to często sposób na budzenie i rozwijanie potrzeby komunikacji i uczenie efektywnej komunikacji.
7. Program Terapii Ręki - ma na celu usprawnianie tzw. małej motoryki, czyli
precyzyjnych ruchów dłoni i palców i dostarczenia wrażeń dotykowych zarówno z zakresu czucia powierzchniowego jak i głębokiego. Są to ćwiczenia i zabawy
mogące rozwinąć sprawność ruchową dłoni dziecka, umiejętność chwytu oraz
koordynację pomiędzy dłońmi, która jest niezbędna do wykonywania różnych
funkcji. W późniejszym etapie obejmuje też naukę pisania.
Koordynator placówki: Anna Wołczyk
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz