Łączna liczba wyświetleń

wtorek, 9 maja 2017

Praca z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych w Przedszkolu Publicznym nr 3

W Przedszkolu Publicznym nr 3 zajęcia wyrównujące szanse edukacyjne dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi prowadzi m.in. pani psycholog Maria Oleksy - Grabowska. Stosuje ona nowoczesne metody i techniki pracy z dziećmi z dysfunkcjami, zaniedbanych wychowawczo i ze środowisk defaworyzowanych w celu wyrównania ich szans edukacyjnych i społecznych.




Podstawowe metody wykorzystywane w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych stosowane przez p. Marię Oleksy - Grabowską: 

1. Programu Kinezjologii Edukacyjnej dr Paula Dennisona i Gail Dennison.  
Ta metoda wspierająca proces uczenia się wykorzystuje proste ćwiczenia fizyczne w taki sposób, aby zintegrować ciało i umysł. „Gimnastyka Mózgu” jest też jednym ze sposobów na obniżenie stresu w procesie uczenia się.

2. Integracja odruchów Sally Goddard Blythe 
Brak integracji odruchów może wpływać nie tylko na kontrolę ruchów intencjonalnych, ale również na procesy poznawcze. Terapia prowadzona tą metodą skierowana jest na aktywizację różnych poziomów obszarów mózgu i procesów dojrzewania oraz sensorycznej i sensomotorycznej integracji.

3. Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne- system ćwiczeń, zabaw, relacji. Stosując tę metodę wpływamy na rozwój dziecka za pomocą ruchu, świadomości własnego ciała i otaczającej przestrzeni, uczymy dzielenia przestrzeni z innymi osobami oraz nawiązywania z nimi bliskiego kontaktu za pomocą ruchu i dotyku.

4. Metoda Dobrego Startu – „Piosenki do rysowania” Marty Bogdanowicz-  
Jest to metoda wielozmysłowego uczenia dziecka wykonywania ruchów zharmonizowanych w określonej przestrzeni i w czasie. Jest to system ćwiczeń oddziałujących przede wszystkim na procesy percepcyjne i motoryczne. Zasadniczą rolę w tej metodzie odgrywają trzy elementy: wzrokowy (wzory graficzne), słuchowy (piosenka) i motoryczny (wykonanie ruchów zorganizowanych w czasie i przestrzeni oraz odtwarzanie wzorów graficznych, zharmonizowanych z rytmem piosenki). Celem metody jest jednoczesne usprawnianie czynności analizatorów: wzrokowego, słuchowego, kinestetyczno-ruchowego, kształtowanie lateralizacji, orientacji w schemacie ciała i przestrzeni.

5. Metoda integracji sensorycznej Doman Delacato Wśród dzieci przedszkolnych znaczącą liczbę stanowią dzieci z trudnościami w zachowaniu, które prezentują szereg objawów w zakresie odbioru i przetwarzania bodźców sensorycznych (zwanych sensoryzmami). Mają je prawie wszystkie dzieci ze spektrum autyzmu.

6. ACC- alternatywna komunikacja z wykorzystaniem Piktogramów, PCS-ów, naturalnych gestów- wykorzystywana do rozwijania możliwości komunikowania się dziecka z dorosłym i odwrotnie, co jest zaspokojeniem podstawowej potrzeby dziecka - potrzeby komunikacji- wyrażenia siebie w sposób zrozumiały dla innych. 
W przypadku dzieci z autyzmem jest to często sposób na budzenie i rozwijanie potrzeby komunikacji i uczenie efektywnej komunikacji.

7. Program Terapii Ręki - ma na celu usprawnianie tzw. małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców i dostarczenia wrażeń dotykowych zarówno z zakresu czucia powierzchniowego jak i głębokiego. Są to ćwiczenia i zabawy mogące rozwinąć sprawność ruchową dłoni dziecka, umiejętność chwytu oraz koordynację pomiędzy dłońmi, która jest niezbędna do wykonywania różnych funkcji. W późniejszym etapie obejmuje też naukę pisania.


Koordynator placówki: Anna Wołczyk


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz