Łączna liczba wyświetleń

piątek, 8 grudnia 2017

Scenariusz spotkania międzygrupowego w Przedszkolu Publicznym nr 3 w Wadowicach

Prowadzący: A.Smolec-Kuś
Data prowadzenia: 27.11.2017r.
Czas trwania: 45-60 min.
Liczba uczestników: grupy "Biedronki","Misie","Krasnale"
Miejsce:  sala przedszkolna

Temat : W poszukiwaniu misia Paddingtona

Cele:
ukazanie misia Paddingtona jako podróżnika, odkrywcy, w celu odbycia wirtualnej podróży, przeżycia niezapomnianej przygody, poznając zarówno najbliższe otoczenie (sala, inni rówieśnicy), jak i dalsze (miejsce zamieszkania, okolice, region),
twórcza, rozwijająca wyobraźnię, a także ucząca myślenia zabawa,
zachęcanie do używania języka angielskiego, ćwiczenie aparatu mowy,
zachęcanie dzieci do autorefleksji, odwagi w autoprezentacji, wymieniania doświadczeń,
doskonalenie umiejętności rozumienia komunikatów ustnych,
zapoznanie z treścią książki "Miś zwany Paddington", zachęcanie do lektury.

Metody:
zabawy ruchowe
twórcza zabawa plastyczna
ćwiczenia językowe
zabawy aktorskie i ekspresyjne
zabawy wymagające refleksji, autorefleksji, prezentacji
zabawy polegające na wymyślaniu
słuchanie tekstu

Potrzebne rekwizyty i materiały:
egzemplarz książki"Miś zwany Paddington"
pluszowe misie
tekst listu
ksero karty pracy (2-3 na grupę)
kredki
packi na muchy, kartoniki z układem kostkowym 1-6
2 tacki, "słoiczki z marmoladą"
2 krzesełka
obrazki ze zwierzętami i ich powiększonymi fragmentami
statek z papieru
plakat z misiem
nagrania muzyki CD, bębenek

Przebieg:
1. Wprowadzenie – list
Dzieci siadają na dywanie, a prowadzący informuje je, że przedszkole otrzymało tajemniczy list z Peru adresowany właśnie do nich. Nauczyciel odczytuje list o następującej treści:

Poszukuję niewielkiego misia, którego wysłałam w daleką  podróż.
Obawiam się, czy aby nie wpadł w jakieś tarapaty. Ostatnio był widziany na statku zmierzającym do Europy.
Ma walizkę i karteczkę na szyi, lubi marmoladę.
Mam nadzieję, że codziennie myje zęby i pamięta o mówieniu „przepraszam”, gdy coś napsoci.
Jeśli go spotkacie, spytajcie go o to. 
Szaleję z niepokoju.      
Ciocia Lucy
P.S. Miś nie mówi niestety po polsku, ale rozumie język angielski.

Nauczyciel:
Wygląda na to, że zaginął miś, a my mamy pomóc go odnaleźć. Czy są tu z nami jakieś misie? Dobrze. W takim razie sprawdzimy zaraz, czy któryś z nich nie przywędrował z Peru i nie jest podobny do misia, za którym tęskni ciocia Lucy. Czy możecie mi opowiedzieć, skąd wasze misie się u was wzięły?
 
2. Zanieś marmoladę
Nauczyciel podsuwa dzieciom pomysł  na sprawdzenie, czy poszukiwany miś jest wśród nich. Wystarczy posadzić misia na krześle, zanieść mu marmoladę na tacy i zapytać po angielsku:  Du you like marmolade?
Wszystkie dzieci uczą się pytania po angielsku i dzielą się rolami w zabawie.
Ochotnicy, jak kelnerzy, po kolei przenoszą na tacach słoiczki z marmoladą do misiów i pytają głośno, inni sadzają misie na krzesłach i odpowiadają: No

3. Muchy Łakomczuchy
Dzieci z misiami na kolanach  siedzą  na brzegu dużego koła.
Prowadzący uczy rymowanki: marmoladka, marmoladka, będzie uczta dla niedźwiadka! Powstaje pantomimiczna wersja wierszyka.
Następnie wywołana grupa wchodzi do środka koła i przy wesołej muzyce naśladuje latające muchy. Jednocześnie nauczyciel wybiera ochotników (po jednym z każdej grupy), którzy trzymając w dłoniach packę na muchy pilnują marmolady, maszerując  rytmicznie wokół  niebieskiej ściereczki. Na ściereczce prowadzący układa  2 kartoniki - słoiczki z układem kostkowym symbolizującym, ile much przyleciało.  Na przerwę w muzyce wszyscy  zatrzymują się w bezruchu. Słuchają uważnie i liczą po angielsku, ile razy prowadzący uderza w bębenek. Dzieci z packami szybko uderzają w kartonik, który przedstawia graficzny zapis ilości dźwięków.  Zwinne dziecko jest nagrodzone oklaskami. Następuje zmiana ról w zabawie, ktora rozpoczyna się od rymowanki. Powtarzamy 6 razy.

4. głośne czytanie fragmentu książki "Miś zwany Paddidngton"- Co zobaczyła pani Brown?
Dzieci rozsiadają się wygodnie na dywanie, a prowadzący czyta fragmenty książki, opisujące wygląd misia i pierwsze spotkanie z państwem Brown.
Nauczyciel pyta dzieci, czego się dowiedziały, co może naprowadzić na trop misia. Chętni wypowiadają się kolejno.

5. Detektywi - zgadywanka obrazkowa
Prowadzący  dzieli wszystkich na małe grupki, którym rozdaje po 1 fotografii z powiększonymi fragmentami różnych zwierząt, zachęcając do naradzenia się, kto to może być. Grupki udzielają odpowiedzi, a nauczyciel pokazuje fotografię zwierzęcia. Prawidłowe odpowiedzi są nagrodzone oklaskami.
 
6. Zamazana fotografia
Nauczyciel informuje dzieci, że do listu dołączone było także zdjęcie, które mogłoby ułatwić rozpoznanie zaginionego misia. Niestety, zdjęcie zniszczyło się podczas długiej drogi z Peru do Polski i widać na nim bardzo niewiele.
Grupki "detektywów" dostają kartę pracy  i kredki. Próbują wspólnie odtworzyć rysunek misia. Pomocą są podpowiedzi: ma na głowie czerwony kapelusz, ma mały nosek, małe oczka, nosi niebieski płaszcz, itp.
Gotowe rysunki zawieszane są na gazetce.
Nauczyciel pokazuje książkę i odczytuje zdanie: "Na stacji kolejowej Paddington w Londynie pojawia się mały zagubiony miś. Na  szyi ma karteczkę: "proszę zaopiekować się tym niedźwiadkiem. Dziękuję".

7. Przeprawa przez Kanał La Manche
Nauczyciel opowiada dzieciom, że to nasz zagubiony miś, który przypłynął statkiea następnie przyjechał pociągiem do Londynu. Proponuje ustawić się przedszkolakom w grupach na brzegu dywanu. Dzieci ustawiają się w szeregu. Nauczyciel opowiada, że przestrzeń pomiędzy dwoma grupami, stojącymi naprzeciwko siebie to kanał La Manche, który trzeba pokonać. Dwie grupy naśladują falowanie wody, trzecia grupa będzie przepływać na koniec dywanu. W tym celu należy zapytać kapitana, jaka jest woda. Kapitanem zostaje ochotnik, który dostaje papierowy statek. Grupa pyta chórem: Kapitanie, kapitanie, jaka jest woda?, a kapitan odpowiada według swojego uznania (np. zimna, pełna rekinów, gorąca, wzburzona sztormem itd.). Grupa pyta dalej: A jak mamy przez nią przejść?. Tu kapitan prezentuje adekwatny sposób (np. bardzo szybko, nurkując pod wodę, chlapiąc, stylem grzbietowym itd.). Następnie cała grupa przeprawia się na drugi brzeg, po czym nauczyciel wybiera nowego kapitana, by zabawa mogła być powtórzona (następuje zmiana ról grup).

8. Wesołe pociągi z dworca Paddington
Na zakończenie prowadzący informuje dzieci, że miś dotarł do Wielkiej Brytani, a na stacji kolejowej Paddington spotkał rodzinę, która się nim zaopiekowała. Stamtąd wysłał list do cioci Lucy, która już się nie martwi o niedźwiadka.
Poszukiwania misia kończymy zabawą w pociągi, które odjeżdżają ze stacji Paddington w różne strony, do poszczególnych sal przedszkolnych.
Prowadzący włącza muzykę "Jadą pociągi" i macha na pożegnanie bawiącym się przedszkolakom.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz