Opracowanie: Alina Dyrcz - Kowalska
Najpierw był
Londyn i cudowne dwa tygodnie, które tam spędziłam w doborowym towarzystwie.
Stało się to dzięki udziałowi w
programie „Mobilność kadry edukacji
szkolnej”. Ta podróż pozwoliła
na prawdziwe spotkanie z przygodą i sprawdzenie się w działaniu. Równocześnie
wiedziałam, że muszę sprzedać moim uczniom tę wiedzę.
Melchior
Wańkowicz w 1931 roku stworzył jeden z najsłynniejszych sloganów reklamowych w
Polsce: Cukier krzepi. Dzisiaj nikt
nie chce o nim pamiętać, bo cukier kojarzy się tylko z mocą kaloryczną, ale dla
mnie stał się źródłem inspiracji do stworzenia cyklu trzech lekcji
wychowawczych pod hasłem: Podróże
krzepią.
Lekcja
pierwsza odbyła się 1.12.2017 r.
klasa: 4b
Na lekcji
poprzedzającej prosimy uczniów, aby za tydzień przygotowali materiały związane
z ich najwspanialszą podróżą.
Cele:
wyjaśnienie przyczyn, dla których ludzie podróżują; poszerzenie słownictwa związanego z
podróżowaniem; lepsze poznanie się członków zespołu klasowego, możliwość
autoprezentacji.
Potrzebne
materiały: kartki, pisaki, magnesy, tablica multimedialna.
1.Uczniowie na
początku lekcji prezentują przygotowane przez siebie materiały dotyczące ich
najwspanialszej podróży. Pokazują zdjęcia, multimedialne prezentacje, albumy
lub pamiątki – każdy przynosi to, co chce. Ta część powinna trwać ok. 20 minut.
Każde dziecko powinno mieć szansę się pokazać.
2. Teraz pada
ze strony nauczyciela pytanie: Dlaczego ludzie podróżują?
Uczniowie
odpowiadają i zapisują swoje odpowiedzi na kartkach, które przyczepiam do tablicy magnesami. W trakcie
rozmowy pojawia się też kwestia nadużywania słowa „podróże”. Ze strony uczniów
padają propozycje synonimów. Jeśli pomysły będą niewystarczające, można
skorzystać ze słownika synonimów https://www.synonimy.pl
3. Umieszczone
na tablicy kartki układamy według klucza - od najważniejszych powodów do
najmniej istotnych. Dobrą metodą jest każdorazowe głosowanie. Te powody, które
uzyskały najwięcej głosów, wygrywają.
W czasie mojej
lekcji tak wyglądał schemat: ludzie chcą poznać świat, nawiązać nowe
znajomości, zobaczyć coś interesującego, porozmawiać w obcym języku, sprawdzić
swoje umiejętności komunikacyjne, poznać nieznane potrawy, miło spędzić czas, przeżyć
przygodę.
Ta część
powinna trwać ok. 20 minut.
4. Czas na
podsumowanie. Krótko mówię o sloganie Wańkowicza. Uczniowie dochodzą do
wniosku, że podróżować warto, bo ...Podróże
krzepią.
Obiecuję, że
na następnej lekcji będziemy przygotowywać się do wyjazdu, do Londynu.
klasa: 4b
Cele: jak
dobrze przygotować się do podróży; ustalenie celu podróży, szukanie połączeń;
szukanie noclegu; obliczanie kosztów podróży; szukanie szkoły językowej,
tworzenie planu i różnego typu notatek;
korzystanie ze stron internetowych, rozwijanie kreatywności, kształtowanie
umiejętności pracy w grupie.
Potrzebne
materiały: tablica multimedialna, tablety lub smartfony, kartki papieru,
pisaki.
Temat:
Jedziemy do Londynu.
1.Ustalamy cel
podróży – doskonalenie umiejętności językowych oraz zwiedzanie miasta.
Określamy termin podróży.
2.
Dzielę uczniów na 4 grupy. Każda w formie planu ustala
kolejność działań związanych z przygotowaniem wyjazdu. Należy zacząć od
wybrania szkoły językowej, potem rezerwacja lotu i noclegu. Trzeba zadbać o
wyżywienie.
3.
Teraz każda grupa, korzystając z wyszukiwarki Google,
odpowiednio symuluje:
1. rezerwację
samolotu,
2.noclegu,
3.kursu
językowego,
4. szuka
informacji o cenach żywności i dostępnych produktach w Anglii.
Nauczyciel
cały czas kontroluje pracę grup i udziela fachowych porad. Uczniowie robią
notatki, porównują oferty i wybierają najkorzystniejsze.
Można
korzystać ze stron:
www.pansamolocik.pl › tanie loty › loty z Polski › loty do Wielkiej
Brytanii
https://www.esky.pl
› Loty › Loty do Wielkiej Brytanii
https://www.booking.com
› Wielka Brytania › Wielki Londyn › Londyn
https://pl.hotels.com
› Hotele - Wielka Brytania › Hotele - Londyn
https://www.trivago.pl/londyn-38715/hotel
https://www.trivago.pl/londyn-38715/hotel
https://www.languagecourse.net
› Strona Główna › Anglia › Londyn Angielski szkoły
4.
Prezentacja prac. Każda grupa uzupełnia tabelę
najkorzystniejszą propozycją.
Na lekcji tak to wyglądało.
co?
|
gdzie?
|
za ile?
|
czas pobytu
|
kurs językowy
|
General English 22 Victoria School of English
|
1125
|
9-13
|
nolegi
|
Hotel
Olympia
|
ok.2000
|
|
lot do Gatwick
|
easyJet
|
628
|
|
transfer do Londynu
|
|
150 zł
|
|
Grupa 4. Ocenia dzienny koszt utrzymania w Londynie na
ok. 15 – 20 funtów, co pomnożone przez 5 daje ok. 100 zł. Jest jednak wyjście,
zakupy w supermarketach
i tak wystarczy nam 5 funtów, czyli 20 złotych.
5.
Wycieczka do Londynu to bardzo droga impreza, ale warto
tam być. Dlaczego? Na to pytanie odpowiemy na następnej lekcji.
Lekcja trzecia
odbędzie się 15.12.2017
klasa: 4b
Cele: poznanie
najważniejszych miejsc w Londynie i specyfiki tej metropolii; posługiwanie się
programem Mapy Google, ustalanie trasy, korzystanie z przewodnika Pascala,
stron i blogów internetowych nt. Londynu, umiejętność wyszukiwania i selekcji informacji,
rozwijanie kreatywności i umiejętności autoprezentacji, notatki.
Potrzebne
materiały: tablica multimedialna, tablety lub smartfony, kartki papieru,
pisaki.
Temat: Co
trzeba zobaczyć w Londynie?
- Krótka charakterystyka Wielkiego Londynu (można skorzystać ze stron: https://pl.wikipedia.org/wiki/Wielki_Londyn, londynek.net/ukipedia/article?jdnews_id=420798)
- Konkluzja, że trzeba wybrać najważniejsze miejsca.
- Wirtualny spacer po Londynie dzięki http://www.mapalondynu.com
- Wybieramy wspólnie miejsca, które należy w Londynie zobaczyć:
- Muzeum
Brytyjskie,
- Picadilly
Circus i Regent Street,
- Tower of
London i Tower Bridge,
- Chińska
dzielnica,
- Parlament i
Big Ben,
- Londyńskie
Oko,
- pałac
Buckingham.
5. Dzielę klasę na 7 grup i
każda, korzystając z internetowych stron lub przewodników Pascala, wybiera 5
najważniejszych informacji o wybranym obiekcie.
6. Każda grupa prezentuje swoje
informacje.
7. A na koniec lekcji bawimy się
w wyznaczanie tras dojazdu metrem, korzystając ze strony www.mapalondynu.com/mapametra.html
8. Na koniec lekcji obiecuję, że
możemy jeszcze kiedyś wybrać się na wyprawę dokąd chcecie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz