Łączna liczba wyświetleń

wtorek, 19 grudnia 2017

Cykl lekcji – Podróże krzepią

Opracowanie: Alina Dyrcz - Kowalska
Najpierw był Londyn i cudowne dwa tygodnie, które tam spędziłam w doborowym towarzystwie. Stało się  to dzięki udziałowi w programie „Mobilność kadry edukacji szkolnej”. Ta podróż pozwoliła na prawdziwe spotkanie z przygodą i sprawdzenie się w działaniu. Równocześnie wiedziałam, że muszę sprzedać moim uczniom tę wiedzę.
Melchior Wańkowicz w 1931 roku stworzył jeden z najsłynniejszych sloganów reklamowych w Polsce: Cukier krzepi. Dzisiaj nikt nie chce o nim pamiętać, bo cukier kojarzy się tylko z mocą kaloryczną, ale dla mnie stał się źródłem inspiracji do stworzenia cyklu trzech lekcji wychowawczych pod hasłem: Podróże krzepią.

Lekcja pierwsza odbyła się  1.12.2017 r.
klasa:  4b
Na lekcji poprzedzającej prosimy uczniów, aby za tydzień przygotowali materiały związane z ich najwspanialszą podróżą.
Cele: wyjaśnienie przyczyn, dla których ludzie podróżują;  poszerzenie słownictwa związanego z podróżowaniem; lepsze poznanie się członków zespołu klasowego, możliwość autoprezentacji.
Potrzebne materiały: kartki, pisaki, magnesy, tablica multimedialna.
1.Uczniowie na początku lekcji prezentują przygotowane przez siebie materiały dotyczące ich najwspanialszej podróży. Pokazują zdjęcia, multimedialne prezentacje, albumy lub pamiątki – każdy przynosi to, co chce. Ta część powinna trwać ok. 20 minut. Każde dziecko powinno mieć szansę się pokazać.
2. Teraz pada ze strony nauczyciela pytanie: Dlaczego ludzie podróżują?
Uczniowie odpowiadają i zapisują swoje odpowiedzi na kartkach, które przyczepiam                do tablicy magnesami. W trakcie rozmowy pojawia się też kwestia nadużywania słowa „podróże”. Ze strony uczniów padają propozycje synonimów. Jeśli pomysły będą niewystarczające, można skorzystać ze słownika synonimów https://www.synonimy.pl
3. Umieszczone na tablicy kartki układamy według klucza - od najważniejszych powodów do najmniej istotnych. Dobrą metodą jest każdorazowe głosowanie. Te powody, które uzyskały najwięcej głosów, wygrywają.
W czasie mojej lekcji tak wyglądał schemat: ludzie chcą poznać świat, nawiązać nowe znajomości, zobaczyć coś interesującego, porozmawiać w obcym języku, sprawdzić swoje umiejętności komunikacyjne, poznać nieznane potrawy, miło spędzić czas, przeżyć przygodę.
Ta część powinna trwać ok. 20 minut.
4. Czas na podsumowanie. Krótko mówię o sloganie Wańkowicza. Uczniowie dochodzą do wniosku, że podróżować warto, bo ...Podróże krzepią.
Obiecuję, że na następnej lekcji będziemy przygotowywać się do wyjazdu, do Londynu.


Lekcja druga odbyła się 8.12.2017 r.
klasa: 4b
Cele: jak dobrze przygotować się do podróży; ustalenie celu podróży, szukanie połączeń; szukanie noclegu; obliczanie kosztów podróży; szukanie szkoły językowej,
 tworzenie planu i różnego typu notatek; korzystanie ze stron internetowych, rozwijanie kreatywności, kształtowanie umiejętności pracy w grupie.
Potrzebne materiały: tablica multimedialna, tablety lub smartfony, kartki papieru, pisaki.
Temat: Jedziemy do Londynu.
1.Ustalamy cel podróży – doskonalenie umiejętności językowych oraz zwiedzanie miasta. Określamy termin podróży.
2.      Dzielę uczniów na 4 grupy. Każda w formie planu ustala kolejność działań związanych z przygotowaniem wyjazdu. Należy zacząć od wybrania szkoły językowej, potem rezerwacja lotu i noclegu. Trzeba zadbać o wyżywienie.
3.      Teraz każda grupa, korzystając z wyszukiwarki Google, odpowiednio symuluje:
1. rezerwację samolotu,
2.noclegu,
3.kursu językowego,
4. szuka informacji o cenach żywności i dostępnych produktach w Anglii.
Nauczyciel cały czas kontroluje pracę grup i udziela fachowych porad. Uczniowie robią notatki, porównują oferty i wybierają najkorzystniejsze.
Można korzystać ze stron:
www.pansamolocik.pl › tanie loty › loty z Polski › loty do Wielkiej Brytanii
https://www.esky.pl › Loty › Loty do Wielkiej Brytanii
https://www.booking.com › Wielka Brytania › Wielki Londyn › Londyn
https://pl.hotels.com › Hotele - Wielka Brytania › Hotele - Londyn
https://www.trivago.pl/londyn-38715/hotel
https://www.languagecourse.net › Strona Główna › Anglia › Londyn Angielski szkoły

4.      Prezentacja prac. Każda grupa uzupełnia tabelę najkorzystniejszą propozycją.              Na lekcji tak to wyglądało.
        
co?
gdzie?
za ile?
czas pobytu
kurs językowy
General English 22 Victoria School of English
1125
9-13
nolegi
Hotel Olympia
ok.2000


lot do Gatwick
easyJet
628

transfer do Londynu

150 zł


Grupa 4.  Ocenia dzienny koszt utrzymania w Londynie na ok. 15 – 20 funtów, co pomnożone przez 5 daje ok. 100 zł. Jest jednak wyjście, zakupy w supermarketach                    i tak wystarczy nam 5 funtów, czyli 20 złotych.
5.      Wycieczka do Londynu to bardzo droga impreza, ale warto tam być. Dlaczego? Na to pytanie odpowiemy na następnej lekcji.
 

Lekcja trzecia odbędzie się 15.12.2017
klasa: 4b
Cele: poznanie najważniejszych miejsc w Londynie i specyfiki tej metropolii; posługiwanie się programem Mapy Google, ustalanie trasy, korzystanie z przewodnika Pascala, stron i blogów internetowych nt. Londynu, umiejętność wyszukiwania i selekcji informacji, rozwijanie kreatywności i umiejętności autoprezentacji, notatki.
Potrzebne materiały: tablica multimedialna, tablety lub smartfony, kartki papieru, pisaki.
Temat: Co trzeba zobaczyć w Londynie?
  1. Krótka charakterystyka Wielkiego Londynu (można skorzystać ze stron: https://pl.wikipedia.org/wiki/Wielki_Londyn, londynek.net/ukipedia/article?jdnews_id=420798)
  2. Konkluzja, że trzeba wybrać najważniejsze miejsca.
  3. Wirtualny spacer po Londynie dzięki http://www.mapalondynu.com
  4. Wybieramy wspólnie miejsca, które należy w Londynie zobaczyć:
- Muzeum Brytyjskie,
- Picadilly Circus i Regent Street,
- Tower of London i Tower Bridge,
- Chińska dzielnica,
- Parlament i Big Ben,
- Londyńskie Oko,
- pałac Buckingham.
5. Dzielę klasę na 7 grup i każda, korzystając z internetowych stron lub przewodników Pascala, wybiera 5 najważniejszych informacji o wybranym obiekcie.
6. Każda grupa prezentuje swoje informacje.
7. A na koniec lekcji bawimy się w wyznaczanie tras dojazdu metrem, korzystając ze strony www.mapalondynu.com/mapametra.html
8. Na koniec lekcji obiecuję, że możemy jeszcze kiedyś wybrać się na wyprawę dokąd chcecie.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz