Łączna liczba wyświetleń

sobota, 18 listopada 2017

Konspekt do lekcji wychowawczej w klasie 4 SP

W czasie pobytu na kursie metodycznym w Pradze („Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”), poznałam wiele metod i ćwiczeń mających na celu podniesienie świadomości czym jest integracja i wykluczenie. Jeden z bloków tematycznych dotyczył właśnie wykluczenia. Postanowiłam wykorzystać zdobytą wiedzę i przeprowadzić ze swoimi podopiecznymi  lekcję właśnie  na ten temat.

Konspekt do lekcji wychowawczej w klasie 4 SP

Nauczyciel: mgr Paulina Sarapata

Temat: Co to jest wykluczenie? Ćwiczenia integrujące grupę.
Znalezione obrazy dla zapytania integration

Cel ogólny lekcji: uświadomienie uczniów jakim zjawiskiem jest wykluczenie.

Cel szczegółowy lekcji:  - jak integrować całą grupę,
                                                
Przebieg lekcji:

Część wstępna
Rozgrzewka:

Nauczyciel rozdaje trzem uczniom karteczki, na których napisane jest jedno zdanie                 (w języku angielskim, niemieckim, hiszpańskim). Dzieci po kolei czytają swoje zdania a pozostali uczniowie próbują zgadnąć, co one oznaczają.
Dyskusja:

Jakie to uczucie kiedy kogoś się nie rozumie?

Jak szybko klasa się poddała?
Jak bardzo doświadczenie uczucia niezrozumienia podczas tego ćwiczenia jest podobne                  u osób z różnymi dysfunkcjami (problemy ze słuchem,                       z mową)?



Część główna
Zabawa „Riverbanks” (brzeg rzeki).

Na środku sali nauczyciel kładzie skakankę (linę). Wszyscy uczniowie stoją po tej samej stronie „brzegu”. Nauczyciel wydaje komendy np. przekrocz rzekę jeśli masz psa itp.






Dyskusja:
Dlaczego czujemy się wykluczeni?
Jak temu zaradzić?





Dzieci wykonując polecenia, które są prawdziwe dla nich, rozglądają się kto jeszcze ma podobne zainteresowania.

Dzieci patrzą jak zmienia się „brzeg rzeki” po każdej komendzie. Kto gdzie jest? Gdzie jestem ja i jak się czuję?

Dyskusja i refleksja: wszyscy mamy ze sobą coś wspólnego (potrzeby, marzenia, prawa).















Część końcowa
Ćwiczenie wyciszające        „policz do 21”:

Wszyscy stają w kole. Uczniowie są skupieni                        i wyciszeni. W odpowiednim momencie pierwsza osoba robi krok do przodu i mówi 1, potem następna robi krok do przodu                  i mówi 2. Tak postępujemy aż policzymy do 21. Natomiast jeśli w danym momencie dwie lub więcej osób równocześnie zrobi krok do przodu, to zaczynamy liczyć od początku.
Ćwiczenie to jest idealnym treningiem uwagi oraz wyciszenia się.

Wzmacnia świadomość obecności innych osób                       w grupie.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz