W czasie pobytu na kursie
metodycznym w Pradze („Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”),
poznałam wiele metod i ćwiczeń mających na celu podniesienie świadomości czym
jest integracja i wykluczenie. Jeden z bloków tematycznych dotyczył właśnie wykluczenia.
Postanowiłam wykorzystać zdobytą wiedzę i przeprowadzić ze swoimi
podopiecznymi lekcję właśnie na ten temat.
Konspekt do lekcji wychowawczej w klasie 4 SP
Nauczyciel: mgr Paulina Sarapata
Temat: Co to jest wykluczenie? Ćwiczenia integrujące grupę.
Cel ogólny lekcji: uświadomienie uczniów jakim
zjawiskiem jest wykluczenie.
Cel szczegółowy lekcji: - jak integrować całą grupę,
Przebieg lekcji:
Część wstępna
|
Rozgrzewka:
Nauczyciel
rozdaje trzem uczniom karteczki, na których napisane jest jedno zdanie (w języku angielskim,
niemieckim, hiszpańskim). Dzieci po kolei czytają swoje zdania a pozostali
uczniowie próbują zgadnąć, co one oznaczają.
|
Dyskusja:
Jakie
to uczucie kiedy kogoś się nie rozumie?
Jak
szybko klasa się poddała?
Jak
bardzo doświadczenie uczucia niezrozumienia podczas tego ćwiczenia jest
podobne u osób z
różnymi dysfunkcjami (problemy ze słuchem, z mową)?
|
Część główna
|
Zabawa
„Riverbanks” (brzeg rzeki).
Na
środku sali nauczyciel kładzie skakankę (linę). Wszyscy uczniowie stoją po
tej samej stronie „brzegu”. Nauczyciel wydaje komendy np. przekrocz rzekę
jeśli masz psa itp.
Dyskusja:
Dlaczego czujemy się
wykluczeni?
Jak temu zaradzić?
|
Dzieci
wykonując polecenia, które są prawdziwe dla nich, rozglądają się kto jeszcze
ma podobne zainteresowania.
Dzieci
patrzą jak zmienia się „brzeg rzeki” po każdej komendzie. Kto gdzie jest?
Gdzie jestem ja i jak się czuję?
Dyskusja
i refleksja: wszyscy mamy ze sobą coś wspólnego (potrzeby, marzenia,
prawa).
|
Część końcowa
|
Ćwiczenie
wyciszające „policz do 21”:
Wszyscy
stają w kole. Uczniowie są skupieni i wyciszeni. W
odpowiednim momencie pierwsza osoba robi krok do przodu i mówi 1, potem
następna robi krok do przodu
i mówi 2. Tak postępujemy aż policzymy do 21. Natomiast jeśli w danym
momencie dwie lub więcej osób równocześnie zrobi krok do przodu, to zaczynamy
liczyć od początku.
|
Ćwiczenie
to jest idealnym treningiem uwagi oraz wyciszenia się.
Wzmacnia
świadomość obecności innych osób w grupie.
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz