Łączna liczba wyświetleń

sobota, 16 lipca 2022

"Seven dwarfs" - scenariusz warsztatów świetlicowych z elementami języka angielskiego

 

Warsztaty odbyły się w roku szkolnym 2020/21 w ramach zajęć świetlicowych pn. "Angielski śpiewająco". Skierowane były do uczniów kl. 1-3 i łączyły poznawanie języka angielskiego oraz kształtowanie umiejętności manualnych w tematyce baśni - bliskiej zainteresowaniom najmłodszych uczniów. Warsztaty zorganizowane zostały w ramach realizowania celu projektu Erasmus+ pn. "Uczyć - ciekawiej, nowocześniej, efektywniej", jakim jest zwiększenie motywacji uczniów klas młodszych do nauki języka angielskiego. Wykonane sylwetki krasnali uczniowie zabrali ze sobą do domów.

Prowadzenie warsztatów: 
Iwona Majkowska - Kochan (nauczyciel języka angielskiego)
Zuzanna Szwajca (wychowawca świetlicy)
 
Czas  trwania 2x 2 godz. zegarowe (zajęcia 1 - językowe, zajęcia 2 - warsztaty plastyczno-językowe)

Cele zajęć:
- wprowadzenie podstawowego słownictwa angielskiego związanego z opisem bohaterów baśni "Snow White and  Seven Dwarfs",
- zapoznanie z fabułą baśni na podstawie filmu animowanego,
- przypomnienie nazw kolorów w języku angielskim,
- kształcenie umiejętności formułowania krótkiej wypowiedzi dotyczącej wyglądu zewnętrznego bohatera,
- wdrożenie do używania technologii w procesie uczenia się (słowniczek multimedialny),
- motywowanie do poznawania bajek i piosenek w języku angielskim,
- pobudzanie kreatywności i ekspresji plastycznej,
- doskonalenie motoryki małej.


Pomoce dydaktyczne:
1) Zajęcia językowe:
-Film animowany z angielskimi napisami: https://www.youtube.com/watch?v=iM2Fws06bFY
-Wykreślanka: https://pl.pinterest.com/pin/80009330866328038/ (po jednym wydruku na każdego ucznia),
- słowniczek multimedialny np. diki.pl,
- strona internetowa z wizerunkami siedmiu krasnoludków: https://featuredanimation.com/the-seven-dwarfs-names/
 2) Warsztaty plastyczno - językowe:
- wycięte ze sklejki drewnianej sylwetki krasnali (po jednym dla każdego ucznia),
- ołówki, pędzle, kubki na wodę,
- farby akrylowe,
- fartuszki, podkładki zabezpieczające ławki.

Część pierwsza: zajęcia językowe (prowadzone przez nauczyciela języka angielskiego)
 Przebieg:
1. Powitanie w języku angielskim.
2. Wspólne obejrzenie baśni animowanej: https://www.youtube.com/watch?v=iM2Fws06bFY Treść baśni jest powszechnie znana, więc uczniowie szybko przyswajają fabułę. Nauczyciel zatrzymuje film, aby wprowadzić nowe słówka: queen, king, princess, fairy, Snow White, dwarfs. Słowa zapisywane są na tablicy, następnie wielokrotnie powtarzane. 
3. Zanotowanie na tablicy imion krasnoludków.Wspólne tłumaczenie na język polski.
Bashful - Nieśmiałek
Doc - Mędrek
Dopey - Gapcio
Grumpy - Gburek
Happy - Wesołek
Sleepy - Śpioszek
Sneezy - Apsik 
4. Zabawa utrwalająca imiona bohaterów. Nauczyciel wypowiada imię angielskie, zadaniem uczniów jest podać imię polskie. Po kilku rundach rolę nauczyciela przejmuje uczeń. Następnie zmieniamy kolejność - podajemy imię w języku polskim, uczniowie odpowiadają po angielsku.
5. Wspólne oglądanie fragmentu filmu z piosenką: https://www.youtube.com/watch?v=HI0x0KYChq4  Uczniowie chętnie włączą się w śpiew (szczególnie refrenu). Piosenka powinna być odtwarzana kilkakrotnie w czasie zajęć językowych oraz jako tło muzyczne warsztatów plastycznych.
 
a) Uczniowie przy pomocy słownika multimedialnego sprawdzają znaczenie i wymowę słów, które dotychczas nie zostały wprowadzone, a pojawiły się na karcie pracy: kiss, mine. Słowo "apple" na pewno będzie dzieciom znane,  jednak warto aby odnalazły one i powtórzyły wymowę wyrazu. Można także zwrócić uwagę na różne brzmienia w wymowie brytyjskiej i amerykańskiej.
b) Uczniowie szukają wyrazów w wykreślance - ćwiczenie na uważność i koncentrację. Każde znalezione słowo czytają na głos i podają jego znaczenie. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wymowy.
7.  Gromadzenie słownictwa do opisu bohaterów.
a) Na podstawie ilustracji krasnoludków zamieszczonych na stronie:  https://featuredanimation.com/the-seven-dwarfs-names/ uczniowie wskazują na charakterystyczne cechy wyglądu, które nauczyciel nazywa po angielsku (long white beard, small nose. big blue eyes, glasses, red hat, short orange coat itp.). Jest to także okazja do powtórzenia nazw kolorów). 
b) Nauczyciel wprowadza czasownik "mieć" w formie zdań np. Grumpy has got a long beard. Grumpy has got a brown hat.  
Uczniowie powtarzają powyższą konstrukcję, następnie na podstawie własnych spostrzeżeń układają własne zdania. Nauczyciel służy pomocą językową.

Część druga:  warsztaty plastyczno-językowe (prowadzone przez wychowawcę świetlicy i nauczyciela języka angielskiego)
 Przebieg:
1. Powitanie w języku angielskim.
2. Przypomnienie piosenki poznanej w trakcje zajęć językowych oraz angielskich imion bohaterów:  https://www.youtube.com/watch?v=HI0x0KYChq4
3. Wychowawca świetlicy przypomina zasady pracy na zajęciach plastycznych oraz wraz z uczniami zabezpiecza ubrania i ławki przed pobrudzeniem.
4. Uczniowie rysują ołówkiem na sylwetkach wyciętych ze sklejki kształty oczu, nosa, brody i ubrania krasnala. Nazywają je po angielsku. 
5. Używając farb akrylowych kolorują postacie. 
 
6. W trakcie prac porządkowych i czasu na wyschnięcie farby uczniowie pod kierunkiem nauczyciela języka angielskiego przygotowują krótkie wypowiedzi opisujące stworzonego przez siebie krasnala. Chętni uczniowie nadają im imiona. np. My dwarf's name is Ruby. He has got a short grey beard and big green eyes. My dwarf has got a blue hat and a purple coat.
 7. Uczniowie prezentują wykonane przez siebie prace wraz z ustnym opisem na forum grupy.

  

Autorzy scenariusza: 
Iwona Majkowska - Kochan (nauczyciel języka angielskiego)
Zuzanna Szwajca (wychowawca świetlicy)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz