Sprawozdanie z
realizacji innowacji pedagogicznej:
„Odwrócona lekcja chemii w kl.8a ” w roku szkolnym
2021/2022
w klasie 8a w wymiarze 10 godzin, w czasie obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
Tematyka zajęć odnosiła się do zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej II etapu edukacyjnego.
Program innowacji zakładał poszerzenie metod nauki z chemii, ale również umożliwi to naukę innych przedmiotów. Opanowanie przez uczniów zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej wymagań szczegółowych zapewni im zdobycie wszystkich potrzebnych kompetencji kluczowych, które wykorzystają w dalszej edukacji.
Nadrzędnym celem innowacji było rozwijanie umiejętności skutecznego, swobodnego uczenia się.
W trakcie realizacji innowacji stosowano następujące metody i techniki pracy:
§ filmiki z doświadczeniami,
§ filmiki prezentujące sposób nauczania treści programowych,
§ gry i zabawy dydaktyczne,
§ techniki multimedialne,
i atrakcyjności prowadzonych zajęć.
Uczniowie pracowali indywidualnie, grupowo, w parach. Na zajęciach korzystali z różnych pomocy dydaktycznych
§ komputerowe programy edukacyjne,
§ aplikacje mobilne np. quiziss,
§ tablica multimedialne,
§ filmiki z doświadczeniami,
§ multimedialny układ okresowy,
§ wykresy, ilustracje, plansze, plakaty itp.,
§ materiały przygotowane przez nauczyciela,
§ stopień realizacji działań zaplanowanych w ramach innowacji,
§ skuteczność metod i form pracy w zdobywaniu wiedzy przez uczniów i kształtowaniu ich umiejętności oraz postaw,
§ stopień atrakcyjności i użyteczności zajęć dla uczestników.
Ankieta dla ucznia dotycząca innowacji pedagogicznej „ Odwrócona lekcja”
Ankieta została opracowana przez nauczyciela prowadzącego zajęcia innowacyjne w klasie 8a w roku szkolnym 2021/2022 „Odwrócona lekcja chemii”Proszę o zaznaczenie wybranych odpowiedzi.
1. Czy według Ciebie zajęcia były interesujące?
Tak / Nie
2. Czy czynności wykonywane na zajęciach były dla Ciebie łatwe i zrozumiałe?
Tak / Nie
3. Czy dobrze Ci się pracowało :
Tak/Nie
4. Czy uczestnictwo w zajęciach /innowacji pomogło Ci poszerzyć wiedzę o metodach nauki?
Nie / Raczej nie / Trudno powiedzieć / Tak / Zdecydowanie tak
5. Jak oceniasz organizację zajęć( 6 najlepiej, 1 najsłabiej)
a)tematykę 1 2 3 4 5 6
b) materiały edukacyjne 1 2 3 4 5 6
c) formę przekazu 1 2 3 4 5 6
7. Czy ważne jest wykorzystanie narzędzi TIK w procesie uczenia
Tak/Nie
8. Czy uważasz, że potrafisz lepiej planować i rozumiesz własny proces uczenia się?
Tak / Nie
9. Czy warto pracować na lekcjach metodą „odwróconej lekcji”
Tak/ Nie
10. Czy wykorzystasz poznaną metodą do nauki innych przedmiotów?
Tak/Nie
W ankiecie wzięło 20 uczniów klasy 8a
90 % uczniów uważa, że zajęcia były interesujące. 95% uważa, ze czynności wykonywane na lekcjach były łatwe. 90% uczniów dobrze pracowało się na lekcjach i chcą to wykorzystać do nauki innych przedmiotów. 90% uważa że warto pracować metodą odwróconej lekcji oraz wykorzystywać narzędzia TIK.
Na podstawie rozmów z uczniami, obserwacji uczniów w czasie lekcji oraz ankiety nastąpiło:
· podniesienie motywacji uczniów do nauki chemii oraz innych przedmiotów,
Prowadzenie lekcji metodą odwróconej lekcji wpłynęło również na podniesienie jakości pracy szkoły:
§ budowanie pozytywnego wizerunku szkoły wśród dzieci i rodziców, jako placówki dbającej o pracę nowoczesnymi metodami oraz rozwój swoich wychowanków,
§ podniesienie jakości pracy szkoły.
Motywowanie uczniów do nauki przedmiotów matematyczno - przyrodniczych było jednym z celów projektu Erasmus+ pn. "Uczyć - ciekawiej, nowocześniej, efektywniej", realizowanego w SP nr 2 w Wadowicach w latach 2019 - 2022. Powyższa innowacja przyczyniła się do osiągnięcia zamierzonych celów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz