Łączna liczba wyświetleń

wtorek, 5 lipca 2022

Innowacja pedagogiczna - "Odwrócona lekcja chemii"

 Sprawozdanie z realizacji innowacji pedagogicznej: 
„Odwrócona lekcja chemii w kl.8a ” w roku szkolnym 2021/2022

 Autor: Anna Wojtyła - Żydek 
Innowacja pt.” Odwrócona lekcja chemii” była realizowana w roku szkolnym 2021/2022
 w klasie 8a w wymiarze 10 godzin, w czasie obowiązkowych zajęć edukacyjnych. 
Tematyka zajęć odnosiła się do zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej II etapu edukacyjnego. 
 Program innowacji zakładał poszerzenie metod nauki z chemii, ale również umożliwi to naukę innych przedmiotów. Opanowanie przez uczniów zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej wymagań szczegółowych zapewni im zdobycie wszystkich potrzebnych kompetencji kluczowych, które wykorzystają w dalszej edukacji.
Nadrzędnym celem innowacji było rozwijanie umiejętności skutecznego, swobodnego uczenia się.
W trakcie realizacji innowacji  stosowano następujące metody i techniki pracy:
§  filmiki z doświadczeniami,
§  filmiki prezentujące sposób nauczania treści programowych,
§  gry i zabawy dydaktyczne,
§  techniki multimedialne,
§  dyskusja,
§  burza mózg,
§  prezentacje,
Duża część pracy innowacyjnej była związana z umiejętnym i skutecznym wykorzystaniem technologii komputerowe, aktywnością uczniów,  które przyczynią się do zwiększenia jakości prowadzonych zajęć. Korzystając z Internetu i aplikacji mobilnych uczniowie czuli się swobodnie, co pozwoliło im na efektywniejszą pracę, a także zwiększenia jakości
i atrakcyjności prowadzonych zajęć.
i atrakcyjności prowadzonych zajęć.
Uczniowie pracowali indywidualnie, grupowo, w parach. Na zajęciach korzystali z różnych pomocy dydaktycznych
§  komputerowe programy edukacyjne,
§  aplikacje mobilne np.  quiziss,
§  tablica multimedialne,
§  filmiki z doświadczeniami,
§  multimedialny układ okresowy,
§  wykresy, ilustracje, plansze, plakaty itp.,
§  materiały przygotowane przez nauczyciela,
 
Podczas realizacji innowacji „Odwrócona lekcja chemii” na bieżąco prowadzona była  rozmowa z uczniami na temat sposobu prowadzenia lekcji. Ocena przez uczniów mocnych i słabych stron.  Obserwacja pracy i zaangażowanie uczestników innowacji. W maju została przeprowadzona ankieta dotycząca metody odwróconej lekcji w celu zdiagnozowania poziomu efektywności zajęć oraz zaangażowania i zainteresowania uczniów prowadzonymi przez nauczyciela lekcjami. W ankiecie uwzględniono następujące obszary ewaluacji
§  stopień realizacji działań zaplanowanych w ramach innowacji,
§  skuteczność metod i form pracy w zdobywaniu wiedzy przez uczniów i kształtowaniu ich umiejętności oraz postaw,
§  stopień atrakcyjności i użyteczności zajęć dla uczestników.
 Ankieta zawierała 10 pytań
Ankieta dla ucznia dotycząca innowacji pedagogicznej „ Odwrócona lekcja”
Ankieta została opracowana przez nauczyciela prowadzącego zajęcia innowacyjne w klasie 8a w roku szkolnym 2021/2022 „Odwrócona lekcja chemii”Proszę o zaznaczenie wybranych odpowiedzi.
1. Czy według Ciebie zajęcia były interesujące?
Tak / Nie
2. Czy czynności wykonywane na zajęciach były dla Ciebie łatwe i zrozumiałe?
Tak / Nie
3. Czy dobrze Ci się pracowało :
Tak/Nie
4. Czy uczestnictwo w zajęciach /innowacji pomogło Ci poszerzyć wiedzę o metodach nauki?
Nie / Raczej nie / Trudno powiedzieć / Tak / Zdecydowanie tak
5. Jak oceniasz organizację zajęć( 6 najlepiej, 1 najsłabiej)
a)tematykę 1 2 3 4 5 6
b) materiały edukacyjne 1 2 3 4 5 6
c) formę przekazu 1 2 3 4 5 6
7. Czy ważne jest wykorzystanie narzędzi TIK w procesie uczenia
Tak/Nie
8. Czy uważasz, że potrafisz lepiej planować i rozumiesz własny proces uczenia się?
Tak / Nie
9.  Czy warto pracować na lekcjach metodą „odwróconej lekcji”
Tak/ Nie
10. Czy wykorzystasz poznaną metodą do nauki innych przedmiotów?
Tak/Nie
W ankiecie wzięło 20 uczniów klasy 8a
90 % uczniów uważa, że zajęcia były interesujące. 95% uważa, ze czynności wykonywane na lekcjach były łatwe. 90% uczniów dobrze pracowało się na lekcjach i chcą to wykorzystać do nauki innych przedmiotów. 90% uważa że warto pracować metodą odwróconej lekcji oraz wykorzystywać narzędzia TIK.
 Efekty dla ucznia
Na podstawie rozmów z uczniami, obserwacji uczniów w czasie lekcji oraz ankiety nastąpiło:
·         podniesienie motywacji uczniów do nauki chemii oraz innych przedmiotów, 
·         rozwój pasji i zainteresowań przyrodniczych uczniów, 
·         zwiększenie aktywności uczniów podczas uczenia się, 
·         rozwój umiejętności samodzielnego uczenia się i korzystania z różnych źródeł informacji, 
·         wzrost umiejętności posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi,
·          rozwój umiejętności współpracy w grupie, 
·         wzrost pewności siebie i satysfakcji z pogłębiania wiedzy przyrodniczej, 
·         rozwój organizacji własnego warsztatu pracy, a także umiejętności efektywnego gospodarowania czasem.
 
 Efekty dla szkoły:
Prowadzenie lekcji metodą odwróconej lekcji wpłynęło również na podniesienie jakości pracy szkoły:
 §   wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły poprzez uatrakcyjnienie zajęć,
§   budowanie pozytywnego wizerunku szkoły wśród dzieci i rodziców, jako placówki dbającej o pracę nowoczesnymi metodami oraz rozwój swoich wychowanków,
§   p
odniesienie jakości pracy szkoły.

Motywowanie uczniów do nauki  przedmiotów matematyczno - przyrodniczych było jednym z celów projektu Erasmus+ pn. "Uczyć - ciekawiej, nowocześniej, efektywniej", realizowanego w SP nr 2 w Wadowicach w latach 2019 - 2022. Powyższa innowacja przyczyniła się do osiągnięcia zamierzonych celów. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz