Łączna liczba wyświetleń

wtorek, 13 czerwca 2017

SPRAWOZDANIE Z MOBILNOŚCI PRAGA-CZECHY 15.05.2017-19.05.2017

Imię i nazwisko: Paulina Sarapata.
Rodzaj mobilności: kurs metodyczno-językowy.
Tematyka kursu: Special Needs ChildrenDzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Kraj: Republika Czeska - Praga.
Czas trwania mobilności: 14.05.2017-20.05.2017.

Na samym wstępie pragnę zaznaczyć, iż bardzo ważnym elementem przed samym rozpoczęciem mobilności był wcześniejszy kontakt z koordynatorem szkoły ITC w Pradze, który odpowiadał na wszelkie moje pytania i wątpliwości oraz czuwał nad całym procesem pod względem formalnym. Jego pomoc i rady okazały się bardzo przydatne, dzięki czemu wszystko przebiegało zgodnie z planem. Przed rozpoczęciem mobilności poproszono mnie o wypełnienie kwestionariusza z danymi osobowymi, moimi kwalifikacjami, wcześniejszym doświadczeniem zawodowym oraz poziomem znajomości języka angielskiego. Już po zakończonym kursie wypełniłam formularz ewaluacyjny oraz odebrałam certyfikat. Warto wcześniej wysłać wzór certyfikatu mailem do instytucji prowadzącej szkolenie, aby mieli czas na przygotowanie dokumentu.
Kurs, w którym brałam udział dotyczył „Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”. Trwał on 5 dni (od poniedziałku do piątku), zajęcia zaczynały się o 9:30 a kończyły o 16:30.                  W pierwszy dzień, po dokonaniu wszelkich formalności związanych z opłatą za kurs, certyfikatem   i sprawami bieżącymi, udaliśmy się do swoich grup na zajęcia. Moja grupa była nieliczna, przez co praca przebiegała sprawnie w bardzo miłej atmosferze. Grupa liczyła zaledwie 4 osoby i była w pełni międzynarodowa. Razem ze mną szkolili się obywatele Francji, Hiszpanii i Cypru.
Szkoła była wspaniale wyposażona i dysponowała świetnym zapleczem socjalnym. Podczas przerw można było wypić aromatyczną kawę i porozmawiać z uczestnikami innych szkoleń. Bardzo dobrym pomysłem organizatorów okazała się wycieczka po Pradze z przewodnikiem. Miała ona miejsce w pierwszym dniu kursu. Pani przewodnik wytłumaczyła wszystkim uczestnikom jak najlepiej poruszać się po Pradze, gdzie kupić bilety, jak rozmieszczone są przystanki metra i przystanki tramwajowe. Pokazała wiele ważnych i pięknych miejsc, które można było zobaczyć  i zwiedzić zupełnie za darmo. Wycieczka dostarczyła niesamowitych wrażeń, ale też ułatwiła późniejsze przemieszczanie się po mieście.
 Jeśli chodzi o sam kurs, to był on bardzo intensywny i bogaty w wiedzę. Trenerzy, chodź młodzi, to bardzo doświadczeni. Tematyka kursu była podzielona na dziewięć modułów:
1.     Wiedza teoretyczna: zaburzenia fizyczne i psychiczne, problemy emocjonalne, problemy z zachowaniem, zaburzenia uczenia się.
2. Co to jest integracja i wykluczenie. Czynniki i bariery. Dzieci mające trudności w nauce i dzieci utalentowane.
3.    Komunikacja i współpraca z rodzicami i rodziną.
4.   Szkoła „przygotowana” do zajęć z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
5.   Ćwiczenia dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
6.    Ćwiczenia dla dzieci z ryzykiem niepełnosprawności i problemami zdrowotnymi.
7.   Rozwijanie kreatywnego myślenia. Ćwiczenia dla utalentowanych dzieci.
8.  Nauczanie w klasach międzynarodowych (zrozumienie i szacunek).
9.  Prezentacje swoich projektów i ćwiczeń. Wymiana doświadczeń i podsumowanie całego szkolenia.
Dzięki temu szkoleniu, nie tylko wzbogaciłam swoją wiedzę ale również otrzymałam praktyczne wskazówki odnośnie nowych metod pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pod koniec szkolenia otrzymaliśmy wszyskie materiały, z których korzystaliśmy przez cały tydzień, prezentacje, kserówki, karty pracy.

Podsumowując, organizacja i przebieg szkolenia były na bardzo wysokim poziomie. Warsztaty były prowadzone przez wykwalifikowanych i doświadczonych trenerów, którzy wykorzystywali zindywidualizowane podejście konkretnych uczestników, mając na uwadze potrzeby szkoleniowe i charakterystykę grupy. Przebieg szkoleń był zgodny z programem określonym przez organizatora kursu. W szczególności doceniam dużą różnorodność ćwiczeń praktycznych, które wymagały aktywnego zaangażowania, i które mogę wykorzystać podczas swoich lekcji. Proporcja między zajęciami teoretycznymi i praktycznymi była dobrze wyważona. Warsztaty umożliwiały wymianę pomysłów na nauczanie i projekty edukacyjne między nauczycielmi z różnych krajów europejskich. Zawartość tematyczna oraz sposób przekazywania wiedzy był zgodny z moimi oczekiwaniami. 
Opracowanie: Paulina Sarapata

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz