Imię i nazwisko: Paulina Sarapata.
Rodzaj mobilności: kurs
metodyczno-językowy.
Tematyka kursu: Special Needs
Children – Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Kraj: Republika Czeska - Praga.
Czas trwania mobilności:
14.05.2017-20.05.2017.
Na samym wstępie pragnę zaznaczyć, iż bardzo ważnym elementem przed samym
rozpoczęciem mobilności był wcześniejszy kontakt z koordynatorem szkoły ITC w
Pradze, który odpowiadał na wszelkie moje pytania i wątpliwości oraz czuwał nad
całym procesem pod względem formalnym. Jego pomoc i rady okazały się bardzo
przydatne, dzięki czemu wszystko przebiegało zgodnie z planem. Przed
rozpoczęciem mobilności poproszono mnie o wypełnienie kwestionariusza z danymi
osobowymi, moimi kwalifikacjami, wcześniejszym doświadczeniem zawodowym oraz
poziomem znajomości języka angielskiego. Już po zakończonym kursie wypełniłam
formularz ewaluacyjny oraz odebrałam certyfikat. Warto wcześniej wysłać wzór
certyfikatu mailem do instytucji prowadzącej szkolenie, aby mieli czas na
przygotowanie dokumentu.
Kurs, w którym brałam udział dotyczył „Dzieci ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi”. Trwał on 5 dni (od poniedziałku do piątku),
zajęcia zaczynały się o 9:30 a kończyły o 16:30. W pierwszy dzień, po
dokonaniu wszelkich formalności związanych z opłatą za kurs, certyfikatem i sprawami bieżącymi, udaliśmy się do swoich
grup na zajęcia. Moja grupa była nieliczna, przez co praca przebiegała sprawnie
w bardzo miłej atmosferze. Grupa liczyła zaledwie 4 osoby i była w pełni międzynarodowa. Razem
ze mną szkolili się obywatele Francji, Hiszpanii i Cypru.
Szkoła była wspaniale wyposażona i dysponowała świetnym zapleczem
socjalnym. Podczas przerw można było wypić aromatyczną kawę i porozmawiać z
uczestnikami innych szkoleń. Bardzo dobrym pomysłem organizatorów okazała się
wycieczka po Pradze z przewodnikiem. Miała ona miejsce w pierwszym dniu kursu.
Pani przewodnik wytłumaczyła wszystkim uczestnikom jak najlepiej poruszać się
po Pradze, gdzie kupić bilety, jak rozmieszczone są przystanki metra i przystanki
tramwajowe. Pokazała wiele ważnych i pięknych miejsc, które można było zobaczyć i zwiedzić zupełnie za darmo.
Wycieczka dostarczyła niesamowitych wrażeń, ale też ułatwiła późniejsze
przemieszczanie się po mieście.
1. Wiedza teoretyczna: zaburzenia fizyczne i psychiczne, problemy emocjonalne, problemy z zachowaniem, zaburzenia uczenia się.
2. Co to jest integracja i wykluczenie. Czynniki i
bariery. Dzieci mające trudności w nauce i dzieci
utalentowane.
3. Komunikacja i współpraca z rodzicami i rodziną.
4. Szkoła „przygotowana” do zajęć z dziećmi ze
specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
5. Ćwiczenia dla dzieci ze specjalnymi potrzebami
edukacyjnymi.
6. Ćwiczenia dla dzieci z ryzykiem niepełnosprawności
i problemami zdrowotnymi.
7. Rozwijanie kreatywnego myślenia. Ćwiczenia dla
utalentowanych dzieci.
8. Nauczanie w klasach międzynarodowych
(zrozumienie i szacunek).
9. Prezentacje swoich projektów i ćwiczeń. Wymiana
doświadczeń i podsumowanie całego szkolenia.
Dzięki temu szkoleniu, nie tylko wzbogaciłam swoją wiedzę ale również
otrzymałam praktyczne wskazówki odnośnie nowych metod pracy z dziećmi ze
specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pod koniec szkolenia otrzymaliśmy wszyskie
materiały, z których korzystaliśmy przez cały tydzień, prezentacje, kserówki,
karty pracy.
Podsumowując, organizacja i przebieg szkolenia były na bardzo wysokim
poziomie. Warsztaty były prowadzone przez wykwalifikowanych i doświadczonych
trenerów, którzy wykorzystywali zindywidualizowane podejście konkretnych
uczestników, mając na uwadze potrzeby szkoleniowe i charakterystykę grupy.
Przebieg szkoleń był zgodny z programem określonym przez organizatora kursu. W
szczególności doceniam dużą różnorodność ćwiczeń praktycznych, które wymagały
aktywnego zaangażowania, i które mogę wykorzystać podczas swoich lekcji.
Proporcja między zajęciami teoretycznymi i praktycznymi była dobrze wyważona.
Warsztaty umożliwiały wymianę pomysłów na nauczanie i projekty edukacyjne
między nauczycielmi z różnych krajów europejskich. Zawartość tematyczna oraz
sposób przekazywania wiedzy był zgodny z moimi oczekiwaniami.
Opracowanie: Paulina Sarapata
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz